Tématem této bakalářské práce je vnímání fair play u žáků 1. a 2. stupně základních škol v Lounech. Jejím cílem je přispět k objasnění této problematiky. Zjistit, zda pohlaví, třída nebo sportovní aktivita má vliv na vnímání fair play u respondentů. V teoretické části jsme charakterizovali pojem fair play, nastínili jeho historii a představili instituce, které se fair play zabývají. Také se zde věnujeme výchově ve sportu a charakteristice věkového období. Ve výzkumné části se zabýváme samotným výzkumem. K výzkumu byla využita dotazníková metoda a byly použity dotazníky, které vytvořil PhDr. Martin Doktor. Výzkumu se zúčastnilo 649 žáků z pěti základních škol a víceletého gymnázia v Lounech. Výsledky prokázaly u obou stupňů základních škol vliv sportovní aktivity na vnímání fair play u respondentů. Dále byl u žáků 2. stupně prokázán vliv třídy na vnímání fair play.
Anotace v angličtině
The topic of this bachelor thesis is the perception of fair play for 1st and 2nd grade pupils at primary schools in Louny. Its aim is to help clarify this issue. Find out whether gender, class or sports activity affects respondents' perceptions of fair play. In the theoretical part, we characterized the concept of fair play, outlined its history and introduced the institutions that deal with fair play. We also focus on education in sports and the characteristics of the age period. In the research part we deal with the research itself. A questionnaire method was used for the research and questionnaires created by PhDr. Martin Doktor. The research involved 649 pupils from five primary schools and a multi-year grammar school in Louny. The results showed the influence of sports activity on the respondents' perception of fair play at both levels of primary schools. Furthermore, the influence of the class on the perception of fair play was demonstrated for 2nd grade pupils.
Klíčová slova
Fair play, žáci 1. stupně základních škol, žáci 2. stupně základních škol, sportovní výchova, výchova k fair play
Klíčová slova v angličtině
Fair play, 1st grade pupils at primary schools, 2nd grade pupils at primary schools, sport education, fair play education
Rozsah průvodní práce
73 s. (87 280 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem této bakalářské práce je vnímání fair play u žáků 1. a 2. stupně základních škol v Lounech. Jejím cílem je přispět k objasnění této problematiky. Zjistit, zda pohlaví, třída nebo sportovní aktivita má vliv na vnímání fair play u respondentů. V teoretické části jsme charakterizovali pojem fair play, nastínili jeho historii a představili instituce, které se fair play zabývají. Také se zde věnujeme výchově ve sportu a charakteristice věkového období. Ve výzkumné části se zabýváme samotným výzkumem. K výzkumu byla využita dotazníková metoda a byly použity dotazníky, které vytvořil PhDr. Martin Doktor. Výzkumu se zúčastnilo 649 žáků z pěti základních škol a víceletého gymnázia v Lounech. Výsledky prokázaly u obou stupňů základních škol vliv sportovní aktivity na vnímání fair play u respondentů. Dále byl u žáků 2. stupně prokázán vliv třídy na vnímání fair play.
Anotace v angličtině
The topic of this bachelor thesis is the perception of fair play for 1st and 2nd grade pupils at primary schools in Louny. Its aim is to help clarify this issue. Find out whether gender, class or sports activity affects respondents' perceptions of fair play. In the theoretical part, we characterized the concept of fair play, outlined its history and introduced the institutions that deal with fair play. We also focus on education in sports and the characteristics of the age period. In the research part we deal with the research itself. A questionnaire method was used for the research and questionnaires created by PhDr. Martin Doktor. The research involved 649 pupils from five primary schools and a multi-year grammar school in Louny. The results showed the influence of sports activity on the respondents' perception of fair play at both levels of primary schools. Furthermore, the influence of the class on the perception of fair play was demonstrated for 2nd grade pupils.
Klíčová slova
Fair play, žáci 1. stupně základních škol, žáci 2. stupně základních škol, sportovní výchova, výchova k fair play
Klíčová slova v angličtině
Fair play, 1st grade pupils at primary schools, 2nd grade pupils at primary schools, sport education, fair play education
Zásady pro vypracování
Cíl práce: Zjistit úroveň vnímání pojmu fair play u žáků 1. a 2. stupně základních škol v Lounech.
