Bakalářská práce si klade za cíl analyzovat determinanty edukačního procesu v dětských domovech se školou, jedná se o faktory, které tento proces ovlivňují. Teoretická část bude zaměřena na vymezení dětského domova jako etopedického zařízení, na vlastní edukační proces a bude analyzovat a prezentovat základní socializační determinanty výchovy. V neposlední řadě budou představeny charakteristiky vybraných dětských domovů se ško-lou, ve kterých bude realizován vlastní výzkum. Empirická část práce bude mít charakter kvalitativního výzkumu za použití techniky strukturovaného rozhovoru. Participanty budou děti dětského domova. Výzkum bude doplněn i obsahovou analýzou pedagogické dokumentace. Výzkum bude realizován ve vybraných zařízeních, a to v Dětském domově se školou, základní škole a školní jídelně Žlutice a ve Výchovném ústavu, dětském domově se školou, základní škole, střední škole a školní jídelně Místo. Je zacílen na procesy výchovy, zejména na procesy úzce spjaté s adaptací na režimové zařízení a přijetí základních pravidel. Tyto procesy budou zkoumány v závislosti na působení činitelů, které tento proces zcela narušují nebo minimálně ztěžují jeho akceleraci a automatizaci u dětí s poruchami chování. Výzkumné šetření je tedy cíleno na zjištění míry a rozsahu působení v edukačním procesu v závislosti na daném činiteli. Výstupem práce bude zjištění, jak vysokou měrou je ovlivněn edukační proces působením zkoumaných socializačních determinant. Výsledky výzkumu povedou k modifikaci edukačního procesu v těchto zařízeních a obohatí etopedickou i sociálně pedagogickou problematiku o zjištěné poznatky.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis aims to analyze the determinants of the educational process in con-gregate care facilities with a school, these are the factors that affect this process. The theoretical part will focus on the definition of the congregate care as an ethopedic facility, on the educational process itself and it will analyze and present the basic socialization determinants of education. Last but not least, the characteristics of selected congregate care facilities with a school will be presented, in which own research will be carried out. The empirical part of the thesis will have the character of qualitative research using the technique of structured interview. Participants will be children of congregate care. The research will be supplemented by a content analysis of pedagogical documentation. The research will be carried out in selected facilities, namely in the Congregate care facility with a School, Primary School and School Canteen Žlutice and in the Educational Institute, congregate care facility with a School, Primary School, Secondary School and School Canteen Místo. It focuses on the processes of education, especially on the processes closely related to the adaptation to the regime facility and the adoption of basic rules. These processes will be investigated depending on the influence of factors that completely disrupt this process or at least hamper its acceleration and automation in children with behavioral disorders. The research is therefore aimed at determining the degree and extent of the influence in the educational process depending on the factor. The output of the work will be to find out how much the educational process is affected by the influence of the examined socialization determinants. The results of the research will lead to the modification of the educational process in these facilities and will enrich the etopedic and socio-pedagogical problematics with its findings.
