Bakalářská práce se zabývá tématem reedukace grafomotoriky u žáků prvního stupně základní školy speciální. Teoretická část se zaměřuje na vymezení grafomotoriky, zabývá se kresbou a jejím vývojem, dále popisuje správné pracovní návyky během psaní a kreslení, zabývá se specifickými poruchami učení, konkrétně dysgrafií a problematikou žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Cílem empirické části je zjistit, zda je možné prostřednictvím pravidelné intervence zaměřené na uvolňovací cvičení a správné pracovní návyky během psaní ovlivnit úroveň grafomotoriky a koncentrace pozornosti žáků. Výzkum je uskutečněn prostřednictvím pravidelné intervence a použitím Barevného testu cesty pro děti.
Anotace v angličtině
The topic of this Bachelor's thesis is the graphomotor skills reeducation of the special primary school students. The theoretical part of the thesis describes the term graphomotor skills and it deals with drawing and its development. Moreover, it describes correct writing habits, special learning disabilities and it deals with the problems of children with special needs. The aim of the empirical part of the thesis is to discover if it is possible to influence the level of graphomotor skills and attention concentration of children by using graphomotor intervention. The research was performed with regular intervention and by using the Children's color trails test.
Klíčová slova
Grafomotorika, intervence, Barevný test cesty pro děti, lehká mentální retardace, žák prvního stupně speciální školy
Klíčová slova v angličtině
Graphomotor skills, intervention, Children's color trails test, mild mental retardation, pupil of primary special school
Rozsah průvodní práce
55 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá tématem reedukace grafomotoriky u žáků prvního stupně základní školy speciální. Teoretická část se zaměřuje na vymezení grafomotoriky, zabývá se kresbou a jejím vývojem, dále popisuje správné pracovní návyky během psaní a kreslení, zabývá se specifickými poruchami učení, konkrétně dysgrafií a problematikou žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Cílem empirické části je zjistit, zda je možné prostřednictvím pravidelné intervence zaměřené na uvolňovací cvičení a správné pracovní návyky během psaní ovlivnit úroveň grafomotoriky a koncentrace pozornosti žáků. Výzkum je uskutečněn prostřednictvím pravidelné intervence a použitím Barevného testu cesty pro děti.
Anotace v angličtině
The topic of this Bachelor's thesis is the graphomotor skills reeducation of the special primary school students. The theoretical part of the thesis describes the term graphomotor skills and it deals with drawing and its development. Moreover, it describes correct writing habits, special learning disabilities and it deals with the problems of children with special needs. The aim of the empirical part of the thesis is to discover if it is possible to influence the level of graphomotor skills and attention concentration of children by using graphomotor intervention. The research was performed with regular intervention and by using the Children's color trails test.
Klíčová slova
Grafomotorika, intervence, Barevný test cesty pro děti, lehká mentální retardace, žák prvního stupně speciální školy
Klíčová slova v angličtině
Graphomotor skills, intervention, Children's color trails test, mild mental retardation, pupil of primary special school
Zásady pro vypracování
Autorka se bude ve své bakalářské práci zabývat problematikou reedukace grafomotoriky u dětí prvního stupně základní školy speciální. Teoretická část se bude zabývat problematikou specifických poruch učení, grafomotoriky, laterality, pozornosti a v neposlední řadě motorickým vývojem. V empirické části budou popsány cíle a metodologie výzkumného šetření. Dále budou interpretovány výsledky pozorování a pravidelné intervence s vybranými žáky prvního stupně základní školy speciální. V závěru práce budou sepsána doporučení pro praxi vyplývající z daných zjištění.
Zásady pro vypracování
Autorka se bude ve své bakalářské práci zabývat problematikou reedukace grafomotoriky u dětí prvního stupně základní školy speciální. Teoretická část se bude zabývat problematikou specifických poruch učení, grafomotoriky, laterality, pozornosti a v neposlední řadě motorickým vývojem. V empirické části budou popsány cíle a metodologie výzkumného šetření. Dále budou interpretovány výsledky pozorování a pravidelné intervence s vybranými žáky prvního stupně základní školy speciální. V závěru práce budou sepsána doporučení pro praxi vyplývající z daných zjištění.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Rozvoj grafomotoriky: jak rozvíjet kreslení a psaní. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2006, 80 s. Dětská naučná edice. ISBN 80-251-0977-1.
KOŠEK BARTOŠOVÁ, Iva a Blanka KŘOVÁČKOVÁ. Šimonovy pracovní listy: předlohy pro kopírování. 26, Už se těším do školy. Ilustroval Patricie KOUBSKÁ. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1337-6.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1284-9.
LIPNICKÁ, Milena. Rozvoj grafomotoriky a podpora psaní: preventivní program, který pomáhá předcházet vzniku dysgrafie. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-244-7.
POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-817-3.
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0095-8.
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Vyd. 12. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0875-4.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Rozvoj grafomotoriky: jak rozvíjet kreslení a psaní. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2006, 80 s. Dětská naučná edice. ISBN 80-251-0977-1.
KOŠEK BARTOŠOVÁ, Iva a Blanka KŘOVÁČKOVÁ. Šimonovy pracovní listy: předlohy pro kopírování. 26, Už se těším do školy. Ilustroval Patricie KOUBSKÁ. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1337-6.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1284-9.
LIPNICKÁ, Milena. Rozvoj grafomotoriky a podpora psaní: preventivní program, který pomáhá předcházet vzniku dysgrafie. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-244-7.
POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-817-3.
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0095-8.
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Vyd. 12. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0875-4.