Tématem této bakalářské práce je venkovní výuka jako neopomenutelná forma výuky a vztah učitelů mateřských škol k ní. Pokouší se zjistit, jakými faktory je tento vztah ovlivňován. V teoretické části je definována venkovní výuka a její přínosy. Dále se zaměřuje na osobnost učitele a jeho vztah k přírodě. V empirické části je pak definován výzkumný nástroj dotazníkového šetření. Výsledky jsou statisticky zpracovány, vyhodnoceny a diskutovány.
Anotace v angličtině
The topic of this bachelor's thesis is outdoor teaching as an indispensable form of teaching and the relationship of kindergarten teachers to it. It tries to find out what factors influence this relationship. The theoretical part defines outdoor teaching and its benefits. It also focuses on the teacher's personality and his relationship to nature. The empirical part then defines the research tool of the questionnaire survey. The results are statistically processed, evaluated and discussed.
Klíčová slova
venkovní výuka, učitelé mateřských škol, vztah k přírodě
Klíčová slova v angličtině
outdoor education, kindergarten teachers, relationship to nature
Rozsah průvodní práce
58 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem této bakalářské práce je venkovní výuka jako neopomenutelná forma výuky a vztah učitelů mateřských škol k ní. Pokouší se zjistit, jakými faktory je tento vztah ovlivňován. V teoretické části je definována venkovní výuka a její přínosy. Dále se zaměřuje na osobnost učitele a jeho vztah k přírodě. V empirické části je pak definován výzkumný nástroj dotazníkového šetření. Výsledky jsou statisticky zpracovány, vyhodnoceny a diskutovány.
Anotace v angličtině
The topic of this bachelor's thesis is outdoor teaching as an indispensable form of teaching and the relationship of kindergarten teachers to it. It tries to find out what factors influence this relationship. The theoretical part defines outdoor teaching and its benefits. It also focuses on the teacher's personality and his relationship to nature. The empirical part then defines the research tool of the questionnaire survey. The results are statistically processed, evaluated and discussed.
Klíčová slova
venkovní výuka, učitelé mateřských škol, vztah k přírodě
Klíčová slova v angličtině
outdoor education, kindergarten teachers, relationship to nature
Zásady pro vypracování
1. Seznámit se se směrnicí děkana 5D/2019 a dbát jejího dodržování. 2. Prostudovat odbornou literaturu a další zdroje týkající se daného tématu. 3. Na základě prostudované literatury vypracovat teoretickou část bakalářské práce a dotazník pro výzkumnou část. 4. V teoretické části se zaměřit na metodu venkovní výuky a její vliv na dítě předškolního věku, historii venkovního učení a faktory ovlivňující přístup učitele MŠ k venkovní výuce. 5. Provést dotazníkové šetření. Výzkum bude kvantitativního charakteru. výzkumný vzorek budou tvořit učitelky mateřských škol z celé ČR, respondentů bude minimálně 50. 6. Statisticky zpracovat, vyhodnotit a diskutovat získaná data.
Zásady pro vypracování
1. Seznámit se se směrnicí děkana 5D/2019 a dbát jejího dodržování. 2. Prostudovat odbornou literaturu a další zdroje týkající se daného tématu. 3. Na základě prostudované literatury vypracovat teoretickou část bakalářské práce a dotazník pro výzkumnou část. 4. V teoretické části se zaměřit na metodu venkovní výuky a její vliv na dítě předškolního věku, historii venkovního učení a faktory ovlivňující přístup učitele MŠ k venkovní výuce. 5. Provést dotazníkové šetření. Výzkum bude kvantitativního charakteru. výzkumný vzorek budou tvořit učitelky mateřských škol z celé ČR, respondentů bude minimálně 50. 6. Statisticky zpracovat, vyhodnotit a diskutovat získaná data.
Seznam doporučené literatury
1. PELIKÁN, Jiří, 2011.Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. 2., nezměn. vyd. Praha: Karolinum.
2.LEBLOVÁ, Eliška, 2016. Environmentální výchova v mateřské škole. Vydání druhé. Praha: Portál.
3. KRAJHANZL, Jan, 2014. Psychologie vztahu k přírodě a životnímu prostředí: pět charakteristik, ve kterých se lidé liší. Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání ve spolupráci s Masarykovou univerzitou.
4. VOŠAHLÍKOVÁ, Tereza, 2012. Ekoškolky a lesní mateřské školy: praktický manuál pro aktivní rodiče, pedagogy a zřizovatele mateřských škol. 2., aktualiz. vyd. Praha: Ministerstvo životního prostředí.
5. PRŮCHA, Jan, 2012. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál.
6. BROUKALOVÁ, Lenka, 2011. Cíle a indikátory pro environmentální vzdělávání, výchovu a osvětu v České republice. Praha: MŽP.
7. ČINČERA, Jan, 2013. Metodika pro hodnocení environmentální výchovy pro předškolní a mladší školní věk Envigogika, 8(5).
Seznam doporučené literatury
1. PELIKÁN, Jiří, 2011.Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. 2., nezměn. vyd. Praha: Karolinum.
2.LEBLOVÁ, Eliška, 2016. Environmentální výchova v mateřské škole. Vydání druhé. Praha: Portál.
3. KRAJHANZL, Jan, 2014. Psychologie vztahu k přírodě a životnímu prostředí: pět charakteristik, ve kterých se lidé liší. Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání ve spolupráci s Masarykovou univerzitou.
4. VOŠAHLÍKOVÁ, Tereza, 2012. Ekoškolky a lesní mateřské školy: praktický manuál pro aktivní rodiče, pedagogy a zřizovatele mateřských škol. 2., aktualiz. vyd. Praha: Ministerstvo životního prostředí.
5. PRŮCHA, Jan, 2012. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál.
6. BROUKALOVÁ, Lenka, 2011. Cíle a indikátory pro environmentální vzdělávání, výchovu a osvětu v České republice. Praha: MŽP.
7. ČINČERA, Jan, 2013. Metodika pro hodnocení environmentální výchovy pro předškolní a mladší školní věk Envigogika, 8(5).