Bakalářská práce se zaměřuje na povědomí a postoje rodičů k alternativním
vzdělávacím koncepcím v mateřské škole v Ústeckém kraji. V teoretické části jsou
zpracována témata, která se vztahují ke zvolenému tématu. Zejména vznik
alternativních koncepcí a specifika vybraných alternativních vzdělávacích koncepcí
v mateřské škole. Obsahem praktické části jsou výsledky výzkumného šetření, kde
cílem bylo zjistit informovanost rodičů o alternativním vzdělávání. Součástí práce je vyhodnocení závěrů. Zvolenou metodou je dotazník vlastní konstrukce.
Anotace v angličtině
This Bachelor´s Thesis is based on the awareness and attitudes of parents, about alternative educational conception in kindergarten in the region Ústí nad Labem. The theoretical part works with topics related to the chosen topic. Especially the emergence of alternative concepts and the specifics of selected alternative educational concepts in kindergarten. The practical part contains results of the research the aim of which information parents of alternative education. The evaluation of the obtained results is also a part of this Bachelor´s Thesis. The survey is based on a questionnaire made by myself.
History of pre-school education, Pre-school education, Pre-school age, Alternative
education conception, Education reform
Rozsah průvodní práce
64 s. (86 350 znaků bez mezer)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zaměřuje na povědomí a postoje rodičů k alternativním
vzdělávacím koncepcím v mateřské škole v Ústeckém kraji. V teoretické části jsou
zpracována témata, která se vztahují ke zvolenému tématu. Zejména vznik
alternativních koncepcí a specifika vybraných alternativních vzdělávacích koncepcí
v mateřské škole. Obsahem praktické části jsou výsledky výzkumného šetření, kde
cílem bylo zjistit informovanost rodičů o alternativním vzdělávání. Součástí práce je vyhodnocení závěrů. Zvolenou metodou je dotazník vlastní konstrukce.
Anotace v angličtině
This Bachelor´s Thesis is based on the awareness and attitudes of parents, about alternative educational conception in kindergarten in the region Ústí nad Labem. The theoretical part works with topics related to the chosen topic. Especially the emergence of alternative concepts and the specifics of selected alternative educational concepts in kindergarten. The practical part contains results of the research the aim of which information parents of alternative education. The evaluation of the obtained results is also a part of this Bachelor´s Thesis. The survey is based on a questionnaire made by myself.
History of pre-school education, Pre-school education, Pre-school age, Alternative
education conception, Education reform
Zásady pro vypracování
Při zpracování bakalářské práce se řídit novelou směrnice děkana PF UJEP č. 5D/2019. Pokyny pro psaní a odevzdávání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP". Prostudovat odbornou literaturu vztahující se k tématu, včetně článků v odborných časopisech. Stanovit cíl bakalářské práce a zpracovat teoretická východiska.
Teoretickou část zaměřit na problematiku týkající se tématu. Teoretická část se bude orientovat na předškolní výchovu a vzdělávání, počátky alternativního školství ve světě a českých zemích, rozdělení alternativních mateřských škol a jejich principy a metody vzdělávání. Cílem praktické části bude navrhnout, připravit a realizovat výzkumné šetření. Cílovou skupinou budou rodiče, jejichž děti navštěvují mateřské školy či je nástup do mateřské školy čeká. Záměrem bude zmapovat jejich názory a postoje k alternativním vzdělávacím koncepcím.
Před vlastní přípravou výzkumného šetření prostudovat metodologickou literaturu. Vybrat výzkumný vzorek a stanovit cíle a postup šetření. Realizovat vlastní výzkumné šetření, zpracovat zjištěné údaje, prezentovat a vyhodnotit výsledky. Na základě zjištěných výsledků vyhodnotit závěry a doporučení.
