Diplomová práce se zabývala problematikou školní zralost a připravenosti se zaměřením na vývoj řeči u dětí v posledním ročníku mateřské školy. Cílem práce bylo zjistit, jaká je úroveň školní zralosti a připravenosti a úroveň řeči u vybraného vzorku dětí. Práce byla rozdělena na dvě části, teoretickou a empirickou. Teoretická část se zabývala charakteristikou školní zralosti a připravenosti a celkového vývoje předškolního dítěte s důrazem na vývoj řeči. V empirické části byla analyzována úroveň školní zralosti a připravenosti se zaměřením na vývoj řeči u cca 150 žáků předškolního věku v běžné a 100 žáků ve speciální třídě vybrané mateřské školy. Pro naplnění cíle byl použit kvantitativní výzkum. V rámci kvantitativního výzkumu byly použity screeningové metody pro zjišťování zralosti a připravenosti, konkrétně nástroj pedagogické diagnostiky iSophi, včetně zjištění úrovně vývoje řeči. Výzkum probíhal na podzim roku 2020 a na jaře roku 2021 na stejném vzorku dětí. Získané výsledky byly statisticky vyhodnoceny a okomentovány, následně vedly ke konkrétním závěrům a doporučením ke speciálně pedagogické praxi, které jsou okomentované v kapitole "Diskuze". Z výsledků výzkumu, které jsou uvedené v kapitole s názvem "Charakteristika způsobu provedení vlastního výzkumného šetření a jeho výsledky" je vidět znatelný rozdíl mezi běžnými a speciálními třídami.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the issue of school maturity and readiness of children in the last year of kindergarten. It focuses on the development of speech of children in the last year of kindergarten. The aim of the work is to find out the level of school maturity and readiness and the level of speech in a selected group of children. The work is divided into two parts, theoretical and empirical. The theoretical part describes the characteristics of school maturity and readiness and the overall development of a preschool child with an emphasis on speech development. The empirical part analyzes the level of school maturity and readiness and focuses on speech development of pupils in selected groups: approximately 150 preschool pupils in regular class and 100 pupils in a special-needs class of the selected kindergarten. Quantitative research was used to meet the goal. As part of quantitative research, screening methods were used to determine maturity and readiness, specifically the iSophi pedagogical diagnostic tool, including the level of speech development. The research was conducted in the autumn of 2020 and in the spring of 2021 on the same group of children. The obtained results were statistically evaluated and commented on, further led to specific conclusions and recommendations for special pedagogical practice. From the research results, which are presented in the chapter entitled "Characteristics of the method of conducting your own research survey and its results", it is possible to see a noticeable difference between regular and special-needs classes.
Klíčová slova
školní zralost, školní připravenost, školní nezralost, vývoj řeči, mateřská škola, vady řeči
Klíčová slova v angličtině
school maturity, school readiness, school immaturity, speech development, kindergarten, speech defects
Rozsah průvodní práce
120 s. (116 331 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývala problematikou školní zralost a připravenosti se zaměřením na vývoj řeči u dětí v posledním ročníku mateřské školy. Cílem práce bylo zjistit, jaká je úroveň školní zralosti a připravenosti a úroveň řeči u vybraného vzorku dětí. Práce byla rozdělena na dvě části, teoretickou a empirickou. Teoretická část se zabývala charakteristikou školní zralosti a připravenosti a celkového vývoje předškolního dítěte s důrazem na vývoj řeči. V empirické části byla analyzována úroveň školní zralosti a připravenosti se zaměřením na vývoj řeči u cca 150 žáků předškolního věku v běžné a 100 žáků ve speciální třídě vybrané mateřské školy. Pro naplnění cíle byl použit kvantitativní výzkum. V rámci kvantitativního výzkumu byly použity screeningové metody pro zjišťování zralosti a připravenosti, konkrétně nástroj pedagogické diagnostiky iSophi, včetně zjištění úrovně vývoje řeči. Výzkum probíhal na podzim roku 2020 a na jaře roku 2021 na stejném vzorku dětí. Získané výsledky byly statisticky vyhodnoceny a okomentovány, následně vedly ke konkrétním závěrům a doporučením ke speciálně pedagogické praxi, které jsou okomentované v kapitole "Diskuze". Z výsledků výzkumu, které jsou uvedené v kapitole s názvem "Charakteristika způsobu provedení vlastního výzkumného šetření a jeho výsledky" je vidět znatelný rozdíl mezi běžnými a speciálními třídami.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the issue of school maturity and readiness of children in the last year of kindergarten. It focuses on the development of speech of children in the last year of kindergarten. The aim of the work is to find out the level of school maturity and readiness and the level of speech in a selected group of children. The work is divided into two parts, theoretical and empirical. The theoretical part describes the characteristics of school maturity and readiness and the overall development of a preschool child with an emphasis on speech development. The empirical part analyzes the level of school maturity and readiness and focuses on speech development of pupils in selected groups: approximately 150 preschool pupils in regular class and 100 pupils in a special-needs class of the selected kindergarten. Quantitative research was used to meet the goal. As part of quantitative research, screening methods were used to determine maturity and readiness, specifically the iSophi pedagogical diagnostic tool, including the level of speech development. The research was conducted in the autumn of 2020 and in the spring of 2021 on the same group of children. The obtained results were statistically evaluated and commented on, further led to specific conclusions and recommendations for special pedagogical practice. From the research results, which are presented in the chapter entitled "Characteristics of the method of conducting your own research survey and its results", it is possible to see a noticeable difference between regular and special-needs classes.