1. Shrnutí teoretických východisek práce: odborná literatura se zaměřením na fair play, charakteristiku věkové skupiny, pohybová aktivity a sportovní aktivity dětí.
2. Metodologická východiska: zajištění souboru (žáci 1. a 2. stupně základních škol v Lounech), výběr metody - dotazník.
3. Stanovení cíle, úkolů a hypotéz
4. Realizace výzkumu, vyhodnocení výsledků.
5. Stanovení závěrů, vyslovení se ke stanoveným hypotézám, doporučení pro praxi
Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP a doporučeními pracoviště.
Postupovat v souladu s dodržováním autorského zákona, zásadami na ochranu osobních údajů a dodržování etických norem.
Vycházet z odborných zdrojů domácího i zahraničního původu, z odpovídajících ověřených pramenů a podání.
Spolupracovat s vedoucím práce podle dohodnutého způsobu a harmonogramu.
Zásady pro vypracování
Cíl práce: Zjistit úroveň vnímání pojmu fair play u žáků 1. a 2. stupně základních škol v Lounech.
1. Shrnutí teoretických východisek práce: odborná literatura se zaměřením na fair play, charakteristiku věkové skupiny, pohybová aktivity a sportovní aktivity dětí.
2. Metodologická východiska: zajištění souboru (žáci 1. a 2. stupně základních škol v Lounech), výběr metody - dotazník.
3. Stanovení cíle, úkolů a hypotéz
4. Realizace výzkumu, vyhodnocení výsledků.
5. Stanovení závěrů, vyslovení se ke stanoveným hypotézám, doporučení pro praxi
Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP a doporučeními pracoviště.
Postupovat v souladu s dodržováním autorského zákona, zásadami na ochranu osobních údajů a dodržování etických norem.
Vycházet z odborných zdrojů domácího i zahraničního původu, z odpovídajících ověřených pramenů a podání.
Spolupracovat s vedoucím práce podle dohodnutého způsobu a harmonogramu.
Seznam doporučené literatury
1. Dovalil, J., a kol. (2004). Olympismus. Praha : Olympia.
2. Fialová, L. (2010). Aktuální témata didaktiky: školní tělesná výchova. Nakladatelství Karolinum.
3. Hogenová, A. (2000). Etika a sport. Praha : Karolinum.
4. Kovář, K., Kovářová, L., Jeriová-Pecková, K. (2014). Fair play jako výchovný prostředek. Tělesná výchova a sport mládeže, 80(4), 8-12.
5. Vilímová, V. (2009). Didaktika tělesné výchovy (Vyd. 2., přeprac., (1. vyd. v MU). Masarykova univerzita.
Webové zdroje:
6. ČOV. (2018). Český klub fair play. (2018). Nalezeno [15.10.2020] na: https://www.olympic.cz/text/22--cesky-klub-fair-play
7. International Fair Play Committee. (2015). History of Fair Play. (2015) Nalezeno [15.10.2020] na: http://www.fairplayinternational.org/history-of-fair-play
Seznam doporučené literatury
1. Dovalil, J., a kol. (2004). Olympismus. Praha : Olympia.
2. Fialová, L. (2010). Aktuální témata didaktiky: školní tělesná výchova. Nakladatelství Karolinum.
3. Hogenová, A. (2000). Etika a sport. Praha : Karolinum.
4. Kovář, K., Kovářová, L., Jeriová-Pecková, K. (2014). Fair play jako výchovný prostředek. Tělesná výchova a sport mládeže, 80(4), 8-12.
5. Vilímová, V. (2009). Didaktika tělesné výchovy (Vyd. 2., přeprac., (1. vyd. v MU). Masarykova univerzita.
Webové zdroje:
6. ČOV. (2018). Český klub fair play. (2018). Nalezeno [15.10.2020] na: https://www.olympic.cz/text/22--cesky-klub-fair-play
7. International Fair Play Committee. (2015). History of Fair Play. (2015) Nalezeno [15.10.2020] na: http://www.fairplayinternational.org/history-of-fair-play