Cíl práce: Cílem mé bakalářské práce je přispět k řešení problematiky fyzioterapie u pacientů s diagnózou vadného držení těla. Zároveň bych vypracováním tématu "Problematika sportu a vadného držení těla u dětí školního věku" chtěla poukázat na chybějící péči v oblasti dětské fyzioterapie v souvislosti s jejich psycho-motorickým vývojem a sportem.
Metodika: Do případové studie byli zařazeni probandi ve věku od 8 do 15lets diagnózou vadného držení těla. Ke sběru dat jsem využila rozhovor, měření a pozorování. U každého z dětí byla odebrána anamnéza, byl proveden kineziologický rozbor a následně i specifická vyšetření. U probanda č. 4 byla aplikována čtyřtýdenní terapie zaměřená zejména na hlubokou stabilizaci. Při terapii byly využity postupy z konceptu ACT a DNS.
Výsledky: Dle vyšetření, která jsem u probandů provedla, jsem si potvrdila mou teorii o souvislosti sportu a VDT. Zároveň jsem si ověřila mou myšlenku o nedostatečné péči v rámci dětské fyzioterapie.
Závěry: Potvrzení teorie o vztahu sportu a vadného držení těla. Zároveň u všech probandů bylo objeveno vadné držení těla, aniž by byl tento problém diagnostikován lékařem. Čtyřtýdenní terapií, zaměřenou zejména na hlubokou posturální stabilizaci, bylo docíleno pozitivních výsledků.
Anotace v angličtině
The objective: The aim of my bachelor thesis is to contribute to solving the issue of physiotherapy in patients diagnosed with poor body posture. At the same time, I would like to highlight the lack of care in the field of paediatric physiotherapy in relation to their psychomotor development and sport by developing the topic "Sports and Poor Body Posture Problematics in School-Age Children".
Methodology: The case study included patients aged 8 to 15 years with a diagnosis of poor body posture. I used conversation, measurement, and observation to collect the data. Each of the children had an amnesis, a kinesiological analysis and subsequent specific examinations. In patient number 4, four weeks of therapy focused mainly on deep stabilisation was administered. Procedures from the ACT and DNS concepts have been used in therapy.
Results: From the tests I've done on the patients, I've confirmed my theory about the connection between sports and poor body posture. At the same time, I verified my idea of inadequate care in the context of pediatric physiotherapy.
Conclusions: Confirmation of the theory of the relationship of sport and poor body posture. At the same time, all probands were found to have poor posture without being diagnosed by a doctor. Four weeks of therapy, mainly focused on deep postural stabilisation, produced positive results.
Klíčová slova
Vadné držení těla, hluboký stabilizační systém páteře, fyzioterapie, psychomotorický vývoj
Klíčová slova v angličtině
Poor body posture, deep spine stabilization system, physiotherapy, psychomotor development
Rozsah průvodní práce
84 s. + 37 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Cíl práce: Cílem mé bakalářské práce je přispět k řešení problematiky fyzioterapie u pacientů s diagnózou vadného držení těla. Zároveň bych vypracováním tématu "Problematika sportu a vadného držení těla u dětí školního věku" chtěla poukázat na chybějící péči v oblasti dětské fyzioterapie v souvislosti s jejich psycho-motorickým vývojem a sportem.
Metodika: Do případové studie byli zařazeni probandi ve věku od 8 do 15lets diagnózou vadného držení těla. Ke sběru dat jsem využila rozhovor, měření a pozorování. U každého z dětí byla odebrána anamnéza, byl proveden kineziologický rozbor a následně i specifická vyšetření. U probanda č. 4 byla aplikována čtyřtýdenní terapie zaměřená zejména na hlubokou stabilizaci. Při terapii byly využity postupy z konceptu ACT a DNS.
Výsledky: Dle vyšetření, která jsem u probandů provedla, jsem si potvrdila mou teorii o souvislosti sportu a VDT. Zároveň jsem si ověřila mou myšlenku o nedostatečné péči v rámci dětské fyzioterapie.
Závěry: Potvrzení teorie o vztahu sportu a vadného držení těla. Zároveň u všech probandů bylo objeveno vadné držení těla, aniž by byl tento problém diagnostikován lékařem. Čtyřtýdenní terapií, zaměřenou zejména na hlubokou posturální stabilizaci, bylo docíleno pozitivních výsledků.
Anotace v angličtině
The objective: The aim of my bachelor thesis is to contribute to solving the issue of physiotherapy in patients diagnosed with poor body posture. At the same time, I would like to highlight the lack of care in the field of paediatric physiotherapy in relation to their psychomotor development and sport by developing the topic "Sports and Poor Body Posture Problematics in School-Age Children".
Methodology: The case study included patients aged 8 to 15 years with a diagnosis of poor body posture. I used conversation, measurement, and observation to collect the data. Each of the children had an amnesis, a kinesiological analysis and subsequent specific examinations. In patient number 4, four weeks of therapy focused mainly on deep stabilisation was administered. Procedures from the ACT and DNS concepts have been used in therapy.
Results: From the tests I've done on the patients, I've confirmed my theory about the connection between sports and poor body posture. At the same time, I verified my idea of inadequate care in the context of pediatric physiotherapy.
Conclusions: Confirmation of the theory of the relationship of sport and poor body posture. At the same time, all probands were found to have poor posture without being diagnosed by a doctor. Four weeks of therapy, mainly focused on deep postural stabilisation, produced positive results.
