Diplomová práce popisuje kvalitativní výzkum provedený metodou zakotvené teorie. Zachycuje realitu uvnitř malého odborného týmu v prostředí sociální služby domov pro seniory. Tým je vlivem okolností nucen samostatně organizovat odbornou část své práce bez stanovení odpovědné osoby za tuto činnost. Výzkum proto na tým nahlíží z pohledu mechanismů, které k tomuto zorganizování práce vedou. Tím umožňuje vhled do problematiky z hlediska otázky zajištění kvality a efektivity práce, z níž vyplývá kvalita týmem poskytované služby. Komunikace se zde jeví jako hlavní hybatel změny úrovně kvality i efektivity a popsáním vzájemných souvislostí těchto jevů, bylo možné zjistit cesty, jakými tyto změny probíhají.
Anotace v angličtině
The diploma thesis describes qualitative research conducted using the grounded theo-ry method. It captures the reality inside a small professional team in the social service environment of a home for the elderly. Due to circumstances, the team is forced to in-dependently organize the professional part of its work without determining the person responsible for this activity. Therefore, the research looks at the team from the point of view of the mechanisms that lead to this organization of work. This enables an insight into the issue from the point of view of ensuring the quality and efficiency of the work, which results in the quality of the service provided by the team. Communication here appears to be the main driver of changes in the level of quality and efficiency, and by describing the interrelationships of these phenomena, it was possible to find out the ways in which these changes take place.
Klíčová slova
Efektivita, Komunikace, Kvalita, Synergie, Zakotvená teorie
Klíčová slova v angličtině
Efficiency, Communication, Quality, Synergy, Grounded theory
Rozsah průvodní práce
56 s. + 1 str. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce popisuje kvalitativní výzkum provedený metodou zakotvené teorie. Zachycuje realitu uvnitř malého odborného týmu v prostředí sociální služby domov pro seniory. Tým je vlivem okolností nucen samostatně organizovat odbornou část své práce bez stanovení odpovědné osoby za tuto činnost. Výzkum proto na tým nahlíží z pohledu mechanismů, které k tomuto zorganizování práce vedou. Tím umožňuje vhled do problematiky z hlediska otázky zajištění kvality a efektivity práce, z níž vyplývá kvalita týmem poskytované služby. Komunikace se zde jeví jako hlavní hybatel změny úrovně kvality i efektivity a popsáním vzájemných souvislostí těchto jevů, bylo možné zjistit cesty, jakými tyto změny probíhají.
Anotace v angličtině
The diploma thesis describes qualitative research conducted using the grounded theo-ry method. It captures the reality inside a small professional team in the social service environment of a home for the elderly. Due to circumstances, the team is forced to in-dependently organize the professional part of its work without determining the person responsible for this activity. Therefore, the research looks at the team from the point of view of the mechanisms that lead to this organization of work. This enables an insight into the issue from the point of view of ensuring the quality and efficiency of the work, which results in the quality of the service provided by the team. Communication here appears to be the main driver of changes in the level of quality and efficiency, and by describing the interrelationships of these phenomena, it was possible to find out the ways in which these changes take place.
Klíčová slova
Efektivita, Komunikace, Kvalita, Synergie, Zakotvená teorie
Klíčová slova v angličtině
Efficiency, Communication, Quality, Synergy, Grounded theory
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zabývá komunikací pracovního kolektivu jako jedné z determinant kvality poskytovaných služeb v domově pro seniory. Kvalita komunikace stejně jako týmu samotného má vliv na kvalitu a kvantitu informací, na jejichž základě probíhá volba poskytované péče a způsobu jejího provedení. Cílem práce je na základě analýzy komunikačních kanálů a odhalení případných bariér navrhnout možné cesty zefektivnění komunikace pracovního týmu. Práce je členěná na část teoretickou a část výzkumnou. Teoretická část uvádí význam pracovního kolektivu a jeho synergie, popisuje procesy vnitřní komunikace a její význam ve vztahu k poskytované péči. Výzkumná část se zabývá rozborem komunikace v organizaci a odhalením hlavních problémů negativně ovlivňujících volbu způsobu provedení dané práce. Tento bude proveden pomocí polostrukturovaných rozhovorů. Následně bude možné navrhnout opatření pro zefektivnění vnitřní komunikace s cílem v budoucnu pozitivně ovlivnit kvalitu práce na úrovni jednotlivců i kolektivu.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zabývá komunikací pracovního kolektivu jako jedné z determinant kvality poskytovaných služeb v domově pro seniory. Kvalita komunikace stejně jako týmu samotného má vliv na kvalitu a kvantitu informací, na jejichž základě probíhá volba poskytované péče a způsobu jejího provedení. Cílem práce je na základě analýzy komunikačních kanálů a odhalení případných bariér navrhnout možné cesty zefektivnění komunikace pracovního týmu. Práce je členěná na část teoretickou a část výzkumnou. Teoretická část uvádí význam pracovního kolektivu a jeho synergie, popisuje procesy vnitřní komunikace a její význam ve vztahu k poskytované péči. Výzkumná část se zabývá rozborem komunikace v organizaci a odhalením hlavních problémů negativně ovlivňujících volbu způsobu provedení dané práce. Tento bude proveden pomocí polostrukturovaných rozhovorů. Následně bude možné navrhnout opatření pro zefektivnění vnitřní komunikace s cílem v budoucnu pozitivně ovlivnit kvalitu práce na úrovni jednotlivců i kolektivu.
