Tato bakalářská práce je zaměřená na pozorování myšlení dětí v předškolním věku, které navštěvují výchovně vzdělávací instituci (mateřskou školu), a to zejména v oblasti jejich vědeckého myšlení.
Teoretická část se skládá z charakteristiky předškolního věku dítěte z pohledu somatického, citového i sociálního. Dále také obsahuje mechanismy zpracování informací, vědecké myšlení a myšlení jako takové. Důležitou kapitolou je vzdělávání dětí v mateřské škole, dětské aktivity, hry a zájmy. V neposlední řadě je zde i zmínka o poruchách myšlení, které je důležité znát a umět s jedincem, který jimi trpí, popřípadě pracovat.
Praktická neboli empirická část je zaměřena na realizaci určitých experimentů. Vybrané pokusy budou děti provádět, pokud možno samy a já jako pedagog
je budu při této činnosti pozorovat, zaměřovat se budu především na jejich myšlení. Z mého pozorování pak budu zaznamenávat jejich hypotézy a závěry.
Anotace v angličtině
My bachelor's thesis is focused on the observation the thinking of the preschool children who attend the educational institution (nursery school), especially in the field of their scientific thinking.
The theoretical part consists of the characteristics of the preschool age of the child from a somatic, sensitive and social point of view. Furthermore, I deal with the information processing mechanism, scientific thinking and thinking as such. An important chapter in the thesis describes the education of children in the nursery school, children's activities, games and interests. As importantly there is also a mention of thought disorders, which is necessary to know and be able to work with the individual who suffers from them.
The practical or empirical part is focused on the realization of certain experiments. The selected experiments will be performed by the children themselves and I, as the educator, will observe them during this activity, I will focus mainly on their thinking. From my observation I will be taking down their hypotheses and conclusions.
Klíčová slova
Předškolní věk, dítě, hra, vědecké myšlení, kurikulum
Tato bakalářská práce je zaměřená na pozorování myšlení dětí v předškolním věku, které navštěvují výchovně vzdělávací instituci (mateřskou školu), a to zejména v oblasti jejich vědeckého myšlení.
Teoretická část se skládá z charakteristiky předškolního věku dítěte z pohledu somatického, citového i sociálního. Dále také obsahuje mechanismy zpracování informací, vědecké myšlení a myšlení jako takové. Důležitou kapitolou je vzdělávání dětí v mateřské škole, dětské aktivity, hry a zájmy. V neposlední řadě je zde i zmínka o poruchách myšlení, které je důležité znát a umět s jedincem, který jimi trpí, popřípadě pracovat.
Praktická neboli empirická část je zaměřena na realizaci určitých experimentů. Vybrané pokusy budou děti provádět, pokud možno samy a já jako pedagog
je budu při této činnosti pozorovat, zaměřovat se budu především na jejich myšlení. Z mého pozorování pak budu zaznamenávat jejich hypotézy a závěry.
Anotace v angličtině
My bachelor's thesis is focused on the observation the thinking of the preschool children who attend the educational institution (nursery school), especially in the field of their scientific thinking.
The theoretical part consists of the characteristics of the preschool age of the child from a somatic, sensitive and social point of view. Furthermore, I deal with the information processing mechanism, scientific thinking and thinking as such. An important chapter in the thesis describes the education of children in the nursery school, children's activities, games and interests. As importantly there is also a mention of thought disorders, which is necessary to know and be able to work with the individual who suffers from them.
The practical or empirical part is focused on the realization of certain experiments. The selected experiments will be performed by the children themselves and I, as the educator, will observe them during this activity, I will focus mainly on their thinking. From my observation I will be taking down their hypotheses and conclusions.
Klíčová slova
Předškolní věk, dítě, hra, vědecké myšlení, kurikulum
1. Seznámení se se směrnicí děkana č. 5D/2020 Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací a přizbůsobení se jí při zpracování práce.
2. Prostudovaní odborné literatury vztahující se k tématu a navrhnutí koncept bakalářské práce.
3. Cílem této bakalářské práce bude pozorování dětí v předškolním věku, především v oblasti jejich myšlení. Teoretická část bude založena na terminologii a popisu vývoje dítěte. Neopomenutelnou částí bude též kapitola o poruchách myšlení.
4. Praktická část bude založena na pozorování dětí při provádění pokusů a experimentů. Děti budou budou formulovat hypotézy, navrhovat a provádět pokusy, měřit a na základě získaných dat budou vyvozovat závěry. Sebraná data budou následně vyhodnocena dle informací z teoretické části. Cílovou skupinou budou děti docházející do mateřské školy.
5. Zjištěné údaje budou zpracovány pro závěrečnou práci.
Zásady pro vypracování
1. Seznámení se se směrnicí děkana č. 5D/2020 Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací a přizbůsobení se jí při zpracování práce.
2. Prostudovaní odborné literatury vztahující se k tématu a navrhnutí koncept bakalářské práce.
3. Cílem této bakalářské práce bude pozorování dětí v předškolním věku, především v oblasti jejich myšlení. Teoretická část bude založena na terminologii a popisu vývoje dítěte. Neopomenutelnou částí bude též kapitola o poruchách myšlení.
4. Praktická část bude založena na pozorování dětí při provádění pokusů a experimentů. Děti budou budou formulovat hypotézy, navrhovat a provádět pokusy, měřit a na základě získaných dat budou vyvozovat závěry. Sebraná data budou následně vyhodnocena dle informací z teoretické části. Cílovou skupinou budou děti docházející do mateřské školy.
5. Zjištěné údaje budou zpracovány pro závěrečnou práci.
Seznam doporučené literatury
1. BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, 2010. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-251-2569-4.
2. ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-273-7.
3. ČÁP, Jan. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Karolinum, 1993. ISBN 80-7066-534-3.
4. KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA, ed. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-585-7.
5. KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola. Praha: Grada, 2008. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1568-1.
6. LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1284-9.
7. MIŠURCOVÁ, Věra a Marie SEVEROVÁ. Děti, hry a umění. Praha: ISV, 1997. Psychologie (ISV). ISBN 80-85866-18-8.
8. OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5107-8.
Seznam doporučené literatury
1. BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, 2010. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-251-2569-4.
2. ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-273-7.
3. ČÁP, Jan. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Karolinum, 1993. ISBN 80-7066-534-3.
4. KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA, ed. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-585-7.
5. KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola. Praha: Grada, 2008. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1568-1.
6. LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1284-9.
7. MIŠURCOVÁ, Věra a Marie SEVEROVÁ. Děti, hry a umění. Praha: ISV, 1997. Psychologie (ISV). ISBN 80-85866-18-8.
8. OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5107-8.