Předkládaná bakalářská práce řeší téma syndromu vyhoření u učitelů v mateřských školách. Teoretická část se zabývá charakteristikou problematiky syndromu vyhoření. Jsou zmíněny definice několika autorů, je zde také lehká zmínka o historii syndromu. Dále jsou popsány příčiny vzniku a jednotlivé fáze. Práce se zabývá i prevencí a léčbou. Druhý úsek teoretické části se věnuje tématu profese učitele. V praktické části jsou pomocí dotazníkového šetření sledovány příčiny vzniku syndromu vyhoření u učitelů v mateřských školách v celé České republice ve věku 35-50 let. Cílem průzkumu bude splnit stanovený cíl celé práce a vyhodnotit určené hypotézy. Bonusem průzkumu bude případné doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The presented bachelor thesis is focused on the burnout syndrome of teachers in kindergartens. The theoretical part describes the characteristics of burnout syndrome. Definitions of several authors are mentioned, there is also a slight mention of the history of burnout syndrome. The causes of the origin and individual phases are also described. Part of the thesis is devoted to prevention and treatment. The second part of the theoretical part describes the topic of the teaching profession. In the practical part, the reasons and causes of burnout syndrome of teachers in kindergartens throughout the Czech Republic, aged 35-50, are monitored using a questionnaire survey. The aim of the survey will be to meet the stated goal of the whole work and to evaluate the determined hypotheses. A bonus of the survey will be a possible recommendation for practice.
Klíčová slova
Dítě v MŠ, prevence, syndrom vyhoření, učitel v MŠ.
Klíčová slova v angličtině
A child in kindergarten, a teacher in kindergarten, burnout syndrome, prevention.
Rozsah průvodní práce
48 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná bakalářská práce řeší téma syndromu vyhoření u učitelů v mateřských školách. Teoretická část se zabývá charakteristikou problematiky syndromu vyhoření. Jsou zmíněny definice několika autorů, je zde také lehká zmínka o historii syndromu. Dále jsou popsány příčiny vzniku a jednotlivé fáze. Práce se zabývá i prevencí a léčbou. Druhý úsek teoretické části se věnuje tématu profese učitele. V praktické části jsou pomocí dotazníkového šetření sledovány příčiny vzniku syndromu vyhoření u učitelů v mateřských školách v celé České republice ve věku 35-50 let. Cílem průzkumu bude splnit stanovený cíl celé práce a vyhodnotit určené hypotézy. Bonusem průzkumu bude případné doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The presented bachelor thesis is focused on the burnout syndrome of teachers in kindergartens. The theoretical part describes the characteristics of burnout syndrome. Definitions of several authors are mentioned, there is also a slight mention of the history of burnout syndrome. The causes of the origin and individual phases are also described. Part of the thesis is devoted to prevention and treatment. The second part of the theoretical part describes the topic of the teaching profession. In the practical part, the reasons and causes of burnout syndrome of teachers in kindergartens throughout the Czech Republic, aged 35-50, are monitored using a questionnaire survey. The aim of the survey will be to meet the stated goal of the whole work and to evaluate the determined hypotheses. A bonus of the survey will be a possible recommendation for practice.
Klíčová slova
Dítě v MŠ, prevence, syndrom vyhoření, učitel v MŠ.
Klíčová slova v angličtině
A child in kindergarten, a teacher in kindergarten, burnout syndrome, prevention.
Zásady pro vypracování
Zpracování bakalářské práce se řídí novelou směrnice děkana PF UJEP Ústí nad Labem č. 5D/2019 o Vedení, psaní a odevzdávání bakalářských prací na PF UJEP.
Vyhledávání a prostudování odborné literatury k danému tématu bakalářské práce.
Stanovení cíle a vypracování koncepce bakalářské práce. Zpracování teoretické části.
Teoretická část bude věnována vysvětlení odborných temínů, které se vztahují k problematice daného tématu nebo s ním úzce souvisí. Např.: nejčastější příčiny syndromu vyhoření, symptomy syndromu vyhoření, jaká může být prevence syndromu vyhoření.
Praktická část se zaměří na syndrom vyhoření u učitelů ve věku 35 - 50 let. Metodou šetření praktické části bude příprava výzkumného on-line dotazníku u vybraných učitelů v mateřských školách v minimálním počtu 100 respondentů. Cílem je zjistit důvody a příčiny vzniku syndromu vyhoření, v jakém věku nějčastějí dochází k vyhoření a jeho symptomy.
Realizace výzkumného šetření, zpracování údajů, vyhodnocení a prezentace získaných výsledků.
Zobecnění získaných poznatků do bakalářské práce a na jejím základě specifikovat doporučení pro pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování bakalářské práce se řídí novelou směrnice děkana PF UJEP Ústí nad Labem č. 5D/2019 o Vedení, psaní a odevzdávání bakalářských prací na PF UJEP.