Klíčová slova
Vadné držení těla, hluboký stabilizační systém páteře, fyzioterapie, psychomotorický vývoj
Klíčová slova v angličtině
Poor body posture, deep spine stabilization system, physiotherapy, psychomotor development
Zásady pro vypracování
Teoretická analýza odborné literatury shrnující problematiku sportu u vadného držení těla Kineziologický rozbor (antropometrie, goniometrie, statické, dynamické vyšetření pohybového systému, vyšetření rozvíjení páteře), kontrolní hodnocení zjištěných parametrů v průběhu fyzioterapie Porovnání vyšetřených hodnot u všech subjektů (antropometrie, goniometrie, statické, dynamické vyšetření pohybového systému, vyšetření rozvíjení páteře) Návrh řešení problematiky vadného držení těla u dětí na základě výsledků kineziologického rozboru
Zásady pro vypracování
Teoretická analýza odborné literatury shrnující problematiku sportu u vadného držení těla Kineziologický rozbor (antropometrie, goniometrie, statické, dynamické vyšetření pohybového systému, vyšetření rozvíjení páteře), kontrolní hodnocení zjištěných parametrů v průběhu fyzioterapie Porovnání vyšetřených hodnot u všech subjektů (antropometrie, goniometrie, statické, dynamické vyšetření pohybového systému, vyšetření rozvíjení páteře) Návrh řešení problematiky vadného držení těla u dětí na základě výsledků kineziologického rozboru
Seznam doporučené literatury
KOLÁŘ, P. et al.,2009. Rehabilitace v klinické praxi.1. vyd. Praha: Galén, 713 s. ISBN 978-80-7262-657-1. PAVLŮ, D., 2002. Speciální fyzioterapeutické koncepty a metody.1. vyd. Brno: CERM, 239 s. ISBN 80-7204-266-1. VOJTA, Václav a Annegret PETERS. Vojtův princip: svalové souhry v reflexní lokomoci a motorické ontogenezi. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2710-3 LEWIT, Karel. Manipulační léčba v myoskeletální medicíně. 5. přeprac. vyd. Praha: Sdělovací technika ve spolupráci s Českou lékařskou společností J.E. Purkyně, c2003. ISBN 8086645045. BERDYCHOVÁ, J. Učme děti správnému držení těla. 1. vydání. Praha : Olympia, 1972. 62 s. ISBN 27-019-72 ČIHÁK, Radomír. Anatomie. Třetí, upravené a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016.ISBN 978-80-247-5636-3. KUČERA, Miroslav, Pavel KOLÁŘ a Ivan DYLEVSKÝ. Dítě, sport a zdraví. Praha: Galén, c2011. ISBN 978-80-7262-712-7.
Seznam doporučené literatury
KOLÁŘ, P. et al.,2009. Rehabilitace v klinické praxi.1. vyd. Praha: Galén, 713 s. ISBN 978-80-7262-657-1. PAVLŮ, D., 2002. Speciální fyzioterapeutické koncepty a metody.1. vyd. Brno: CERM, 239 s. ISBN 80-7204-266-1. VOJTA, Václav a Annegret PETERS. Vojtův princip: svalové souhry v reflexní lokomoci a motorické ontogenezi. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2710-3 LEWIT, Karel. Manipulační léčba v myoskeletální medicíně. 5. přeprac. vyd. Praha: Sdělovací technika ve spolupráci s Českou lékařskou společností J.E. Purkyně, c2003. ISBN 8086645045. BERDYCHOVÁ, J. Učme děti správnému držení těla. 1. vydání. Praha : Olympia, 1972. 62 s. ISBN 27-019-72 ČIHÁK, Radomír. Anatomie. Třetí, upravené a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016.ISBN 978-80-247-5636-3. KUČERA, Miroslav, Pavel KOLÁŘ a Ivan DYLEVSKÝ. Dítě, sport a zdraví. Praha: Galén, c2011. ISBN 978-80-7262-712-7.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, portréty, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala bakalářskou práci, jejímž tématem bylo: "Problematika sportu a vadného držení těla u dětí školního věku". Během prezentace seznámila členy komise pro Státní zkoušky s teoretickými východisky, cílem, úkoly, výsledky práce a vyjádřila se ke splnění cíle a úkolů práce. Vedoucí práce nevznesl žádné dotazy. Studentka následně zodpověděla dva dotazy oponenta práce: "Str. 37 - Jak si představujete, že byste v terapii hledala souvislost mezi psychomotorickým vývojem a aktuálním držení těla u probanda č. 1?", "Str. 69 - Proč jste v terapii použila PIR na mm. pectorales a m. soleus, ale do autoterapie jste zvolila strečink těchto svalů?". Členové komise konstatovali, že práce je z metodologického hlediska špatně zpracována. Návrh klasifikace vedoucího práce byla známka 1 a návrh klasifikace oponenta práce byla známka 4. Členové komise navrhli klasifikovat obhajobu závěrečné práce studentky známkami: 4, 4, 4. Členové komise hlasovali o návrhu klasifikace 4 (3 hlasy pro, 0 hlasů proti). Členové komise klasifikovali obhajobu bakalářské práce studentky známkou 4 a doporučují práci přepracovat podle posudku oponenta a opravit zejm. metodologické nedostatky práce.