Východiska: Zdravotní gramotnost je aktuální a stále se rozvíjející téma, které je zakotveno ve zdravotní politice státu. Úroveň zdravotní gramotnosti v České republice je neadekvátní a proto je důležité v rámci ošetřovatelství rozvíjet činnosti zaměřené na prevenci, podporu a udržení zdraví obyvatel.
Cíl: Cílem diplomové práce bylo analyzovat zdravotní gramotnost porodních asistentek a její souvislost se sociodemografickými údaji.
Metodika: Kvantitativní výzkum byl realizován v období od října 2020 do února 2021, přičemž soubor respondentů obsahoval 97 porodních asistentek z Masarykovy nemocnice v Ústí nad Labem a Nemocnice Teplice. Byl použit standardizovaný dotazník zdravotní gramotnosti HLS - EU 47Q, který byl doplněn o sociodemografické údaje. Data byla zpracována a následně vyhodnocena v Microsoft Excel. Hypotézy byly testovány pomocí Pearsonova chí - kvadrát testu.
Výsledky: Porodní asistentky disponují ze 76 % adekvátní a 24 % omezenou úrovní zdravotní gramotnosti. Nejméně příznivých hodnot bylo dosaženo v oblasti podpory zdraví. Potvrdil se statisticky významný vztah nejen mezi BMI a úrovní zdravotní gramotnosti, ale také mezi dosaženým vzděláním a úrovní zdravotní gramotnosti porodních asistentek. Významný je také vliv věku na úroveň zdravotní gramotnosti a vztah mezi subjektivním zdravotním stavem a úrovní zdravotní gramotnosti porodních asistentek.
Závěr: Většina porodních asistentek je adekvátně zdravotně gramotná. Díky síle komunity je ošetřovatelství vhodným nástrojem zahrnujícím nejen edukační činnost, ale také prevenci, udržení a podporu zdraví. Koncept zdravotní gramotnosti výše zmíněné úkoly splňuje, a proto by měl být zařazen do vzdělávacích osnov porodní asistence.
Anotace v angličtině
Background: Health literacy is recent and developing topic, which is saved in the health policy of the state. The level of health literacy in the Czech Republic is inadequate and therefore it is important through nursing developing activities aimed at the prevention, support, and maintenance of the health of the population.
Aims: The aim of the diploma thesis was to analyze the health literacy of midwives and its connection with sociodemographic characteristics.
Methods: Quantitative research was conducted from October 2020 to February 2021, with a set of respondents including 97 midwives from Masaryk Hospital in Ústí nad Labem and Teplice Hospital. The standardized health literacy questionnaire HLS - EU 47Q was used, which was supplemented with sociodemographic data. The data were processed and subsequently evaluated in Microsoft Excel. The hypotheses were tested using Person's Chi-square.
Results: Midwives have a 76% adequate and 24% limited level of health literacy. The most critical values were achieved in the area of health promotion. A statistically significant relationship was confirmed not only between BMI and the level of health literacy but also between the achieved education and the level of health literacy of midwives. The influence of age on the level of health literacy of midwives and the relationship between subjective health status and the level of health literacy of midwives is also significant.
Conclusion: Most midwives are adequately health literate. Thanks to the strength of the community, nursing is a suitable tool that includes not only educational activities but also prevention, maintenance, and support of health. The concept of health literacy fulfills the above-mentioned tasks and should therefore be included in the midwifery curriculum.
Klíčová slova
zdravotní gramotnost, zdravotní politika, porodní asistence, ošetřovatelství, veřejné zdraví
Klíčová slova v angličtině
health literacy, health policy, midwifery, nursing, public health
Rozsah průvodní práce
59 str. + 8 str. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Východiska: Zdravotní gramotnost je aktuální a stále se rozvíjející téma, které je zakotveno ve zdravotní politice státu. Úroveň zdravotní gramotnosti v České republice je neadekvátní a proto je důležité v rámci ošetřovatelství rozvíjet činnosti zaměřené na prevenci, podporu a udržení zdraví obyvatel.