Seznam doporučené literatury
COLÓN-EMERIC, C. S., N. AMMARELL, D. BAILEY, K. CORAZZINI, D. LEKAN-RUTLEDGE, M. L. PIVEN, Q. UTLEY-SMITH a R. A. ANDERSON., 2006. Patterns of Medical and Nursing Staff Communication in Nursing Homes: Implications and Insights From Complexity Science. Qualitative Health Research [online]. 2006, 16(2), 173-188 [cit. 2020-09-07]. DOI: 10.1177/1049732305284734. ISSN 1049-7323. Dostupné z: http://europepmc.org/backend/ptpmcrender.fcgi?accid=PMC1474048&blobtype=pdf
COX, L. E. a F., MAINIERO., 2017. Perceptions of Communication and Respect Among Coworkers: a Comparison of Employees with and Without Experience in Long-Term Care Environments. Journal of Human Rights and Social Work [online]. 2017, 2(4), 134-142 [cit. 2020-09-07]. DOI: 10.1007/s41134-017-0041-4. ISSN 2365-1792. Dostupné z: http://link.springer.com/10.1007/s41134-017-0041-4
DEVITO, J., A., 2001. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada, Expert (Grada). ISBN 80-7169-988-8.
HARTGERINK, J.M., J.M. CRAMM, T.J.E.M. BAKKER, A.M. VAN EIJSDEN, J.P. MACKENBACH a A.P. NIEBOER. The importance of multidisciplinary teamwork and team climate for relational coordination among teams delivering care to older patients. Journal of Advanced Nursing [online]. 2014, 70(4), 791-799 [cit. 2020-09-08]. DOI: 10.1111/jan.12233. ISSN 03092402. Dostupné z: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/jan.12233
PLEVOVÁ, I., 2012. Management v ošetřovatelství. Praha: Grada, a.s. ISBN 978-80-2473871-0.
ŠKRLA, P. a M. ŠKRLOVÁ., 2003. Kreativní ošetřovatelský management. Praha: Advent-Orion s. r. o. ISBN 80-7172-841-1.
VEBER, J., 2009. Management: základy, moderní manažerské přístupy, výkonnost a prosperita. 2., aktualiz. vyd. Praha: Management Press. ISBN 978-80-7261-200-0.
Seznam doporučené literatury
COLÓN-EMERIC, C. S., N. AMMARELL, D. BAILEY, K. CORAZZINI, D. LEKAN-RUTLEDGE, M. L. PIVEN, Q. UTLEY-SMITH a R. A. ANDERSON., 2006. Patterns of Medical and Nursing Staff Communication in Nursing Homes: Implications and Insights From Complexity Science. Qualitative Health Research [online]. 2006, 16(2), 173-188 [cit. 2020-09-07]. DOI: 10.1177/1049732305284734. ISSN 1049-7323. Dostupné z: http://europepmc.org/backend/ptpmcrender.fcgi?accid=PMC1474048&blobtype=pdf
COX, L. E. a F., MAINIERO., 2017. Perceptions of Communication and Respect Among Coworkers: a Comparison of Employees with and Without Experience in Long-Term Care Environments. Journal of Human Rights and Social Work [online]. 2017, 2(4), 134-142 [cit. 2020-09-07]. DOI: 10.1007/s41134-017-0041-4. ISSN 2365-1792. Dostupné z: http://link.springer.com/10.1007/s41134-017-0041-4
DEVITO, J., A., 2001. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada, Expert (Grada). ISBN 80-7169-988-8.
