Diplomová práce zpracovává problematiku výběru střední školy po odchodu žáků ze základního vzdělávání, zaměřuje se na profesní orientaci u žáků devátých ročníků a mapuje vlivy, které na žáka v této oblasti působí. V teoretické části je charakterizován pojmový aparát, jsou popsány druhy profesního poradenství, uvedeny poznatky o období dospívání s ohledem na kariérové rozhodování. V empirické části je popsána a zdůvodněna volba strategie a rozebrána metodologie a techniky realizovaného výzkumného šetření. Cílem výzkumu bylo analyzovat profesní orientaci žáků na základních školách z pohledu žáků samotných a zjistit, jaké faktory ovlivňují rozhodování a volbu jejich další vzdělávací a profesní dráhy.
Anotace v angličtině
This master thesis deals with the issue of choosing the secondary school after finishing the elementary school, it focuses on the professional orientation of the ninth graders and explores the influence that affects pupils in this area. The theoretical part covers the definition of conceptual apparatus, describes the types of professional consulting and presents the knowledge of growing up considering the career decision-making. The empirical part describes and clarifies the choice of the strategy and analyzes the methodology and techniques of the research. The aim of the research is to analyze the professional orientation of the pupils from their point of view and to find put which factors influence the decision-making process and the choice of their further educational and professional career.
Klíčová slova
profese, profesní příprava, profesní poradenství, kariéra, rodina
Klíčová slova v angličtině
profession, vocational training, career counseling, career, family
Rozsah průvodní práce
103 s. (146 908 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce zpracovává problematiku výběru střední školy po odchodu žáků ze základního vzdělávání, zaměřuje se na profesní orientaci u žáků devátých ročníků a mapuje vlivy, které na žáka v této oblasti působí. V teoretické části je charakterizován pojmový aparát, jsou popsány druhy profesního poradenství, uvedeny poznatky o období dospívání s ohledem na kariérové rozhodování. V empirické části je popsána a zdůvodněna volba strategie a rozebrána metodologie a techniky realizovaného výzkumného šetření. Cílem výzkumu bylo analyzovat profesní orientaci žáků na základních školách z pohledu žáků samotných a zjistit, jaké faktory ovlivňují rozhodování a volbu jejich další vzdělávací a profesní dráhy.
Anotace v angličtině
This master thesis deals with the issue of choosing the secondary school after finishing the elementary school, it focuses on the professional orientation of the ninth graders and explores the influence that affects pupils in this area. The theoretical part covers the definition of conceptual apparatus, describes the types of professional consulting and presents the knowledge of growing up considering the career decision-making. The empirical part describes and clarifies the choice of the strategy and analyzes the methodology and techniques of the research. The aim of the research is to analyze the professional orientation of the pupils from their point of view and to find put which factors influence the decision-making process and the choice of their further educational and professional career.
Klíčová slova
profese, profesní příprava, profesní poradenství, kariéra, rodina
Klíčová slova v angličtině
profession, vocational training, career counseling, career, family
Zásady pro vypracování
Diplomová práce si klade za cíl analyzovat profesní orientaci žáků devátých tříd základní školy. V teoretické části bude zpracována problematika profesní orientace žáků, specifikace školního věku a možnosti profesního poradenství nejen v podmínkách základní školy. Empirická část práce bude mít charakter kvantitativního výzkumu za použití techniky dotazníku vlastní konstrukce. Výzkum bude realizován na šesti až osmi vybraných základních školách v Ústí nad Labem a bude zaměřen na vnitřní a vnější faktory, které ovlivňují další vzdělávací dráhu žáka, na vztah žáka ke zvolené profesi, povědomost žáka o zvolené profesi a jejím uplatnění na trhu práce. Výběrový soubor bude vymezen v rozsahu cca 200 žáků devátých tříd základních škol v Ústí nad Labem. Výsledky výzkumu se stanou podkladem pro modifikaci profesního poradenství v podmínkách základních škol v Ústí nad Labem.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce si klade za cíl analyzovat profesní orientaci žáků devátých tříd základní školy. V teoretické části bude zpracována problematika profesní orientace žáků, specifikace školního věku a možnosti profesního poradenství nejen v podmínkách základní školy. Empirická část práce bude mít charakter kvantitativního výzkumu za použití techniky dotazníku vlastní konstrukce. Výzkum bude realizován na šesti až osmi vybraných základních školách v Ústí nad Labem a bude zaměřen na vnitřní a vnější faktory, které ovlivňují další vzdělávací dráhu žáka, na vztah žáka ke zvolené profesi, povědomost žáka o zvolené profesi a jejím uplatnění na trhu práce. Výběrový soubor bude vymezen v rozsahu cca 200 žáků devátých tříd základních škol v Ústí nad Labem. Výsledky výzkumu se stanou podkladem pro modifikaci profesního poradenství v podmínkách základních škol v Ústí nad Labem.
Seznam doporučené literatury
HLAĎO, Petr a Jitka MICHALICOVÁ. Kroky k povolání: [praktické náměty pro výchovné a kariérové poradce na základních školách. Praha: Raabe, c2014. Dobrá škola. Výchovný a kariérový poradce, 1. ISBN 978-80-7496-088-8.
MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Vyd. 1 Praha: Sociologické nakladatelství. ISBN 80-901424-7-8.
SVOBODOVÁ. D. Profesní poradenství. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5092-7.
Školský zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání.
VÁGNEROVÁ, M., 2000. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Vyd. 1. Praha: Portál. ISBN 80-7178-308-0.
VENDEL, Štefan. Kariérní poradenství. Praha: Grada, 2008. Psyché (Grada). ISBN 978-80- 247-1731-9.
VYHLÁŠKA Č. 72/2005 SB., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních.
Seznam doporučené literatury
HLAĎO, Petr a Jitka MICHALICOVÁ. Kroky k povolání: [praktické náměty pro výchovné a kariérové poradce na základních školách. Praha: Raabe, c2014. Dobrá škola. Výchovný a kariérový poradce, 1. ISBN 978-80-7496-088-8.
MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Vyd. 1 Praha: Sociologické nakladatelství. ISBN 80-901424-7-8.
SVOBODOVÁ. D. Profesní poradenství. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5092-7.
Školský zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání.
VÁGNEROVÁ, M., 2000. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Vyd. 1. Praha: Portál. ISBN 80-7178-308-0.
VENDEL, Štefan. Kariérní poradenství. Praha: Grada, 2008. Psyché (Grada). ISBN 978-80- 247-1731-9.
VYHLÁŠKA Č. 72/2005 SB., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních.