Diplomová práce se zabývá postojem ke vzdělávání v rodinách ohrožených sociálním vyloučením. Teoretická část vymezuje pojmy spojené se vzděláním, hodnotami, postoji a rodinou. Charakterizuje sociálně znevýhodněnou rodinu a popisuje funkci rodiny v procesu vzdělávání. V praktické části jsou vymezeny cíle výzkumu a charakterizován výzkumný problém. Popisuje výzkumný vzorek a průběh výzkumu, a též se zaměřuje na sběr dat pomocí standardizovaného dotazníku spolu s rozhovorem. Získaná data jsou zpracována do přehledných tabulek.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the level of education in families at risk of social exclusion. It also examines the impact of education on home preparation of primary school pupils. The theoretical part defines the concepts associated with education, values, attitudes and family. It characterizes the socially weak family and describes the function of the family in the process of education. The practical part defines the research objectives and characterizes the research questions. It describes the research sample and the course of the research, and also focuses on data collection using a standardized questionnaire with an interview. Obtained data are processed into well-arranged graphs.
Klíčová slova
Rodina, výchova, vzdělávání, vzdělání, motivace, prostředí, hodnoty, postoje
Diplomová práce se zabývá postojem ke vzdělávání v rodinách ohrožených sociálním vyloučením. Teoretická část vymezuje pojmy spojené se vzděláním, hodnotami, postoji a rodinou. Charakterizuje sociálně znevýhodněnou rodinu a popisuje funkci rodiny v procesu vzdělávání. V praktické části jsou vymezeny cíle výzkumu a charakterizován výzkumný problém. Popisuje výzkumný vzorek a průběh výzkumu, a též se zaměřuje na sběr dat pomocí standardizovaného dotazníku spolu s rozhovorem. Získaná data jsou zpracována do přehledných tabulek.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the level of education in families at risk of social exclusion. It also examines the impact of education on home preparation of primary school pupils. The theoretical part defines the concepts associated with education, values, attitudes and family. It characterizes the socially weak family and describes the function of the family in the process of education. The practical part defines the research objectives and characterizes the research questions. It describes the research sample and the course of the research, and also focuses on data collection using a standardized questionnaire with an interview. Obtained data are processed into well-arranged graphs.
Klíčová slova
Rodina, výchova, vzdělávání, vzdělání, motivace, prostředí, hodnoty, postoje
Cílem práce je zjistit, jak ovlivňuje sociální prostředí postoje rodičů ke vzdělávání svých potomků. Diplomová práce se bude skládat z teoretické a praktické části. Teoretická část bude složena z literární rešerše problematiky sociálního znevýhodnění a vzdělávání žáků s nízkým socioekonomickým statutem na 1.stupni ZŠ. Pro zjištění uvedeného cíle bude standardizovaný, kvalitativní dotazník, jehož data budou kvalimetricky zpracována. Obsahem praktické části bude dále analýza a interpretace získaných dat a následná diskuse nad závěry. Výstupem práce budou doporučení pro teorii a praxi, konkrétně přímá doporučení pro motivaci žáků a rodičů k domácí přípravě. Teoretická doporučení mohou být formou otevření dalších výzkumných problémů pro kvantitativní design, a to ohledně konkrétních mechanismů podpory vybraných rodin v kontextu domácí přípravy a doučování.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zjistit, jak ovlivňuje sociální prostředí postoje rodičů ke vzdělávání svých potomků. Diplomová práce se bude skládat z teoretické a praktické části. Teoretická část bude složena z literární rešerše problematiky sociálního znevýhodnění a vzdělávání žáků s nízkým socioekonomickým statutem na 1.stupni ZŠ. Pro zjištění uvedeného cíle bude standardizovaný, kvalitativní dotazník, jehož data budou kvalimetricky zpracována. Obsahem praktické části bude dále analýza a interpretace získaných dat a následná diskuse nad závěry. Výstupem práce budou doporučení pro teorii a praxi, konkrétně přímá doporučení pro motivaci žáků a rodičů k domácí přípravě. Teoretická doporučení mohou být formou otevření dalších výzkumných problémů pro kvantitativní design, a to ohledně konkrétních mechanismů podpory vybraných rodin v kontextu domácí přípravy a doučování.
Seznam doporučené literatury
ČENĚK, Jiří, SMOLÍK, Josef a VYKOUKALOVÁ, Zdeňka. Interkulturní psychologie: vybrané kapitoly. Praha: Grada, 2016. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5414-7. DUFFKOVÁ, Jana, URBAN, Lukáš a DUBSKÝ, Josef. Sociologie životního stylu. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2008. Vysokoškolské učebnice. ISBN 978-80-7380-123-6. DUNOVSKÝ, Jiří. Rodina a její poruchy ve vztahu k dítěti. Praha: SEVT, 1986. GIDDENS, Anthony, SUTTON, Philip W (ed.). Sociologie. Praha: Argo, 2013. ISBN 978-80--257-0807-1. GILLERNOVÁ, Ilona. Slovník základních pojmů z psychologie. Praha: Fortuna, 2000. ISBN 80-7168-683-2. GURKOVÁ, Elena. Hodnocení kvality života: pro klinickou praxi a ošetřovatelský výzkum. Praha: Grada, 2011. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-3625-9. HARTL, Pavel a HARTLOVÁ, Helena. Psychologický slovník. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-303-X. HAVLÍK, Radomír a KOŤA, Jaroslav. Sociologie výchovy a školy. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-327-7. ŠPAŇHELOVÁ, Ilona. Průvodce dětským světem. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1907-8.
Seznam doporučené literatury
ČENĚK, Jiří, SMOLÍK, Josef a VYKOUKALOVÁ, Zdeňka. Interkulturní psychologie: vybrané kapitoly. Praha: Grada, 2016. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5414-7. DUFFKOVÁ, Jana, URBAN, Lukáš a DUBSKÝ, Josef. Sociologie životního stylu. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2008. Vysokoškolské učebnice. ISBN 978-80-7380-123-6. DUNOVSKÝ, Jiří. Rodina a její poruchy ve vztahu k dítěti. Praha: SEVT, 1986. GIDDENS, Anthony, SUTTON, Philip W (ed.). Sociologie. Praha: Argo, 2013. ISBN 978-80--257-0807-1. GILLERNOVÁ, Ilona. Slovník základních pojmů z psychologie. Praha: Fortuna, 2000. ISBN 80-7168-683-2. GURKOVÁ, Elena. Hodnocení kvality života: pro klinickou praxi a ošetřovatelský výzkum. Praha: Grada, 2011. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-3625-9. HARTL, Pavel a HARTLOVÁ, Helena. Psychologický slovník. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-303-X. HAVLÍK, Radomír a KOŤA, Jaroslav. Sociologie výchovy a školy. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-327-7. ŠPAŇHELOVÁ, Ilona. Průvodce dětským světem. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1907-8.