V diplomové práci se autorka zabývá tématem objektové tvorby, na něž v rámci pedagogiky výtvarné výchovy nahlíží jako na výrazně opomíjený fenomén. Teoretická část je věnována prezentaci autorčiny vlastní tvorby a podnětům, které vedly k volbě tématu kvalifikační práce. Reflexe je doplněna inspiračními zdroji společně s tvorbou umělců, jejichž práce a myšlení měly vliv na podobu celého projektu. Text je dále rozšířen o didaktická východiska a přístupy, jež lze uplatnit v praxi výtvarné výchovy s návazností na Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. V dotazníkovém šetření autorka zkoumá, jaké metody, techniky či koncepce učitelé výtvarné výchovy využívají a dále na ně navazuje vlastními návrhy modelových hodin, které současně realizuje i reflektuje. Komplexním uzavřením diplomové práce je umělecký přesah v podobě autorčina výtvarného objektu.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the topic of object-based work which has been a much neglected phenomenon in the framework of Art pedagogy education. The theoretical part focuses on the presentation of author's own art work and ideas, which is the very reason she decided for this topic. The analytical part is accompanied by resources of inspirational significance together with other artists work and ideas which made an impact on this project as a whole. Diploma thesis is further elaborated on by didactic approaches and points of view applicable in Art classes in conjuction with the national curriculum for primary schools. The survey part focuses on methods, concepts and techniques Art teachers apply in actual education process. In addition, the author makes a contribution by providing suggestions on model lessons she is currently teaching. Aside from that, the author evaluates the outcomes of her own lessons. The pinnacle of this diploma thesis is the author's own Art work.
Klíčová slova
Objektová tvorba, výtvarné umění, výtvarná výchova, didaktické přístupy, základní vzdělávání, návrhy modelových hodin.
Klíčová slova v angličtině
Object-based work, Fine Art, Art education, didactic approaches, primary school education, model lessons plans
Rozsah průvodní práce
130
Jazyk
CZ
Anotace
V diplomové práci se autorka zabývá tématem objektové tvorby, na něž v rámci pedagogiky výtvarné výchovy nahlíží jako na výrazně opomíjený fenomén. Teoretická část je věnována prezentaci autorčiny vlastní tvorby a podnětům, které vedly k volbě tématu kvalifikační práce. Reflexe je doplněna inspiračními zdroji společně s tvorbou umělců, jejichž práce a myšlení měly vliv na podobu celého projektu. Text je dále rozšířen o didaktická východiska a přístupy, jež lze uplatnit v praxi výtvarné výchovy s návazností na Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. V dotazníkovém šetření autorka zkoumá, jaké metody, techniky či koncepce učitelé výtvarné výchovy využívají a dále na ně navazuje vlastními návrhy modelových hodin, které současně realizuje i reflektuje. Komplexním uzavřením diplomové práce je umělecký přesah v podobě autorčina výtvarného objektu.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the topic of object-based work which has been a much neglected phenomenon in the framework of Art pedagogy education. The theoretical part focuses on the presentation of author's own art work and ideas, which is the very reason she decided for this topic. The analytical part is accompanied by resources of inspirational significance together with other artists work and ideas which made an impact on this project as a whole. Diploma thesis is further elaborated on by didactic approaches and points of view applicable in Art classes in conjuction with the national curriculum for primary schools. The survey part focuses on methods, concepts and techniques Art teachers apply in actual education process. In addition, the author makes a contribution by providing suggestions on model lessons she is currently teaching. Aside from that, the author evaluates the outcomes of her own lessons. The pinnacle of this diploma thesis is the author's own Art work.
Klíčová slova
Objektová tvorba, výtvarné umění, výtvarná výchova, didaktické přístupy, základní vzdělávání, návrhy modelových hodin.
Klíčová slova v angličtině
Object-based work, Fine Art, Art education, didactic approaches, primary school education, model lessons plans
Zásady pro vypracování
1. Příprava a realizace dotazníkového šetření.
2. Studium publikací, metodických příruček a další odborné literatury.
3. Teoretická reflexe a analýza studovaných materiálů a dotazníků.
4. Návrh vlastní tvorby a modelových hodin pro předmět Výtvarná výchova.
5. Realizace vlastních modelových hodin v pedagogické praxi.
6. Závěrečná reflexe.
Zásady pro vypracování
1. Příprava a realizace dotazníkového šetření.
2. Studium publikací, metodických příruček a další odborné literatury.
3. Teoretická reflexe a analýza studovaných materiálů a dotazníků.
4. Návrh vlastní tvorby a modelových hodin pro předmět Výtvarná výchova.
5. Realizace vlastních modelových hodin v pedagogické praxi.
6. Závěrečná reflexe.
Seznam doporučené literatury
CIKÁNOVÁ, K. Objevujte s námi tvar. Praha: Aventinum, 1995. ISBN 80-7151-732-1.
GOMBRICH, E. H. Příběh umění. Praha: Argo, [1997]. ISBN 80-204-0685-9.
MLADIČOVÁ, Iva. Socha 2 AVU 1990-2016: Demartini, Zeithamml. V Praze: Akademie výtvarných umění, 2017. ISBN 978-80-87108-69-7.
MRÁZIK, Martin. Výtvarná tvorba - prostorová tvorba. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 2008. ISBN 978-80-7414-049-5.
ROESELOVÁ, Věra. Prostorová tvorba ve výtvarné výchově pro základní školu 1. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2006. ISBN 80-7290-254-7.
ROESELOVÁ, Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996. ISBN 80-902267-1-X.
SLAVÍK, Jan. Umění zážitku, zážitek umění: teorie a praxe artefiletiky. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2001. 281 s. ISBN 80-729-0066-8.
STUCHLÍKOVÁ, Iva, Tomáš JANÍK, Zdeněk BENEŠ, et al. Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015. Syntézy výzkumu vzdělávání. ISBN 978-80-210-7769-0.
Seznam doporučené literatury
CIKÁNOVÁ, K. Objevujte s námi tvar. Praha: Aventinum, 1995. ISBN 80-7151-732-1.
GOMBRICH, E. H. Příběh umění. Praha: Argo, [1997]. ISBN 80-204-0685-9.
MLADIČOVÁ, Iva. Socha 2 AVU 1990-2016: Demartini, Zeithamml. V Praze: Akademie výtvarných umění, 2017. ISBN 978-80-87108-69-7.
MRÁZIK, Martin. Výtvarná tvorba - prostorová tvorba. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 2008. ISBN 978-80-7414-049-5.
ROESELOVÁ, Věra. Prostorová tvorba ve výtvarné výchově pro základní školu 1. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2006. ISBN 80-7290-254-7.
ROESELOVÁ, Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996. ISBN 80-902267-1-X.
SLAVÍK, Jan. Umění zážitku, zážitek umění: teorie a praxe artefiletiky. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2001. 281 s. ISBN 80-729-0066-8.
STUCHLÍKOVÁ, Iva, Tomáš JANÍK, Zdeněk BENEŠ, et al. Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015. Syntézy výzkumu vzdělávání. ISBN 978-80-210-7769-0.