Bakalářská práce se zabývá rozvojem komunikačních schopností s důrazem na lexikálně-sémantickou jazykovou rovinu u žáků s vývojovou dysfázií zařazených v běžné základní škole. teoretická část se věnuje narušené komunikační schopnosti obecně, konkrétně pak vývojové dysfázii, komunikaci, jazykovým rovinám, především pak aktivnímu a pasivnímu slovníku, vzdělávání žáků s NKS v základní škole a podpůrným opatřením. Hlavním cílem výzkumného šetření v empirické části bude popsat metodický postup rozvoje lexikálně-sémantické jazykové roviny u žáků s vývojovou dysfázií, navštěvujících 2. ročník základní školy. Dílčím cílem bude zjistit poskytování podpůrných opatření se zaměřením na didaktické pomůcky, které lze používat k rozšiřování aktivního a pasivního slovníku. Design výzkumu bude zvolen kvalitativní. Jako nástroj bude použit Test jazykových schopností (Smolík, Seidlová Málková, 2014), který bude aplikován na začátku výzkumného šetření jako pretest. Po šestiměsíční speciálně pedagogické intervenci bude zadána zvolená testová baterie ve formě posttestu. Výzkumné šetření bude doplněno případovou studií žáků. Na základě výzkumu budou formulovány závěry a doporučení, které budou využitelné pro speciálně pedagogickou praxi.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis will deal with the development of communications skills with emphasis on the lexically semantic language level in pupils with developmental dysphasia integrated in standard primary schools. the theoretical part will focus on impaired communication skills in general (futher NKS), specifically the developmental dysphasia, communication, language levels, especially the active and passive vocabulary, education of pupils with NKS in standard schools and support measures. The main goal of the research in the empirical part will be to describe the methodological process of development of lexical-semantic language level in pupils with developmental dysphasia attending the second year of primary school. The partial goal will be to identify the provision of support measures focusing on teaching aids that can be used to expand active and passive vocabulary. The research design will be chosen qualitatively. The language skills test will be used as a toll (Smolík, Seidlová Málková, 2014), which will be applied at the beginning of the research survey as a pre-test. After a six-month special pedagogical intervention, the selected test battery will be entered in the form of a post test. The research survey will be supplemented by a case study of pupils. Based on the research, conclusions and recommendations will be formulated, which will be usable for special pedagogical practice.
Klíčová slova
Komunikace, narušená komunikační schopnost, vývojová dysfázie, lexikálně-sémantická jazyková rovina, aktivní a pasivní slovník.
Klíčová slova v angličtině
Communication, impaired communication ability, developmental dysphasia, lexical-semantic language level, active and passive vocabulary.
Rozsah průvodní práce
91
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá rozvojem komunikačních schopností s důrazem na lexikálně-sémantickou jazykovou rovinu u žáků s vývojovou dysfázií zařazených v běžné základní škole. teoretická část se věnuje narušené komunikační schopnosti obecně, konkrétně pak vývojové dysfázii, komunikaci, jazykovým rovinám, především pak aktivnímu a pasivnímu slovníku, vzdělávání žáků s NKS v základní škole a podpůrným opatřením. Hlavním cílem výzkumného šetření v empirické části bude popsat metodický postup rozvoje lexikálně-sémantické jazykové roviny u žáků s vývojovou dysfázií, navštěvujících 2. ročník základní školy. Dílčím cílem bude zjistit poskytování podpůrných opatření se zaměřením na didaktické pomůcky, které lze používat k rozšiřování aktivního a pasivního slovníku. Design výzkumu bude zvolen kvalitativní. Jako nástroj bude použit Test jazykových schopností (Smolík, Seidlová Málková, 2014), který bude aplikován na začátku výzkumného šetření jako pretest. Po šestiměsíční speciálně pedagogické intervenci bude zadána zvolená testová baterie ve formě posttestu. Výzkumné šetření bude doplněno případovou studií žáků. Na základě výzkumu budou formulovány závěry a doporučení, které budou využitelné pro speciálně pedagogickou praxi.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis will deal with the development of communications skills with emphasis on the lexically semantic language level in pupils with developmental dysphasia integrated in standard primary schools. the theoretical part will focus on impaired communication skills in general (futher NKS), specifically the developmental dysphasia, communication, language levels, especially the active and passive vocabulary, education of pupils with NKS in standard schools and support measures. The main goal of the research in the empirical part will be to describe the methodological process of development of lexical-semantic language level in pupils with developmental dysphasia attending the second year of primary school. The partial goal will be to identify the provision of support measures focusing on teaching aids that can be used to expand active and passive vocabulary. The research design will be chosen qualitatively. The language skills test will be used as a toll (Smolík, Seidlová Málková, 2014), which will be applied at the beginning of the research survey as a pre-test. After a six-month special pedagogical intervention, the selected test battery will be entered in the form of a post test. The research survey will be supplemented by a case study of pupils. Based on the research, conclusions and recommendations will be formulated, which will be usable for special pedagogical practice.
