Diplomová práce se zaměřuje na žáky základních škol na Benešovsku, u nichž bylo z pohledu jejich učitele zjištěno tzv. "problémové chování". Cílem práce je popis, vysvětlení a analýza toho, co učitelé považují za problémové chování, a jak tento jev ovlivňuje prospěch a jejich postoj k těmto žákům. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část je zaměřena na charakteristiku, etiologii včetně projevů problémového chování a vztahu učitele s žákem. Dále se věnuje vývojovým obdobím mladšího a staršího školního věku a poradenským systémům pro tuto problematiku. Praktická část popisuje postup a výsledky výzkumného šetření. Získaná data jsou zpracována pomocí statistické analýzy a komparována s výsledky obdobných výzkumů, na jejichž základě jsou formulována doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on elementary school pupils with problematic behavior from the point of view of their teachers. The goal of the work is to find out which behavior teachers consider to be problematic. Subsequently, to find out if there is a difference in the avail of pupils with problematic behavior versus other pupils and to analyze the attitude of teachers towards problematic pupils. The work is divided into a theoretical and a practical part. The theoretical part is focused on the characteristics, etiology, including manifestations of problematic behavior and the relationship between the teacher and the student. It also deals with the developmental periods of younger and older school age and the counseling system for this issue. The practical part describes the procedure and results of the questionnaire survey. The obtained data are processed using statistical analysis and compared with the results of similar research, on the basis are formulated practical recommendations.
Klíčová slova
problémové chování, mladší školní věk, dospívání, žák, žák s problémovým chováním, škola, poradenství.
Klíčová slova v angličtině
Problematic behavior, younger school age, adolescence, pupil, pupil with problem behavior, school, consulting.
Rozsah průvodní práce
71 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zaměřuje na žáky základních škol na Benešovsku, u nichž bylo z pohledu jejich učitele zjištěno tzv. "problémové chování". Cílem práce je popis, vysvětlení a analýza toho, co učitelé považují za problémové chování, a jak tento jev ovlivňuje prospěch a jejich postoj k těmto žákům. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část je zaměřena na charakteristiku, etiologii včetně projevů problémového chování a vztahu učitele s žákem. Dále se věnuje vývojovým obdobím mladšího a staršího školního věku a poradenským systémům pro tuto problematiku. Praktická část popisuje postup a výsledky výzkumného šetření. Získaná data jsou zpracována pomocí statistické analýzy a komparována s výsledky obdobných výzkumů, na jejichž základě jsou formulována doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on elementary school pupils with problematic behavior from the point of view of their teachers. The goal of the work is to find out which behavior teachers consider to be problematic. Subsequently, to find out if there is a difference in the avail of pupils with problematic behavior versus other pupils and to analyze the attitude of teachers towards problematic pupils. The work is divided into a theoretical and a practical part. The theoretical part is focused on the characteristics, etiology, including manifestations of problematic behavior and the relationship between the teacher and the student. It also deals with the developmental periods of younger and older school age and the counseling system for this issue. The practical part describes the procedure and results of the questionnaire survey. The obtained data are processed using statistical analysis and compared with the results of similar research, on the basis are formulated practical recommendations.
Klíčová slova
problémové chování, mladší školní věk, dospívání, žák, žák s problémovým chováním, škola, poradenství.
