Tato bakalářská práce se zabývá organizovanými pohybovými aktivitami, které jsou vykonávány v mateřských školách nebo jako zájmové kroužky v jiných institucích. Cílem práce bylo zjistit, zda děti pravidelně vykonávají fyzickou aktivitu a jestli tento pohyb může ovlivňovat jejich tělesné parametry. Teoretická část práce je věnována pohybovým aktivitám v mateřské škole. Jsou zde zmíněny rozdíly mezi organizovanou a neorganizovanou pohybovou aktivitou a dále jsou popsány benefity pohybové aktivity. Zahrnuty jsou kapitoly věnující se vývoji předškolního dítěte se zaměřením na fyzickou stránku vývoje a obezitu. V hlavní části jsou popsány metody sběru dat a jejich vyhodnocení. Do studie se zapojily dvě mateřské školy a zpracováno bylo celkem 49 záznamových archů. Ze zjištěných údajů můžeme konstatovat, že děti, které mají pravidelnou organizovanou pohybovou aktivitu v MŠ a zároveň v jiných institucích, mají nejoptimálnější výsledky v jejich složení těla, zároveň to byla i nejpočetnější skupina. Na závěr můžeme tedy konstatovat, že organizovaná pohybová aktivita může mít příznivý efekt na vývoj dětského těla.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with organized physical activities that are performed in kindergartens or as interest groups in other institutions. The aim of the work was to find out whether children regularly perform physical activity, whether this movement can affect their physical parameters. The theoretical part of the work is devoted to physical activities in kindergarten, there are mentioned differences between organized and unorganized physical activity and the benefits of physical activity are described. Chapters on the development of a preschool child are included, focusing on the physical side of development and obesity. The main part describes the methods of data collection and evaluation. I am dealing with two kindergartens for the study and a total of 49 sheet records were processed. From the obtained data we can state that children who have regularly organized physical activity in kindergartens and at the same time in the other institutions, have the most optimal results in their body composition, at the same time it was also the most numerous group. In conclusion, we can state that organized physical activity can have a beneficial effect on the development of the child´s body.
physical activity, pre school child, kindergarten, childhood obesity, body parameters
Rozsah průvodní práce
50 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá organizovanými pohybovými aktivitami, které jsou vykonávány v mateřských školách nebo jako zájmové kroužky v jiných institucích. Cílem práce bylo zjistit, zda děti pravidelně vykonávají fyzickou aktivitu a jestli tento pohyb může ovlivňovat jejich tělesné parametry. Teoretická část práce je věnována pohybovým aktivitám v mateřské škole. Jsou zde zmíněny rozdíly mezi organizovanou a neorganizovanou pohybovou aktivitou a dále jsou popsány benefity pohybové aktivity. Zahrnuty jsou kapitoly věnující se vývoji předškolního dítěte se zaměřením na fyzickou stránku vývoje a obezitu. V hlavní části jsou popsány metody sběru dat a jejich vyhodnocení. Do studie se zapojily dvě mateřské školy a zpracováno bylo celkem 49 záznamových archů. Ze zjištěných údajů můžeme konstatovat, že děti, které mají pravidelnou organizovanou pohybovou aktivitu v MŠ a zároveň v jiných institucích, mají nejoptimálnější výsledky v jejich složení těla, zároveň to byla i nejpočetnější skupina. Na závěr můžeme tedy konstatovat, že organizovaná pohybová aktivita může mít příznivý efekt na vývoj dětského těla.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with organized physical activities that are performed in kindergartens or as interest groups in other institutions. The aim of the work was to find out whether children regularly perform physical activity, whether this movement can affect their physical parameters. The theoretical part of the work is devoted to physical activities in kindergarten, there are mentioned differences between organized and unorganized physical activity and the benefits of physical activity are described. Chapters on the development of a preschool child are included, focusing on the physical side of development and obesity. The main part describes the methods of data collection and evaluation. I am dealing with two kindergartens for the study and a total of 49 sheet records were processed. From the obtained data we can state that children who have regularly organized physical activity in kindergartens and at the same time in the other institutions, have the most optimal results in their body composition, at the same time it was also the most numerous group. In conclusion, we can state that organized physical activity can have a beneficial effect on the development of the child´s body.
physical activity, pre school child, kindergarten, childhood obesity, body parameters
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zjistit, zda existuje vztah mezi organizovanou pohybovou aktivitou a tělesnými parametry dětí předškolního věku (5 - 6 let).
1. Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP, PF UJEP a doporučeními pracoviště.
