Bakalářská práce se zaměřuje na problematiku edukace žáků s diabetem 1. typu na základní škole. Cílem práce je teoreticko-empiricky popsat konkrétní překážky a charakterizovat dopad tohoto autoimunitního onemocnění na edukaci žáka. Souběžným cílem bude analyzovat, jakým způsobem přistupují učitelé k žákům s touto diagnózou. Teoretická část práce bude obsahovat klíčové pojmy, např. zdravotní znevýhodnění, projevy onemocnění Diabetes mellitus, úrovně jeho závažnosti, podmínky edukace, nároky na práci učitele, sociální kontext. Empirická část práce bude seznamovat s postupem a výsledky kvalitativního šetření, zaměřeného na řešení výzkumného problému, a to jak omezuje dané onemocnění proces edukace žáka. Souběžně bude porovnán metodický přístup učitelů k žákům s diabetem a budou uvedeny příklady dobré praxe. Potřebná data budou získána metodou pozorování a řízeného rozhovoru s cca 5-8 žáky a jejich učiteli na vybraných školách.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis is focused on the issues of education of pupils with Diabetes mellitus at elementary school. The aim of this thesis is theoretically and empirically describe specific obstacles and characterize impact of this autoimmune disease on the education of pupils. The theoretical part constitutes of key terms, e.g. health disadvatnages, symptoms of Diabetes mellitus, level of its seriousness, conditions of education, requirements in the work of teachers, social context. The empirical part is acquainting with method and results of the qualitative research which is aimed on solving research problem and on how it limits the educational process of the pupil. Simultaneously the methodic approach of different teachers to the pupils with Diabetes mellitus is going to be compared and good examples from the practice are going to be given. The necessary data are going to be collected via the method of observation and structured interview with ca. 5 to 8 pupils and their teachers at chosen schools.
Klíčová slova
Diabetes mellitus 1. typu, edukace, hypoglykemie, hyperglykemie, specifické potřeby
Klíčová slova v angličtině
Diabetes mellitus Type 1, education, hypoglycemia, hyperglycemia, special needs
Rozsah průvodní práce
80 s. (145 886 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zaměřuje na problematiku edukace žáků s diabetem 1. typu na základní škole. Cílem práce je teoreticko-empiricky popsat konkrétní překážky a charakterizovat dopad tohoto autoimunitního onemocnění na edukaci žáka. Souběžným cílem bude analyzovat, jakým způsobem přistupují učitelé k žákům s touto diagnózou. Teoretická část práce bude obsahovat klíčové pojmy, např. zdravotní znevýhodnění, projevy onemocnění Diabetes mellitus, úrovně jeho závažnosti, podmínky edukace, nároky na práci učitele, sociální kontext. Empirická část práce bude seznamovat s postupem a výsledky kvalitativního šetření, zaměřeného na řešení výzkumného problému, a to jak omezuje dané onemocnění proces edukace žáka. Souběžně bude porovnán metodický přístup učitelů k žákům s diabetem a budou uvedeny příklady dobré praxe. Potřebná data budou získána metodou pozorování a řízeného rozhovoru s cca 5-8 žáky a jejich učiteli na vybraných školách.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis is focused on the issues of education of pupils with Diabetes mellitus at elementary school. The aim of this thesis is theoretically and empirically describe specific obstacles and characterize impact of this autoimmune disease on the education of pupils. The theoretical part constitutes of key terms, e.g. health disadvatnages, symptoms of Diabetes mellitus, level of its seriousness, conditions of education, requirements in the work of teachers, social context. The empirical part is acquainting with method and results of the qualitative research which is aimed on solving research problem and on how it limits the educational process of the pupil. Simultaneously the methodic approach of different teachers to the pupils with Diabetes mellitus is going to be compared and good examples from the practice are going to be given. The necessary data are going to be collected via the method of observation and structured interview with ca. 5 to 8 pupils and their teachers at chosen schools.