Klíčová slova
ústavní výchova, poruchy chování, dětský domov se školou, socializační determinanty, výchovný proces
Klíčová slova v angličtině
institutional education, behavioral disorders, congregate care facility with a school, socialization determinants, educational process
Rozsah průvodní práce
163 s. (239 103 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce si klade za cíl analyzovat determinanty edukačního procesu v dětských domovech se školou, jedná se o faktory, které tento proces ovlivňují. Teoretická část bude zaměřena na vymezení dětského domova jako etopedického zařízení, na vlastní edukační proces a bude analyzovat a prezentovat základní socializační determinanty výchovy. V neposlední řadě budou představeny charakteristiky vybraných dětských domovů se ško-lou, ve kterých bude realizován vlastní výzkum. Empirická část práce bude mít charakter kvalitativního výzkumu za použití techniky strukturovaného rozhovoru. Participanty budou děti dětského domova. Výzkum bude doplněn i obsahovou analýzou pedagogické dokumentace. Výzkum bude realizován ve vybraných zařízeních, a to v Dětském domově se školou, základní škole a školní jídelně Žlutice a ve Výchovném ústavu, dětském domově se školou, základní škole, střední škole a školní jídelně Místo. Je zacílen na procesy výchovy, zejména na procesy úzce spjaté s adaptací na režimové zařízení a přijetí základních pravidel. Tyto procesy budou zkoumány v závislosti na působení činitelů, které tento proces zcela narušují nebo minimálně ztěžují jeho akceleraci a automatizaci u dětí s poruchami chování. Výzkumné šetření je tedy cíleno na zjištění míry a rozsahu působení v edukačním procesu v závislosti na daném činiteli. Výstupem práce bude zjištění, jak vysokou měrou je ovlivněn edukační proces působením zkoumaných socializačních determinant. Výsledky výzkumu povedou k modifikaci edukačního procesu v těchto zařízeních a obohatí etopedickou i sociálně pedagogickou problematiku o zjištěné poznatky.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis aims to analyze the determinants of the educational process in con-gregate care facilities with a school, these are the factors that affect this process. The theoretical part will focus on the definition of the congregate care as an ethopedic facility, on the educational process itself and it will analyze and present the basic socialization determinants of education. Last but not least, the characteristics of selected congregate care facilities with a school will be presented, in which own research will be carried out. The empirical part of the thesis will have the character of qualitative research using the technique of structured interview. Participants will be children of congregate care. The research will be supplemented by a content analysis of pedagogical documentation. The research will be carried out in selected facilities, namely in the Congregate care facility with a School, Primary School and School Canteen Žlutice and in the Educational Institute, congregate care facility with a School, Primary School, Secondary School and School Canteen Místo. It focuses on the processes of education, especially on the processes closely related to the adaptation to the regime facility and the adoption of basic rules. These processes will be investigated depending on the influence of factors that completely disrupt this process or at least hamper its acceleration and automation in children with behavioral disorders. The research is therefore aimed at determining the degree and extent of the influence in the educational process depending on the factor. The output of the work will be to find out how much the educational process is affected by the influence of the examined socialization determinants. The results of the research will lead to the modification of the educational process in these facilities and will enrich the etopedic and socio-pedagogical problematics with its findings.
Klíčová slova
ústavní výchova, poruchy chování, dětský domov se školou, socializační determinanty, výchovný proces
Klíčová slova v angličtině
institutional education, behavioral disorders, congregate care facility with a school, socialization determinants, educational process
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce si klade za cíl analyzovat determinanty edukačního procesu v dětských domovech se školou, jedná se o faktory, které tento proces ovlivňují.. Teoretická část bude zaměřena na vymezení dětského domova jako etopedického zařízení, na vlastní edukační proces a bude analyzovat a prezentovat základní socializační determinanty výchovy. V neposlední řadě budou představeny charakteristiky vybraných dětských domovů se školou, ve kterých bude realizován vlastní výzkum. Empirická část práce bude mít charakter kvalitativního výzkumu za použití techniky strukturovaného rozhovoru. Participanty budou děti dětského domova. Výzkum bude doplněn i obsahovou analýzou pedagogické dokumentace. Výzkum bude realizován ve vybraných zařízeních, a to v Dětském domově se školou, základní škole a školní jídelně Žlutice a ve Výchovném ústavu, dětském domově se školou, základní škole, střední škole a školní jídelně Místo. Je zacílen na procesy výchovy, zejména na procesy úzce spjaté s adaptací na režimové zařízení a přijetí základních pravidel. Tyto procesy budou zkoumány v závislosti na působení činitelů, které tento proces zcela narušují nebo minimálně ztěžují jeho akceleraci a automatizaci u dětí s poruchami chování. Výzkumné šetření je tedy cíleno na zjištění míry a rozsahu působení v edukačním procesu v závislosti na daném činiteli. Výstupem práce bude zjištění, jak vysokou měrou je ovlivněn edukační proces působením zkoumaných socializačních determinant. Výsledky výzkumu povedou k modifikaci edukačního procesu v těchto zařízeních a obohatí etopedickou i sociálně pedagogickou problematiku o zjištěné poznatky.