Diplomová práce se zabývá integrací žáků s lehkou mentální retardací do škol hlavního vzdělávacího proudu. Práce je rozdělena do dvou částí. Teoretická část zakotvuje poznatky týkající se mentální retardace. Zabývá se zejména její etiologií, klasifikací a psychologickou charakteristikou osob s mentální retardací. Dále se zaměřuje na možnosti edukace těchto osob a na poradenský systém. V praktické části je cílem zjistit a analyzovat pomocí kvalitativně orientovaného výzkumného šetření, zda-li jsou školy hlavního vzdělávacího proudu připraveny na integraci žáků s lehkou mentální retardací a to z pohledu pedagogických pracovníků. Bylo využito metody polostrukturovaného rozhovoru. Závěrem práce jsou doporučení, která jsou využitelná v praxi.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is about integration of pupils with mild mental retardation into mainstream education system schools. This paper is divided into two sections. The theoretical section presents findings concerning mental retardation. It particularly focuses on aetiology, classification and the psychological characteristics of people with mental retardation. It also focuses on the possibility of educating these individuals and on the advisory system. The goal of the practical section is to establish and analyse, whether mainstream education system schools are prepared for integration of pupils with mild mental retardation from the aspect of pedagogic workers, using qualitatively orientated research surveys. Semi-structured interview methods were used. The conclusion of this work contains recommendations that can be applied in practice.
Klíčová slova
Mentální retardace, edukace, poradenství, škola hlavního vzdělávacího proudu, lehká mentální retardace, integrace
Diplomová práce se zabývá integrací žáků s lehkou mentální retardací do škol hlavního vzdělávacího proudu. Práce je rozdělena do dvou částí. Teoretická část zakotvuje poznatky týkající se mentální retardace. Zabývá se zejména její etiologií, klasifikací a psychologickou charakteristikou osob s mentální retardací. Dále se zaměřuje na možnosti edukace těchto osob a na poradenský systém. V praktické části je cílem zjistit a analyzovat pomocí kvalitativně orientovaného výzkumného šetření, zda-li jsou školy hlavního vzdělávacího proudu připraveny na integraci žáků s lehkou mentální retardací a to z pohledu pedagogických pracovníků. Bylo využito metody polostrukturovaného rozhovoru. Závěrem práce jsou doporučení, která jsou využitelná v praxi.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is about integration of pupils with mild mental retardation into mainstream education system schools. This paper is divided into two sections. The theoretical section presents findings concerning mental retardation. It particularly focuses on aetiology, classification and the psychological characteristics of people with mental retardation. It also focuses on the possibility of educating these individuals and on the advisory system. The goal of the practical section is to establish and analyse, whether mainstream education system schools are prepared for integration of pupils with mild mental retardation from the aspect of pedagogic workers, using qualitatively orientated research surveys. Semi-structured interview methods were used. The conclusion of this work contains recommendations that can be applied in practice.
Klíčová slova
Mentální retardace, edukace, poradenství, škola hlavního vzdělávacího proudu, lehká mentální retardace, integrace
Téma diplomové práce se bude zabývat integrací žáků s lehkou mentální retardací do škol hlavního vzdělávacího proudu z pohledu pedagogických pracovníků. Teoretická část bude zpracována za pomoci odborných zdrojů a bude zakotvovat teoretické poznatky vztahující se k diplomové práci, a to např. mentální postižení, vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením a jejich integrace do hlavního vzdělávacího proudu. Praktickou část budou tvořit výsledky kvalitativně orientovaného výzkumného šetření, jehož cílem bude zjistit pomocí polostrukturovaného rozhovoru aspekty integrace žáků s lehkou mentální retardací do hlavního vzdělávacího proudu základních škol z pohledu pedagogických pracovníků. Na základě výsledků šetření budou formulována doporučení, která budou využitelná v praxi.
Zásady pro vypracování
Téma diplomové práce se bude zabývat integrací žáků s lehkou mentální retardací do škol hlavního vzdělávacího proudu z pohledu pedagogických pracovníků. Teoretická část bude zpracována za pomoci odborných zdrojů a bude zakotvovat teoretické poznatky vztahující se k diplomové práci, a to např. mentální postižení, vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením a jejich integrace do hlavního vzdělávacího proudu. Praktickou část budou tvořit výsledky kvalitativně orientovaného výzkumného šetření, jehož cílem bude zjistit pomocí polostrukturovaného rozhovoru aspekty integrace žáků s lehkou mentální retardací do hlavního vzdělávacího proudu základních škol z pohledu pedagogických pracovníků. Na základě výsledků šetření budou formulována doporučení, která budou využitelná v praxi.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava, Barbora BAZALOVÁ a Jarmila PIPEKOVÁ. Psychopedie: texty k distančnímu vzdělávání. 2. vyd. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-161-4.
BAZALOVÁ, Barbora. Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0693-4.
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-014-0.
FISCHER, Slavomil. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální : učebnice pro studenty učitelství. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-.
SVOBODA, Zdeněk, Jaroslav ŘÍČAN, Petra MORVAYOVÁ a Ladislav ZILCHER. Metodika tvorby strategického plánu pro vytváření inkluzivního prostředí školy. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta Univerzity J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2015. ISBN 978-80-7414-958-0.
ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Vyd. 4., přeprac. Praha: Portál, 2011. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 978-80-7367-889-0.
VALENTA, Milan, Jan MICHALÍK a Martin LEČBYCH. Mentální postižení. 2., přepracované a aktualizované vydání. Praha: Grada, 2018. Psyché (Grada). ISBN 978-80-271-0378-2.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava, Barbora BAZALOVÁ a Jarmila PIPEKOVÁ. Psychopedie: texty k distančnímu vzdělávání. 2. vyd. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-161-4.
BAZALOVÁ, Barbora. Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0693-4.
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-014-0.
FISCHER, Slavomil. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální : učebnice pro studenty učitelství. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-.
SVOBODA, Zdeněk, Jaroslav ŘÍČAN, Petra MORVAYOVÁ a Ladislav ZILCHER. Metodika tvorby strategického plánu pro vytváření inkluzivního prostředí školy. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta Univerzity J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2015. ISBN 978-80-7414-958-0.
ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Vyd. 4., přeprac. Praha: Portál, 2011. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 978-80-7367-889-0.
VALENTA, Milan, Jan MICHALÍK a Martin LEČBYCH. Mentální postižení. 2., přepracované a aktualizované vydání. Praha: Grada, 2018. Psyché (Grada). ISBN 978-80-271-0378-2.