Bakalářská práce se bude zabývat problematikou edukace žáků s diagnostikovaným ADHD na základních školách z pohledu asistenta pedagoga s cílem zjistit, jakým způsobem pracuje pedagog na 1. stupni základní školy se žákem s ADHD. Teoretická část bude prezentovat odborné rešerše týkající se problematiky se zaměřením na deskripci dané diagnózy a edukačních přístupů k těmto jedincům. Praktická část bude realizována formou kvalitativního výzkumného šetření za využití strukturovaných rozhovorů s asistenty pedagoga. Získané poznatky nám umožní poukázat na učitelův způsob edukace žáka s ADHD, který se následně odráží nejen v jednání žáka při výuce, ale i v době přestávek, kdy je nejčastěji přítomen pouze asistent pedagoga.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis will deal with the issue of education of pupils with diagnosed ADHD in primary schools from the perspective of a teaching assistant in order to find out how a teacher works with a pupil with ADHD at the first level of primary school. The theoretical part will present professional research on the issue, focusing on the description of the diagnosis and educational approaches to these individuals. The practical part will be carried out in the form of qualitative research investigation using structured interviews with teaching assistants. The findings will allow us to highlight the teacher's way of educating a pupil with ADHD, which is subsequently reflected not only in the pupil's behaviour during lessons, but also during breaks, when most often only the teaching assistant is present.
Klíčová slova
ADHD, hyperaktivita, učitel, asistent pedagoga, základní škola
Klíčová slova v angličtině
attention deficit hyperactivity disorder, hyperactivity, teacher, teacher´s assistant, primary school
Rozsah průvodní práce
53
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se bude zabývat problematikou edukace žáků s diagnostikovaným ADHD na základních školách z pohledu asistenta pedagoga s cílem zjistit, jakým způsobem pracuje pedagog na 1. stupni základní školy se žákem s ADHD. Teoretická část bude prezentovat odborné rešerše týkající se problematiky se zaměřením na deskripci dané diagnózy a edukačních přístupů k těmto jedincům. Praktická část bude realizována formou kvalitativního výzkumného šetření za využití strukturovaných rozhovorů s asistenty pedagoga. Získané poznatky nám umožní poukázat na učitelův způsob edukace žáka s ADHD, který se následně odráží nejen v jednání žáka při výuce, ale i v době přestávek, kdy je nejčastěji přítomen pouze asistent pedagoga.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis will deal with the issue of education of pupils with diagnosed ADHD in primary schools from the perspective of a teaching assistant in order to find out how a teacher works with a pupil with ADHD at the first level of primary school. The theoretical part will present professional research on the issue, focusing on the description of the diagnosis and educational approaches to these individuals. The practical part will be carried out in the form of qualitative research investigation using structured interviews with teaching assistants. The findings will allow us to highlight the teacher's way of educating a pupil with ADHD, which is subsequently reflected not only in the pupil's behaviour during lessons, but also during breaks, when most often only the teaching assistant is present.
Klíčová slova
ADHD, hyperaktivita, učitel, asistent pedagoga, základní škola
Klíčová slova v angličtině
attention deficit hyperactivity disorder, hyperactivity, teacher, teacher´s assistant, primary school
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat problematikou edukace žáků s diagnostikovaným ADHD na základních školách z pohledu asistenta pedagoga s cílem zjistit, jakým způsobem pracuje pedagog na 1. stupni základní školy se žákem s ADHD. Teoretická část bude prezentovat odborné rešerše týkající se problematiky se zaměřením na deskripci dané diagnózy a edukačních přístupů k těmto jedincům. Praktická část práce bude realizována formou kvalitativního výzkumného šetření za využití strukturovaných rozhovorů s asistenty pedagoga. Získané poznatky nám umožní poukázat na učitelův způsob edukace žáka s ADHD, který se následně odráží nejen v jednání žáka při výuce, ale i v době přestávek, kdy je nejčastěji přítomen pouze asistent pedagoga.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat problematikou edukace žáků s diagnostikovaným ADHD na základních školách z pohledu asistenta pedagoga s cílem zjistit, jakým způsobem pracuje pedagog na 1. stupni základní školy se žákem s ADHD. Teoretická část bude prezentovat odborné rešerše týkající se problematiky se zaměřením na deskripci dané diagnózy a edukačních přístupů k těmto jedincům. Praktická část práce bude realizována formou kvalitativního výzkumného šetření za využití strukturovaných rozhovorů s asistenty pedagoga. Získané poznatky nám umožní poukázat na učitelův způsob edukace žáka s ADHD, který se následně odráží nejen v jednání žáka při výuce, ale i v době přestávek, kdy je nejčastěji přítomen pouze asistent pedagoga.
Seznam doporučené literatury
1) Goetz, M. a Uhlíková, P., ADHD, Porucha pozornosti s hyperaktivitou, Galén, 2013, ISBN 978-80-7262-630-4
2) Vágnerová, M., Školní poradenská psychologie pro pedagogy, Karolinum, 2005, ISBN 80-246-1074-4
3) Jucovičová, D., Žáčková, H., Máme dítě s ADHD, rady pro rodiče, Grada, 2015, ISBN 978-80-247-5971-8
4) Reimann-Hohn, U., ADHD a ADD v dospívání, Portál, 2018, ISBN 978-80-262-1362-8
5) Rief, S. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole, Portál, 1999, ISBN 80-7178-287-4
6) Michalová, Z. Pešatová, I., Chytrý, V., Pešat, P., Determinanty inkluzivního vzdělávání dětí s ADHD, PF UJEP, 2015, ISBN 978-80-7414-934-4
Seznam doporučené literatury
1) Goetz, M. a Uhlíková, P., ADHD, Porucha pozornosti s hyperaktivitou, Galén, 2013, ISBN 978-80-7262-630-4
2) Vágnerová, M., Školní poradenská psychologie pro pedagogy, Karolinum, 2005, ISBN 80-246-1074-4
3) Jucovičová, D., Žáčková, H., Máme dítě s ADHD, rady pro rodiče, Grada, 2015, ISBN 978-80-247-5971-8
4) Reimann-Hohn, U., ADHD a ADD v dospívání, Portál, 2018, ISBN 978-80-262-1362-8
5) Rief, S. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole, Portál, 1999, ISBN 80-7178-287-4
6) Michalová, Z. Pešatová, I., Chytrý, V., Pešat, P., Determinanty inkluzivního vzdělávání dětí s ADHD, PF UJEP, 2015, ISBN 978-80-7414-934-4