Práce se zabývá nákupním chováním spotřebitelů na Severočeských farmářských trzích ve městech Děčín, Chomutov, Teplice a Ústí nad Labem. Dále pak cenovou dostupností čerstvé produkce na farmářských trzích. Ke sběru dat bylo využito dotazníkové šetření, které bylo prováděno osobně ve vybraných městech. Otázky byly zaměřeny především na motivace návštěvy trhů, nákupní chování a spokojenost s trhy. Chí-kvadrát test dobré shody byl využit k testování rozdílů mezi zastoupením motivací. Ke srovnání cen produktů mezi farmářskými trhy a supermarkety bylo využito Mann-Whitneyho testu. Cenovým porovnáním bylo zjištěno, že jsou ceny ovoce a zeleniny na farmářských trzích a v supermarketech srovnatelné. Pro vyhodnocení dat z dotazníkového šetření byla dále využita Friedmanova ANOVA, Kruskal-Wallis test a Wilcoxonův test. Výsledky dotazníkového šetření ukazují, že návštěvníci jsou převážně ženy ve věku 35-55 let se středoškolským vzděláním. Lidé jsou k návštěvě motivováni především nákupem kvalitní a čerstvé produkce, což jsou i důležité faktory při výběru produktů. Jako hlavní překážka návštěvy trhů byla respondenty identifikována provozní doba, ke které zároveň v rámci spokojenosti zaujímají neutrální postoj. Nejvíce jsou spokojeni návštěvníci farmářských trhů v Chomutově.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on purchase behavior of consumers in the North Bohemia farmers markets in the cities of Děčín, Chomutov, Teplice and Ústí nad Labem. Futhermore the affordability of fresh produce in farmers' markets is examined. A questionnaire survey was used to collect data, which was conducted in person in selected cities. The questions focused mainly on the motivations for visiting the markets, shopping behavior and satisfaction with the markets. The Chi-square goodness of fit test was used to test for differences in the representation of motivations. The Mann-Whitney test was used to compare product prices between farmers' markets and supermarkets. The price comparison showed that the prices of fruit and vegetables at farmers' markets and supermarkets are comparable. Friedman's ANOVA, Kruskal-Wallis test and Wilcoxon test were also used to evaluate the data. The results of the questionnaire survey show that visitors are mostly women aged 35-55 with a secondary education. People are motivated to visit mainly by buying quality and fresh produce, which are also important factors when choosing products. The main obstacle to visiting the markets was identified by the respondents as operating hours, to which they also take a neutral position in terms of satisfaction. The most satisfied are the visitors of the farmers' markets in Chomutov.
Klíčová slova
Farmářské trhy, cenové porovnání, nákupní chování, lokální produkty, čerstvé potraviny, motivace, Ústecký kraj
Klíčová slova v angličtině
Farmers market, price comparison, consumers choice, local produce, fresh produce, motivations, The Ústí region
Rozsah průvodní práce
71 s. (90 719)
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá nákupním chováním spotřebitelů na Severočeských farmářských trzích ve městech Děčín, Chomutov, Teplice a Ústí nad Labem. Dále pak cenovou dostupností čerstvé produkce na farmářských trzích. Ke sběru dat bylo využito dotazníkové šetření, které bylo prováděno osobně ve vybraných městech. Otázky byly zaměřeny především na motivace návštěvy trhů, nákupní chování a spokojenost s trhy. Chí-kvadrát test dobré shody byl využit k testování rozdílů mezi zastoupením motivací. Ke srovnání cen produktů mezi farmářskými trhy a supermarkety bylo využito Mann-Whitneyho testu. Cenovým porovnáním bylo zjištěno, že jsou ceny ovoce a zeleniny na farmářských trzích a v supermarketech srovnatelné. Pro vyhodnocení dat z dotazníkového šetření byla dále využita Friedmanova ANOVA, Kruskal-Wallis test a Wilcoxonův test. Výsledky dotazníkového šetření ukazují, že návštěvníci jsou převážně ženy ve věku 35-55 let se středoškolským vzděláním. Lidé jsou k návštěvě motivováni především nákupem kvalitní a čerstvé produkce, což jsou i důležité faktory při výběru produktů. Jako hlavní překážka návštěvy trhů byla respondenty identifikována provozní doba, ke které zároveň v rámci spokojenosti zaujímají neutrální postoj. Nejvíce jsou spokojeni návštěvníci farmářských trhů v Chomutově.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on purchase behavior of consumers in the North Bohemia farmers markets in the cities of Děčín, Chomutov, Teplice and Ústí nad Labem. Futhermore the affordability of fresh produce in farmers' markets is examined. A questionnaire survey was used to collect data, which was conducted in person in selected cities. The questions focused mainly on the motivations for visiting the markets, shopping behavior and satisfaction with the markets. The Chi-square goodness of fit test was used to test for differences in the representation of motivations. The Mann-Whitney test was used to compare product prices between farmers' markets and supermarkets. The price comparison showed that the prices of fruit and vegetables at farmers' markets and supermarkets are comparable. Friedman's ANOVA, Kruskal-Wallis test and Wilcoxon test were also used to evaluate the data. The results of the questionnaire survey show that visitors are mostly women aged 35-55 with a secondary education. People are motivated to visit mainly by buying quality and fresh produce, which are also important factors when choosing products. The main obstacle to visiting the markets was identified by the respondents as operating hours, to which they also take a neutral position in terms of satisfaction. The most satisfied are the visitors of the farmers' markets in Chomutov.
