Bakalářská práce se zabývá diagnostikou obecných dimenzí osobnosti u mladistvých ve věku 15 18 let, kteří jsou v rámci nařízené ústavní výchovy umístěni v dětském domově a u mladistvých žijících v rodinném prostředí. Cílem práce je porovnat obecné dimenze osobnosti u vybraných skupin respondentů.
Teoretická část se věnuje v obecné rovině tématu osobnosti a problematice ústavní výchovy. Praktickou část tvoří výsledky standardizovaného dotazníkového šetření pomocí NEO pětifaktorového osobnostního inventáře (Costy, McCraee, 2001). Cílem výzkumného šetření je zjistit, nalézt a porovnat odlišnosti v obecných dimenzích osobnosti u vybraných skupin respondentů, kteří jsou umístěni v rámci ústavní výchovy v dětském domově a mladistvých žijících v rodinném prostředí. Na základě výzkumu jsou formulovány závěry a doporučení, která lze využít v praxi sociální pedagogiky a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the diagnosis of general dimensions of personality in adolescents aged 15 - 18 years, who are placed in a children's home and in adolescents living in a family environment as part of the ordered institutional education. The aim of the work is to compare the general dimensions of personality in selected groups of respondents.
The theoretical part deals in general with the topic of personality and the issue of institutional education. The practical part consists of the results of a standardized questionnaire survey using NEO five-factor personality inventory (Costy, McCraee, 2001). The aim of the research is to find out, find and compare differences in the general dimensions of personality in selected groups of respondents who are placed in institutional care in a children's home and adolescents living in a family environment. Based on the research, conclusions and recommendations are formulated that can be used in the practice of social pedagogy and other disciplines of the so-called helping professions.
Klíčová slova
osobnost, adolescence, ústavní výchova, dětský domov, standardizovaný dotazník
Bakalářská práce se zabývá diagnostikou obecných dimenzí osobnosti u mladistvých ve věku 15 18 let, kteří jsou v rámci nařízené ústavní výchovy umístěni v dětském domově a u mladistvých žijících v rodinném prostředí. Cílem práce je porovnat obecné dimenze osobnosti u vybraných skupin respondentů.
Teoretická část se věnuje v obecné rovině tématu osobnosti a problematice ústavní výchovy. Praktickou část tvoří výsledky standardizovaného dotazníkového šetření pomocí NEO pětifaktorového osobnostního inventáře (Costy, McCraee, 2001). Cílem výzkumného šetření je zjistit, nalézt a porovnat odlišnosti v obecných dimenzích osobnosti u vybraných skupin respondentů, kteří jsou umístěni v rámci ústavní výchovy v dětském domově a mladistvých žijících v rodinném prostředí. Na základě výzkumu jsou formulovány závěry a doporučení, která lze využít v praxi sociální pedagogiky a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the diagnosis of general dimensions of personality in adolescents aged 15 - 18 years, who are placed in a children's home and in adolescents living in a family environment as part of the ordered institutional education. The aim of the work is to compare the general dimensions of personality in selected groups of respondents.
The theoretical part deals in general with the topic of personality and the issue of institutional education. The practical part consists of the results of a standardized questionnaire survey using NEO five-factor personality inventory (Costy, McCraee, 2001). The aim of the research is to find out, find and compare differences in the general dimensions of personality in selected groups of respondents who are placed in institutional care in a children's home and adolescents living in a family environment. Based on the research, conclusions and recommendations are formulated that can be used in the practice of social pedagogy and other disciplines of the so-called helping professions.
Klíčová slova
osobnost, adolescence, ústavní výchova, dětský domov, standardizovaný dotazník
Bakalářská práce se bude zabývat diagnostikou obecných dimenzí osobnosti u mladistvých ve věku 15-18 let, kteří jsou v rámci nařízené ústavní výchovy umístěni v dětském domově a u mladistvých žijících v rodinném prostředí. Cílem práce bude porovnat obecné dimenze osobnosti u vybraných skupin respondentů. Teoretická část se bude věnovat v obecné rovině tématu osobnosti a problematice ústavní výchovy. Praktickou část budou tvořit výsledky standardizovaného dotazníkového šetření pomocí NEO pětifaktorového osobnostního inventáře (Costy, McCraee, 2001). Cílem výzkumného šetření bude zjistit, nalézt a porovnat odlišnosti v obecných dimenzích osobnosti u vybraných skupin respondentů, kteří jsou umístěni v rámci ústavní výchovy v dětském domově a mladistvých žijících v rodinném prostředí. Na základě výzkumu budou formulovány závěry a doporučení, která budou využitelná v praxi sociální pedagogiky a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat diagnostikou obecných dimenzí osobnosti u mladistvých ve věku 15-18 let, kteří jsou v rámci nařízené ústavní výchovy umístěni v dětském domově a u mladistvých žijících v rodinném prostředí. Cílem práce bude porovnat obecné dimenze osobnosti u vybraných skupin respondentů. Teoretická část se bude věnovat v obecné rovině tématu osobnosti a problematice ústavní výchovy. Praktickou část budou tvořit výsledky standardizovaného dotazníkového šetření pomocí NEO pětifaktorového osobnostního inventáře (Costy, McCraee, 2001). Cílem výzkumného šetření bude zjistit, nalézt a porovnat odlišnosti v obecných dimenzích osobnosti u vybraných skupin respondentů, kteří jsou umístěni v rámci ústavní výchovy v dětském domově a mladistvých žijících v rodinném prostředí. Na základě výzkumu budou formulovány závěry a doporučení, která budou využitelná v praxi sociální pedagogiky a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Seznam doporučené literatury
ČÍRTKOVÁ, Ludmila. Kriminální psychologie. Praha: Eurounion, 1998. ISBN 80-85858-70-3.
FISCHER, Slavomil a ŠKODA, Jiří. Sociální patologie. Analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2781-3.
FISCHER, Slavomil, ŠKODA, Jiří, SVOBODA, Zdeněk a ZILCHER, Ladislav. Speciální pedagogika. Edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7.
HENDL, Jan. Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-123-9.
JEDLIČKA, Richard, FRANCLOVÁ, Marta, KOMZÁKOVÁ, Martina a kol. Poruchy socializace u dětí a dospívajících. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5447-5.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychický vývoj dítěte v náhradní rodinné péči. Praha: Středisko náhradní rodinné péče, 2012. ISBN 978-80-87455-14-2.
VÁGNEROVÁ, Marie. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0696-5.
Seznam doporučené literatury
ČÍRTKOVÁ, Ludmila. Kriminální psychologie. Praha: Eurounion, 1998. ISBN 80-85858-70-3.
FISCHER, Slavomil a ŠKODA, Jiří. Sociální patologie. Analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2781-3.
FISCHER, Slavomil, ŠKODA, Jiří, SVOBODA, Zdeněk a ZILCHER, Ladislav. Speciální pedagogika. Edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7.
HENDL, Jan. Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-123-9.
JEDLIČKA, Richard, FRANCLOVÁ, Marta, KOMZÁKOVÁ, Martina a kol. Poruchy socializace u dětí a dospívajících. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5447-5.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychický vývoj dítěte v náhradní rodinné péči. Praha: Středisko náhradní rodinné péče, 2012. ISBN 978-80-87455-14-2.
VÁGNEROVÁ, Marie. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0696-5.