Klíčová slova v angličtině
Problematic behavior, younger school age, adolescence, pupil, pupil with problem behavior, school, consulting.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat problémovým chováním žáků základních škol z pohledu jejich učitelů. Cílem bude ověřit, jaké projevy chování u žáků základní školy považují učitelé za problémové, analyzovat vliv problémového chování na školní prospěch a postoj učitelů k těmto žákům. Výzkumným úkolem bude zjistit, zda existuje rozdíl ve vztahových postojích učitelů a jejich hodnocením k žákům s problémovým chováním versus k ostatním žákům. Teoretická část bude věnována charakteristice vývojových období žáků, vymezení pojmů vztahujících se k problémům chování žáků ve školním prostředí a vymezení legislativy včetně poradenského systému. Praktická část bude komentovat průběh a výsledky kvantitativního výzkumného šetření realizovaného pomocí standardizovaného dotazníku a posuzovacích škál. Výzkumný vzorek bude tvořit cca 80 učitelů ze základních škol na Benešovsku. Výsledky šetření budou statisticky zpracovány a komparovány se závěry obdobných výzkumů. Na jejich základě budou formulována doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat problémovým chováním žáků základních škol z pohledu jejich učitelů. Cílem bude ověřit, jaké projevy chování u žáků základní školy považují učitelé za problémové, analyzovat vliv problémového chování na školní prospěch a postoj učitelů k těmto žákům. Výzkumným úkolem bude zjistit, zda existuje rozdíl ve vztahových postojích učitelů a jejich hodnocením k žákům s problémovým chováním versus k ostatním žákům. Teoretická část bude věnována charakteristice vývojových období žáků, vymezení pojmů vztahujících se k problémům chování žáků ve školním prostředí a vymezení legislativy včetně poradenského systému. Praktická část bude komentovat průběh a výsledky kvantitativního výzkumného šetření realizovaného pomocí standardizovaného dotazníku a posuzovacích škál. Výzkumný vzorek bude tvořit cca 80 učitelů ze základních škol na Benešovsku. Výsledky šetření budou statisticky zpracovány a komparovány se závěry obdobných výzkumů. Na jejich základě budou formulována doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
AUGER, Marie-Thérèse. Učitel a problémový žák: strategie pro řešení problémů s kázní a učením. Praha: Portál, 2005. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-907-0.
BENDL, Stanislav, Jaroslava HANUŠOVÁ a Marie LINKOVÁ. Žák s problémovým chováním: cesta institucionální pomoci. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton, 2016. ISBN 978-80-7387-703-3.
DIVOKÁ, Jana. Jak podpořit dítě s problémovým chováním ve škole. V Praze: Pasparta, 2017. ISBN 978-80-88163-72-5.
ELLIOTT, Julian a Maurice PLACE. Dítě v nesnázích: prevence, příčiny, terapie. Praha: Grada, 2002. Psyché (Grada). ISBN 80-247-0182-0.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-79-6.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326
KEOGH, Barbara K. Temperament ve třídě. Praha: Grada, 2007. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1504-9.
NAVRÁTIL, Stanislav a Jan MATTIOLI. Problémové chování dětí a mládeže: [jak mu předcházet, jak ho eliminovat]. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3672-3.
VÁGNEROVÁ, Marie a Jarmila KLÉGROVÁ. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1538-7.
Seznam doporučené literatury
AUGER, Marie-Thérèse. Učitel a problémový žák: strategie pro řešení problémů s kázní a učením. Praha: Portál, 2005. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-907-0.
BENDL, Stanislav, Jaroslava HANUŠOVÁ a Marie LINKOVÁ. Žák s problémovým chováním: cesta institucionální pomoci. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton, 2016. ISBN 978-80-7387-703-3.
DIVOKÁ, Jana. Jak podpořit dítě s problémovým chováním ve škole. V Praze: Pasparta, 2017. ISBN 978-80-88163-72-5.
ELLIOTT, Julian a Maurice PLACE. Dítě v nesnázích: prevence, příčiny, terapie. Praha: Grada, 2002. Psyché (Grada). ISBN 80-247-0182-0.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-79-6.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326
KEOGH, Barbara K. Temperament ve třídě. Praha: Grada, 2007. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1504-9.
NAVRÁTIL, Stanislav a Jan MATTIOLI. Problémové chování dětí a mládeže: [jak mu předcházet, jak ho eliminovat]. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3672-3.
VÁGNEROVÁ, Marie a Jarmila KLÉGROVÁ. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1538-7.