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce si klade za cíl analyzovat determinanty edukačního procesu v dětských domovech se školou, jedná se o faktory, které tento proces ovlivňují.. Teoretická část bude zaměřena na vymezení dětského domova jako etopedického zařízení, na vlastní edukační proces a bude analyzovat a prezentovat základní socializační determinanty výchovy. V neposlední řadě budou představeny charakteristiky vybraných dětských domovů se školou, ve kterých bude realizován vlastní výzkum. Empirická část práce bude mít charakter kvalitativního výzkumu za použití techniky strukturovaného rozhovoru. Participanty budou děti dětského domova. Výzkum bude doplněn i obsahovou analýzou pedagogické dokumentace. Výzkum bude realizován ve vybraných zařízeních, a to v Dětském domově se školou, základní škole a školní jídelně Žlutice a ve Výchovném ústavu, dětském domově se školou, základní škole, střední škole a školní jídelně Místo. Je zacílen na procesy výchovy, zejména na procesy úzce spjaté s adaptací na režimové zařízení a přijetí základních pravidel. Tyto procesy budou zkoumány v závislosti na působení činitelů, které tento proces zcela narušují nebo minimálně ztěžují jeho akceleraci a automatizaci u dětí s poruchami chování. Výzkumné šetření je tedy cíleno na zjištění míry a rozsahu působení v edukačním procesu v závislosti na daném činiteli. Výstupem práce bude zjištění, jak vysokou měrou je ovlivněn edukační proces působením zkoumaných socializačních determinant. Výsledky výzkumu povedou k modifikaci edukačního procesu v těchto zařízeních a obohatí etopedickou i sociálně pedagogickou problematiku o zjištěné poznatky.
Seznam doporučené literatury
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5046-0.
HANUŠ, Radek a Lenka CHYTILOVÁ. Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada, 2009. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2816-2.
HAYES, Nicky. Základy sociální psychologie. Vyd. 7. Přeložila Irena ŠTĚPANÍKOVÁ. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0534-0.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-485-4.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 80-247-1369-1.
KALEJA, Martin. Determinanty hodnotových konstruktů ve vzdělávání romských žáků základních škol. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7464-233-3.
KASPER, Tomáš a Dana KASPEROVÁ. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada, 2008. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2429-4.
KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.
MERTIN, Václav. Výchova bez trestů. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2013. ISBN 978-80-7478-028-8.
NAKONEČNÝ, Milan. Základy psychologie. Praha: Academia, 2004. ISBN 80-200-1290-7.
ŘÍČAN, Pavel. Psychologie osobnosti: obor v pohybu. 6., rev. a dopl. vyd., V Grada Publishing 2. Praha: Grada, 2010. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-3133-9.
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0095-8.
ŠKODA, Jiří a Pavel DOULÍK. Psychodidaktika: metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3341-8.
TICHÝ, František. Výchova jako dobrodružství: to se v té Přírodní škole učíte na stromech?. Semily: Geum, 2017. ISBN 978-80-87969-31-1.
Seznam doporučené literatury
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5046-0.
HANUŠ, Radek a Lenka CHYTILOVÁ. Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada, 2009. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2816-2.
HAYES, Nicky. Základy sociální psychologie. Vyd. 7. Přeložila Irena ŠTĚPANÍKOVÁ. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0534-0.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-485-4.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 80-247-1369-1.
KALEJA, Martin. Determinanty hodnotových konstruktů ve vzdělávání romských žáků základních škol. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7464-233-3.
KASPER, Tomáš a Dana KASPEROVÁ. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada, 2008. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2429-4.
KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.
MERTIN, Václav. Výchova bez trestů. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2013. ISBN 978-80-7478-028-8.
NAKONEČNÝ, Milan. Základy psychologie. Praha: Academia, 2004. ISBN 80-200-1290-7.
ŘÍČAN, Pavel. Psychologie osobnosti: obor v pohybu. 6., rev. a dopl. vyd., V Grada Publishing 2. Praha: Grada, 2010. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-3133-9.
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0095-8.
ŠKODA, Jiří a Pavel DOULÍK. Psychodidaktika: metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3341-8.
TICHÝ, František. Výchova jako dobrodružství: to se v té Přírodní škole učíte na stromech?. Semily: Geum, 2017. ISBN 978-80-87969-31-1.