Diplomová práce pojednává o stavu školních zahrad z hlediska historického i současného. Vysvětluje pojmy přírodní zahrada a přírodní učebna. Zabývá se oblastí venkovního vzdělávání a environmentální výchovy. Shrnuje výhody, ale i možné bariéry, které brání venkovní výuce. Předkládá podrobný souhrn různých prvků využitelných ve školních zahradách při výuce žáků 1. stupně. Nastiňuje využití aktivizujících metod při výuce venku. V praktické časti je předložen návrh přebudování školní zahrady ZŠ Trmice, aby mohla být plně využita pro venkovní vzdělávání dětí. Na návrhu se podíleli žáci prvního i druhého stupně. K samotnému návrhu je přiložen soupis různých možností financování projektu s výběrem konkrétní možnosti financování a podrobným popisem celého projektu.
Anotace v angličtině
The status of school garden sis discussed in this diploma thesis, firstly from the historical point of view and secondly from the perspective of the present situation. Terms nature garden and nature classroom are explained in this thesis. Further, the thesis deals with outdoor education and environmental education topics. It sumarizes the advantages, but also the possible barriers that prevent outdoor teaching. The thesis presents a detailed summary of various issues that can be used in scool gardens when teaching the first grade pupils. It outlines the use of activating methods in outdoor teaching. In the practical part, a suggestion for rebuilding Trmice elementary school garden is presented so that it can be fully used for childrens´ outdoor education. The first and the second grade pupils partici-pated in this design. A list of various financing options of the project is attached to this suggestion with a selection of one specefic option and a detailed description of the entire project.
Klíčová slova
Školní zahrada, venkovní výuka, přírodní učebna, enviromentální výchova, vzdělávání, výukové prvky, aktivizační metody, návrh realizace školní zahrady ZŠ Trmice
Klíčová slova v angličtině
School garden, outdoor education, nature classroom, environmental education, educati-on, teaching elements, activation methods, proposal for the implementation of the Trmi-ce primary school garden
Rozsah průvodní práce
111 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce pojednává o stavu školních zahrad z hlediska historického i současného. Vysvětluje pojmy přírodní zahrada a přírodní učebna. Zabývá se oblastí venkovního vzdělávání a environmentální výchovy. Shrnuje výhody, ale i možné bariéry, které brání venkovní výuce. Předkládá podrobný souhrn různých prvků využitelných ve školních zahradách při výuce žáků 1. stupně. Nastiňuje využití aktivizujících metod při výuce venku. V praktické časti je předložen návrh přebudování školní zahrady ZŠ Trmice, aby mohla být plně využita pro venkovní vzdělávání dětí. Na návrhu se podíleli žáci prvního i druhého stupně. K samotnému návrhu je přiložen soupis různých možností financování projektu s výběrem konkrétní možnosti financování a podrobným popisem celého projektu.
Anotace v angličtině
The status of school garden sis discussed in this diploma thesis, firstly from the historical point of view and secondly from the perspective of the present situation. Terms nature garden and nature classroom are explained in this thesis. Further, the thesis deals with outdoor education and environmental education topics. It sumarizes the advantages, but also the possible barriers that prevent outdoor teaching. The thesis presents a detailed summary of various issues that can be used in scool gardens when teaching the first grade pupils. It outlines the use of activating methods in outdoor teaching. In the practical part, a suggestion for rebuilding Trmice elementary school garden is presented so that it can be fully used for childrens´ outdoor education. The first and the second grade pupils partici-pated in this design. A list of various financing options of the project is attached to this suggestion with a selection of one specefic option and a detailed description of the entire project.
Klíčová slova
Školní zahrada, venkovní výuka, přírodní učebna, enviromentální výchova, vzdělávání, výukové prvky, aktivizační metody, návrh realizace školní zahrady ZŠ Trmice
Klíčová slova v angličtině
School garden, outdoor education, nature classroom, environmental education, educati-on, teaching elements, activation methods, proposal for the implementation of the Trmi-ce primary school garden
Zásady pro vypracování
1. Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP, PF UJEP a doporučeními pracoviště KPR. 2. Práci realizovat v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů. 3. Prostudovat odbornou literaturu a další relevantní zdroje. Na základě této literatury vypracovat teoretickou část. Ta se zaměří na problematiku školních zahrad, venkovní a environmentální vzdělávání. 4. V praktické části vytvořit návrh školní zahrady konkrétní základní školy, navrhnout způsob financování a podrobný postup realizace. 5. Zrealizovat vybrané aktivity a tvorbu konkrétních prvků školní zahrady společně s žáky.
