Předmětem této bakalářské práce je komparace výukových metod čtení na prvním stupni speciálních škol tzn. žáků se specifickými potřebami dle § 16 zákona č. 561/2004 Sb. Teoretická část se zabývá historií metod čtení zejména metodami analytickými, syntetickými, analyticko-syntetickými. Dále se zabývá současnými metodami čtení se zaměřením na metodu Sfumato. V neposlední řadě jsou také popsány klady a zápory současných výukových metod čtení a specifické poruchy učení. V Empirické části jsou popsány cíle a metodologie výzkumného šetření. Dále jsou zpracovány výsledky dotazníkového šetření, které se zaobírá porovnáním metody Sfumato s dalšími metodami čtení. Dotazníkové šetření proběhlo mezi pedagogy vybraných speciálních škol. V závěru jsou vyhodnocena data z vlastního dotazníkového šetření a vyhodnocen výsledek porovnání vybraných metod čtení.
Anotace v angličtině
The subject of my bachelor's thesis is comparison of reading teaching methods in special primary schools i.e. students with specific needs according to §16 Act no. 561/2004 Sb. The theoretical part is focused on history of reading methods especially analytical methods, synthetical methods and analytical-synthetic methods. The next part is about contemporary reading methods focusing on Sfumato method. And finally, pros and cons of contemporary reading teaching methods and specific reading disorders are described. In the empirical part the aim and methodology of the research survey are specified and the results are included. The search survey compares Sfumato method with other reading methods among teachers from selected special schools who were questioned. In the conclusion I evaluate data from my research survey and the result of comparison of reading methods.
Klíčová slova
Sfumato - Splývavé čtení, výukové metody čtení, vzdělávání, specifické poruchy učení, dyslexie.
Předmětem této bakalářské práce je komparace výukových metod čtení na prvním stupni speciálních škol tzn. žáků se specifickými potřebami dle § 16 zákona č. 561/2004 Sb. Teoretická část se zabývá historií metod čtení zejména metodami analytickými, syntetickými, analyticko-syntetickými. Dále se zabývá současnými metodami čtení se zaměřením na metodu Sfumato. V neposlední řadě jsou také popsány klady a zápory současných výukových metod čtení a specifické poruchy učení. V Empirické části jsou popsány cíle a metodologie výzkumného šetření. Dále jsou zpracovány výsledky dotazníkového šetření, které se zaobírá porovnáním metody Sfumato s dalšími metodami čtení. Dotazníkové šetření proběhlo mezi pedagogy vybraných speciálních škol. V závěru jsou vyhodnocena data z vlastního dotazníkového šetření a vyhodnocen výsledek porovnání vybraných metod čtení.
Anotace v angličtině
The subject of my bachelor's thesis is comparison of reading teaching methods in special primary schools i.e. students with specific needs according to §16 Act no. 561/2004 Sb. The theoretical part is focused on history of reading methods especially analytical methods, synthetical methods and analytical-synthetic methods. The next part is about contemporary reading methods focusing on Sfumato method. And finally, pros and cons of contemporary reading teaching methods and specific reading disorders are described. In the empirical part the aim and methodology of the research survey are specified and the results are included. The search survey compares Sfumato method with other reading methods among teachers from selected special schools who were questioned. In the conclusion I evaluate data from my research survey and the result of comparison of reading methods.
Klíčová slova
Sfumato - Splývavé čtení, výukové metody čtení, vzdělávání, specifické poruchy učení, dyslexie.
