Práce je zaměřena na autoevaluaci školy z hlediska prevence rizikového chování žáků a zabývá
se problematikou školního prostředí z pohledu žáků, a to v rámci povinného vzdělávání. Cílem
práce je analyzovat rizikové a posilující oblasti školního života z perspektivy žáků a poukázat tak
na to, jakou roli v tom hraje škola. Výzkumným úkolem je zjistit, jak žáci vnímají svojí vlastní
pozici ve formálních a neformálních procesech školního života. V teoretické části je zpracována
zejména problematika negativního prožívání žáků, příčin vnímané nespravedlnosti, procesů
ohrožujících podmínky učení, sebeobraz žáka, vztah s vrstevníky apod. Praktická část je poté
založena na popisu a vyhodnocení kvantitativního šetření, které je realizováno pomocí
standardizovaného dotazníku na dostupném vzorku cca 73 žáků na 2. stupni vybraných
základních škol. Získaná data jsou poté zpracována pomocí nástrojů popisné statistiky a
porovnána s výsledky jiných šetření.
Anotace v angličtině
The Bachelor Thesis is focusing on the school self-evaluation, from the point of view of students´
risk behaviour, and dealing with the school environment according to student´s perspective in
compulsory schooling. The aim of the thesis is to analyse risk and invigorating areas of school
life from the point of view of students and to point to the role of school therein. The research task
is to find out, how students perceive their own position in formal and informal activities of school
life. In theoretical part is elaborated the issue of student negative experiences, the causes of
perceived injustice, activities that put learning in danger, student self-image, the interactions with
classmates etc. The practical part is based on questionnaire description and evaluation that was
realized via questionnaire form on the sample of 73 students of lower secondary school. Obtained
data are processing by descriptive statistics and comparing with other questionnaire results.
Klíčová slova
Rizikové chování, role školy, prevence, dotazníkové šetření, 2. stupeň základní školy.
Klíčová slova v angličtině
Risk behaviour, school role, prevention, questionnaire form, lower secondary school.
Rozsah průvodní práce
65
Jazyk
CZ
Anotace
Práce je zaměřena na autoevaluaci školy z hlediska prevence rizikového chování žáků a zabývá
se problematikou školního prostředí z pohledu žáků, a to v rámci povinného vzdělávání. Cílem
práce je analyzovat rizikové a posilující oblasti školního života z perspektivy žáků a poukázat tak
na to, jakou roli v tom hraje škola. Výzkumným úkolem je zjistit, jak žáci vnímají svojí vlastní
pozici ve formálních a neformálních procesech školního života. V teoretické části je zpracována
zejména problematika negativního prožívání žáků, příčin vnímané nespravedlnosti, procesů
ohrožujících podmínky učení, sebeobraz žáka, vztah s vrstevníky apod. Praktická část je poté
založena na popisu a vyhodnocení kvantitativního šetření, které je realizováno pomocí
standardizovaného dotazníku na dostupném vzorku cca 73 žáků na 2. stupni vybraných
základních škol. Získaná data jsou poté zpracována pomocí nástrojů popisné statistiky a
porovnána s výsledky jiných šetření.
Anotace v angličtině
The Bachelor Thesis is focusing on the school self-evaluation, from the point of view of students´
risk behaviour, and dealing with the school environment according to student´s perspective in
compulsory schooling. The aim of the thesis is to analyse risk and invigorating areas of school
life from the point of view of students and to point to the role of school therein. The research task
is to find out, how students perceive their own position in formal and informal activities of school
life. In theoretical part is elaborated the issue of student negative experiences, the causes of
perceived injustice, activities that put learning in danger, student self-image, the interactions with
classmates etc. The practical part is based on questionnaire description and evaluation that was
realized via questionnaire form on the sample of 73 students of lower secondary school. Obtained
data are processing by descriptive statistics and comparing with other questionnaire results.
Klíčová slova
Rizikové chování, role školy, prevence, dotazníkové šetření, 2. stupeň základní školy.
Klíčová slova v angličtině
Risk behaviour, school role, prevention, questionnaire form, lower secondary school.