Zásady pro vypracování
1. Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP, PF UJEP a doporučeními pracoviště KPR. 2. Práci realizovat v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů. 3. Prostudovat odbornou literaturu a další relevantní zdroje. Na základě této literatury vypracovat teoretickou část. Ta se zaměří na problematiku školních zahrad, venkovní a environmentální vzdělávání. 4. V praktické části vytvořit návrh školní zahrady konkrétní základní školy, navrhnout způsob financování a podrobný postup realizace. 5. Zrealizovat vybrané aktivity a tvorbu konkrétních prvků školní zahrady společně s žáky.
Seznam doporučené literatury
Burešová K. a kol. (2007). Učíme se v zahradě. Kněžice: Středisko environmentální a ekologické výchovy Chaloupky. 497 p. Činčera J., Holec J. (2016): Terénní výuka ve formálním vzdělávání. \textendash Envigogika, 11(2). doi: 10.14712/18023061.533
Daniš, P. (2018). Tajemství školy za školou: Proč učení venku v přírodě zlepšuje vzdělávací výsledky, motivaci a chování žáků. \textendash Ministerstvo životního prostředí, Praha. 122 p.
Dillon, J., Rickinson, M., Teamey, K., Morris, M., Choi, M.,Y., Sanders, D., Benefield, P. (2006): The value of outdoor learning: evidence from research in the UK and elsewhere. School Science Review, 87(320), 107\textendash111.
Miller, B., G. (2017). Outdoor Learning. In: Peppler, K. (2017). The SAGE Encyclopedia of Out-of-School Learning. \textendash SAGE Publications, Inc., 560\textendash561. doi: 10.4135/9781483385198.n216
Morkes, F. (2010): Z historie školních zahrad. \textendash Envigogika, 5(2).
Rickinson, M., Dillon, J., Teamey, K., Morris, M., Choi, M. Y., Sanders, D. and Benefield, P. (2004). A review of research on outdoor learning. Preston Montford, Shropshire: Field Studies Council.
Vácha, Z. (2015). Didaktické využití školních zahrad v České republice na primárním stupni základních škol. Scientia in educatione 6(1), 80\textendash90.
Seznam doporučené literatury
Burešová K. a kol. (2007). Učíme se v zahradě. Kněžice: Středisko environmentální a ekologické výchovy Chaloupky. 497 p. Činčera J., Holec J. (2016): Terénní výuka ve formálním vzdělávání. \textendash Envigogika, 11(2). doi: 10.14712/18023061.533
Daniš, P. (2018). Tajemství školy za školou: Proč učení venku v přírodě zlepšuje vzdělávací výsledky, motivaci a chování žáků. \textendash Ministerstvo životního prostředí, Praha. 122 p.
Dillon, J., Rickinson, M., Teamey, K., Morris, M., Choi, M.,Y., Sanders, D., Benefield, P. (2006): The value of outdoor learning: evidence from research in the UK and elsewhere. School Science Review, 87(320), 107\textendash111.
Miller, B., G. (2017). Outdoor Learning. In: Peppler, K. (2017). The SAGE Encyclopedia of Out-of-School Learning. \textendash SAGE Publications, Inc., 560\textendash561. doi: 10.4135/9781483385198.n216
Morkes, F. (2010): Z historie školních zahrad. \textendash Envigogika, 5(2).
Rickinson, M., Dillon, J., Teamey, K., Morris, M., Choi, M. Y., Sanders, D. and Benefield, P. (2004). A review of research on outdoor learning. Preston Montford, Shropshire: Field Studies Council.
Vácha, Z. (2015). Didaktické využití školních zahrad v České republice na primárním stupni základních škol. Scientia in educatione 6(1), 80\textendash90.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, plány
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Ocenění práce
Ocenění (Práce oceněna městem Chabařovice jako nejlepší diplomová práce roku řešící problematiku obce.)