Diplomová práce se zabývá analýzou hodnotové orientace dětí z dětského domova.
Teoretická část se věnuje vymezení základních pojmů, jako je období dospívání, kde jsou uvedeny její základní změny v rámci biologického, psychického a sociálního vývoje. Dále se teoretická část zabývá hodnotami, hodnotovou orientací a jejími základními koncepty. V neposlední řadě je v teoretické části charakterizována ústavní výchova, dětský domov a jeho rizikové faktory na vývoj osobnosti jedince.
Empirická část má podobu kvantitativního výzkumu. Kvantitativní výzkum je realizován pomocí dotazníku, který ve svých výzkumech použil P. Sak. Empirická část seznamuje čtenáře s výsledky výzkumného šetření, kterého se účastnily děti z dětských domovů ve věku od 12 do 18 let. Cílem této části je analyzovat systém hodnot a hodnotovou orientaci dětí z dětského domova. Výsledky vlastního šetření jsou základem pro modifikaci edukačního procesu v těchto zařízeních. Součástí práce jsou konkrétní závěry a doporučení pro praxi. Dosažené výsledky a stanovená doporučení lze využít v praxi sociální pedagogiky a dalších pedagogických disciplín.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the analysis of the value orientation of children from a children's home. The theoretical part deals with the definition of basic concepts, such as the period of adolescence, which lists its basic changes in biological, psychological and social development. Furthermore, the theoretical part deals with values, value orientation and its basic concepts. Last part of theoretical part characterizes institutional education, children's home and its risk factors for the development of an individual's personality.
The empirical part takes the form of quantitative research. Quantitative research is carried out using a standardized questionnaire by P. Sak for measuring value orientation. The empirical part acquaints the reader with the results of a research survey in which children from children's homes aged twelve to eighteen participated. The aim of this part is to analyze the system of values and value orientation of children from a children's home. The results of our own research are the basis for the modification of the educational process in these facilities. Part of the work are specific conclusions and recommendations for practice. The achieved results and set recommendations can be used in the practice of social pedagogy and other pedagogical disciplines.
Klíčová slova
ústavní výchova, dětský domov, hodnoty, hodnotová orientace, dospívání
Klíčová slova v angličtině
institutional education, children's home, values, value orientation, adolescence
Rozsah průvodní práce
84 s. (146 481 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá analýzou hodnotové orientace dětí z dětského domova.
Teoretická část se věnuje vymezení základních pojmů, jako je období dospívání, kde jsou uvedeny její základní změny v rámci biologického, psychického a sociálního vývoje. Dále se teoretická část zabývá hodnotami, hodnotovou orientací a jejími základními koncepty. V neposlední řadě je v teoretické části charakterizována ústavní výchova, dětský domov a jeho rizikové faktory na vývoj osobnosti jedince.
Empirická část má podobu kvantitativního výzkumu. Kvantitativní výzkum je realizován pomocí dotazníku, který ve svých výzkumech použil P. Sak. Empirická část seznamuje čtenáře s výsledky výzkumného šetření, kterého se účastnily děti z dětských domovů ve věku od 12 do 18 let. Cílem této části je analyzovat systém hodnot a hodnotovou orientaci dětí z dětského domova. Výsledky vlastního šetření jsou základem pro modifikaci edukačního procesu v těchto zařízeních. Součástí práce jsou konkrétní závěry a doporučení pro praxi. Dosažené výsledky a stanovená doporučení lze využít v praxi sociální pedagogiky a dalších pedagogických disciplín.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the analysis of the value orientation of children from a children's home. The theoretical part deals with the definition of basic concepts, such as the period of adolescence, which lists its basic changes in biological, psychological and social development. Furthermore, the theoretical part deals with values, value orientation and its basic concepts. Last part of theoretical part characterizes institutional education, children's home and its risk factors for the development of an individual's personality.
The empirical part takes the form of quantitative research. Quantitative research is carried out using a standardized questionnaire by P. Sak for measuring value orientation. The empirical part acquaints the reader with the results of a research survey in which children from children's homes aged twelve to eighteen participated. The aim of this part is to analyze the system of values and value orientation of children from a children's home. The results of our own research are the basis for the modification of the educational process in these facilities. Part of the work are specific conclusions and recommendations for practice. The achieved results and set recommendations can be used in the practice of social pedagogy and other pedagogical disciplines.
