Bakalářská práce je zaměřena na problematiku inkluzivního vzdělávání žáků s tělesným postižením a bariéry ve vzdělávání
s tím spojené. V této práci jsou pomocí dotazníkovému šetření, analyzovány bariéry inkluzivního vzdělávání. Následnou analýzou dotazníkového šetření jsou navržena řešení zjištěných bariér tak, aby na základě navržených řešení pro prolomení případných bariér mezi učitelem, žákem a spolužáky, bylo vzdělávání tělesně postižených co možná nejefektivnější. Práce je rozdělena na dvě části. Teoretická část se věnuje vysvětlení pojmů spojených se vzděláváním, především pojmům edukace žáků s tělesným postižením, inkluze, inkluzivní vzdělávání a speciální pedagogika. Praktická část je založena na dotazníkovém šetření, jehož cílem je získat co možná nejvíce postojů v rámci vzdělávání od žáků s tělesným postižením, jejich spolužáků a pedagogů. V závěru bakalářské práce budou získané poznatky z výzkumu vyhodnoceny a na základě hodnocení navrženy další možné postupy pro zlepšení a zkvalitnění výuky žáků s tělesným postižením.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on the issue of inclusive education of children with physical disabilities and barriers connected to this. Barriers are evaluated by using a questionary survey. Subsequent analysis of the survey suggests solutions to the identified barriers so that the education of the disabled is as effective as possible in order to break down possible barriers between the teacher and pupils, pupils and classmates. The thesis is divided into two parts.
The theoretical part is devoted to explanations of terms related to education, especially the concepts of education for children with disabilities, inclusion, inclusive education and special education. The practical part is based on a questionary survey, which aims to obtain as many opinions on education of the physically disabled as possible from pupils with disabilities, their classmates and teachers. At the end of the thesis, the knowledge gained from the research will be evaluated and, based on the evaluation, other possible procedures for improving and enhancing the teaching of pupils with physical disabilities will be proposed.
inclusion, inclusive education, physical disability, support measures, pupil with special educational needs, teaching assistant, barrier of inclusive education
Rozsah průvodní práce
62 s. (74 392 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na problematiku inkluzivního vzdělávání žáků s tělesným postižením a bariéry ve vzdělávání
s tím spojené. V této práci jsou pomocí dotazníkovému šetření, analyzovány bariéry inkluzivního vzdělávání. Následnou analýzou dotazníkového šetření jsou navržena řešení zjištěných bariér tak, aby na základě navržených řešení pro prolomení případných bariér mezi učitelem, žákem a spolužáky, bylo vzdělávání tělesně postižených co možná nejefektivnější. Práce je rozdělena na dvě části. Teoretická část se věnuje vysvětlení pojmů spojených se vzděláváním, především pojmům edukace žáků s tělesným postižením, inkluze, inkluzivní vzdělávání a speciální pedagogika. Praktická část je založena na dotazníkovém šetření, jehož cílem je získat co možná nejvíce postojů v rámci vzdělávání od žáků s tělesným postižením, jejich spolužáků a pedagogů. V závěru bakalářské práce budou získané poznatky z výzkumu vyhodnoceny a na základě hodnocení navrženy další možné postupy pro zlepšení a zkvalitnění výuky žáků s tělesným postižením.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on the issue of inclusive education of children with physical disabilities and barriers connected to this. Barriers are evaluated by using a questionary survey. Subsequent analysis of the survey suggests solutions to the identified barriers so that the education of the disabled is as effective as possible in order to break down possible barriers between the teacher and pupils, pupils and classmates. The thesis is divided into two parts.
The theoretical part is devoted to explanations of terms related to education, especially the concepts of education for children with disabilities, inclusion, inclusive education and special education. The practical part is based on a questionary survey, which aims to obtain as many opinions on education of the physically disabled as possible from pupils with disabilities, their classmates and teachers. At the end of the thesis, the knowledge gained from the research will be evaluated and, based on the evaluation, other possible procedures for improving and enhancing the teaching of pupils with physical disabilities will be proposed.
