Bakalářská práce se zaměřuje na specifické faktory ovlivňující spokojenost rodičů a pedagogů se zapojením předškolních dětí s vývojovou dysfázií do vzdělávacího procesu v běžné mateřské škole. Teoretická část je úvodem do problematiky vývojové dysfázie a jejích typických projevů v předškolním věku. Vysvětluje také funkci speciálních metod a pomůcek a roli logopedického asistenta a dalších odborníků zapojených do komplexní péče o žáka s vývojovou dysfázií.
Praktická část je kvalitativním výzkumem problematiky předškolního vzdělávání žáků s vývojovou dysfázií. Názory deseti rodičů a deseti pedagogů byly sbírány formou dotazníků s kombinací otevřených a uzavřených otázek. Cílem bylo zjistit, s jakými obtížemi se rodiče a pedagogové setkávají, a porovnat jejich pohledy na vzdělávání konkrétního žáka. Z výzkumu vyplynulo, že respondenti jsou se vzdělávacím procesem převážně spokojeni, ve většině případů shodně hodnotili vzdělávání jako přínosné pro rozvoj dítěte s vývojovou dysfázií. Nejčastěji zmiňovaným negativním faktorem byla špatná dostupnost logopedické péče a chybějící návaznost vzdělávání žáka s vývojovou dysfázií dle pokynů logopeda.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on the factors influencing the satisfaction of parents and teachers with the involvement of preschool children with developmental dysphasia in the educational process in a regular kindergarten. The theoretical part is an introduction to the issue of developmental dysphasia and their typical manifestations in preschool age. It also explains the function of special methods and aids and the role of the speech therapy assistant and other professionals involved in the comprehensive care of a pupil with developmental dysphasia.
The practical part is a qualitative research of the issue of preschool education of pupils with developmental dysphasia. The opinions of ten parents and ten teachers were collected in the form of questionnaires with a combination of open and closed questions. The aim was to find out what difficulties parents and teachers face and to compare their views on the education of a particular pupil. The research showed that the respondents are mostly satisfied with the educational process, in most cases they equally assessed the education as beneficial for the development of a child with developmental dysphasia. The most frequently mentioned negative factor was the poor availability of speech therapy care and the lack of continuity in the education of a pupil with developmental dysphasia according to the instructions of a speech therapist.
Bakalářská práce se zaměřuje na specifické faktory ovlivňující spokojenost rodičů a pedagogů se zapojením předškolních dětí s vývojovou dysfázií do vzdělávacího procesu v běžné mateřské škole. Teoretická část je úvodem do problematiky vývojové dysfázie a jejích typických projevů v předškolním věku. Vysvětluje také funkci speciálních metod a pomůcek a roli logopedického asistenta a dalších odborníků zapojených do komplexní péče o žáka s vývojovou dysfázií.
Praktická část je kvalitativním výzkumem problematiky předškolního vzdělávání žáků s vývojovou dysfázií. Názory deseti rodičů a deseti pedagogů byly sbírány formou dotazníků s kombinací otevřených a uzavřených otázek. Cílem bylo zjistit, s jakými obtížemi se rodiče a pedagogové setkávají, a porovnat jejich pohledy na vzdělávání konkrétního žáka. Z výzkumu vyplynulo, že respondenti jsou se vzdělávacím procesem převážně spokojeni, ve většině případů shodně hodnotili vzdělávání jako přínosné pro rozvoj dítěte s vývojovou dysfázií. Nejčastěji zmiňovaným negativním faktorem byla špatná dostupnost logopedické péče a chybějící návaznost vzdělávání žáka s vývojovou dysfázií dle pokynů logopeda.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on the factors influencing the satisfaction of parents and teachers with the involvement of preschool children with developmental dysphasia in the educational process in a regular kindergarten. The theoretical part is an introduction to the issue of developmental dysphasia and their typical manifestations in preschool age. It also explains the function of special methods and aids and the role of the speech therapy assistant and other professionals involved in the comprehensive care of a pupil with developmental dysphasia.
The practical part is a qualitative research of the issue of preschool education of pupils with developmental dysphasia. The opinions of ten parents and ten teachers were collected in the form of questionnaires with a combination of open and closed questions. The aim was to find out what difficulties parents and teachers face and to compare their views on the education of a particular pupil. The research showed that the respondents are mostly satisfied with the educational process, in most cases they equally assessed the education as beneficial for the development of a child with developmental dysphasia. The most frequently mentioned negative factor was the poor availability of speech therapy care and the lack of continuity in the education of a pupil with developmental dysphasia according to the instructions of a speech therapist.