Cíl: Cílem diplomové práce bylo analyzovat zdravotní gramotnost porodních asistentek a její souvislost se sociodemografickými údaji.
Metodika: Kvantitativní výzkum byl realizován v období od října 2020 do února 2021, přičemž soubor respondentů obsahoval 97 porodních asistentek z Masarykovy nemocnice v Ústí nad Labem a Nemocnice Teplice. Byl použit standardizovaný dotazník zdravotní gramotnosti HLS - EU 47Q, který byl doplněn o sociodemografické údaje. Data byla zpracována a následně vyhodnocena v Microsoft Excel. Hypotézy byly testovány pomocí Pearsonova chí - kvadrát testu.
Výsledky: Porodní asistentky disponují ze 76 % adekvátní a 24 % omezenou úrovní zdravotní gramotnosti. Nejméně příznivých hodnot bylo dosaženo v oblasti podpory zdraví. Potvrdil se statisticky významný vztah nejen mezi BMI a úrovní zdravotní gramotnosti, ale také mezi dosaženým vzděláním a úrovní zdravotní gramotnosti porodních asistentek. Významný je také vliv věku na úroveň zdravotní gramotnosti a vztah mezi subjektivním zdravotním stavem a úrovní zdravotní gramotnosti porodních asistentek.
Závěr: Většina porodních asistentek je adekvátně zdravotně gramotná. Díky síle komunity je ošetřovatelství vhodným nástrojem zahrnujícím nejen edukační činnost, ale také prevenci, udržení a podporu zdraví. Koncept zdravotní gramotnosti výše zmíněné úkoly splňuje, a proto by měl být zařazen do vzdělávacích osnov porodní asistence.
Anotace v angličtině
Background: Health literacy is recent and developing topic, which is saved in the health policy of the state. The level of health literacy in the Czech Republic is inadequate and therefore it is important through nursing developing activities aimed at the prevention, support, and maintenance of the health of the population.
Aims: The aim of the diploma thesis was to analyze the health literacy of midwives and its connection with sociodemographic characteristics.
Methods: Quantitative research was conducted from October 2020 to February 2021, with a set of respondents including 97 midwives from Masaryk Hospital in Ústí nad Labem and Teplice Hospital. The standardized health literacy questionnaire HLS - EU 47Q was used, which was supplemented with sociodemographic data. The data were processed and subsequently evaluated in Microsoft Excel. The hypotheses were tested using Person's Chi-square.
Results: Midwives have a 76% adequate and 24% limited level of health literacy. The most critical values were achieved in the area of health promotion. A statistically significant relationship was confirmed not only between BMI and the level of health literacy but also between the achieved education and the level of health literacy of midwives. The influence of age on the level of health literacy of midwives and the relationship between subjective health status and the level of health literacy of midwives is also significant.
Conclusion: Most midwives are adequately health literate. Thanks to the strength of the community, nursing is a suitable tool that includes not only educational activities but also prevention, maintenance, and support of health. The concept of health literacy fulfills the above-mentioned tasks and should therefore be included in the midwifery curriculum.