Klíčová slova
Farmářské trhy, cenové porovnání, nákupní chování, lokální produkty, čerstvé potraviny, motivace, Ústecký kraj
Klíčová slova v angličtině
Farmers market, price comparison, consumers choice, local produce, fresh produce, motivations, The Ústí region
Zásady pro vypracování
V posledních dvou desetiletích došlo k rozšíření farmářských trhů, a přesto je studií, které by zkoumaly motivace zákazníků poskromnu. Dosavadní studie se v názorech na cenovou dostupnost čerstvé produkce na farmářských trzích rozcházejí. Jako klíčové faktory pro návštěvu trhů jsou často uváděny nákup čerstvých, nebo lokálních produktů. Účelem této práce bude zjistit, jaké faktory motivují zákazníky vybraných farmářských trhů v Ústeckém kraji k jejich návštěvě a nákupu na nich. Data budou sbírána osobně na vybraných farmářských trzích pomocí dotazníkového šetření. Na základě dat bude možné definovat profil typického zákazníka. Za použití vhodných testů bude zkoumáno, jaké faktory je nejvíce motivují trhy navštěvovat a jestli se motivace liší v závislosti na charakteristikách respondenta. Testováno bude i jaké produkty nejčastěji nakupují a jaké faktory jsou pro ně při výběru potravin důležité. Dále bude dotazník obsahovat otázky zaměřené na zjištění bariér, kvůli kterým nenavštěvují lidé trhy častěji a také na jejich spokojenost s trhy. Pomocí kalkulační metody a vhodných testů bude provedeno cenové porovnání vybraných čerstvých produktů mezi farmářskými trhy a supermarkety za účelem zjištění, zda jsou ceny srovnatelné. Výsledky této práce budou moci využít provozovatelé farmářských trhů, například ke zlepšení nabízených služeb a snadnějšímu zacílení na zákazníky.
Zásady pro vypracování
V posledních dvou desetiletích došlo k rozšíření farmářských trhů, a přesto je studií, které by zkoumaly motivace zákazníků poskromnu. Dosavadní studie se v názorech na cenovou dostupnost čerstvé produkce na farmářských trzích rozcházejí. Jako klíčové faktory pro návštěvu trhů jsou často uváděny nákup čerstvých, nebo lokálních produktů. Účelem této práce bude zjistit, jaké faktory motivují zákazníky vybraných farmářských trhů v Ústeckém kraji k jejich návštěvě a nákupu na nich. Data budou sbírána osobně na vybraných farmářských trzích pomocí dotazníkového šetření. Na základě dat bude možné definovat profil typického zákazníka. Za použití vhodných testů bude zkoumáno, jaké faktory je nejvíce motivují trhy navštěvovat a jestli se motivace liší v závislosti na charakteristikách respondenta. Testováno bude i jaké produkty nejčastěji nakupují a jaké faktory jsou pro ně při výběru potravin důležité. Dále bude dotazník obsahovat otázky zaměřené na zjištění bariér, kvůli kterým nenavštěvují lidé trhy častěji a také na jejich spokojenost s trhy. Pomocí kalkulační metody a vhodných testů bude provedeno cenové porovnání vybraných čerstvých produktů mezi farmářskými trhy a supermarkety za účelem zjištění, zda jsou ceny srovnatelné. Výsledky této práce budou moci využít provozovatelé farmářských trhů, například ke zlepšení nabízených služeb a snadnějšímu zacílení na zákazníky.
