Tato bakalářská práce se zabývá problematikou komparace literárního vyprávění a jeho filmové adaptace. Předmětem zkoumání se stala novela Mladý muž a bílá velryba (1973) Vladimíra Párala a stejnojmenný film režiséra Jaromíra Jireše (z roku 1978). K naplnění cíle práce byla nejprve provedena analýza knihy a filmu a poté komparace, na jejímž základě jsme zjistili zásadní shody a rozdíly mezi oběma vyprávěními. Jednotlivá zjištění jsou pak prezentována v závěru.
Anotace v angličtině
This bachelor´s thesis deals with comparison of literary work and its movie adaption. The subject of this research is a novel Mladý muž a bílá velryba (1973) by Vladimír Páral and an eponymous movie by director Jaromír Jireš (from 1978). To fulfill the goal of this thesis, an analysis of the book and the movie was first performer, then the comparison in which we found out important conformities and differences between both of these narratives. These individual findings are presented in the conclusion.
Klíčová slova
Vladimír Páral, Mladý muž a bílá velryba, novela, film, vyprávění, komparace
Klíčová slova v angličtině
Vladimír Páral, Mladý muž a bílá velryba, novel, film, narration, comparation
Rozsah průvodní práce
46 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou komparace literárního vyprávění a jeho filmové adaptace. Předmětem zkoumání se stala novela Mladý muž a bílá velryba (1973) Vladimíra Párala a stejnojmenný film režiséra Jaromíra Jireše (z roku 1978). K naplnění cíle práce byla nejprve provedena analýza knihy a filmu a poté komparace, na jejímž základě jsme zjistili zásadní shody a rozdíly mezi oběma vyprávěními. Jednotlivá zjištění jsou pak prezentována v závěru.
Anotace v angličtině
This bachelor´s thesis deals with comparison of literary work and its movie adaption. The subject of this research is a novel Mladý muž a bílá velryba (1973) by Vladimír Páral and an eponymous movie by director Jaromír Jireš (from 1978). To fulfill the goal of this thesis, an analysis of the book and the movie was first performer, then the comparison in which we found out important conformities and differences between both of these narratives. These individual findings are presented in the conclusion.
Klíčová slova
Vladimír Páral, Mladý muž a bílá velryba, novela, film, vyprávění, komparace
Klíčová slova v angličtině
Vladimír Páral, Mladý muž a bílá velryba, novel, film, narration, comparation
Zásady pro vypracování
Shromáždit, prostudovat, utřídit a kriticky zhodnotit veškeré informační zdroje vztahující se k tématu, poučit se v literární teorii a teorii a praxi filmové adaptace. Seznámit se s Páralovou prózou Mladý muž a bílá velryba a s její stejnojmennou filmovou adaptací.
V úvodu věcně popsat předmět kvalifikační práce, teoretická východiska, použité postupy.
Poté představit autora jako svérázný autorský typ s osobitým stylem, stručně se vyjádřit k poetice díla na počátku 70. let 20. století, a to i v kontextu historickém a kulturním.
V hlavní části kvalifikační práce provést analýzu knihy a filmu (pozornost zaměřit především na kategorii vypravěče, postavy, času a prostoru) a najít společné znaky a rozdíly obou děl (přitom se zaměřit zejména na výběr jednotlivých událostí, posuny v rovině významu a prezentace událostí).
Shrnout důležité poznatky.
Zásady pro vypracování
Shromáždit, prostudovat, utřídit a kriticky zhodnotit veškeré informační zdroje vztahující se k tématu, poučit se v literární teorii a teorii a praxi filmové adaptace. Seznámit se s Páralovou prózou Mladý muž a bílá velryba a s její stejnojmennou filmovou adaptací.
V úvodu věcně popsat předmět kvalifikační práce, teoretická východiska, použité postupy.
Poté představit autora jako svérázný autorský typ s osobitým stylem, stručně se vyjádřit k poetice díla na počátku 70. let 20. století, a to i v kontextu historickém a kulturním.
V hlavní části kvalifikační práce provést analýzu knihy a filmu (pozornost zaměřit především na kategorii vypravěče, postavy, času a prostoru) a najít společné znaky a rozdíly obou děl (přitom se zaměřit zejména na výběr jednotlivých událostí, posuny v rovině významu a prezentace událostí).
Shrnout důležité poznatky.
Seznam doporučené literatury
HODROVÁ, D. a kol. Na okraji chaosu. Poetika literárního díla 20. století. Praha: Torst, 2001
MITOSEKOVÁ, Z. Teorie literatury. Brno: Host, 2008
MOCNÁ, D., PETERKA, J. a kol. Encyklopedie literárních žánrů. Praha, Litomyšl: Paseka, 2004
NÜNNING, A. Lexikon teorie literatury a kultury. Brno: Host, 2006
PAVERA, L. VŠETIČKA, F. Lexikon literárních pojmů. Olomouc, J. Teorie literatury pro učitele. Praha: PF-UK, 2001
RIMMON-KENANOVÁ, S. Poetika vyprávění. Brno: Host, 2001
BORDWELL, D. - THOMPSON, K. Umění filmu: úvod do studia formy a stylu. Praha: Akademie múzických umění, 2011
CHATMAN, S. B. - THOMPSON, K. Příběh a diskurs: narativní struktura v literatuře a filmu. Brno: Host, 2008
BUBENÍČEK, P. Mezi slovem a obrazem: teorie a praxe filmové adaptace literárního díla. Brno: 2007. Dostupné z: http://is.muni.cz/th/6978/ff_d/. Disertační práce. Masarykova univerzita.
MIŠÍKOVÁ, K. - THOMPSON, K. Mysl a příběh ve filmové fikci: o kognitivistických přístupech k teorii filmové narace. Praha: Akademie múzických umění, 2009
Seznam doporučené literatury
HODROVÁ, D. a kol. Na okraji chaosu. Poetika literárního díla 20. století. Praha: Torst, 2001
MITOSEKOVÁ, Z. Teorie literatury. Brno: Host, 2008
MOCNÁ, D., PETERKA, J. a kol. Encyklopedie literárních žánrů. Praha, Litomyšl: Paseka, 2004
NÜNNING, A. Lexikon teorie literatury a kultury. Brno: Host, 2006
PAVERA, L. VŠETIČKA, F. Lexikon literárních pojmů. Olomouc, J. Teorie literatury pro učitele. Praha: PF-UK, 2001
RIMMON-KENANOVÁ, S. Poetika vyprávění. Brno: Host, 2001
BORDWELL, D. - THOMPSON, K. Umění filmu: úvod do studia formy a stylu. Praha: Akademie múzických umění, 2011
CHATMAN, S. B. - THOMPSON, K. Příběh a diskurs: narativní struktura v literatuře a filmu. Brno: Host, 2008
BUBENÍČEK, P. Mezi slovem a obrazem: teorie a praxe filmové adaptace literárního díla. Brno: 2007. Dostupné z: http://is.muni.cz/th/6978/ff_d/. Disertační práce. Masarykova univerzita.
MIŠÍKOVÁ, K. - THOMPSON, K. Mysl a příběh ve filmové fikci: o kognitivistických přístupech k teorii filmové narace. Praha: Akademie múzických umění, 2009