Diplomová práce se zabývala problematikou vzdělávání zdravotnických pracovníků ZZS ÚK, p. o. Cílem práce bylo analyzovat systém interního postgraduálního vzdělávání a na základě analýzy vytvořit efektivní systém vzdělávání zdravotnických pracovníků. Mezi další cíle patří zmapování postojů zdravotnických pracovníků k celoživotnímu vzdělávání a internímu systému postgraduálního vzdělávání ve ZZS ÚK, p. o. V teoretické části se autor zaměřil zejména na analýzu organizační struktury, financování a procesy realizace ve vzdělávacím a výcvikovém středisku ZZS ÚK, p. o. V empirické části se autor věnoval vlastnímu řešení, respektive hledáním odpovědí na problémy, zda existuje významný rozdíl v postojích zdravotnických pracovníků k celoživotnímu a internímu systému vzdělávání. Ke komparaci postojů a zjištění rozdílů mezi záchranáři a řidiči, kteří tvořili soubor respondentů, bylo použito chí-kvadrát testu nezávislosti. Na základě této statistické metody byly zjištěny různé postoje respondentů řidičů a zdravotnických záchranářů k celoživotnímu vzdělávání zdravotnických pracovníků a internímu systému postgraduálního vzdělávání ve ZZS ÚK, p. o. U postoje k celoživotnímu vzdělávání významně převažuje u zdravotnických záchranářů kladný postoj k povinné formě celoživotního vzdělávání oproti řidičům, kteří se více přiklánějí k dobrovolné formě. U postoje k internímu systému vzdělávání převažujeme u řidičů vyšší míra postojů k praktické formě školení než u zdravotnických záchranářů, kteří mají kladný postoj k prakticky a teoreticky vyvážené formě školení. Dále bylo v praktické části provedeno porovnání realizace adaptačních procesů ve vybraných záchranných službách a po následném vyhodnocení byl vytvořen vlastní návrh realizace adaptačního procesu včetně vytvoření pomůcky tzv. Průvodce adaptačním procesem nového zaměstnance - Logbook. Výsledky identifikací postojů bude moci využít vedení organizace ZZS ÚK, p. o., které může na postoje respondentů reagovat úpravou svého interního vzdělávacího systému. Průvodce adaptačním procesem zdravotnických pracovníků - Logbook, může být využit zejména v prostředí Zdravotnické záchranné služby Ústeckého kraje a v modifikované podobě ho mohou využívat i ostatní ZZS v ČR.
Anotace v angličtině
The diploma thesis dealt with issues of medical workers of EMS ÚR education. The aim of the thesis was to analyse the internal post gradual education system of workers and based on the analysis to create an effective system of medical workers education. Other aims were to map medical workers attitude towards lifelong learning and internal post gradual education system in EMS ÚR. In the theoretical part author was particularly focused on organisational structure analysis, financing and implementation procedure in educational and training centre of EMS ÚR. In the empirical part author paid attention to the solution, more precisely to seeking answers to problems whether there exists significant difference in attitude of medical workers towards the lifelong learning and the internal system of education. To compare the attitude and to find out the differences between paramedics and drivers who made up the respondent sample, we used the chi square test. Based on this statistical method the different attitudes of drivers and paramedics towards the medical workers lifelong learning and the internal post gradual education system in EMS ÚR were found out. In the attitude towards the lifelong learning the positive stance significantly prevails in the group of paramedics in comparison with the group of drivers, who tends more towards the voluntary form. In the attitude towards the internal education in the group of drivers there is higher inclination towards the practical education form in comparison with the paramedics who prefer balance between the practical and theoretical part of training. Then the comparison of adaptation processes realisation was carried out in chosen units of Emergency medical services and after the consequent evaluation, the own proposition of adaptation processes realisation was created including the creation of aid, so called New employee adaptation process guide - Logbook. The results of attitude identification can be used by the management of EMS ÚR which can react to respondents' attitudes by adjustment of its internal education system. Medical workers adaptation process guide - Logbook can be especially used in the environment of Emergency medical services of Ústecký region and in modified form, it can be used by other EMS of CR.