Seznam doporučené literatury
Dodds, R., Holmes, M., Arunsopha, V., Chin, N., Le, T., Maung, S., & Shum, M. (2014). Consumer choice and farmers' markets. Journal of agricultural and environmental ethics, 27(3), 397-416. https://doi.org/10.1007/s10806-013-9469-4
Lucan, S. C., Maroko, A. R., Sanon, O., Frias, R., & Schechter, C. B. (2015). Urban farmers' markets: Accessibility, offerings, and produce variety, quality, and price compared to nearby stores. Appetite, 90, 23-30. https://doi.org/10.1016/j.appet.2015.02.034
McGuirt, J. T., Jilcott, S. B., Liu, H., & Ammerman, A. S. (2011). Produce price savings for consumers at farmers' markets compared to supermarkets in North Carolina. Journal of Hunger & Environmental Nutrition, 6(1), 86-98. https://doi.org/10.1080/19320248.2010.551031
Pokorná, J., Pilař, L., Balcarová, T., & Sergeeva, I. (2015). Value Proposition Canvas: Identification of Pains, Gains and Customer Jobs at Farmers' Markets. AGRIS on-line Papers in Economics and Informatics, 7(665-2016-45080), 123-130 https://doi.org/10.22004/ag.econ.231899
Smithers, J., & Joseph, A. E. (2010). The trouble with authenticity: separating ideology from practice at the farmers' market. Agriculture and human values, 27(2), 239-247.https://doi.org/10.1007/s10460-009-9250-5
Spilková, J., Fendrychová, L., & Syrovátková, M. (2013). Farmers' markets in Prague: a new challenge within the urban shoppingscape. Agriculture and human values, 30(2), 179-191. https://doi.org/10.1007/s10460-012-9395-5
Trobe, H. L. (2001). Farmers' markets: consuming local rural produce. International journal of consumer studies, 25(3), 181-192. https://doi.org/10.1046/j.1470-6431.2001.00171.x
Wolf, M. M., Spittler, A., & Ahern, J. (2005). A profile of farmers' market consumers and the perceived advantages of produce sold at farmers' markets. Journal of Food Distribution Research, 36(856-2016-57429), 192-201. https://doi.org/10.22004/ag.econ.26768
Seznam doporučené literatury
Dodds, R., Holmes, M., Arunsopha, V., Chin, N., Le, T., Maung, S., & Shum, M. (2014). Consumer choice and farmers' markets. Journal of agricultural and environmental ethics, 27(3), 397-416. https://doi.org/10.1007/s10806-013-9469-4
Lucan, S. C., Maroko, A. R., Sanon, O., Frias, R., & Schechter, C. B. (2015). Urban farmers' markets: Accessibility, offerings, and produce variety, quality, and price compared to nearby stores. Appetite, 90, 23-30. https://doi.org/10.1016/j.appet.2015.02.034
McGuirt, J. T., Jilcott, S. B., Liu, H., & Ammerman, A. S. (2011). Produce price savings for consumers at farmers' markets compared to supermarkets in North Carolina. Journal of Hunger & Environmental Nutrition, 6(1), 86-98. https://doi.org/10.1080/19320248.2010.551031
Pokorná, J., Pilař, L., Balcarová, T., & Sergeeva, I. (2015). Value Proposition Canvas: Identification of Pains, Gains and Customer Jobs at Farmers' Markets. AGRIS on-line Papers in Economics and Informatics, 7(665-2016-45080), 123-130 https://doi.org/10.22004/ag.econ.231899
Smithers, J., & Joseph, A. E. (2010). The trouble with authenticity: separating ideology from practice at the farmers' market. Agriculture and human values, 27(2), 239-247.https://doi.org/10.1007/s10460-009-9250-5
Spilková, J., Fendrychová, L., & Syrovátková, M. (2013). Farmers' markets in Prague: a new challenge within the urban shoppingscape. Agriculture and human values, 30(2), 179-191. https://doi.org/10.1007/s10460-012-9395-5
Trobe, H. L. (2001). Farmers' markets: consuming local rural produce. International journal of consumer studies, 25(3), 181-192. https://doi.org/10.1046/j.1470-6431.2001.00171.x
Wolf, M. M., Spittler, A., & Ahern, J. (2005). A profile of farmers' market consumers and the perceived advantages of produce sold at farmers' markets. Journal of Food Distribution Research, 36(856-2016-57429), 192-201. https://doi.org/10.22004/ag.econ.26768