Bakalářská práce se bude zabývat komparací výukových metod čtení na prvním stupni speciálních škol. Teoretická část se bude zabývat zejména historií metod čtení, klasifikací metod čtení se zaměřením na metodu SFUMATO. Dále budou popsány klady a zápory výukových metod čtení, porovnání metody SFUMATO s dalšími metodami čtení a v neposlední řadě budou také popsány specifické poruchy učení dyslexie a dysortografie. V Empirické části budou popsány cíle a metodologie výzkumného šetření. Dále budou součástí empirické části získané výsledky z dotazníkového šetření, které proběhne mezi učiteli vybraných speciálních škol. V závěru budou vyhodnocena data z vlastního dotazníkového šetření a vyhodnocen výsledek porovnání vybraných metod čtení.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat komparací výukových metod čtení na prvním stupni speciálních škol. Teoretická část se bude zabývat zejména historií metod čtení, klasifikací metod čtení se zaměřením na metodu SFUMATO. Dále budou popsány klady a zápory výukových metod čtení, porovnání metody SFUMATO s dalšími metodami čtení a v neposlední řadě budou také popsány specifické poruchy učení dyslexie a dysortografie. V Empirické části budou popsány cíle a metodologie výzkumného šetření. Dále budou součástí empirické části získané výsledky z dotazníkového šetření, které proběhne mezi učiteli vybraných speciálních škol. V závěru budou vyhodnocena data z vlastního dotazníkového šetření a vyhodnocen výsledek porovnání vybraných metod čtení.
Seznam doporučené literatury
DOLEŢALOVÁ, J. Současné pohledy na výuku elementárního čtení a psaní. Hradec Králové:Gaudeamus, 2001. ISBN 80-7041100-7.
FABIÁNKOVÁ, B., HAVEL, J a NOVOTNÁ, M. Výuka čtení a psaní na 1. stupni základní školy. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-64-8.
HEMZÁČKOVÁ, K., PEŠKOVÁ, J a JIŘÍK, J. První čtení. Praha: Parta, 1998. ISBN 80-85989-31-X.
CHALOUPKOVÁ, O. Škola a počátky dětského čtenářství. 1. vyd. Praha: Victoria publishing, a. s., 1995. ISBN 80-85865-41-6.
JOŠT, J. Čtení a dyslexie. Praha: Grada Publishing, a.s., 2011, ISBN 978-80-247-3030-1.
SANTLEROVÁ, K. Metody ve výuce čtení a psaní. Brno: Paido, 1995. ISBN 80-8593105-2.
SELIKOWITZ, M. Dyslexie a jiné poruchy učení. Praha: Grada, 2000, 136 s. ISBN: 80-7169-773-7.
SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. 2. vyd. Praha: Grada, 2016. 168 s. ISBN 978-80-271-0095-8.
WAGNEROVÁ, J. Jak naučit číst podle genetické metody. 1.vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 1996. 46 s. ISBN 80-708-2309-7.
WILDOVÁ, R. Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. Praha: PedF UK, 2002. ISBN 80-7290103-6.
Seznam doporučené literatury
DOLEŢALOVÁ, J. Současné pohledy na výuku elementárního čtení a psaní. Hradec Králové:Gaudeamus, 2001. ISBN 80-7041100-7.
FABIÁNKOVÁ, B., HAVEL, J a NOVOTNÁ, M. Výuka čtení a psaní na 1. stupni základní školy. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-64-8.
HEMZÁČKOVÁ, K., PEŠKOVÁ, J a JIŘÍK, J. První čtení. Praha: Parta, 1998. ISBN 80-85989-31-X.
CHALOUPKOVÁ, O. Škola a počátky dětského čtenářství. 1. vyd. Praha: Victoria publishing, a. s., 1995. ISBN 80-85865-41-6.
JOŠT, J. Čtení a dyslexie. Praha: Grada Publishing, a.s., 2011, ISBN 978-80-247-3030-1.
SANTLEROVÁ, K. Metody ve výuce čtení a psaní. Brno: Paido, 1995. ISBN 80-8593105-2.
SELIKOWITZ, M. Dyslexie a jiné poruchy učení. Praha: Grada, 2000, 136 s. ISBN: 80-7169-773-7.
SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. 2. vyd. Praha: Grada, 2016. 168 s. ISBN 978-80-271-0095-8.
WAGNEROVÁ, J. Jak naučit číst podle genetické metody. 1.vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 1996. 46 s. ISBN 80-708-2309-7.
WILDOVÁ, R. Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. Praha: PedF UK, 2002. ISBN 80-7290103-6.