analysis, adaptation process, attitude, simulation medical science, emergency medical services, education
Rozsah průvodní práce
71 s. + 41 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývala problematikou vzdělávání zdravotnických pracovníků ZZS ÚK, p. o. Cílem práce bylo analyzovat systém interního postgraduálního vzdělávání a na základě analýzy vytvořit efektivní systém vzdělávání zdravotnických pracovníků. Mezi další cíle patří zmapování postojů zdravotnických pracovníků k celoživotnímu vzdělávání a internímu systému postgraduálního vzdělávání ve ZZS ÚK, p. o. V teoretické části se autor zaměřil zejména na analýzu organizační struktury, financování a procesy realizace ve vzdělávacím a výcvikovém středisku ZZS ÚK, p. o. V empirické části se autor věnoval vlastnímu řešení, respektive hledáním odpovědí na problémy, zda existuje významný rozdíl v postojích zdravotnických pracovníků k celoživotnímu a internímu systému vzdělávání. Ke komparaci postojů a zjištění rozdílů mezi záchranáři a řidiči, kteří tvořili soubor respondentů, bylo použito chí-kvadrát testu nezávislosti. Na základě této statistické metody byly zjištěny různé postoje respondentů řidičů a zdravotnických záchranářů k celoživotnímu vzdělávání zdravotnických pracovníků a internímu systému postgraduálního vzdělávání ve ZZS ÚK, p. o. U postoje k celoživotnímu vzdělávání významně převažuje u zdravotnických záchranářů kladný postoj k povinné formě celoživotního vzdělávání oproti řidičům, kteří se více přiklánějí k dobrovolné formě. U postoje k internímu systému vzdělávání převažujeme u řidičů vyšší míra postojů k praktické formě školení než u zdravotnických záchranářů, kteří mají kladný postoj k prakticky a teoreticky vyvážené formě školení. Dále bylo v praktické části provedeno porovnání realizace adaptačních procesů ve vybraných záchranných službách a po následném vyhodnocení byl vytvořen vlastní návrh realizace adaptačního procesu včetně vytvoření pomůcky tzv. Průvodce adaptačním procesem nového zaměstnance - Logbook. Výsledky identifikací postojů bude moci využít vedení organizace ZZS ÚK, p. o., které může na postoje respondentů reagovat úpravou svého interního vzdělávacího systému. Průvodce adaptačním procesem zdravotnických pracovníků - Logbook, může být využit zejména v prostředí Zdravotnické záchranné služby Ústeckého kraje a v modifikované podobě ho mohou využívat i ostatní ZZS v ČR.
Anotace v angličtině
The diploma thesis dealt with issues of medical workers of EMS ÚR education. The aim of the thesis was to analyse the internal post gradual education system of workers and based on the analysis to create an effective system of medical workers education. Other aims were to map medical workers attitude towards lifelong learning and internal post gradual education system in EMS ÚR. In the theoretical part author was particularly focused on organisational structure analysis, financing and implementation procedure in educational and training centre of EMS ÚR. In the empirical part author paid attention to the solution, more precisely to seeking answers to problems whether there exists significant difference in attitude of medical workers towards the lifelong learning and the internal system of education. To compare the attitude and to find out the differences between paramedics and drivers who made up the respondent sample, we used the chi square test. Based on this statistical method the different attitudes of drivers and paramedics towards the medical workers lifelong learning and the internal post gradual education system in EMS ÚR were found out. In the attitude towards the lifelong learning the positive stance significantly prevails in the group of paramedics in comparison with the group of drivers, who tends more towards the voluntary form. In the attitude towards the internal education in the group of drivers there is higher inclination towards the practical education form in comparison with the paramedics who prefer balance between the practical and theoretical part of training. Then the comparison of adaptation processes realisation was carried out in chosen units of Emergency medical services and after the consequent evaluation, the own proposition of adaptation processes realisation was created including the creation of aid, so called New employee adaptation process guide - Logbook. The results of attitude identification can be used by the management of EMS ÚR which can react to respondents' attitudes by adjustment of its internal education system. Medical workers adaptation process guide - Logbook can be especially used in the environment of Emergency medical services of Ústecký region and in modified form, it can be used by other EMS of CR.
analysis, adaptation process, attitude, simulation medical science, emergency medical services, education
Zásady pro vypracování
Práce je zaměřena na problematiku a strukturu vzdělávání zaměstnanců zdravotnické záchranné služby. Cílem práce je zmapovat a analyzovat systémy vzdělávání zdravotnických pracovníků a zjistit a porovnat postoj zdravotníků ke vzdělávání z hlediska jeho efektivity ve vybraných krajích. Dalším cílem práce je ověřit efektivitu simulační medicíny jako nástroje moderního vzdělávání.