Klíčová slova
zdravotní gramotnost, zdravotní politika, porodní asistence, ošetřovatelství, veřejné zdraví
Klíčová slova v angličtině
health literacy, health policy, midwifery, nursing, public health
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je zmapovat současnou zdravotní gramotnost porodních asistentek a následně navrhnout metodický podklad pro její zvyšování, jako nástroj managementu zdravotnických zařízení. V teoretické části diplomové práce se budu zabývat základní terminologií zdravotní gramotnosti. Praktická část bude založena na kvantitativním výzkumu (dotazníkové šetření) zdravotní gramotnosti porodních asistentek s následnou aplikací výsledků pro management zdravotnických zařízení, a to formou návrhu metodického řešení vzdělávání porodních asistentek v této oblasti. Cílová skupina respondentů bude tvořena porodními asistentkami z Nemocnice Teplice a Masarykovy nemocnice Ústí nad Labem.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je zmapovat současnou zdravotní gramotnost porodních asistentek a následně navrhnout metodický podklad pro její zvyšování, jako nástroj managementu zdravotnických zařízení. V teoretické části diplomové práce se budu zabývat základní terminologií zdravotní gramotnosti. Praktická část bude založena na kvantitativním výzkumu (dotazníkové šetření) zdravotní gramotnosti porodních asistentek s následnou aplikací výsledků pro management zdravotnických zařízení, a to formou návrhu metodického řešení vzdělávání porodních asistentek v této oblasti. Cílová skupina respondentů bude tvořena porodními asistentkami z Nemocnice Teplice a Masarykovy nemocnice Ústí nad Labem.
Seznam doporučené literatury
BARTÁK, Miroslav. Ekonomika zdraví: sociální, ekonomické a právní aspekty péče o zdraví. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2010. 223 s. ISBN 978-80-7357-503-8.
HAMPLOVÁ, Lidmila. Veřejné zdravotnictví a výchova ke zdraví: pro zdravotnické obory. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2019. 120 stran, xii stran obrazových příloh. Sestra. ISBN 978-80-271-0568-7.
Janura L. From the first surveys to an action plan ? Examining health literacy in Germany. Kontakt 2018; 20(4): e408?e415; http://dx.doi.org/10.1016/j.kontakt.2018.10.004
Kaas J, Stasková V, Šulistová R. The concept of health literacy in contemporary nursing. Kontakt 2016; 18(4): e219?e223; http://dx.doi.org/10.1016/j.kontakt.2016.10.001
KUČERA, Zdeněk, Jurgen PELIKAN a Alena ŠTEFLOVÁ. Zdravotní gramotnost obyvatel ČR ? výsledky komparativního reprezentativního šetření. Časopis lékařů českých [online]. Praha, 2016, 2016, 155(5), 233-241 [cit. 2020-04-19]. ISSN 1805?4420. Dostupné z: https://www.prolekare.cz/casopisy/casopis-lekaru-ceskych/2016-5/zdravotni-gramotnost-obyvatel-cr-vysledky-komparativniho-reprezentativniho-setreni-59024
SORENSEN, Kristine, Jürgen M. PELIKAN, Florian RÖTHLIN, et al. Health literacy in Europe: comparative results of the European health literacy survey (HLS-EU). The European Journal of Public Health [online]. 2015, 25(6), 1053-1058 [cit. 2020-04-19]. DOI: 10.1093/eurpub/ckv043. ISSN 1101-1262. Dostupné z: https://academic.oup.com/eurpub/article-lookup/doi/10.1093/eurpub/ckv043
Seznam doporučené literatury
BARTÁK, Miroslav. Ekonomika zdraví: sociální, ekonomické a právní aspekty péče o zdraví. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2010. 223 s. ISBN 978-80-7357-503-8.
HAMPLOVÁ, Lidmila. Veřejné zdravotnictví a výchova ke zdraví: pro zdravotnické obory. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2019. 120 stran, xii stran obrazových příloh. Sestra. ISBN 978-80-271-0568-7.