Klíčová slova
ústavní výchova, dětský domov, hodnoty, hodnotová orientace, dospívání
Klíčová slova v angličtině
institutional education, children's home, values, value orientation, adolescence
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce bude analýza hodnotové orientace dětí z dětského domova. V teoretické části budou zpracována témata vztahující se ke zvolenému tématu, zejména se bude jednat o otázky týkající se dětského domova, hodnot, hodnotové orientace a v neposlední řadě také vývojového období dospívání, kde budou uvedeny základní změny v rámci sociálního, emocionálního a tělesného vývoje. Empirická část práce bude mít charakter kvantitativního výzkumu za použití standardizovaného dotazníku PVQ profesora S. H. Schwartze pro měření hodnotové orientace. Kvantitativní výzkum bude realizován s dětmi z dětských domovů, kteří budou ve věku od dvanácti do osmnácti let. Velikost výzkumného vzorku bude v rozmezí od dvou set do tří set probandů. Výsledky vlastního šetření, jehož cílem bude analyzovat systém hodnot a hodnotovou orientaci u dětí z dětského domova, budou základem pro modifikaci edukačního procesu v těchto zařízeních. Součástí práce budou konkrétní závěry a doporučení pro praxi. Dosažené výsledky a stanovená doporučení budou využitelná v praxi sociální speciální pedagogiky a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce bude analýza hodnotové orientace dětí z dětského domova. V teoretické části budou zpracována témata vztahující se ke zvolenému tématu, zejména se bude jednat o otázky týkající se dětského domova, hodnot, hodnotové orientace a v neposlední řadě také vývojového období dospívání, kde budou uvedeny základní změny v rámci sociálního, emocionálního a tělesného vývoje. Empirická část práce bude mít charakter kvantitativního výzkumu za použití standardizovaného dotazníku PVQ profesora S. H. Schwartze pro měření hodnotové orientace. Kvantitativní výzkum bude realizován s dětmi z dětských domovů, kteří budou ve věku od dvanácti do osmnácti let. Velikost výzkumného vzorku bude v rozmezí od dvou set do tří set probandů. Výsledky vlastního šetření, jehož cílem bude analyzovat systém hodnot a hodnotovou orientaci u dětí z dětského domova, budou základem pro modifikaci edukačního procesu v těchto zařízeních. Součástí práce budou konkrétní závěry a doporučení pro praxi. Dosažené výsledky a stanovená doporučení budou využitelná v praxi sociální speciální pedagogiky a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Seznam doporučené literatury
EYRE L. a R. EYRE. Jak naučit děti hodnotám. 2.vyd. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-275-1
GŐBELOVÁ, T. Hodnotová výchova v pedagogické praxi. 1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita, 2008. 52 s. ISBN 80-7368-542-3.
HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. 2.vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-485-4
LANGMEIER, Josef, KREJČÍŘOVÁ, Dana, Vývojová psychologie, 2. aktualizované vydání, Grada Publishing, a.s., 2006 ISBN 80-247-1284-9
SLOMEK Zdeněk. Etopedie, Univerzita Jana Amose Komenského, Praha 2010. ISBN 978-80-8623-84-6
VÁGNEROVÁ. Marie, Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8
VOJTOVÁ Věra. Úvod do etopedie, Brno 2008., ISBN 978-80-7315-166-9
Seznam doporučené literatury
EYRE L. a R. EYRE. Jak naučit děti hodnotám. 2.vyd. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-275-1
GŐBELOVÁ, T. Hodnotová výchova v pedagogické praxi. 1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita, 2008. 52 s. ISBN 80-7368-542-3.
HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. 2.vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-485-4
LANGMEIER, Josef, KREJČÍŘOVÁ, Dana, Vývojová psychologie, 2. aktualizované vydání, Grada Publishing, a.s., 2006 ISBN 80-247-1284-9
SLOMEK Zdeněk. Etopedie, Univerzita Jana Amose Komenského, Praha 2010. ISBN 978-80-8623-84-6
VÁGNEROVÁ. Marie, Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8
VOJTOVÁ Věra. Úvod do etopedie, Brno 2008., ISBN 978-80-7315-166-9