Bakalářská práce se věnuje problematice motivace ke vzdělávání adolescentů ze sociálně vyloučených lokalit. Cílem teoretické části je zmapování současné situace v oblasti vzdělávání mládeže se zaměřením na sociální exkluzi. Výzkumným cílem je analýza motivačních faktorů k edukaci. Teoretická část práce vysvětlí pojmy spojené se sociálním vyloučením, specifikace vzdělávacích potřeb romských žáků a studentů a v neposlední řadě vymezuje samotný pojem motivace. Cílem výzkumného šetření, provedeného pomocí dotazníkového šetření, bylo zjistit, který typ motivace ke vzdělávání u adolescentů romského etnika převažuje. Šetření bylo provedeno na základě osobní žádosti s ředitelkou ZŠ a SŠ v Mostě v rámci výuky a s koordinátorkou Oblastní Charity Most, konkrétně v Nízkoprahovém denním centru Most.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the issue of motivation to educate adolescents from socially excluded localities. The aim of the theoretical part is to map the current situation in the field of youth education with a focus on social exclusion. The research goal is the analysis of motivational factors for education. The theoretical part of the thesis explains the concepts associated with social exclusion, the specification of the educational needs of Roma pupils and students and, last but not least, defines the very concept of motivation. The aim of the research survey, carried out using a questionnaire survey, was to find out which type of motivation for education prevails among Roma adolescents. The survey was carried out on the basis of a personal request with the principal of the primary and secondary school in Most as part of the teaching and with the coordinator of the Most Regional Charity, specifically in the Most Low-Threshold Day Center.
Klíčová slova
Sociální vyloučení, specifika adolescentů ze sociálně vyloučených lokalit, motivace ke vzdělávání, vnitřní motivace, vnější motivace
Klíčová slova v angličtině
Social exclusion, specifics of adolescents from socially excluded localities, motivation for education, Inner motivation, External motivation
Rozsah průvodní práce
54
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se věnuje problematice motivace ke vzdělávání adolescentů ze sociálně vyloučených lokalit. Cílem teoretické části je zmapování současné situace v oblasti vzdělávání mládeže se zaměřením na sociální exkluzi. Výzkumným cílem je analýza motivačních faktorů k edukaci. Teoretická část práce vysvětlí pojmy spojené se sociálním vyloučením, specifikace vzdělávacích potřeb romských žáků a studentů a v neposlední řadě vymezuje samotný pojem motivace. Cílem výzkumného šetření, provedeného pomocí dotazníkového šetření, bylo zjistit, který typ motivace ke vzdělávání u adolescentů romského etnika převažuje. Šetření bylo provedeno na základě osobní žádosti s ředitelkou ZŠ a SŠ v Mostě v rámci výuky a s koordinátorkou Oblastní Charity Most, konkrétně v Nízkoprahovém denním centru Most.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the issue of motivation to educate adolescents from socially excluded localities. The aim of the theoretical part is to map the current situation in the field of youth education with a focus on social exclusion. The research goal is the analysis of motivational factors for education. The theoretical part of the thesis explains the concepts associated with social exclusion, the specification of the educational needs of Roma pupils and students and, last but not least, defines the very concept of motivation. The aim of the research survey, carried out using a questionnaire survey, was to find out which type of motivation for education prevails among Roma adolescents. The survey was carried out on the basis of a personal request with the principal of the primary and secondary school in Most as part of the teaching and with the coordinator of the Most Regional Charity, specifically in the Most Low-Threshold Day Center.
Klíčová slova
Sociální vyloučení, specifika adolescentů ze sociálně vyloučených lokalit, motivace ke vzdělávání, vnitřní motivace, vnější motivace
Klíčová slova v angličtině
Social exclusion, specifics of adolescents from socially excluded localities, motivation for education, Inner motivation, External motivation
Zásady pro vypracování
1. Literární rešerše tématu se zaměřením na oblast instrinsické a extrinstické motivace, dále na specifické problémy motivace adolescentního věku a na problematiku sociálně vyloučených lokalit.
2. Popis výzkumného pole, formulace výzkumného problému, otázek výzkumu, výzkumných a cílů výzkumu. Hlavním cílem výzkumné studie je zjistit intenzitu jednoltivých motivátorů a demotivátorů ve vztahu ke vzdělávání u adolescentů ze sociálně vyloučených lokalit, především příslušníků romského etnika.
3. Popis a výběr výzkumného vzorku. Vybráno bude cca 70 respondentů z řad adolescentů (věkové rozmězí 15 - 26 let) žíjících v sociálně exkludovaných lokalitách.
4. Výběr vhodných výzkumných metod a konkrétních výzkumných nástrojů. Použit bude dotazník sestrojený na principu Likertových škál zjišťujících intenzitu jednotlivých faktorů, které se podílejí na intrinsické motiva, extrinstické motivaci a amotivaci adolescentů ke ze sociálně vyloučených lokalit ke studiu.
5. Vlastní provedení kvantitativně orientované výzkumné studie realizované pomocí dotazníkového šetření.
6. Digitalizace dat a jejich zpracování pomocí deskriptivních a induktivních metod statistické analýzy dat. Provedena bude rovněž faktorová analýza s cílem identifikovat hlavní motivátory a demotivátory ve vztahu ke vzdělávání adolescentů.
