Diplomová práce se zabývá narušením komunikačních schopností u dětí s mentálním postižením. Teoretická část popisuje vývoj řeči a jazykové roviny. Pozornost je věnována především problematice narušené komunikační schopnosti a alternativní a augmentativní komunikaci. Rovněž se zabývá oblastí mentálního postižení. Praktická část je zpracována na základě kvalitativního výzkumného šetření více-případové studie s cílem detailně analyzovat komunikační schopnosti a využívané systémy alternativní a augmentativní komunikace u třech vybraných chlapců s mentálním postižením z téže základní školy speciální. Ve výzkumu je dodržen princip triangulace, neboť jsou použity tři různé metody sběru dat: analýza dokumentů, pozorování a rozhovor.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the disruption of communication abilities and skills in children with intellectual disabilities. The theoretical part describes the development of speech and language. Further it investigates the issue of impaired communication skills and alternative and augmentative communication. It also deals with the field of intellectual disability. The practical part is based on a qualitative research investigation of a multi-case study in order to analyze in detail the communication abilities and skills and the alternative and augmentative communication systems used by three selected boys with intellectual disabilities from the same special primary school. The principle of triangulation is satisfied by the research as three different methods of data collection are used: document analysis, observation and interview.
Alternative and augmentative communication, case study, disruption of communication abilities, intellectual disabilities, the principle of triangulation.
Rozsah průvodní práce
98 s. (174 534 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá narušením komunikačních schopností u dětí s mentálním postižením. Teoretická část popisuje vývoj řeči a jazykové roviny. Pozornost je věnována především problematice narušené komunikační schopnosti a alternativní a augmentativní komunikaci. Rovněž se zabývá oblastí mentálního postižení. Praktická část je zpracována na základě kvalitativního výzkumného šetření více-případové studie s cílem detailně analyzovat komunikační schopnosti a využívané systémy alternativní a augmentativní komunikace u třech vybraných chlapců s mentálním postižením z téže základní školy speciální. Ve výzkumu je dodržen princip triangulace, neboť jsou použity tři různé metody sběru dat: analýza dokumentů, pozorování a rozhovor.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the disruption of communication abilities and skills in children with intellectual disabilities. The theoretical part describes the development of speech and language. Further it investigates the issue of impaired communication skills and alternative and augmentative communication. It also deals with the field of intellectual disability. The practical part is based on a qualitative research investigation of a multi-case study in order to analyze in detail the communication abilities and skills and the alternative and augmentative communication systems used by three selected boys with intellectual disabilities from the same special primary school. The principle of triangulation is satisfied by the research as three different methods of data collection are used: document analysis, observation and interview.
Alternative and augmentative communication, case study, disruption of communication abilities, intellectual disabilities, the principle of triangulation.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat narušením komunikačních schopností u dětí s mentálním postižením. V teoretické části budou zpracována témata na základě prostudované odborné literatury, zejména se bude jednat o vymezení narušené komunikační schopnosti a mentálního postižení. Dále budou také charakterizované děti s mentálním postižením, obor logopedie a vývoj řeči. Praktická část bude zpracována na základě kvalitativního výzkumného šetření. Metodou sběru dat bude analýza dokumentů z poskytnuté zdravotní dokumentace a následné pozorování v průběhu výuky. Na základě získaných dat budou vypracovány případové studie s návrhem terapie. Cílem praktické části bude popsat, jaké jsou projevy narušené komunikační schopnosti u dětí s mentálním postižením a jak je rozvíjena komunikace těchto dětí. V závěru této práce bude uvedeno vyhodnocení výsledků a doporučení pro speciálně pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat narušením komunikačních schopností u dětí s mentálním postižením. V teoretické části budou zpracována témata na základě prostudované odborné literatury, zejména se bude jednat o vymezení narušené komunikační schopnosti a mentálního postižení. Dále budou také charakterizované děti s mentálním postižením, obor logopedie a vývoj řeči. Praktická část bude zpracována na základě kvalitativního výzkumného šetření. Metodou sběru dat bude analýza dokumentů z poskytnuté zdravotní dokumentace a následné pozorování v průběhu výuky. Na základě získaných dat budou vypracovány případové studie s návrhem terapie. Cílem praktické části bude popsat, jaké jsou projevy narušené komunikační schopnosti u dětí s mentálním postižením a jak je rozvíjena komunikace těchto dětí. V závěru této práce bude uvedeno vyhodnocení výsledků a doporučení pro speciálně pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
BENDOVÁ, Petra a Pavel ZIKL. Dítě s mentálním postižením ve škole. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3854-3.
ČERNÁ, Marie. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3071-7.
KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-80-247-1110-2.
NEUBAUER, Karel. Kompendium klinické logopedie: diagnostika a terapie poruch komunikace. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1390-1.
ŠKODOVÁ, Eva a Ivan JEDLIČKA. Klinická logopedie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-340-6.
ŠVARCOVÁ, Iva. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Vyd. 3., přeprac. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7.
Seznam doporučené literatury
BENDOVÁ, Petra a Pavel ZIKL. Dítě s mentálním postižením ve škole. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3854-3.
ČERNÁ, Marie. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3071-7.
KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-80-247-1110-2.
NEUBAUER, Karel. Kompendium klinické logopedie: diagnostika a terapie poruch komunikace. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1390-1.
ŠKODOVÁ, Eva a Ivan JEDLIČKA. Klinická logopedie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-340-6.
ŠVARCOVÁ, Iva. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Vyd. 3., přeprac. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7.