Klíčová slova
školní zralost, školní připravenost, školní nezralost, vývoj řeči, mateřská škola, vady řeči
Klíčová slova v angličtině
school maturity, school readiness, school immaturity, speech development, kindergarten, speech defects
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zaobírat analýzou školní zralosti a připravenosti se zaměřením na vývoj řeči u dětí v posledním ročníku mateřské školy. Cílem bude zjistit, jaká je úroveň školní zralosti a připravenosti a úroveň řeči u vybraného vzorku dětí. Práce bude rozdělena na dvě části, teoretickou a empirickou. Teoretická část se bude zabývat charakteristikou školní zralosti a připravenosti a celkového vývoje předškolního dítěte s důrazem na vývoj řeči. V empirické části bude analyzována úroveň školní zralosti a připravenosti se zaměřením na vývoj řeči u cca 50 žáků předškolního věku v běžné a speciální třídě vybrané mateřské školy. Pro naplnění cíle bude použit kvantitativní výzkum. V rámci kvantitativního výzkumu budou použity screeningové metody pro zjišťování zralosti a připravenosti včetně zjištění úrovně vývoje řeči. Výzkum bude probíhat na podzim tohoto roku a následně na jaro následujícího roku na stejném vzorku dětí. Získané výsledky budou statisticky vyhodnoceny a okomentovány, následně povedou ke konkrétním závěrům a doporučením ke speciálně pedagogické praxi.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zaobírat analýzou školní zralosti a připravenosti se zaměřením na vývoj řeči u dětí v posledním ročníku mateřské školy. Cílem bude zjistit, jaká je úroveň školní zralosti a připravenosti a úroveň řeči u vybraného vzorku dětí. Práce bude rozdělena na dvě části, teoretickou a empirickou. Teoretická část se bude zabývat charakteristikou školní zralosti a připravenosti a celkového vývoje předškolního dítěte s důrazem na vývoj řeči. V empirické části bude analyzována úroveň školní zralosti a připravenosti se zaměřením na vývoj řeči u cca 50 žáků předškolního věku v běžné a speciální třídě vybrané mateřské školy. Pro naplnění cíle bude použit kvantitativní výzkum. V rámci kvantitativního výzkumu budou použity screeningové metody pro zjišťování zralosti a připravenosti včetně zjištění úrovně vývoje řeči. Výzkum bude probíhat na podzim tohoto roku a následně na jaro následujícího roku na stejném vzorku dětí. Získané výsledky budou statisticky vyhodnoceny a okomentovány, následně povedou ke konkrétním závěrům a doporučením ke speciálně pedagogické praxi.
Seznam doporučené literatury
BAHR, Ruth Huntley a Elaine R. SILLIMAN. Routledge handbook of communication disorders. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2015. ISBN 978-0-415-82102-5
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina, Eva DANDOVÁ, Jana KRATOCHVÍLOVÁ, Hana NÁDVORNÍKOVÁ, Zora SYSLOVÁ a Lenka ŠULOVÁ. Školní zralost a její diagnostika. Praha: Raabe, 2017. Školní zralost. ISBN 978-80-7496-319-3.
BEJDÁKOVÁ, Sandra, Jarmila STŘECHOVÁ, Lenka SUCHARDOVÁ, Jana VÍTKOVÁ, Helena ZDRUBECKÁ a Zdenka ŽENATOVÁ. Školní zralost a komunikace. Praha: Raabe, 2018. Školní zralost, 3. ISBN 978-80-7496-390-2.
ČERVENKOVÁ, Barbora. Rozvoj komunikačních a jazykových schopností: u dětí od narození do tří let věku. Praha: Grada, 2019. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-2054-3.
DANDOVÁ, Eva, Jana KROPÁČKOVÁ, Hana NÁDVORNÍKOVÁ, Daniela PRAVCOVÁ a Irena PŘÍKAZSKÁ. Školní zralost a odklady školní docházky. Praha: Raabe, 2018. Školní zralost. ISBN 978-80-7496-373-5.
KMEŤOVÁ, Jana. Diagnostika pripravenosti dieťaťa na školské vzdelávanie. Bratislava: Wolters Kluwer, 2019. ISBN 978-80-571-0051-5
OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5107-8
PRŮCHA, Jan. Předškolní dítě a svět vzdělávání: přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-323-5
Seznam doporučené literatury
BAHR, Ruth Huntley a Elaine R. SILLIMAN. Routledge handbook of communication disorders. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2015. ISBN 978-0-415-82102-5
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina, Eva DANDOVÁ, Jana KRATOCHVÍLOVÁ, Hana NÁDVORNÍKOVÁ, Zora SYSLOVÁ a Lenka ŠULOVÁ. Školní zralost a její diagnostika. Praha: Raabe, 2017. Školní zralost. ISBN 978-80-7496-319-3.
BEJDÁKOVÁ, Sandra, Jarmila STŘECHOVÁ, Lenka SUCHARDOVÁ, Jana VÍTKOVÁ, Helena ZDRUBECKÁ a Zdenka ŽENATOVÁ. Školní zralost a komunikace. Praha: Raabe, 2018. Školní zralost, 3. ISBN 978-80-7496-390-2.
ČERVENKOVÁ, Barbora. Rozvoj komunikačních a jazykových schopností: u dětí od narození do tří let věku. Praha: Grada, 2019. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-2054-3.
DANDOVÁ, Eva, Jana KROPÁČKOVÁ, Hana NÁDVORNÍKOVÁ, Daniela PRAVCOVÁ a Irena PŘÍKAZSKÁ. Školní zralost a odklady školní docházky. Praha: Raabe, 2018. Školní zralost. ISBN 978-80-7496-373-5.
KMEŤOVÁ, Jana. Diagnostika pripravenosti dieťaťa na školské vzdelávanie. Bratislava: Wolters Kluwer, 2019. ISBN 978-80-571-0051-5
OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5107-8
PRŮCHA, Jan. Předškolní dítě a svět vzdělávání: přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-323-5