Tato bakalářská práce s názvem "Využití moderních technologií k reedukaci poruch řeči v předškolním věku" se zabývá problematikou moderních technologií využívaných k logopedickým reedukacím. Teoretická část je zaměřena na charakteristiku jednotlivých programů využívaných jako součást logopedické reedukace, vývojem dětské řeči, charakteristikou vybraných poruch řeči, jejich příčinami, diagnostikou a terapií.
Dále se zaobírá logopedickou prevencí a reedukací v době COVID-19. Z empirické části jsou vyvozeny výsledky, ve kterých bylo zjištěno, jaké komunikační a interaktivní logopedické programy logopedičtí pracovníci využívají, ty byly získány pomocí dotazníkového šetření. Následně byla vyvozena doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis is named "Using modern technologies for correcting speech disorders in preschool age" deals with the issue of modern technologies used for speech therapy reeducation. The theoretical a part is focused on the characteristics of individual programs used as part of speech theraphy reeducation, the development of children's speech, the characteristics of selected speech disorders, their causes, diagnosis and therapy. It also deals with speech therapy prevention and reeducation during COVID-19. From the empirical part were deduced results which show which communication and interactive speech therapy programs are used by speech therapists, these were by using a questionnaire survey. Subsequently were derived recommendations for practice.
Klíčová slova
komunikační programy, logopedické interaktivní programy, logopedie, moderní technologie, poruchy řeči, předškolní věk
Klíčová slova v angličtině
communication programs, interactive programs, modern technologies, preschool age, speech disorders
Rozsah průvodní práce
61 s. (75 360 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce s názvem "Využití moderních technologií k reedukaci poruch řeči v předškolním věku" se zabývá problematikou moderních technologií využívaných k logopedickým reedukacím. Teoretická část je zaměřena na charakteristiku jednotlivých programů využívaných jako součást logopedické reedukace, vývojem dětské řeči, charakteristikou vybraných poruch řeči, jejich příčinami, diagnostikou a terapií.
Dále se zaobírá logopedickou prevencí a reedukací v době COVID-19. Z empirické části jsou vyvozeny výsledky, ve kterých bylo zjištěno, jaké komunikační a interaktivní logopedické programy logopedičtí pracovníci využívají, ty byly získány pomocí dotazníkového šetření. Následně byla vyvozena doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis is named "Using modern technologies for correcting speech disorders in preschool age" deals with the issue of modern technologies used for speech therapy reeducation. The theoretical a part is focused on the characteristics of individual programs used as part of speech theraphy reeducation, the development of children's speech, the characteristics of selected speech disorders, their causes, diagnosis and therapy. It also deals with speech therapy prevention and reeducation during COVID-19. From the empirical part were deduced results which show which communication and interactive speech therapy programs are used by speech therapists, these were by using a questionnaire survey. Subsequently were derived recommendations for practice.
Klíčová slova
komunikační programy, logopedické interaktivní programy, logopedie, moderní technologie, poruchy řeči, předškolní věk
Klíčová slova v angličtině
communication programs, interactive programs, modern technologies, preschool age, speech disorders
Zásady pro vypracování
Tato bakalářská práce se bude zabývat moderními technologiemi použitými k reedukaci poruch řeči, a to především v době pandemie covid-19, kdy bylo možné spolupracovat pouze online. Cílem práce bude zjistit, s jakými moderními technologiemi a interaktivními a komunikačními programy logopedičtí pracovníci pracovali, zda záleží na věku, odborné praxi a mnoha jiných. Práce se bude skládat z teoretické a praktické části. Teoretická část se bude zabývat jednotlivými kapitolami daného tématu - vývojem dětské řeči; příčinami, popisem, diagnostikou a terapií jednotlivých poruch řeči a popisem a vývojem moderních technologií v dané oblasti. Praktická část bude realizována dotazníkovým šetřením, které bude předloženo alespoň 20 logopedickým pracovníkům. Závěrem bude zhodnocení zjištěných výsledků a vyvození doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Tato bakalářská práce se bude zabývat moderními technologiemi použitými k reedukaci poruch řeči, a to především v době pandemie covid-19, kdy bylo možné spolupracovat pouze online. Cílem práce bude zjistit, s jakými moderními technologiemi a interaktivními a komunikačními programy logopedičtí pracovníci pracovali, zda záleží na věku, odborné praxi a mnoha jiných. Práce se bude skládat z teoretické a praktické části. Teoretická část se bude zabývat jednotlivými kapitolami daného tématu - vývojem dětské řeči; příčinami, popisem, diagnostikou a terapií jednotlivých poruch řeči a popisem a vývojem moderních technologií v dané oblasti. Praktická část bude realizována dotazníkovým šetřením, které bude předloženo alespoň 20 logopedickým pracovníkům. Závěrem bude zhodnocení zjištěných výsledků a vyvození doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Eva. Sborník inspirací využití ICT ve výuce: výstupy z projektu Elektronická školička. Nový Jičín: Krajské zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a informační centrum, 2012. ISBN 978-80-905036-3-2.
BENDOVÁ, Petra. Logopedická prevence v MŠ. První vydání. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. 99 stran. ISBN 978-80-7435-491-5.
BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Koncepce rané logopedické intervence v České republice: teorie, výzkum, terapie. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7561-0.
BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012. 236 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3008-0.
DOSEDLA, Martin a VÁLEK, Jan. Informační a komunikační technologie 1. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 98 s. ISBN 978-80-210-6171-2.
KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Vyd. 1., dot. 3. Praha: Grada Publishing, 2009. Pedagogika. ISBN 80-247-1110-9.
MYTSYK, Hanna a PRYSHLIAK, Mykhailo. Telepractice in the System of Providing Correctional and Developmental Services to Children with Speech Disorders: Interaction at a Distance. Journal of History, Culture [online]. 2020, 9(3), 94-105 [cit. 2020-10-21]. ISSN 21470626. Dostupné z: doi:10.7596/taksad.v9i3.2674
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0095-8.
ZEZULKOVÁ, Eva. Vybrané otázky logopedické teorie a praxe. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2017. ISBN 978-80-7464-961-5.
ZIKL, Pavel. Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. Praha: Grada, 2011. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3852-9.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Eva. Sborník inspirací využití ICT ve výuce: výstupy z projektu Elektronická školička. Nový Jičín: Krajské zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a informační centrum, 2012. ISBN 978-80-905036-3-2.
BENDOVÁ, Petra. Logopedická prevence v MŠ. První vydání. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. 99 stran. ISBN 978-80-7435-491-5.
BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Koncepce rané logopedické intervence v České republice: teorie, výzkum, terapie. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7561-0.
BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012. 236 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3008-0.
DOSEDLA, Martin a VÁLEK, Jan. Informační a komunikační technologie 1. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 98 s. ISBN 978-80-210-6171-2.
KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Vyd. 1., dot. 3. Praha: Grada Publishing, 2009. Pedagogika. ISBN 80-247-1110-9.
MYTSYK, Hanna a PRYSHLIAK, Mykhailo. Telepractice in the System of Providing Correctional and Developmental Services to Children with Speech Disorders: Interaction at a Distance. Journal of History, Culture [online]. 2020, 9(3), 94-105 [cit. 2020-10-21]. ISSN 21470626. Dostupné z: doi:10.7596/taksad.v9i3.2674
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0095-8.
ZEZULKOVÁ, Eva. Vybrané otázky logopedické teorie a praxe. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2017. ISBN 978-80-7464-961-5.
ZIKL, Pavel. Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. Praha: Grada, 2011. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3852-9.