K pracovní angažovanosti se váže zvýšená pozornost, protože ovlivňuje řadu aspektů, například spokojenost či fluktuaci zaměstnanců. Cílem práce bylo nejen zjistit míru angažovanosti zaměstnanců ve vybraném podniku, ale také určit faktory, které angažovanost nejvíce ovlivňují, a následně identifikovat odlišnosti mezi generacemi X a Y. K dosažení cíle byla analyzována primární data, která byla získána pomocí dotazníkového šetření ve vybraném podniku (n = 161). Pro měření angažovanosti a identifikaci faktorů byl využit modifikovaný model Aon Hewitt. Pomocí Mann-Whitney U testu bylo potvrzeno, že zaměstnanci generace X vykazují vyšší míru angažovanosti než zaměstnanci generace Y. Prostřednictvím Friedmanova a Wilcoxonova testu bylo zjištěno, že angažovanost nejvíce ovlivňuje kategorie vedení. Do této kategorie spadá kvalifikované vedení, spravedlnost přímých nadřízených, smysluplná pravidla a příjemný pracovní kolektiv. Dále bylo pomocí Mann-Whitney U testu potvrzeno, že pro generaci X je kategorie značka důležitější než pro generaci Y. V rámci této kategorie jsou pro pracovníky generace X nejzásadnější firemní hodnoty. Naproti tomu zástupci generace Y hledí více na kategorii výkon, kde je pro dané pracovníky nejdůležitější objektivní hodnocení. Výstupy práce mohou být využity například pro revizi strategie stabilizace zaměstnanců. Následně při opakovaném měření mohou být zjištěné hodnoty také používány pro vyhodnocení efektivity provedených opatření.
Anotace v angličtině
Increased attention is paid to employee engagement, as it affects many aspects, such as employee satisfaction or job switching rate. The aim of this thesis was not only to determine the degree of employee engagement in the selected company, but also to identify the factors that most affect the engagement, and subsequently identify the differences between Generations X and Y. To achieve this goal, the primary data, which were obtained using a questionnaire survey in the selected company (n = 161), were analyzed. A modified Aon Hewitt model was used to measure engagement and identify factors. Using the Mann-Whitney U test, it was confirmed that Generation X employees show a higher level of engagement than Generation Y employees. Friedman's and Wilcoxon's test found out that engagement was most affected by leadership categories. This category includes qualified leadership, the fairness of direct superiors, meaningful rules and a pleasant working team. Furthermore, the Mann-Whitney U test confirmed that the category of brand is more important for Generation X than for Generation Y. Within this category, corporate values are paramount for Generation X employees. In contrast, representatives of Generation Y pay more attention to performance category, where objective evaluation is most important for these employees. The outputs of this thesis can be used, for example, to revise the strategy of stabilizing employees. Subsequently, during repeated measurements, the values obtained can also be used to evaluate the effectiveness of the measures taken.
Klíčová slova
angažovanost, generační rozdíly, generace Y, generace X, Aon Hewitt model
Klíčová slova v angličtině
engagement, generational differences, generation Y, generation X, Aon Hewitt model
Rozsah průvodní práce
73 s.
Jazyk
CZ
Anotace
K pracovní angažovanosti se váže zvýšená pozornost, protože ovlivňuje řadu aspektů, například spokojenost či fluktuaci zaměstnanců. Cílem práce bylo nejen zjistit míru angažovanosti zaměstnanců ve vybraném podniku, ale také určit faktory, které angažovanost nejvíce ovlivňují, a následně identifikovat odlišnosti mezi generacemi X a Y. K dosažení cíle byla analyzována primární data, která byla získána pomocí dotazníkového šetření ve vybraném podniku (n = 161). Pro měření angažovanosti a identifikaci faktorů byl využit modifikovaný model Aon Hewitt. Pomocí Mann-Whitney U testu bylo potvrzeno, že zaměstnanci generace X vykazují vyšší míru angažovanosti než zaměstnanci generace Y. Prostřednictvím Friedmanova a Wilcoxonova testu bylo zjištěno, že angažovanost nejvíce ovlivňuje kategorie vedení. Do této kategorie spadá kvalifikované vedení, spravedlnost přímých nadřízených, smysluplná pravidla a příjemný pracovní kolektiv. Dále bylo pomocí Mann-Whitney U testu potvrzeno, že pro generaci X je kategorie značka důležitější než pro generaci Y. V rámci této kategorie jsou pro pracovníky generace X nejzásadnější firemní hodnoty. Naproti tomu zástupci generace Y hledí více na kategorii výkon, kde je pro dané pracovníky nejdůležitější objektivní hodnocení. Výstupy práce mohou být využity například pro revizi strategie stabilizace zaměstnanců. Následně při opakovaném měření mohou být zjištěné hodnoty také používány pro vyhodnocení efektivity provedených opatření.
Anotace v angličtině
Increased attention is paid to employee engagement, as it affects many aspects, such as employee satisfaction or job switching rate. The aim of this thesis was not only to determine the degree of employee engagement in the selected company, but also to identify the factors that most affect the engagement, and subsequently identify the differences between Generations X and Y. To achieve this goal, the primary data, which were obtained using a questionnaire survey in the selected company (n = 161), were analyzed. A modified Aon Hewitt model was used to measure engagement and identify factors. Using the Mann-Whitney U test, it was confirmed that Generation X employees show a higher level of engagement than Generation Y employees. Friedman's and Wilcoxon's test found out that engagement was most affected by leadership categories. This category includes qualified leadership, the fairness of direct superiors, meaningful rules and a pleasant working team. Furthermore, the Mann-Whitney U test confirmed that the category of brand is more important for Generation X than for Generation Y. Within this category, corporate values are paramount for Generation X employees. In contrast, representatives of Generation Y pay more attention to performance category, where objective evaluation is most important for these employees. The outputs of this thesis can be used, for example, to revise the strategy of stabilizing employees. Subsequently, during repeated measurements, the values obtained can also be used to evaluate the effectiveness of the measures taken.
