Diplomová práce se zaměřuje na metody a formy práce s žáky se specifickými
poruchami učení na 1. a 2. stupni základní školy.
Teoretická část se zabývá charakteristikou základního pojmu - Specifické poruchy
učení, jejich klasifikací, popisuje jednotlivé, konkrétní poruchy, vymezuje rámcový vzdělávací program včetně legislativního rámce vzdělávání žáků s výše uvedenými obtížemi, individuální vzdělávací plán a plán pedagogické podpory. Nastiňuje rovněž přístup pedagogů k žákům s SPU a možnosti jejich reedukace. V neposlední řadě poukazuje na možné strategie a techniky práce s těmito žáky v edukačním procesu.
Praktickou část naplňuje popis výsledků kvantitativně orientovaného výzkumného
šetření, který je zaměřen na vyhodnocení rozdílu účinnosti při výběru metod a forem vyučování na 1.stupni ZŠ a na 2. stupni ZŠ.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the approach of teachers to the students with SLD,
their effective strategies and techniques of working with these students in the educational process. The aim of the thesis is to verify which methods and forms of work are most often used by the teachers working with pupils with SLD, and which ones they consider effective. It points out the importance of appropriate methods and forms of teaching not only at the first level but also at the second level of elementary school. The theoretical part is focused on the classification of SLD. the methods and forms of working with SLD affected pupils, the possibility of their reeducation, the legislative framework for education of pupils with SLD, the framework educational program, individual educational plan, pedagogical support plan. The practical part consists of the results of a quantitatively oriented research survey, which is focused on observing the difference between the selection of methods and forms of teaching at the 1st level of elementary school and at the 2nd level of elementary school. The aim of the non-standardized questionnaire is to find out which methods and forms of work do the teachers prefer the most while working with pupils with SLD at the 1st and 2nd grade of primary school.
Klíčová slova
Metody a formy práce, specifické poruchy učení, dyslexie, dysgrafie, dysortografie, reedukace.
Klíčová slova v angličtině
Methods and forms of work, specific learning disabilities, dyslexia, dysgraphia, dysorthography, reeducation.
Rozsah průvodní práce
88 stran
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zaměřuje na metody a formy práce s žáky se specifickými
poruchami učení na 1. a 2. stupni základní školy.
Teoretická část se zabývá charakteristikou základního pojmu - Specifické poruchy
učení, jejich klasifikací, popisuje jednotlivé, konkrétní poruchy, vymezuje rámcový vzdělávací program včetně legislativního rámce vzdělávání žáků s výše uvedenými obtížemi, individuální vzdělávací plán a plán pedagogické podpory. Nastiňuje rovněž přístup pedagogů k žákům s SPU a možnosti jejich reedukace. V neposlední řadě poukazuje na možné strategie a techniky práce s těmito žáky v edukačním procesu.
Praktickou část naplňuje popis výsledků kvantitativně orientovaného výzkumného
šetření, který je zaměřen na vyhodnocení rozdílu účinnosti při výběru metod a forem vyučování na 1.stupni ZŠ a na 2. stupni ZŠ.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the approach of teachers to the students with SLD,
their effective strategies and techniques of working with these students in the educational process. The aim of the thesis is to verify which methods and forms of work are most often used by the teachers working with pupils with SLD, and which ones they consider effective. It points out the importance of appropriate methods and forms of teaching not only at the first level but also at the second level of elementary school. The theoretical part is focused on the classification of SLD. the methods and forms of working with SLD affected pupils, the possibility of their reeducation, the legislative framework for education of pupils with SLD, the framework educational program, individual educational plan, pedagogical support plan. The practical part consists of the results of a quantitatively oriented research survey, which is focused on observing the difference between the selection of methods and forms of teaching at the 1st level of elementary school and at the 2nd level of elementary school. The aim of the non-standardized questionnaire is to find out which methods and forms of work do the teachers prefer the most while working with pupils with SLD at the 1st and 2nd grade of primary school.
Klíčová slova
Metody a formy práce, specifické poruchy učení, dyslexie, dysgrafie, dysortografie, reedukace.