Klíčová slova
Diabetes mellitus 1. typu, edukace, hypoglykemie, hyperglykemie, specifické potřeby
Klíčová slova v angličtině
Diabetes mellitus Type 1, education, hypoglycemia, hyperglycemia, special needs
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se zaměřuje na problematiku edukace žáků s diabetem 1. typu na základní škole. Cílem práce je teoreticko-empiricky popsat konkrétní překážky a charakterizovat dopad tohoto autoimunitního onemocnění na edukaci žáka. Souběžným cílem bude analyzovat, jakým způsobem přistupují učitelé k žákům s touto diagnózou. Teoretická část práce bude obsahovat klíčové pojmy, např. zdravotní znevýhodnění, projevy onemocnění Diabetes mellitus, úrovně jeho závažnosti, podmínky edukace, nároky na práci učitele, sociální kontext. Empirická část práce bude seznamovat s postupem a výsledky kvalitativního šetření, zaměřeného na řešení výzkumného problému, a to jak omezuje dané onemocnění proces edukace žáka. Souběžně bude porovnán metodický přístup učitelů k žákům s diabetem a budou uvedeny příklady dobré praxe. Potřebná data budou získána metodou pozorování a řízeného rozhovoru s cca 5-8 žáky a jejich učiteli na vybraných školách.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se zaměřuje na problematiku edukace žáků s diabetem 1. typu na základní škole. Cílem práce je teoreticko-empiricky popsat konkrétní překážky a charakterizovat dopad tohoto autoimunitního onemocnění na edukaci žáka. Souběžným cílem bude analyzovat, jakým způsobem přistupují učitelé k žákům s touto diagnózou. Teoretická část práce bude obsahovat klíčové pojmy, např. zdravotní znevýhodnění, projevy onemocnění Diabetes mellitus, úrovně jeho závažnosti, podmínky edukace, nároky na práci učitele, sociální kontext. Empirická část práce bude seznamovat s postupem a výsledky kvalitativního šetření, zaměřeného na řešení výzkumného problému, a to jak omezuje dané onemocnění proces edukace žáka. Souběžně bude porovnán metodický přístup učitelů k žákům s diabetem a budou uvedeny příklady dobré praxe. Potřebná data budou získána metodou pozorování a řízeného rozhovoru s cca 5-8 žáky a jejich učiteli na vybraných školách.
Seznam doporučené literatury
PERUŠIČOVÁ J., Diabetes mellitus v kostce, Nakladatelství MAXDORF (2013), ISBN 978-80-7345-303-9.
NEUMANN D., Péče o dítě s diabetem krok za krokem, Nakladatelství Mladá fronta (2017), ISBN 978-80-204-4293-2.
LEBL J., Abeceda diabetu, Nakladatelství MAXDORF (2019), ISBN: 978-80-7345-582-8.
FISCHER S., ŠKODA J., SVOBODA Z., ZILCHER L., Speciální pedagogika: Edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální, TRITON (2014), ISBN 978-80-7387-792-7.
LECHTA V., Základy inkluzivní pedagogiky, Praha: Portál (2016), ISBN 978-80-262-1123-5.
ŠTECHOVÁ K., Diabetes mellitus 1. typu, Nakladatelství MAXDORF (2014), ISBN 978-80-7345-377-0.
NEUMANN D., Dítě s diabetem v kolektivu dětí \textendash Glosy pro učitele, vychovatele a trenéry, Nakladatelství MAXDORF (2013), ISBN 978-80-204-2935-3.
NEUMANN D. Léčba diabetu inzulinovou pumpou u dětí krok za krokem \textendash nejen pro rodiče a edukační sestry, Nakladatelství MAXDORF, ISBN 978-80-204-2480-8.
Seznam doporučené literatury
PERUŠIČOVÁ J., Diabetes mellitus v kostce, Nakladatelství MAXDORF (2013), ISBN 978-80-7345-303-9.
NEUMANN D., Péče o dítě s diabetem krok za krokem, Nakladatelství Mladá fronta (2017), ISBN 978-80-204-4293-2.
LEBL J., Abeceda diabetu, Nakladatelství MAXDORF (2019), ISBN: 978-80-7345-582-8.
FISCHER S., ŠKODA J., SVOBODA Z., ZILCHER L., Speciální pedagogika: Edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální, TRITON (2014), ISBN 978-80-7387-792-7.
LECHTA V., Základy inkluzivní pedagogiky, Praha: Portál (2016), ISBN 978-80-262-1123-5.
ŠTECHOVÁ K., Diabetes mellitus 1. typu, Nakladatelství MAXDORF (2014), ISBN 978-80-7345-377-0.
NEUMANN D., Dítě s diabetem v kolektivu dětí \textendash Glosy pro učitele, vychovatele a trenéry, Nakladatelství MAXDORF (2013), ISBN 978-80-204-2935-3.
NEUMANN D. Léčba diabetu inzulinovou pumpou u dětí krok za krokem \textendash nejen pro rodiče a edukační sestry, Nakladatelství MAXDORF, ISBN 978-80-204-2480-8.