7. Formulace relevantních závěrů a doporučení pro praxi s ohledem na profila absolventa studijního oboru.
8. Sepsání a odevzdání bakalářské práce.
Zásady pro vypracování
1. Literární rešerše tématu se zaměřením na oblast instrinsické a extrinstické motivace, dále na specifické problémy motivace adolescentního věku a na problematiku sociálně vyloučených lokalit.
2. Popis výzkumného pole, formulace výzkumného problému, otázek výzkumu, výzkumných a cílů výzkumu. Hlavním cílem výzkumné studie je zjistit intenzitu jednoltivých motivátorů a demotivátorů ve vztahu ke vzdělávání u adolescentů ze sociálně vyloučených lokalit, především příslušníků romského etnika.
3. Popis a výběr výzkumného vzorku. Vybráno bude cca 70 respondentů z řad adolescentů (věkové rozmězí 15 - 26 let) žíjících v sociálně exkludovaných lokalitách.
4. Výběr vhodných výzkumných metod a konkrétních výzkumných nástrojů. Použit bude dotazník sestrojený na principu Likertových škál zjišťujících intenzitu jednotlivých faktorů, které se podílejí na intrinsické motiva, extrinstické motivaci a amotivaci adolescentů ke ze sociálně vyloučených lokalit ke studiu.
5. Vlastní provedení kvantitativně orientované výzkumné studie realizované pomocí dotazníkového šetření.
6. Digitalizace dat a jejich zpracování pomocí deskriptivních a induktivních metod statistické analýzy dat. Provedena bude rovněž faktorová analýza s cílem identifikovat hlavní motivátory a demotivátory ve vztahu ke vzdělávání adolescentů.
7. Formulace relevantních závěrů a doporučení pro praxi s ohledem na profila absolventa studijního oboru.
8. Sepsání a odevzdání bakalářské práce.
Seznam doporučené literatury
BALVÍN, J. Výchova a vzdělávání romských žáků jako pedagogický systém. Praha: Radix, 2004. 206 s. ISBN 80-86031-48-9.
BĚLOHLÁVEK, F. Jak řídit a vést lidi: testy, případové studie, styly řízení, motivace a hodnocení. 2. dopl. vyd. Praha: Computer Press, 2000, 100 s. ISBN 80-722-6308-0.
BITTNEROVÁ, D. Vzdělávací potřeby sociokulturně znevýhodněných. Praha: EMAT, 2009. 256 s. ISBN 978-80-87178-06-5
ERIKSEN, T. H. Antropologie multikulturních společností: rozumět identitě. Praha: Triton, 2007. 268 s. ISBN 978-80-7254-925-2.
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Překlad Vladimír Jůva. Brno: Paido, 2000, 207 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-859-3179-6.
KALEJA, M. Analýza postojů rodičů romských dětí ke vzdělávání. Brno, 2010. Disertační práce. Masarykova univerzita. Pedagogická fakulta.
KATRŇÁK, T. Odsouzeni k manuální práci: Vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině. Praha: Sociologické nakladatelství, 2004. 190 s. ISBN 80-86429-29-6
NAKONEČNÝ, M. Motivace lidského chování. Praha: Academia, 1996, 270 s. ISBN 80-200-0592-7
NĚMEC, J. Sociální a kulturní determinanty a strategie edukace romských žáků. Praha: UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2009. roč. 3, č. 1. ISSN 1802-4637.
PAVELKOVÁ, I. Motivace žáků k učení: perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2002. 248 s. ISBN 80-7290-092-7
ŠOTOLOVÁ, E. Vzdělávání Romů. Praha: Grada, 2001. 84 s. ISBN 80-247-0277-0
Seznam doporučené literatury
BALVÍN, J. Výchova a vzdělávání romských žáků jako pedagogický systém. Praha: Radix, 2004. 206 s. ISBN 80-86031-48-9.
BĚLOHLÁVEK, F. Jak řídit a vést lidi: testy, případové studie, styly řízení, motivace a hodnocení. 2. dopl. vyd. Praha: Computer Press, 2000, 100 s. ISBN 80-722-6308-0.
BITTNEROVÁ, D. Vzdělávací potřeby sociokulturně znevýhodněných. Praha: EMAT, 2009. 256 s. ISBN 978-80-87178-06-5
ERIKSEN, T. H. Antropologie multikulturních společností: rozumět identitě. Praha: Triton, 2007. 268 s. ISBN 978-80-7254-925-2.
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Překlad Vladimír Jůva. Brno: Paido, 2000, 207 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-859-3179-6.
KALEJA, M. Analýza postojů rodičů romských dětí ke vzdělávání. Brno, 2010. Disertační práce. Masarykova univerzita. Pedagogická fakulta.
KATRŇÁK, T. Odsouzeni k manuální práci: Vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině. Praha: Sociologické nakladatelství, 2004. 190 s. ISBN 80-86429-29-6
NAKONEČNÝ, M. Motivace lidského chování. Praha: Academia, 1996, 270 s. ISBN 80-200-0592-7
NĚMEC, J. Sociální a kulturní determinanty a strategie edukace romských žáků. Praha: UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2009. roč. 3, č. 1. ISSN 1802-4637.
PAVELKOVÁ, I. Motivace žáků k učení: perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2002. 248 s. ISBN 80-7290-092-7
ŠOTOLOVÁ, E. Vzdělávání Romů. Praha: Grada, 2001. 84 s. ISBN 80-247-0277-0