Zásady pro vypracování
Při zpracování bakalářské práce se řídit novelou směrnice děkana PF UJEP č. 5D/2019. Pokyny pro psaní a odevzdávání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP". Prostudovat odbornou literaturu vztahující se k tématu, včetně článků v odborných časopisech. Stanovit cíl bakalářské práce a zpracovat teoretická východiska.
Teoretickou část zaměřit na problematiku týkající se tématu. Teoretická část se bude orientovat na předškolní výchovu a vzdělávání, počátky alternativního školství ve světě a českých zemích, rozdělení alternativních mateřských škol a jejich principy a metody vzdělávání. Cílem praktické části bude navrhnout, připravit a realizovat výzkumné šetření. Cílovou skupinou budou rodiče, jejichž děti navštěvují mateřské školy či je nástup do mateřské školy čeká. Záměrem bude zmapovat jejich názory a postoje k alternativním vzdělávacím koncepcím.
Před vlastní přípravou výzkumného šetření prostudovat metodologickou literaturu. Vybrat výzkumný vzorek a stanovit cíle a postup šetření. Realizovat vlastní výzkumné šetření, zpracovat zjištěné údaje, prezentovat a vyhodnotit výsledky. Na základě zjištěných výsledků vyhodnotit závěry a doporučení.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, Peter: Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0 CHRÁSKA, Miroslav: Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada Publishing a.s., 2007. ISBN 978-80-247-1369-4 KASPER, Tomáš, KASPEROVÁ, Dana: Dějiny pedagogiky. Praha: Grada Publishing a.s., 2008. ISBN 978-80-247-2429-4
KOŤÁTKOVÁ, Soňa: Dítě a mateřská škola. Praha: Grada Publishing a. s., 2008. ISBN 978-80-247-1568-1
OPRAVILOVÁ, Eva: Předškolní pedagogika. Praha: Grada Publishing a. s., 2016. ISBN 978-80-247-5107-8
POUSSIN, Charlotte (překlad KLIMŠOVÁ, Zuzana): Nauč mě, jak to mám udělat sám. Praha: Svojka&Co, s.r.o., 2018. ISBN 978-80-256-2459-3
PRŮCHA, Jan: Alternativní školy a inovace vzdělávání. Praha: Portál s.r.o., 2001. ISBN 80-7178-584-9
GARDOŠOVÁ, Juliana, DUJKOVÁ, Lenka a kol.: Vzdělávací program Začít spolu: metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Praha: Portál s. r. o., 2012. ISBN 978-80-262- 0106-9
RÝDL, Karel: Alternativní hnutí v současné společnosti. Brno: Zeman Marek, 1994. ISBN 80-900035-8-3.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, Peter: Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0 CHRÁSKA, Miroslav: Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada Publishing a.s., 2007. ISBN 978-80-247-1369-4 KASPER, Tomáš, KASPEROVÁ, Dana: Dějiny pedagogiky. Praha: Grada Publishing a.s., 2008. ISBN 978-80-247-2429-4
KOŤÁTKOVÁ, Soňa: Dítě a mateřská škola. Praha: Grada Publishing a. s., 2008. ISBN 978-80-247-1568-1
OPRAVILOVÁ, Eva: Předškolní pedagogika. Praha: Grada Publishing a. s., 2016. ISBN 978-80-247-5107-8
POUSSIN, Charlotte (překlad KLIMŠOVÁ, Zuzana): Nauč mě, jak to mám udělat sám. Praha: Svojka&Co, s.r.o., 2018. ISBN 978-80-256-2459-3
PRŮCHA, Jan: Alternativní školy a inovace vzdělávání. Praha: Portál s.r.o., 2001. ISBN 80-7178-584-9
GARDOŠOVÁ, Juliana, DUJKOVÁ, Lenka a kol.: Vzdělávací program Začít spolu: metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Praha: Portál s. r. o., 2012. ISBN 978-80-262- 0106-9
RÝDL, Karel: Alternativní hnutí v současné společnosti. Brno: Zeman Marek, 1994. ISBN 80-900035-8-3.