Klíčová slova v angličtině
Methods and forms of work, specific learning disabilities, dyslexia, dysgraphia, dysorthography, reeducation.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat přístupem pedagogů k žákům s SPU, jejich efektivními strategiemi a technikami práce s těmito žáky v edukačním procesu. Cílem práce bude ověřit, jaké metody a formy práce nejčastěji pedagogové ve výuce s žáky s SPU uplatňují, a které považují za efektivní. Souběžným cílem bude poukázat na příklady dobré praxe metod a forem vyučování u těchto žáků na 1. a 2. stupni ZŠ. Teoretická část bude zaměřena zejména na klasifikaci a možnosti reedukace SPU, na legislativní rámec vzdělávání žáků s SPU a metody a formy práce s nimi, na rámcový vzdělávací program, individuální vzdělávací plán, plán pedagogické podpory. Praktickou část budou tvořit výsledky kvantitativně orientovaného výzkumného šetření, které bude zaměřeno na vyhodnocení rozdílu účinnosti metod a forem vyučování žáků s vybranými specifickými poruchami učení. Zjištěné výsledky budou nabídnuty formou doporučení školní praxi.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat přístupem pedagogů k žákům s SPU, jejich efektivními strategiemi a technikami práce s těmito žáky v edukačním procesu. Cílem práce bude ověřit, jaké metody a formy práce nejčastěji pedagogové ve výuce s žáky s SPU uplatňují, a které považují za efektivní. Souběžným cílem bude poukázat na příklady dobré praxe metod a forem vyučování u těchto žáků na 1. a 2. stupni ZŠ. Teoretická část bude zaměřena zejména na klasifikaci a možnosti reedukace SPU, na legislativní rámec vzdělávání žáků s SPU a metody a formy práce s nimi, na rámcový vzdělávací program, individuální vzdělávací plán, plán pedagogické podpory. Praktickou část budou tvořit výsledky kvantitativně orientovaného výzkumného šetření, které bude zaměřeno na vyhodnocení rozdílu účinnosti metod a forem vyučování žáků s vybranými specifickými poruchami učení. Zjištěné výsledky budou nabídnuty formou doporučení školní praxi.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení I. 1. vydání. Brno: MU, 2004. 128 s. ISBN 80-210-3613-3.
BARTOŇOVÁ, M. (ed.) Kapitoly ze specifických poruch učení II. 1. vydání. Brno: MU, 2006. 152 s. ISBN 80-210-3822-5.
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. 2. vydání. Brno: Paido, 2007. 247 s. ISBN 978-80-7315-158-4.
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. 1. vydání. Praha: Portál, 2001. 655 s. ISBN 80-7178-463-X.
HADJ MOUSSOVÁ, Z., DUPLINSKÝ, J. a kolektiv. Diagnostika. Pedagogicko-psychologické poradenství II. Praha: UK, 2002. 207 s. ISBN 80-7290-101-X.
HOUSAROVÁ, B., MICHALOVÁ, Z. Jak na specifické poruchy učení (2). Informatorium 3-8, roč. IX, 2002, č. 8, s. 12-13. ISSN 1210-7506.
KREJČÍŘOVÁ, O. a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 1. vydání. Praha: Eteria, 2002. 127 s. ISBN 80-238-8729-7.
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. 3. vydání. Praha: Grada, 1998. 343 s. ISBN 80-7169-195-X.
MATĚJČEK, Z. Dyslexie – specifické poruchy učení. 3. vydání. Jinočany: H + H, 1995. 269 s. ISBN 80-85787-27-X.
MONATOVÁ, L. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: Paido, 2000. 92 s. ISBN 80-85931-86-9.
Národní program rozvoje vzdělávání v České republice - Bílá kniha. Praha: Tauris, 2001. 98 s. ISBN 80-211-0372-8.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení I. 1. vydání. Brno: MU, 2004. 128 s. ISBN 80-210-3613-3.
BARTOŇOVÁ, M. (ed.) Kapitoly ze specifických poruch učení II. 1. vydání. Brno: MU, 2006. 152 s. ISBN 80-210-3822-5.
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. 2. vydání. Brno: Paido, 2007. 247 s. ISBN 978-80-7315-158-4.
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. 1. vydání. Praha: Portál, 2001. 655 s. ISBN 80-7178-463-X.
HADJ MOUSSOVÁ, Z., DUPLINSKÝ, J. a kolektiv. Diagnostika. Pedagogicko-psychologické poradenství II. Praha: UK, 2002. 207 s. ISBN 80-7290-101-X.
HOUSAROVÁ, B., MICHALOVÁ, Z. Jak na specifické poruchy učení (2). Informatorium 3-8, roč. IX, 2002, č. 8, s. 12-13. ISSN 1210-7506.
KREJČÍŘOVÁ, O. a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 1. vydání. Praha: Eteria, 2002. 127 s. ISBN 80-238-8729-7.
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. 3. vydání. Praha: Grada, 1998. 343 s. ISBN 80-7169-195-X.
MATĚJČEK, Z. Dyslexie – specifické poruchy učení. 3. vydání. Jinočany: H + H, 1995. 269 s. ISBN 80-85787-27-X.
MONATOVÁ, L. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: Paido, 2000. 92 s. ISBN 80-85931-86-9.
Národní program rozvoje vzdělávání v České republice - Bílá kniha. Praha: Tauris, 2001. 98 s. ISBN 80-211-0372-8.