Předkládaná práce se zaměřuje na využití prožitkového učení v mateřské škole. Práce je členěna na teoretickou a praktickou část. V teoretické části je charakterizováno učení, jsou popsány druhy učení, podrobněji učení prožitkové. Dále je zde vymezeno místo pro-žitkového učení v RVP PV. Praktická část se zaměřuje na přímou práci s dětmi formou prožitkového učení. Obsahuje soubor vhodně zvolených prožitkových aktivit. Ve druhé části je zde prováděn výzkum, pomocí něhož je zjišťováno, zdali je tento druh učení v oslovených mateřských školách Šluknovského výběžku využíván.
Anotace v angličtině
The presented work focuses on the use of experiential learning in the kindergarten. The work is divided into theoretical and practical part. The theoretical part characterizes learning, describes the types of learning, more specifically experiential learning. Furthermore, the place of experiential learning in the RVP PV is defined here. The practical part focuses on direct work with children in the form of experiential lear-ning. It contains a set of appropriately selected experiential activities. In the second part, research is carried out here, which is used to determine whether this type of learning is used in the addressed kindergartens of the Šluknov.
Klíčová slova
dramatická výchova, druhy učení, hra, prožitkové učení, učení.
Klíčová slova v angličtině
drama education, experiential learning, learning, play, types of learning.
Rozsah průvodní práce
63 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná práce se zaměřuje na využití prožitkového učení v mateřské škole. Práce je členěna na teoretickou a praktickou část. V teoretické části je charakterizováno učení, jsou popsány druhy učení, podrobněji učení prožitkové. Dále je zde vymezeno místo pro-žitkového učení v RVP PV. Praktická část se zaměřuje na přímou práci s dětmi formou prožitkového učení. Obsahuje soubor vhodně zvolených prožitkových aktivit. Ve druhé části je zde prováděn výzkum, pomocí něhož je zjišťováno, zdali je tento druh učení v oslovených mateřských školách Šluknovského výběžku využíván.
Anotace v angličtině
The presented work focuses on the use of experiential learning in the kindergarten. The work is divided into theoretical and practical part. The theoretical part characterizes learning, describes the types of learning, more specifically experiential learning. Furthermore, the place of experiential learning in the RVP PV is defined here. The practical part focuses on direct work with children in the form of experiential lear-ning. It contains a set of appropriately selected experiential activities. In the second part, research is carried out here, which is used to determine whether this type of learning is used in the addressed kindergartens of the Šluknov.
Klíčová slova
dramatická výchova, druhy učení, hra, prožitkové učení, učení.
Klíčová slova v angličtině
drama education, experiential learning, learning, play, types of learning.
Zásady pro vypracování
1. Zpracování bakalářské práce se řídí novelou směrnice děkana PF UJEP Ústí nad Labem č. 5D/2019 o Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací na PF UJEP.
2. Vyhledání a prostudování odborné literatury k danému tématu bakalářské práce.
3. Stanovení cíle a vypracování koncepce bakalářské práce. Zpracování teoretické části.
4. Teoretická část se bude zabývat druhy učení, učení prožitkem a jeho vymezení v RVP PV.
5. Praktická část bude zaměřena na přímou práci s dětmi formou prožitkového učení. Sestavení a realizace vhodných aktivit. Součástí praktické části bude příprava a realizace vlastního šetření, které bude probíhat metodou dotazníkového šetření ve vybraných mateřských školách Šluknovského výbežku.
6. Zpracování praktické části, zpracování údajů dotazníkového šetření, prezentování a vyhodnocení výsledků.
7. Zobecnění získaných poznatků do závěru bakalářské práce a na jejím základě specifikovat doporučení pro pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
1. Zpracování bakalářské práce se řídí novelou směrnice děkana PF UJEP Ústí nad Labem č. 5D/2019 o Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací na PF UJEP.
2. Vyhledání a prostudování odborné literatury k danému tématu bakalářské práce.
3. Stanovení cíle a vypracování koncepce bakalářské práce. Zpracování teoretické části.
4. Teoretická část se bude zabývat druhy učení, učení prožitkem a jeho vymezení v RVP PV.
5. Praktická část bude zaměřena na přímou práci s dětmi formou prožitkového učení. Sestavení a realizace vhodných aktivit. Součástí praktické části bude příprava a realizace vlastního šetření, které bude probíhat metodou dotazníkového šetření ve vybraných mateřských školách Šluknovského výbežku.
6. Zpracování praktické části, zpracování údajů dotazníkového šetření, prezentování a vyhodnocení výsledků.
7. Zobecnění získaných poznatků do závěru bakalářské práce a na jejím základě specifikovat doporučení pro pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
VÁŽANSKÝ, Mojmír. Volný čas a pedagogika zážitku. Brno: Masar. un., 1992. 64 s. ISBN 80-210-0428-2.HANUŠ, R., CHYTILOVÁ, L. Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada, 2010. 192 s. ISBN 978-80-247-2816-2.SUCHÁNKOVÁ, Eliška. Hra a její využití v předškolním vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014, 182 s. ISBN 978-802-6206-989. KIRCHNEROVÁ, Veronika, RUBEŠOVÁ Radka. Výchova prožitkem: tvořivé hry a činnosti pro mateřské školy. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 140 s. ISBN 978-80-262-0505-0.MLEJNEK, J. Dětská tvořivá hra. Praha: IPOS, 2004. ISBN 80-7068-163-2.HAVLÍKOVÁ, Miluše, VENCÁLKOVÁ Eliška, (eds.) a kol. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole. Praha: Portál, 2006, 223 s. ISBN 80-7367-061-5.MERTIN, Václav, GILLERNOVÁ, Ilona. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Vyd.2., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2010, 248 s. ISBN 978-80-7367-627-8.
Seznam doporučené literatury
VÁŽANSKÝ, Mojmír. Volný čas a pedagogika zážitku. Brno: Masar. un., 1992. 64 s. ISBN 80-210-0428-2.HANUŠ, R., CHYTILOVÁ, L. Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada, 2010. 192 s. ISBN 978-80-247-2816-2.SUCHÁNKOVÁ, Eliška. Hra a její využití v předškolním vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014, 182 s. ISBN 978-802-6206-989. KIRCHNEROVÁ, Veronika, RUBEŠOVÁ Radka. Výchova prožitkem: tvořivé hry a činnosti pro mateřské školy. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 140 s. ISBN 978-80-262-0505-0.MLEJNEK, J. Dětská tvořivá hra. Praha: IPOS, 2004. ISBN 80-7068-163-2.HAVLÍKOVÁ, Miluše, VENCÁLKOVÁ Eliška, (eds.) a kol. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole. Praha: Portál, 2006, 223 s. ISBN 80-7367-061-5.MERTIN, Václav, GILLERNOVÁ, Ilona. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Vyd.2., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2010, 248 s. ISBN 978-80-7367-627-8.