Bakalářská práce se zabývá problematikou rizika vzniku specifických poruch učení u dětí a narušenou komunikační schopností. Teoretická část se zaměřuje na vymezení předškolního věku a školní zralosti, podrobněji je následně popsán vývoj řeči u dětí. Dále je zde vymezena narušená komunikační schopnost, riziko vzniku specifických poruch učení a jejich vzájemná souvislost vzniku. Cílem praktické části je analyzovat riziko vzniku specifických poruch učení u dětí v předškolním věku v běžné třídě a u dětí v předškolním věku s narušenou komunikační schopností v MŠ. Výzkum je uskutečněn pomocí Testu rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky od Švancarové a Kucharské. Zároveň jsou u dětí posuzovány jejich komunikační schopnosti pomocí vybraných orientačních logopedických zkoušek. Výsledky budou využitelné ve speciálně pedagogické praxi.
Anotace v angličtině
This bachelor´s thesis deals with risks of developing specific learning disabilities of pupils with impaired communication ability. The theoretical part focuses on specification of preschool age and school readiness, the development pupils´ speech. There are also specifics of impaired communication ability, the risks of developing specific learning disabilities and their connection with each other. The focus of the practical part is to analyse the risks of developing specific learning disabilities of pupils in preschool age that are placed in a normal class compared to pupils with impaired communication ability that are placed in a speech therapy class. The research was carried out by the Test of risks of developing learning and writing disabilities for preschool children from Švancarová and Kucharská. And last but not least, there is an evaluation of these pupils´ communication abilities by a selection of orientational speech tests. The results can be used in special pedagogical practice.
Klíčová slova
Řeč, narušená komunikační schopnost, riziko specifických poruch učení, předškolní věk, Test rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky
Klíčová slova v angličtině
Speech, specific learning disabilities, impaired communication ability, preschool age, Test of risk of developing learning and writing disabilities for preschool children
Rozsah průvodní práce
88 s. (118 210 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou rizika vzniku specifických poruch učení u dětí a narušenou komunikační schopností. Teoretická část se zaměřuje na vymezení předškolního věku a školní zralosti, podrobněji je následně popsán vývoj řeči u dětí. Dále je zde vymezena narušená komunikační schopnost, riziko vzniku specifických poruch učení a jejich vzájemná souvislost vzniku. Cílem praktické části je analyzovat riziko vzniku specifických poruch učení u dětí v předškolním věku v běžné třídě a u dětí v předškolním věku s narušenou komunikační schopností v MŠ. Výzkum je uskutečněn pomocí Testu rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky od Švancarové a Kucharské. Zároveň jsou u dětí posuzovány jejich komunikační schopnosti pomocí vybraných orientačních logopedických zkoušek. Výsledky budou využitelné ve speciálně pedagogické praxi.
Anotace v angličtině
This bachelor´s thesis deals with risks of developing specific learning disabilities of pupils with impaired communication ability. The theoretical part focuses on specification of preschool age and school readiness, the development pupils´ speech. There are also specifics of impaired communication ability, the risks of developing specific learning disabilities and their connection with each other. The focus of the practical part is to analyse the risks of developing specific learning disabilities of pupils in preschool age that are placed in a normal class compared to pupils with impaired communication ability that are placed in a speech therapy class. The research was carried out by the Test of risks of developing learning and writing disabilities for preschool children from Švancarová and Kucharská. And last but not least, there is an evaluation of these pupils´ communication abilities by a selection of orientational speech tests. The results can be used in special pedagogical practice.