HARTGERINK, J.M., J.M. CRAMM, T.J.E.M. BAKKER, A.M. VAN EIJSDEN, J.P. MACKENBACH a A.P. NIEBOER. The importance of multidisciplinary teamwork and team climate for relational coordination among teams delivering care to older patients. Journal of Advanced Nursing [online]. 2014, 70(4), 791-799 [cit. 2020-09-08]. DOI: 10.1111/jan.12233. ISSN 03092402. Dostupné z: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/jan.12233
PLEVOVÁ, I., 2012. Management v ošetřovatelství. Praha: Grada, a.s. ISBN 978-80-2473871-0.
ŠKRLA, P. a M. ŠKRLOVÁ., 2003. Kreativní ošetřovatelský management. Praha: Advent-Orion s. r. o. ISBN 80-7172-841-1.
VEBER, J., 2009. Management: základy, moderní manažerské přístupy, výkonnost a prosperita. 2., aktualiz. vyd. Praha: Management Press. ISBN 978-80-7261-200-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomová práce popisuje kvalitativní výzkum provedený metodou zakotvené teorie. Zachycuje realitu uvnitř malého odborného týmu v prostředí sociální služby domov pro seniory. Tým je vlivem okolností nucen samostatně organizovat odbornou část své práce bez stanovení odpovědné osoby za tuto činnost. Výzkum proto na tým nahlíží z pohledu mechanismů, které k tomuto zorganizování práce vedou. Tím umožňuje vhled do problematiky z hlediska otázky zajištění kvality a efektivity práce, z níž vyplývá kvalita týmem poskytované služby. Komunikace se zde jeví jako hlavní hybatel změny úrovně kvality i efektivity a popsáním vzájemných souvislostí těchto jevů, bylo možné zjistit cesty, jakými tyto změny probíhají.
Studentka v průběhu obhajoby představila úvod, cíle diplomové práce, východiska. Dále popsala klíčové koncepty (tým, odborný tým, komunikace, komunikační bariéra, atd.). Sběr dat a vstup výzkumníka do terénu – polostrukturované rozhovory, pozorování (terénní deník). Dále autorka představila výběr dané metodiky – kvalitativní metoda, popis lidského chování, dlouhodobé pozorování, rozhodování. Autorka popsala členům komise definici své výzkumné otázky. Následně popisovala zakotvenou teorii – Strauss a Corbinová, její cíle, metodika popisuje proces trojího kódování. Popsání terminologie. V závěru autorka popisovala výsledky svého šetření, rozhodovací proces (plánování, kontrola, zpracování). Popis odhalení chyb a komunikačních bariér a jejich náprava. Shrnutí – kvalita souvisí s efektivitou. Využití – odhalování chyb, dbát na soulad s principy a hodnotami a pravidly organizace.
Otázky a připomínky vedoucího diplomové práce:
Při obhajobě by se měla studentka zaměřit na vyjádření se k výtkám uvedeným výše v posudku.
Jaký je praktický přínos této práce?
Jakým způsobem definovala své postřehy v kapitole 6? Např. navrhované vztahy v kapitole 6.2 především na stranách 34-35?
Studentka zpracovala a získala velké množství dat, ale problém je se zpracováním práce jako takové. Hodnocení způsobu komunikace spíše negativní. Metoda se studentce nedařila dle očekávání a nereagovala na připomínky vedoucí diplomové práce.
Vyjádření studentky k výtkám vedoucí práce v prezentaci k obhajobě.
Otázky a připomínky oponenta diplomové práce:
1. Proč byla využita právě daná metoda?
2. Jaké další metody analýzy rozhovorů by bylo možné využít?
Oponent vidí problém v použité zakotvené teorii. Metoda nebyla dostatečně a dobře provedena. V práci by měl mluvit především informační partner a ne sama autorka. Zobecnění v práci popřelo celou použitou metodu. Oponent by očekával hlubší pochopení tématu.
Otázky a připomínky členů zkušební komise:
Jak velký byl tým, který jste pozorovala? Při hlubším hledání by autorka našla zdroje k tomu, aby lépe pochopila a použila kvalitativní výzkum. Chyběla prezentace kategorií toho, co autorka zjistila při rozhovorech. Proces kódování, stanovování kategorií – chybí. Chaotický seznam použité literatury.
Členové zkušební komise se shodli na celkovém hodnocení diplomové práce známkou: nevyhověla. A to z důvodu, že nereflektovala připomínky členů komise ani vedoucí práce. Práce neodpovídá svým charakterem diplomové práci, nesplňuje strukturu, ani podmínky pro kvalitativní výzkum.
Komise rozhodla, že studentka vypracuje diplomovou práci s jiným zadáním.