inclusion, inclusive education, physical disability, support measures, pupil with special educational needs, teaching assistant, barrier of inclusive education
Zásady pro vypracování
1. Literární rešerše studované problematiky se zaměřením na výskyt možných bariér při vzdělávání žáků s tělesným postižením. 2. Formulace výzkumného problému, cílů výzkumu, výzkumných otázek, výzkumných hypotéz. Charakteristika výzkumného pole. Cílem diplomové práce je zjistit, jaké jsou možné bariéry při vzdělávání žáků s tělesným postižením v běžné i speciální škole. 3. Popis výběru výzkumného vzorku a jeho charakteristika. Výzkumný vzorek budou tvořit žáci a pedagogové v přibližném rozsahu cca 100 respondentů. 4. Výběr vhodných výzkumných metod. Použit bude polostrukturovaný dotazník. 5. Vlastní provedení výzkumné studie zaměřené na výskyt možných bariér při vzdělávání žáků s tělesným postižením z pohledu pedagogů i žáků. 6. Zpracování a digitalizace dat. 7. Statistické zpracování dat pomocí deskriptivních a induktivních metod statistické analýzy dat. 8. Formulace závěrů a doporučení pro praxi s ohledem na profil absolventa studijního oboru. 9. Sepsání a odevzdání bakalářské práce.
Zásady pro vypracování
1. Literární rešerše studované problematiky se zaměřením na výskyt možných bariér při vzdělávání žáků s tělesným postižením. 2. Formulace výzkumného problému, cílů výzkumu, výzkumných otázek, výzkumných hypotéz. Charakteristika výzkumného pole. Cílem diplomové práce je zjistit, jaké jsou možné bariéry při vzdělávání žáků s tělesným postižením v běžné i speciální škole. 3. Popis výběru výzkumného vzorku a jeho charakteristika. Výzkumný vzorek budou tvořit žáci a pedagogové v přibližném rozsahu cca 100 respondentů. 4. Výběr vhodných výzkumných metod. Použit bude polostrukturovaný dotazník. 5. Vlastní provedení výzkumné studie zaměřené na výskyt možných bariér při vzdělávání žáků s tělesným postižením z pohledu pedagogů i žáků. 6. Zpracování a digitalizace dat. 7. Statistické zpracování dat pomocí deskriptivních a induktivních metod statistické analýzy dat. 8. Formulace závěrů a doporučení pro praxi s ohledem na profil absolventa studijního oboru. 9. Sepsání a odevzdání bakalářské práce.
Seznam doporučené literatury
1. OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. Brno, Masarykova univerzita, 2008.
2. KÁBELE, František. Somatopedie: vysokoškolská učebnice speciální pedagogiky ve studiu učitelství pro školy pro mládež tělesně postiženou, nemocnou a zdravotně oslabenou. 2. upr. vyd. Praha, SPN, 1982. Knižnice speciální pedagogiky.
3. SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha, Grada, 2016.
4. FISCHER, Slavomil. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální : učebnice pro studenty učitelství. Praha, Triton, 2014.
5. JANKOVSKÝ, Jiří. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením: somatopedická a psychologická hlediska 2. vyd. Praha, Triton, 2006.
6. FISCHER, S., ŠKODA, J., SVOBODA, Z., ZILCHER, L. Speciální pedagogika. Edukace a rozvoj osob se specif. potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální. Praha, Triron, 2014 7. HÁJKOVÁ, Vanda. Inkluzivní vzdělávání žáků se somatickými vadami. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta Univerzity J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2019.
Seznam doporučené literatury
1. OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. Brno, Masarykova univerzita, 2008.
2. KÁBELE, František. Somatopedie: vysokoškolská učebnice speciální pedagogiky ve studiu učitelství pro školy pro mládež tělesně postiženou, nemocnou a zdravotně oslabenou. 2. upr. vyd. Praha, SPN, 1982. Knižnice speciální pedagogiky.
3. SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha, Grada, 2016.
4. FISCHER, Slavomil. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální : učebnice pro studenty učitelství. Praha, Triton, 2014.
5. JANKOVSKÝ, Jiří. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením: somatopedická a psychologická hlediska 2. vyd. Praha, Triton, 2006.
6. FISCHER, S., ŠKODA, J., SVOBODA, Z., ZILCHER, L. Speciální pedagogika. Edukace a rozvoj osob se specif. potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální. Praha, Triron, 2014 7. HÁJKOVÁ, Vanda. Inkluzivní vzdělávání žáků se somatickými vadami. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta Univerzity J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2019.