Klíčová slova
angažovanost, generační rozdíly, generace Y, generace X, Aon Hewitt model
Klíčová slova v angličtině
engagement, generational differences, generation Y, generation X, Aon Hewitt model
Zásady pro vypracování
K pracovní angažovanosti se váže zvýšená pozornost, jelikož ovlivňuje jak spokojenost či fluktuaci zaměstnanců, tak především jejich pracovní výkon. Pro měření angažovanosti existuje celá řada modelů. V diplomové práci bude využit modifikovaný model Aon Hewitt. Cílem práce je zjistit nejen míru angažovanosti zaměstnanců ve vybraném podniku, ale také určit faktory, které angažovanost nejvíce ovlivňují. Následně budou identifikovány odlišnosti mezi generacemi X a Y. Primární data budou následně statisticky vyhodnocena za účelem prozkoumat vztah mezi věkem zaměstnanců, pracovní angažovaností a preferencemi respondentů u jednotlivých položek modifikovaného modelu Aon Hewitt. Výstupy práce mohou být využity pro revizi strategie stabilizace zaměstnanců nebo například pro optimalizaci nastavení nefinančních benefitů. Následně při opakovaném měření mohou být zjištěné hodnoty používány také pro vyhodnocení efektivity provedených opatření.
Zásady pro vypracování
K pracovní angažovanosti se váže zvýšená pozornost, jelikož ovlivňuje jak spokojenost či fluktuaci zaměstnanců, tak především jejich pracovní výkon. Pro měření angažovanosti existuje celá řada modelů. V diplomové práci bude využit modifikovaný model Aon Hewitt. Cílem práce je zjistit nejen míru angažovanosti zaměstnanců ve vybraném podniku, ale také určit faktory, které angažovanost nejvíce ovlivňují. Následně budou identifikovány odlišnosti mezi generacemi X a Y. Primární data budou následně statisticky vyhodnocena za účelem prozkoumat vztah mezi věkem zaměstnanců, pracovní angažovaností a preferencemi respondentů u jednotlivých položek modifikovaného modelu Aon Hewitt. Výstupy práce mohou být využity pro revizi strategie stabilizace zaměstnanců nebo například pro optimalizaci nastavení nefinančních benefitů. Následně při opakovaném měření mohou být zjištěné hodnoty používány také pro vyhodnocení efektivity provedených opatření.
Seznam doporučené literatury
Bejtkovský,J. (2016). The Current Generations: The Baby Boomers, X, Y and Z in the Context of Human Capital Management of the 21st Century in Selected Corporations in the Czech Republic. Littera Scripta, 9(2), 25-45
Fero, M., a Dokoupilová, L. (2019). Factors of Work Motivation and Coexistence of Generations at the Workplace. Research Papers Faculty Of Materials Science And Technology Slovak University Of Technology, 27(s1), 15-24.
Hinzmann, R., Rašticová, M. a Šácha, J. (2019). Factors of Employee Engagement at the Workplace. Do Years of Service Count? Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis, 6, 1525.
Horváthová, P., Mikušová, M., a Kashi, K. (2019). Evaluation of the employees’ engagement factors importance methodology including generation Y. Economic Research-Ekonomska Istraživanja, 32(1), 3895-3917.
Kasalová, B., Seitlová, K., a Seitl, M. (2015). Work Environment Preferences of Generation Y in Relation to Attachment Theory. Proceedings of the European Conference on Management, Leadership & Governance, 607-615.
Naim, M. F., a Usha, L. (2018). Development and retention of Generation Y employees: a conceptual framework. Employee relations, 40(2), 433-455.
Valickas, A., a Jakštaitė, K. (2017). Different generations´ attitudes toward work and management in the business organizations. Human Resources Management & Ergonomics, 11(1), 108-119.
Seznam doporučené literatury
Bejtkovský,J. (2016). The Current Generations: The Baby Boomers, X, Y and Z in the Context of Human Capital Management of the 21st Century in Selected Corporations in the Czech Republic. Littera Scripta, 9(2), 25-45
Fero, M., a Dokoupilová, L. (2019). Factors of Work Motivation and Coexistence of Generations at the Workplace. Research Papers Faculty Of Materials Science And Technology Slovak University Of Technology, 27(s1), 15-24.
Hinzmann, R., Rašticová, M. a Šácha, J. (2019). Factors of Employee Engagement at the Workplace. Do Years of Service Count? Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis, 6, 1525.
Horváthová, P., Mikušová, M., a Kashi, K. (2019). Evaluation of the employees’ engagement factors importance methodology including generation Y. Economic Research-Ekonomska Istraživanja, 32(1), 3895-3917.
Kasalová, B., Seitlová, K., a Seitl, M. (2015). Work Environment Preferences of Generation Y in Relation to Attachment Theory. Proceedings of the European Conference on Management, Leadership & Governance, 607-615.
Naim, M. F., a Usha, L. (2018). Development and retention of Generation Y employees: a conceptual framework. Employee relations, 40(2), 433-455.
Valickas, A., a Jakštaitė, K. (2017). Different generations´ attitudes toward work and management in the business organizations. Human Resources Management & Ergonomics, 11(1), 108-119.