Klíčová slova
Komunikace, narušená komunikační schopnost, vývojová dysfázie, lexikálně-sémantická jazyková rovina, aktivní a pasivní slovník.
Klíčová slova v angličtině
Communication, impaired communication ability, developmental dysphasia, lexical-semantic language level, active and passive vocabulary.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat rozvojem komunikačních schopností s důrazem na lexikálně-sémantickou jazykovou rovinu u žáků s vývojovou dysfázií zařazených v běžné základní škole. Teoretická část se bude věnovat narušené komunikační schopnosti (dále NKS) obecně, konkrétně pak vývojové dysfázii, komunikaci, jazykovým rovinám, především pak aktivnímu a pasivnímu slovníku, vzdělávání žáků s NKS v běžné škole, podpůrným opatřením.
Hlavním cílem výzkumného šetření v emprické části bude popsat metodický postup rozvoje lexikálně-sémantické jazykové roviny u žáků s vývojovou dysfázií, navštěvujících 2. ročník běžné ZŠ. Dílčím cílem bude zjistit poskytování podpůrných opatření se zaměřením na didaktické pomůcky, které lze používat k rozšiřování aktivního a pasivního slovníku. Design výzkumu bude zvolen kvalitativní. Jako nástroj bude použit test jazykových schopností (Smolík, Seidlová Málková, 2014), který bude aplikován na začátku výzkumného šetření jako pretest. Po šestiměsíční speciálně pedagogické intervenci bude zadána zvolená testová baterie ve formě posttestu. Výzkumné šetření bude doplněno případovou studí žáků. Na základě výzkumu budou fomulovány závěry a doporučení, které budou využitelné pro speciálně pedagogickou praxi.
Klíčová slova: komunikace, narušená komunikační schopnost, vývojová dysfázie, lexikálně-sémantická jazyková rovina, aktivní a pasivní slovník.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat rozvojem komunikačních schopností s důrazem na lexikálně-sémantickou jazykovou rovinu u žáků s vývojovou dysfázií zařazených v běžné základní škole. Teoretická část se bude věnovat narušené komunikační schopnosti (dále NKS) obecně, konkrétně pak vývojové dysfázii, komunikaci, jazykovým rovinám, především pak aktivnímu a pasivnímu slovníku, vzdělávání žáků s NKS v běžné škole, podpůrným opatřením.
Hlavním cílem výzkumného šetření v emprické části bude popsat metodický postup rozvoje lexikálně-sémantické jazykové roviny u žáků s vývojovou dysfázií, navštěvujících 2. ročník běžné ZŠ. Dílčím cílem bude zjistit poskytování podpůrných opatření se zaměřením na didaktické pomůcky, které lze používat k rozšiřování aktivního a pasivního slovníku. Design výzkumu bude zvolen kvalitativní. Jako nástroj bude použit test jazykových schopností (Smolík, Seidlová Málková, 2014), který bude aplikován na začátku výzkumného šetření jako pretest. Po šestiměsíční speciálně pedagogické intervenci bude zadána zvolená testová baterie ve formě posttestu. Výzkumné šetření bude doplněno případovou studí žáků. Na základě výzkumu budou fomulovány závěry a doporučení, které budou využitelné pro speciálně pedagogickou praxi.
Klíčová slova: komunikace, narušená komunikační schopnost, vývojová dysfázie, lexikálně-sémantická jazyková rovina, aktivní a pasivní slovník.
Seznam doporučené literatury
KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-80-247-1110-9.
KUTÁLKOVÁ, Dana. Opožděný vývoj řeči, Dysfázie - metodika reedukace. Praha: Septima, 2018. ISBN 978-80-7216-349-6.