Janura L. From the first surveys to an action plan ? Examining health literacy in Germany. Kontakt 2018; 20(4): e408?e415; http://dx.doi.org/10.1016/j.kontakt.2018.10.004
Kaas J, Stasková V, Šulistová R. The concept of health literacy in contemporary nursing. Kontakt 2016; 18(4): e219?e223; http://dx.doi.org/10.1016/j.kontakt.2016.10.001
KUČERA, Zdeněk, Jurgen PELIKAN a Alena ŠTEFLOVÁ. Zdravotní gramotnost obyvatel ČR ? výsledky komparativního reprezentativního šetření. Časopis lékařů českých [online]. Praha, 2016, 2016, 155(5), 233-241 [cit. 2020-04-19]. ISSN 1805?4420. Dostupné z: https://www.prolekare.cz/casopisy/casopis-lekaru-ceskych/2016-5/zdravotni-gramotnost-obyvatel-cr-vysledky-komparativniho-reprezentativniho-setreni-59024
SORENSEN, Kristine, Jürgen M. PELIKAN, Florian RÖTHLIN, et al. Health literacy in Europe: comparative results of the European health literacy survey (HLS-EU). The European Journal of Public Health [online]. 2015, 25(6), 1053-1058 [cit. 2020-04-19]. DOI: 10.1093/eurpub/ckv043. ISSN 1101-1262. Dostupné z: https://academic.oup.com/eurpub/article-lookup/doi/10.1093/eurpub/ckv043
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Zdravotní gramotnost je aktuální a stále se rozvíjející téma, které je zakotveno ve zdravotní politice státu. Úroveň zdravotní gramotnosti v České republice je neadekvátní a proto je důležité v rámci ošetřovatelství rozvíjet činnosti zaměřené na prevenci, podporu a udržení zdraví obyvatel.
Cílem diplomové práce bylo analyzovat zdravotní gramotnost porodních asistentek a její souvislost se sociodemografickými údaji.
Metodikou byl kvantitativní výzkum, který byl realizován v období od října 2020 do února 2021, přičemž soubor respondentů obsahoval 97 porodních asistentek z Masarykovy nemocnice v Ústí nad Labem a Nemocnice Teplice. Byl použit standardizovaný dotazník zdravotní gramotnosti HLS - EU 47Q, který byl doplněn o sociodemografické údaje. Data byla zpracována a následně vyhodnocena v Microsoft Excel. Hypotézy byly testovány pomocí Pearsonova chí - kvadrát testu.
Zjištěné výsledky: Porodní asistentky disponují ze 76 % adekvátní a 24 % omezenou úrovní zdravotní gramotnosti. Nejméně příznivých hodnot bylo dosaženo v oblasti podpory zdraví. Potvrdil se statisticky významný vztah nejen mezi BMI a úrovní zdravotní gramotnosti, ale také mezi dosaženým vzděláním a úrovní zdravotní gramotnosti porodních asistentek. Významný je také vliv věku na úroveň zdravotní gramotnosti a vztah mezi subjektivním zdravotním stavem a úrovní zdravotní gramotnosti porodních asistentek.
Závěrem je většina porodních asistentek je adekvátně zdravotně gramotná. Díky síle komunity je ošetřovatelství vhodným nástrojem zahrnujícím nejen edukační činnost, ale také prevenci, udržení a podporu zdraví. Koncept zdravotní gramotnosti výše zmíněné úkoly splňuje, a proto by měl být zařazen do vzdělávacích osnov porodní asistence.
Autorka představila členům komise dílčí části diplomové práce, použitou metodiku. Dále zmínila testování hypotéz. Na závěr přišla na řadu doporučení pro management. Komise se zaměřila na rozvoj centra prevence - propagátorkou zdraví.
Dotaz vedoucího diplomové práce:
Jak se bude podle vašeho názoru vyvíjet zdravotní gramotnost zdravotníků v následujících několika letech?
Je něco, co Vás při interpretaci dat zaujalo, co zajímavé?
Dotaz oponenta diplomové práce:
Jak si vysvětlujete nízké skóre zdravotní gramotnosti u vysokoškolsky vzdělaných porodních asistentek?
Jak může management zdravotnického zařízení využít nástroj managementu závislosti a znalostí jeho tři základní způsoby produkce znalostí v praxi.
Autorka erudovaně zodpověděla všechny dotazy členů komise.
Diplomová práce je celkově ohodnocena klasifikací: velmi dobře.