Bakalářská práce se zabývá analýzou postojů, které zaujímají žáci se speciálními vzdělávacími potřebami ke škole a ke vzdělávání. Cílem této práce je analyzovat postoje žáků navštěvující speciální základní školu, provést analýzu a interpretaci výsledků zvolené výzkumné metody a na jejich základě určit, zda jsou postoje ke škole závislé na druhu postižení žáků, na stupni mentální retardace, nebo na jejich pohlaví. V teoretické části práce lze
nalézt popis problematiky postojů, vymezení postojů ke škole a charakteristiku žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. V praktické části se pak práce zabývá výzkumem kvantitativní metodou, kdy formou dotazníku na principu sémantického diferenciálu byli zjišťovány postoje k pojmům, které jsou autorem dotazníku považovány za klíčové.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the analysis of attitudes of pupils with special educational needs towards school and education. The aim of this thesis is to analyze the attitudes of pupils who attend a special elementary school, to do the analysis and to interpret the results of selected research method and use them to determine whether the attitudes to school are dependent on the type of pupil's disabilities, on the level of their
mental retardation, or their gender. In the theoretical part, it is possible to find the description of problematics of attitudes, the definition of attitudes to school, and the characteristic of pupils with special educational needs. In the practical part, the thesis deals
with the research done by a quantitative method, where several attitudes to concepts,
that are considered by the author to be key, were detected in the form of a questionnaire
on the principle of semantic differentiation.
Klíčová slova
žák se speciálními vzdělávacími potřebami, postoj, pohlaví, mentální retardace, tělesné postižení, speciální základní škola
Klíčová slova v angličtině
Pupil with special educational, attitude, gender, mental retardation, physical disability, special elementary school
Rozsah průvodní práce
94 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá analýzou postojů, které zaujímají žáci se speciálními vzdělávacími potřebami ke škole a ke vzdělávání. Cílem této práce je analyzovat postoje žáků navštěvující speciální základní školu, provést analýzu a interpretaci výsledků zvolené výzkumné metody a na jejich základě určit, zda jsou postoje ke škole závislé na druhu postižení žáků, na stupni mentální retardace, nebo na jejich pohlaví. V teoretické části práce lze
nalézt popis problematiky postojů, vymezení postojů ke škole a charakteristiku žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. V praktické části se pak práce zabývá výzkumem kvantitativní metodou, kdy formou dotazníku na principu sémantického diferenciálu byli zjišťovány postoje k pojmům, které jsou autorem dotazníku považovány za klíčové.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the analysis of attitudes of pupils with special educational needs towards school and education. The aim of this thesis is to analyze the attitudes of pupils who attend a special elementary school, to do the analysis and to interpret the results of selected research method and use them to determine whether the attitudes to school are dependent on the type of pupil's disabilities, on the level of their
mental retardation, or their gender. In the theoretical part, it is possible to find the description of problematics of attitudes, the definition of attitudes to school, and the characteristic of pupils with special educational needs. In the practical part, the thesis deals
with the research done by a quantitative method, where several attitudes to concepts,
that are considered by the author to be key, were detected in the form of a questionnaire
on the principle of semantic differentiation.
Klíčová slova
žák se speciálními vzdělávacími potřebami, postoj, pohlaví, mentální retardace, tělesné postižení, speciální základní škola
Klíčová slova v angličtině
Pupil with special educational, attitude, gender, mental retardation, physical disability, special elementary school
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je analýza postojů žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ke škole. Teoretická část práce bude zaměřena na problematiku postojů v širších kontextech a na analýzu jednotlivých oblastí tvořících postoje ke škole. V neposlední řadě bude v teoretické části vymezena problematika žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Empirická část práce bude realizována za pomoci standardizovaného dotazníku postojů ke škole (Pöschl, 2011). Výsledky budou zpracovány podle autorského klíče a manuálu doprovázející uvedený dotazník. Výzkum bude realizován na speciální škole se sídlem ve Štětí. Výsledky výzkumu budou základem pro návrhy a opatření, které lze implementovat do praxe speciálních škol. Zpracovaná problematika doplní teorii a praxi speciální pedagogiky.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je analýza postojů žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ke škole. Teoretická část práce bude zaměřena na problematiku postojů v širších kontextech a na analýzu jednotlivých oblastí tvořících postoje ke škole. V neposlední řadě bude v teoretické části vymezena problematika žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Empirická část práce bude realizována za pomoci standardizovaného dotazníku postojů ke škole (Pöschl, 2011). Výsledky budou zpracovány podle autorského klíče a manuálu doprovázející uvedený dotazník. Výzkum bude realizován na speciální škole se sídlem ve Štětí. Výsledky výzkumu budou základem pro návrhy a opatření, které lze implementovat do praxe speciálních škol. Zpracovaná problematika doplní teorii a praxi speciální pedagogiky.
Seznam doporučené literatury
1) FISCHER, Slavomil. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální : učebnice pro studenty učitelství. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7.
2) GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-79-6
3) PÖSCHL, Radko. Postoje žáků ke škole: dotazník pro žáky. Praha: Národní ústav odborného vzdělávání, 2011. Evaluační nástroje. ISBN 978-80-86856-70-4.
4) SVOBODA, Mojmír, Dana KREJČÍŘOVÁ a Marie VÁGNEROVÁ. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Vydání třetí. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0899-0.
5) ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Vyd. 4., přeprac. Praha: Portál, 2011. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 978-80-7367-889-0.
6) ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Vyd. 12. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-2620-875-4.
Seznam doporučené literatury
1) FISCHER, Slavomil. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální : učebnice pro studenty učitelství. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7.
2) GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-79-6
3) PÖSCHL, Radko. Postoje žáků ke škole: dotazník pro žáky. Praha: Národní ústav odborného vzdělávání, 2011. Evaluační nástroje. ISBN 978-80-86856-70-4.
4) SVOBODA, Mojmír, Dana KREJČÍŘOVÁ a Marie VÁGNEROVÁ. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Vydání třetí. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0899-0.
5) ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Vyd. 4., přeprac. Praha: Portál, 2011. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 978-80-7367-889-0.
6) ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Vyd. 12. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-2620-875-4.