Teoretická část bude zaměřena zejména na problematiku celoživotního vzdělávání, na specifika práce zdravotníků, na problematiku postojů a možností jejich zjišťování. Součástí teoretické části bude rovněž popis specifik simulační medicíny. Praktická část bude obsahovat vlastní výzkum. Bude se jednat o mapující kvalitativní výzkum. Ke zjišťování dat bude použito metody dotazování.
Key words: medical rescue service, education, effectivity, simulation medicine, analyse
Zásady pro vypracování
Práce je zaměřena na problematiku a strukturu vzdělávání zaměstnanců zdravotnické záchranné služby. Cílem práce je zmapovat a analyzovat systémy vzdělávání zdravotnických pracovníků a zjistit a porovnat postoj zdravotníků ke vzdělávání z hlediska jeho efektivity ve vybraných krajích. Dalším cílem práce je ověřit efektivitu simulační medicíny jako nástroje moderního vzdělávání.
Teoretická část bude zaměřena zejména na problematiku celoživotního vzdělávání, na specifika práce zdravotníků, na problematiku postojů a možností jejich zjišťování. Součástí teoretické části bude rovněž popis specifik simulační medicíny. Praktická část bude obsahovat vlastní výzkum. Bude se jednat o mapující kvalitativní výzkum. Ke zjišťování dat bude použito metody dotazování.
Key words: medical rescue service, education, effectivity, simulation medicine, analyse
Seznam doporučené literatury
EUROPEN RESUSCITATION COUNCIL ? ERC GUIDELINES, 2010. Advanced Life Support. Course Manual. Belgium: ERC. ISBN 978-90-7915-728-0
KALIANKOVÁ, Ivana a Petra KOCOURKOVÁ, 2013. Kurz ALS Provider a jeho přínos pro dvě klinické profese. Urgentní medicína. 16(4), s. 47. ISSN 1212-1924
LANGER, Tomáš, 2016. Moderní lektor ? Průvodce úspěšného vzdělavatele dospělých. První vydání. Praha: GRADA. ISBN 978-80-271-0093-4
MADAR, Jiří a kol., 2004. Řízení kvality ve zdravotnickém zařízení. První vydání. Praha: GRADA. ISBN 978-80-271-2396-6
PLEVOVÁ, I., et al. Management v ošetřovatelství. Praha: Grada Publishing, 1. vyd., 2012, ISBN 978-80-247-3871-0
STERN, Michael. Úloha simulační medicíny v rozvoji anestezie a intenzivní medicíny. Anesteziologie a intenzivní medicína. 2016, 27(3), 187-190. ISSN 1214-2158
ŠEBLOVÁ, Jana., Jiří KNOR a kol., 2013. Urgentní medicína v klinické praxi lékaře. První vydání. Praha: GRADA. ISBN 978-80-247-4434-6
VITKOVÁ, Martina a kol., 2016. Vzdelávanie posádok ZZS v oblasti nozologickej jednotky trauma. Urgentní medicína. 19(3), s. 47-50. ISSN 1212-1924
Seznam doporučené literatury
EUROPEN RESUSCITATION COUNCIL ? ERC GUIDELINES, 2010. Advanced Life Support. Course Manual. Belgium: ERC. ISBN 978-90-7915-728-0
KALIANKOVÁ, Ivana a Petra KOCOURKOVÁ, 2013. Kurz ALS Provider a jeho přínos pro dvě klinické profese. Urgentní medicína. 16(4), s. 47. ISSN 1212-1924
LANGER, Tomáš, 2016. Moderní lektor ? Průvodce úspěšného vzdělavatele dospělých. První vydání. Praha: GRADA. ISBN 978-80-271-0093-4
MADAR, Jiří a kol., 2004. Řízení kvality ve zdravotnickém zařízení. První vydání. Praha: GRADA. ISBN 978-80-271-2396-6
PLEVOVÁ, I., et al. Management v ošetřovatelství. Praha: Grada Publishing, 1. vyd., 2012, ISBN 978-80-247-3871-0
STERN, Michael. Úloha simulační medicíny v rozvoji anestezie a intenzivní medicíny. Anesteziologie a intenzivní medicína. 2016, 27(3), 187-190. ISSN 1214-2158
ŠEBLOVÁ, Jana., Jiří KNOR a kol., 2013. Urgentní medicína v klinické praxi lékaře. První vydání. Praha: GRADA. ISBN 978-80-247-4434-6