Vyhledávání a prostudování odborné literatury k danému tématu bakalářské práce.
Stanovení cíle a vypracování koncepce bakalářské práce. Zpracování teoretické části.
Teoretická část bude věnována vysvětlení odborných temínů, které se vztahují k problematice daného tématu nebo s ním úzce souvisí. Např.: nejčastější příčiny syndromu vyhoření, symptomy syndromu vyhoření, jaká může být prevence syndromu vyhoření.
Praktická část se zaměří na syndrom vyhoření u učitelů ve věku 35 - 50 let. Metodou šetření praktické části bude příprava výzkumného on-line dotazníku u vybraných učitelů v mateřských školách v minimálním počtu 100 respondentů. Cílem je zjistit důvody a příčiny vzniku syndromu vyhoření, v jakém věku nějčastějí dochází k vyhoření a jeho symptomy.
Realizace výzkumného šetření, zpracování údajů, vyhodnocení a prezentace získaných výsledků.
Zobecnění získaných poznatků do bakalářské práce a na jejím základě specifikovat doporučení pro pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
VÁGNEROVÁ, M. Psychologie pro pomáhající profese. 1. vyd. Praha: Portál, 1999. 444 s. ISBN 80 \textendash 7178 \textendash 214 \textendash 9.
ŠVINGALOVÁ, D. Stres a "vyhoření" u profesionálů pracujících s lidmi. 1. vyd. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2006. 82 s. ISBN 80 \textendash 7372 \textendash 105 \textendash 8.
STOCK,CH. Syndrom vyhoření a jak jej zvládnout. 1.vyd. Praha: Grada, 2010. 112 s. ISBN 978 \textendash 80 \textendash 247 \textendash 3553 \textendash 5.
PRŮCHA, J. Pedagogický slovník. 3. vyd. Praha: Portál, 2001. 322 s. ISBN 80 \textendash 7178 \textendash 579 \textendash 2.
MERTIN, V., GILLERNOVÁ, I. Psychologie pro učitelky mateřské školy. 1. vyd. Praha: Portál, 2003. 230 s. ISBN 80 \textendash 7178 \textendash 799 \textendash X.
KOŤÁTKOVÁ, S. Dítě a mateřská škola. 1. vyd. Praha: Grada, 2008. 193 s. ISBN 978 \textendash 80 \textendash 247 \textendash 1568 \textendash 1.
KEBZA, V., ŠOLCOVÁ, I. Syndrom vyhoření, funkční duševní porucha. 1. vyd. Praha: Státní zdravotní ústav, 1998. ISBN 80 \textendash 7071 \textendash 099 \textendash 3.
JEKLOVÁ, M. REITMAYEROVÁ, E. Syndrom vyhoření. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí, 2006. 32 s. ISBN 80 \textendash 86991 \textendash 74 \textendash 1.
Seznam doporučené literatury
VÁGNEROVÁ, M. Psychologie pro pomáhající profese. 1. vyd. Praha: Portál, 1999. 444 s. ISBN 80 \textendash 7178 \textendash 214 \textendash 9.
ŠVINGALOVÁ, D. Stres a "vyhoření" u profesionálů pracujících s lidmi. 1. vyd. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2006. 82 s. ISBN 80 \textendash 7372 \textendash 105 \textendash 8.
STOCK,CH. Syndrom vyhoření a jak jej zvládnout. 1.vyd. Praha: Grada, 2010. 112 s. ISBN 978 \textendash 80 \textendash 247 \textendash 3553 \textendash 5.
PRŮCHA, J. Pedagogický slovník. 3. vyd. Praha: Portál, 2001. 322 s. ISBN 80 \textendash 7178 \textendash 579 \textendash 2.
MERTIN, V., GILLERNOVÁ, I. Psychologie pro učitelky mateřské školy. 1. vyd. Praha: Portál, 2003. 230 s. ISBN 80 \textendash 7178 \textendash 799 \textendash X.
KOŤÁTKOVÁ, S. Dítě a mateřská škola. 1. vyd. Praha: Grada, 2008. 193 s. ISBN 978 \textendash 80 \textendash 247 \textendash 1568 \textendash 1.
KEBZA, V., ŠOLCOVÁ, I. Syndrom vyhoření, funkční duševní porucha. 1. vyd. Praha: Státní zdravotní ústav, 1998. ISBN 80 \textendash 7071 \textendash 099 \textendash 3.
JEKLOVÁ, M. REITMAYEROVÁ, E. Syndrom vyhoření. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí, 2006. 32 s. ISBN 80 \textendash 86991 \textendash 74 \textendash 1.