Zásady pro vypracování
Práce bude zaměřena na autoevaluaci školy z hlediska prevence rizikového chování svých žáků. Cílem práce bude analyzovat rizikové a posilující oblasti školního života z perspektivy žáků. Výzkumným úkolem bude zjistit, jak žáci vnímají svou vlastní pozici ve formálních i neformálních procesech školního života. V teoretické části bude zpracována zejména problematika negativního prožívání žáků, příčin vnímané nespravedlnosti, procesů ohrožujících podmínky učení, sebeobraz žáka, vztah s vrstevníky apod. Praktická část bude založena na popisu a vyhodnocení kvantitativního šetření, které bude realizováno pomocí standardizovaného dotazníku na dostupném vzorku cca 70 žáků na 2. stupni vybraných základních škol. Získaná data budou zpracována pomocí nástrojů popisné statistiky a porovnána s výsledky jiných šetření.
Zásady pro vypracování
Práce bude zaměřena na autoevaluaci školy z hlediska prevence rizikového chování svých žáků. Cílem práce bude analyzovat rizikové a posilující oblasti školního života z perspektivy žáků. Výzkumným úkolem bude zjistit, jak žáci vnímají svou vlastní pozici ve formálních i neformálních procesech školního života. V teoretické části bude zpracována zejména problematika negativního prožívání žáků, příčin vnímané nespravedlnosti, procesů ohrožujících podmínky učení, sebeobraz žáka, vztah s vrstevníky apod. Praktická část bude založena na popisu a vyhodnocení kvantitativního šetření, které bude realizováno pomocí standardizovaného dotazníku na dostupném vzorku cca 70 žáků na 2. stupni vybraných základních škol. Získaná data budou zpracována pomocí nástrojů popisné statistiky a porovnána s výsledky jiných šetření.
Seznam doporučené literatury
ŘÍČAN, P. (1995). Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál ISBN 80-7178-049-9
KEBZA, Vladimír. Psychosociální determinanty zdraví. Praha: Academia, 2005. ISBN 80-200-1307-5
VÁGNEROVÁ, M., Školní poradenská psychologie pro pedagogy. 1. vydání. UK v Praze: Karolinum, 2005. IBSN 80-246-1074-4
ČÁBALOVÁ, D. (2011). Pedagogika. Praha: Grada. ISBN:978-80-247-2993-0
BENDL, Stanislav. Prevence a řešení šikany ve škole. ISV nakladatelství, Praha. 2003. ISBN 80-86642-08-9
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80- 7367-568-4
FIELDOVÁ, Evelyn. Jak se bránit šikaně: praktický rádce pro děti, rodiče i učitele. 1.vyd. Praha: Ikar, 2009. ISBN 978-802-4911-762.
FISHER, S., ŠKODA, J. Sociální patologie: analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2782-3
NAVRÁTIL, S., MATIOLI, J. Problémové chování dětí a mládeže. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3672-3.
VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80 – 7184-488-8.
VOJTOVÁ, V., FUČÍK, P. Předcházení problémům v chování žáků. Praha : Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2012. ISBN: 978-80-87063-66-8
URBANOVSKÁ, Eva, 2010. Percepce školních stresogenních situací adolescenty. In: Škola a zdraví 21, 2010. Výchova ke zdraví: mezinárodní zkušenosti. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5451-6
Seznam doporučené literatury
ŘÍČAN, P. (1995). Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál ISBN 80-7178-049-9
KEBZA, Vladimír. Psychosociální determinanty zdraví. Praha: Academia, 2005. ISBN 80-200-1307-5
VÁGNEROVÁ, M., Školní poradenská psychologie pro pedagogy. 1. vydání. UK v Praze: Karolinum, 2005. IBSN 80-246-1074-4
ČÁBALOVÁ, D. (2011). Pedagogika. Praha: Grada. ISBN:978-80-247-2993-0
BENDL, Stanislav. Prevence a řešení šikany ve škole. ISV nakladatelství, Praha. 2003. ISBN 80-86642-08-9
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80- 7367-568-4
FIELDOVÁ, Evelyn. Jak se bránit šikaně: praktický rádce pro děti, rodiče i učitele. 1.vyd. Praha: Ikar, 2009. ISBN 978-802-4911-762.
FISHER, S., ŠKODA, J. Sociální patologie: analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2782-3
NAVRÁTIL, S., MATIOLI, J. Problémové chování dětí a mládeže. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3672-3.
VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80 – 7184-488-8.
VOJTOVÁ, V., FUČÍK, P. Předcházení problémům v chování žáků. Praha : Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2012. ISBN: 978-80-87063-66-8
URBANOVSKÁ, Eva, 2010. Percepce školních stresogenních situací adolescenty. In: Škola a zdraví 21, 2010. Výchova ke zdraví: mezinárodní zkušenosti. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5451-6