Teoretická část bakalářské práce se zaměřuje na vymezení pojmu vývojová dysfázie, vysvětlení příčin poruchy a popis jejích projevů. Budou blíže popsány typy a symptomatika vývojových dysfázií a časté komorbidity. S pomocí odborné literatury budou shrnuty možné důsledky vývojové dysfázie na psychomotorický a sociální rozvoj dítěte. Dále se v teoretické části zaměříme na metodiku práce s dětmi s vývojovou dysfázií v předškolním vzdělávání a roli včasné logopedické intervence.
V praktické části budou zpracovány výsledky dotazníkového šetření mezi rodiči a pedagogickými pracovníky. Dotazník bude rozdělen na dvě části. První část vyplní rodiče sledovaného respondenta a bude se týkat úspěšnosti zapojení respondenta do předškolního vzdělávání z pohledu rodiče. Druhou část vyplní pedagogové předškolního zařízení. Výstupem bakalářské práce bude také porovnání pohledu rodiče a pedagoga z hlediska podpůrných opatření a speciálně pedagogické péče.
Zásady pro vypracování
Teoretická část bakalářské práce se zaměřuje na vymezení pojmu vývojová dysfázie, vysvětlení příčin poruchy a popis jejích projevů. Budou blíže popsány typy a symptomatika vývojových dysfázií a časté komorbidity. S pomocí odborné literatury budou shrnuty možné důsledky vývojové dysfázie na psychomotorický a sociální rozvoj dítěte. Dále se v teoretické části zaměříme na metodiku práce s dětmi s vývojovou dysfázií v předškolním vzdělávání a roli včasné logopedické intervence.
V praktické části budou zpracovány výsledky dotazníkového šetření mezi rodiči a pedagogickými pracovníky. Dotazník bude rozdělen na dvě části. První část vyplní rodiče sledovaného respondenta a bude se týkat úspěšnosti zapojení respondenta do předškolního vzdělávání z pohledu rodiče. Druhou část vyplní pedagogové předškolního zařízení. Výstupem bakalářské práce bude také porovnání pohledu rodiče a pedagoga z hlediska podpůrných opatření a speciálně pedagogické péče.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a ŠMARDOVÁ, Vlasta. Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno: Edika, 2015. ISBN 978-80-266-0658-1.
BENDOVÁ, Petra. Dítě s narušenou komunikační schopností ve škole. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3853-6.
BOČKOVÁ, Barbora. Postupy při vzdělávání žáků se specificky narušeným vývojem řeči. Brno: Masarykova univerzita, 2018. ISBN 978-80-210-8137-6.
DLOUHÁ, Olga. Poruchy vývoje řeči. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-7492-314-2.
KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9.
KRYČOVÁ, Marta. Činnosti k rozvoji řečových dovedností dětí. Praha: Raabe, 2018. ISBN 978-80-7496-376-6.
LEONARD, B. Laurence. Children with Specific Language Impairment. 2.vyd. Massachusetts: Press books, 2014. ISBN 978-0-262-02706-9.
MIKULAJOVÁ, Marína a RAFAJDUSOVÁ, Iris. Vývinová dysfázia - špecificky narušený vývin řeči. Bratislava: vlastním nákladem, 1993. ISBN 80-900445-0-6.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a ŠMARDOVÁ, Vlasta. Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno: Edika, 2015. ISBN 978-80-266-0658-1.
BENDOVÁ, Petra. Dítě s narušenou komunikační schopností ve škole. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3853-6.
BOČKOVÁ, Barbora. Postupy při vzdělávání žáků se specificky narušeným vývojem řeči. Brno: Masarykova univerzita, 2018. ISBN 978-80-210-8137-6.
DLOUHÁ, Olga. Poruchy vývoje řeči. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-7492-314-2.
KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9.
KRYČOVÁ, Marta. Činnosti k rozvoji řečových dovedností dětí. Praha: Raabe, 2018. ISBN 978-80-7496-376-6.
LEONARD, B. Laurence. Children with Specific Language Impairment. 2.vyd. Massachusetts: Press books, 2014. ISBN 978-0-262-02706-9.
MIKULAJOVÁ, Marína a RAFAJDUSOVÁ, Iris. Vývinová dysfázia - špecificky narušený vývin řeči. Bratislava: vlastním nákladem, 1993. ISBN 80-900445-0-6.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.