VITKOVÁ, Martina a kol., 2016. Vzdelávanie posádok ZZS v oblasti nozologickej jednotky trauma. Urgentní medicína. 19(3), s. 47-50. ISSN 1212-1924
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomová práce se zabývala problematikou vzdělávání zdravotnických pracovníků ZZS ÚK, p. o. Cílem práce bylo analyzovat systém interního postgraduálního vzdělávání a na základě analýzy vytvořit efektivní systém vzdělávání zdravotnických pracovníků. Mezi další cíle patří zmapování postojů zdravotnických pracovníků k celoživotnímu vzdělávání a internímu systému postgraduálního vzdělávání ve ZZS ÚK, p. o. V teoretické části se autor zaměřil zejména na analýzu organizační struktury, financování a procesy realizace ve vzdělávacím a výcvikovém středisku ZZS ÚK, p. o. V empirické části se autor věnoval vlastnímu řešení, respektive hledáním odpovědí na problémy, zda existuje významný rozdíl v postojích zdravotnických pracovníků k celoživotnímu a internímu systému vzdělávání. Ke komparaci postojů a zjištění rozdílů mezi záchranáři a řidiči, kteří tvořili soubor respondentů, bylo použito chí-kvadrát testu nezávislosti. Na základě této statistické metody byly zjištěny různé postoje respondentů řidičů a zdravotnických záchranářů k celoživotnímu vzdělávání zdravotnických pracovníků a internímu systému postgraduálního vzdělávání ve ZZS ÚK, p. o. U postoje k celoživotnímu vzdělávání významně převažuje u zdravotnických záchranářů kladný postoj k povinné formě celoživotního vzdělávání oproti řidičům, kteří se více přiklánějí k dobrovolné formě. U postoje k internímu systému vzdělávání převažujeme u řidičů vyšší míra postojů k praktické formě školení než u zdravotnických záchranářů, kteří mají kladný postoj k prakticky a teoreticky vyvážené formě školení. Dále bylo v praktické části provedeno porovnání realizace adaptačních procesů ve vybraných záchranných službách a po následném vyhodnocení byl vytvořen vlastní návrh realizace adaptačního procesu včetně vytvoření pomůcky tzv. Průvodce adaptačním procesem nového zaměstnance - Logbook. Výsledky identifikací postojů bude moci využít vedení organizace ZZS ÚK, p. o., které může na postoje respondentů reagovat úpravou svého interního vzdělávacího systému. Průvodce adaptačním procesem zdravotnických pracovníků - Logbook, může být využit zejména v prostředí Zdravotnické záchranné služby Ústeckého kraje a v modifikované podobě ho mohou využívat i ostatní ZZS v ČR.
Student seznámil členy komise nejprve s rešeršní strategií diplomové práce. Dále popsal obsah teoretické části, empirické části. Autor taky poukázal na výzkumné problémy, hypotézy k výzkumným problémům, kterých bylo celkem 5. Metodikou byl kombinovaný výzkum. Student popsal nejprve kvantitativní výzkum - popis dotazníkového šetření. Výzkumným vzorkem 146 dotazovaných zaměstnanců ZZS ÚK, p.o. Autor tabulkově znázornil výzkumné problémy vč. verifikace. Student dále poukázal na doplňkovou otázku týkající se především vlivu pandemie COVID-19. Kvalitativní výzkum - zde byla použita metoda dotazování. Na základě zjištěných informací autor vytvořil brožuru, kterou v tištěné formě předložil členům komise. Brožura má název Adaptační proces, přípravná praxe, průvode nástupem nového zaměstnance LOGBOOK - záchranář- operátor. Na závěr autor zmínil doporučení pro praxi.
Otázky oponenta diplomové práce:
Jaké autor vidí případné bariéry při možné implementaci výsledků práce do praxe?
Autor zodpověděl erudovaně všechny dotazy členů komise.
Diplomová práce je celkově ohodnocena klasifikací: výborně.