2. Práci realizovat v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
3. Kontakt s probandy, respondenty, nakládání s dary a údají vést v souladu s obecně platnými etickými pravidly, popř. v souladu se směrnicí "Etika vědecké a výzkumné činnosti na PF UJEP"
4. Kvalifikační práci zpracovat v souladu s dodržováním předložených norem, postupů,metod, technik a způsobů diagnostikování.
5. Při zpracování kvalifikační práce vycházet z odborných zdrojů domácího i zahraničního původu z odpovídajících ověřených zdrojů.
6. Spolupracovat s vedoucím práce podle dohodnutého způsobu a haromnogramu.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zjistit, zda existuje vztah mezi organizovanou pohybovou aktivitou a tělesnými parametry dětí předškolního věku (5 - 6 let).
1. Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP, PF UJEP a doporučeními pracoviště.
2. Práci realizovat v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
3. Kontakt s probandy, respondenty, nakládání s dary a údají vést v souladu s obecně platnými etickými pravidly, popř. v souladu se směrnicí "Etika vědecké a výzkumné činnosti na PF UJEP"
4. Kvalifikační práci zpracovat v souladu s dodržováním předložených norem, postupů,metod, technik a způsobů diagnostikování.
5. Při zpracování kvalifikační práce vycházet z odborných zdrojů domácího i zahraničního původu z odpovídajících ověřených zdrojů.
6. Spolupracovat s vedoucím práce podle dohodnutého způsobu a haromnogramu.
Seznam doporučené literatury
1. ALDHOON HAINEROVÁ, Irena. Dětská obezita: průvodce ošetřujícího lékaře. Praha: Maxdorf, c2009. Novinky v medicíně (Maxdorf). ISBN 978-80-7345-196-7.
2. DVOŘÁKOVÁ, Hana. Cvičíme a hrajeme si: metodická příručka pro učitele 1. stupně základní školy, pro učitele zvláštních škol, učitelky mateřských škol, pro cvičitele a vedoucí zájmové tělesné výchovy. Ostrava: Hanex, 1995. ISBN 80-85783-07-x.
3. DVOŘÁKOVÁ, Hana. Didaktika tělesné výchovy nejmenších dětí. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007. ISBN 978-80-7290-298-9.
4. DVOŘÁKOVÁ, Hana. Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte: [tělesná výchova ve vzdělávacím programu mateřské školy]. Vyd. 2., aktualiz. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-819-7.
5. DYLEVSKÝ, Ivan. Obecná kineziologie. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1649-7.
6. KRIŠTOFIČ, Jaroslav. Pohybová příprava dětí. Praha: Grada, 2006. Děti a sport. ISBN 80-247-1636-4.
7. PAŘÍZKOVÁ, Jana a Lidka LISÁ. Obezita v dětství a dospívání: terapie a prevence. Praha: Galén, c2007. ISBN 978-80-7262-466-9.
8. RYCHTECKÝ, Antonín a Ludmila FIALOVÁ. Didaktika školní tělesné výchovy. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-659-7.
Seznam doporučené literatury
1. ALDHOON HAINEROVÁ, Irena. Dětská obezita: průvodce ošetřujícího lékaře. Praha: Maxdorf, c2009. Novinky v medicíně (Maxdorf). ISBN 978-80-7345-196-7.
2. DVOŘÁKOVÁ, Hana. Cvičíme a hrajeme si: metodická příručka pro učitele 1. stupně základní školy, pro učitele zvláštních škol, učitelky mateřských škol, pro cvičitele a vedoucí zájmové tělesné výchovy. Ostrava: Hanex, 1995. ISBN 80-85783-07-x.
3. DVOŘÁKOVÁ, Hana. Didaktika tělesné výchovy nejmenších dětí. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007. ISBN 978-80-7290-298-9.
4. DVOŘÁKOVÁ, Hana. Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte: [tělesná výchova ve vzdělávacím programu mateřské školy]. Vyd. 2., aktualiz. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-819-7.
5. DYLEVSKÝ, Ivan. Obecná kineziologie. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1649-7.
6. KRIŠTOFIČ, Jaroslav. Pohybová příprava dětí. Praha: Grada, 2006. Děti a sport. ISBN 80-247-1636-4.
7. PAŘÍZKOVÁ, Jana a Lidka LISÁ. Obezita v dětství a dospívání: terapie a prevence. Praha: Galén, c2007. ISBN 978-80-7262-466-9.
8. RYCHTECKÝ, Antonín a Ludmila FIALOVÁ. Didaktika školní tělesné výchovy. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-659-7.