Klíčová slova
Řeč, narušená komunikační schopnost, riziko specifických poruch učení, předškolní věk, Test rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky
Klíčová slova v angličtině
Speech, specific learning disabilities, impaired communication ability, preschool age, Test of risk of developing learning and writing disabilities for preschool children
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat problematikou rizika vzniku specifických poruch učení u dětí a narušenou komunikační schopností. Teoretická část bude zaměřena na témata: specifické poruchy učení, narušená komunikační schopnost, vývoj komunikačních schopností a souvislost vzniku specifických poruch učení a narušené komunikační schopnosti. Teoretická část bude zpracována na základě rešerší české a zahraniční literatury. Cílem praktické části bude analyzovat riziko vzniku specifických poruch učení u dětí v předškolním věku v běžné třídě a u dětí v předškolním věku s narušenou komunikační schopností v MŠ. Výzkum bude uskutečněn pomocí Testu rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky od Švancarové a Kucharské. V praktické části budou interpretovány výsledky vlastního šetření a jejich analýzou budou ověřeny hypotézy v kvantitativním výzkumu. Výsledky budou využitelné ve speciálně pedagogické praxi.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat problematikou rizika vzniku specifických poruch učení u dětí a narušenou komunikační schopností. Teoretická část bude zaměřena na témata: specifické poruchy učení, narušená komunikační schopnost, vývoj komunikačních schopností a souvislost vzniku specifických poruch učení a narušené komunikační schopnosti. Teoretická část bude zpracována na základě rešerší české a zahraniční literatury. Cílem praktické části bude analyzovat riziko vzniku specifických poruch učení u dětí v předškolním věku v běžné třídě a u dětí v předškolním věku s narušenou komunikační schopností v MŠ. Výzkum bude uskutečněn pomocí Testu rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky od Švancarové a Kucharské. V praktické části budou interpretovány výsledky vlastního šetření a jejich analýzou budou ověřeny hypotézy v kvantitativním výzkumu. Výsledky budou využitelné ve speciálně pedagogické praxi.
Seznam doporučené literatury
ŠVANCAROVÁ, Daniela a Anna KUCHARSKÁ. Test rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky. 2., dopl. vyd., (V DYS-centru Praha vyd. 1.). Praha: DYS-centrum Praha, 2012. ISBN 978-80-904494-9-7.
DOULÍK, Pavel. Vybrané základy metodologie pedagogického výzkumu: (se cvičeními). Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2016. Skripta. ISBN 978-80-7414-989-4.
POKORNÁ, Věra. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Vyd. 4. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-817-3.
BARTOŇOVÁ, Miroslava. Kapitoly ze specifických poruch učení II: reedukace specifických poruch učení. Brno: Masarykova univerzita, 2005. ISBN 978-80-210-3822-6.
BARTOŇOVÁ, Miroslava. Kapitoly ze specifických poruch učení I: vymezení současné problematiky. Brno: Masarykova univerzita, 2004. ISBN 978-80-210-3613-0.
REID, Gavin. Dyslexia: a practitioner's handbook. 3rd ed. Chichester: Wiley, 2003. ISBN 0-470-84851-0.
KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada, 2006. Pedagogika. ISBN 80-247-1110-9.
KUTÁLKOVÁ, Dana. Průvodce vývojem dětské řeči: logopedická prevence. 5., přeprac. vyd. Praha: Galén, c2009. ISBN 978-80-7262-598-7.
NEUBAUER, Karel a kol. Kompendium klinické logopedie: Diagnostika a terapie poruch komunikace. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1390-1.
Seznam doporučené literatury
ŠVANCAROVÁ, Daniela a Anna KUCHARSKÁ. Test rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky. 2., dopl. vyd., (V DYS-centru Praha vyd. 1.). Praha: DYS-centrum Praha, 2012. ISBN 978-80-904494-9-7.
DOULÍK, Pavel. Vybrané základy metodologie pedagogického výzkumu: (se cvičeními). Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2016. Skripta. ISBN 978-80-7414-989-4.
POKORNÁ, Věra. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Vyd. 4. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-817-3.
BARTOŇOVÁ, Miroslava. Kapitoly ze specifických poruch učení II: reedukace specifických poruch učení. Brno: Masarykova univerzita, 2005. ISBN 978-80-210-3822-6.
BARTOŇOVÁ, Miroslava. Kapitoly ze specifických poruch učení I: vymezení současné problematiky. Brno: Masarykova univerzita, 2004. ISBN 978-80-210-3613-0.
REID, Gavin. Dyslexia: a practitioner's handbook. 3rd ed. Chichester: Wiley, 2003. ISBN 0-470-84851-0.
KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada, 2006. Pedagogika. ISBN 80-247-1110-9.
KUTÁLKOVÁ, Dana. Průvodce vývojem dětské řeči: logopedická prevence. 5., přeprac. vyd. Praha: Galén, c2009. ISBN 978-80-7262-598-7.
NEUBAUER, Karel a kol. Kompendium klinické logopedie: Diagnostika a terapie poruch komunikace. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1390-1.