V automobilovém průmyslu v České republice se v roce 2019 vyrobilo více než 1,4 milionu automobilů, přičemž tento průmysl tvoří skoro 10 % českého HDP a každý rok se v něm investuje 8 miliard korun do vědy a výzkumu (CzechInvest, 2019). Je tedy velmi důležité zjistit, jakým směrem se ubírá spotřebitelské chování, například zda se český spotřebitel spíš obrací směrem k mobility-as-a-service (MaaS). Studie od Kim, Tanaka, & Schmöcker (2019) ukazuje, že mladí lidé, kteří tráví více času online, se přiklánějí více k MaaS, než lidé trávící svůj volný čas jiným způsobem. Zdroje také naznačují, že spotřebitelé jsou velmi špatně informovaní v oblasti elektromobility, a proto se více přiklánějí ke koupi vozidla s konvenčním motorem (Junquera, Moreno, & Álvarez, 2016), a také že kladou největší důraz na bezpečnost vozu (Tarigan, 2019). Cílem této práce je zjistit a vyhodnotit postoje, preference a faktory, které ovlivňují studenty UJEP při rozhodování o nákupu osobního automobilu v závislosti na jejich životním stylu, karierních cestách, sociodemografických údajích a fakultách, na kterých studují. Sekundárně se práce zaměří na to, v jaké míře se u nich objevují nové trendy (např. MaaS). Data budou sbírána od studentů UJEP pomocí online dotazníkového šetření, který bude obsahovat uzavřené otázky, polouzavřené otázky a škály. Tato data budou vyhodnocována pomocí popisné statistiky a statistických testů. Tento projekt nebude obsahovat reprezentativní vzorek, přesto práce bude moci posloužit jako podklad pro rozsáhlý a hlubší národní nebo mezinárodní vědecký výzkum v oblasti faktorů a preferencí, které ovlivňují na trh vstupujícího zákazníka při výběru jeho automobilu a nových trendů v mobilitě, zároveň ovlivní rozhodování prodejců a poskytovatelů služeb.
Anotace v angličtině
The automotive industry in the Czech Republic produced more than 1.4 million cars in 2019, accounting for almost 10% of Czech GDP and investing 8 billion crowns in science and research every year (CzechInvest, 2019). It is therefore very important to find out in which direction consumer behavior is moving, for example whether the Czech consumer is rather moving towards mobility-as-a-service (MaaS). A study by Kim, Tanaka, & Schmöcker (2019) shows that young people who spend more time online are more inclined to MaaS than people who spend their free time in other ways. Sources also suggest that consumers are very poorly informed about electromobility and are therefore more inclined to buy a vehicle with a conventional engine (Junquera, Moreno, & Álvarez, 2016), and also place the greatest emphasis on car safety (Tarigan, 2019). The aim of this work is to identify and evaluate attitudes, preferences and factors that influence UJEP students in deciding to buy a car depending on their lifestyle, career paths, socio-demographic data and the faculties in which they study. Secondly, the work will focus on the extent to which new trends are emerging (eg MaaS). Data will be collected from UJEP students using an online questionnaire survey, which will include closed questions, semi-closed questions and scales. These data will be evaluated using descriptive statistics and statistical tests. This project will not contain a representative sample, yet the work will serve as a basis for extensive and in-depth national or international scientific research on factors and preferences that affect the market entrant in choosing a car and new trends in mobility, while influencing dealer decisions and service providers.
Automotive, Consumer, Consumer decision making, Car configuration, Electromobility, Buying a car, MaaS; Sustainable mobility, Mobility
Rozsah průvodní práce
73 s. (104 723 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
V automobilovém průmyslu v České republice se v roce 2019 vyrobilo více než 1,4 milionu automobilů, přičemž tento průmysl tvoří skoro 10 % českého HDP a každý rok se v něm investuje 8 miliard korun do vědy a výzkumu (CzechInvest, 2019). Je tedy velmi důležité zjistit, jakým směrem se ubírá spotřebitelské chování, například zda se český spotřebitel spíš obrací směrem k mobility-as-a-service (MaaS). Studie od Kim, Tanaka, & Schmöcker (2019) ukazuje, že mladí lidé, kteří tráví více času online, se přiklánějí více k MaaS, než lidé trávící svůj volný čas jiným způsobem. Zdroje také naznačují, že spotřebitelé jsou velmi špatně informovaní v oblasti elektromobility, a proto se více přiklánějí ke koupi vozidla s konvenčním motorem (Junquera, Moreno, & Álvarez, 2016), a také že kladou největší důraz na bezpečnost vozu (Tarigan, 2019). Cílem této práce je zjistit a vyhodnotit postoje, preference a faktory, které ovlivňují studenty UJEP při rozhodování o nákupu osobního automobilu v závislosti na jejich životním stylu, karierních cestách, sociodemografických údajích a fakultách, na kterých studují. Sekundárně se práce zaměří na to, v jaké míře se u nich objevují nové trendy (např. MaaS). Data budou sbírána od studentů UJEP pomocí online dotazníkového šetření, který bude obsahovat uzavřené otázky, polouzavřené otázky a škály. Tato data budou vyhodnocována pomocí popisné statistiky a statistických testů. Tento projekt nebude obsahovat reprezentativní vzorek, přesto práce bude moci posloužit jako podklad pro rozsáhlý a hlubší národní nebo mezinárodní vědecký výzkum v oblasti faktorů a preferencí, které ovlivňují na trh vstupujícího zákazníka při výběru jeho automobilu a nových trendů v mobilitě, zároveň ovlivní rozhodování prodejců a poskytovatelů služeb.
Anotace v angličtině
The automotive industry in the Czech Republic produced more than 1.4 million cars in 2019, accounting for almost 10% of Czech GDP and investing 8 billion crowns in science and research every year (CzechInvest, 2019). It is therefore very important to find out in which direction consumer behavior is moving, for example whether the Czech consumer is rather moving towards mobility-as-a-service (MaaS). A study by Kim, Tanaka, & Schmöcker (2019) shows that young people who spend more time online are more inclined to MaaS than people who spend their free time in other ways. Sources also suggest that consumers are very poorly informed about electromobility and are therefore more inclined to buy a vehicle with a conventional engine (Junquera, Moreno, & Álvarez, 2016), and also place the greatest emphasis on car safety (Tarigan, 2019). The aim of this work is to identify and evaluate attitudes, preferences and factors that influence UJEP students in deciding to buy a car depending on their lifestyle, career paths, socio-demographic data and the faculties in which they study. Secondly, the work will focus on the extent to which new trends are emerging (eg MaaS). Data will be collected from UJEP students using an online questionnaire survey, which will include closed questions, semi-closed questions and scales. These data will be evaluated using descriptive statistics and statistical tests. This project will not contain a representative sample, yet the work will serve as a basis for extensive and in-depth national or international scientific research on factors and preferences that affect the market entrant in choosing a car and new trends in mobility, while influencing dealer decisions and service providers.
Automotive, Consumer, Consumer decision making, Car configuration, Electromobility, Buying a car, MaaS; Sustainable mobility, Mobility
Zásady pro vypracování
V automobilovém průmyslu v České republice se v roce 2019 vyrobilo více než 1,4
milionu automobilů, přičemž tento průmysl tvoří skoro 10 % českého HDP a každý rok
se v něm investuje 8 miliard korun do vědy a výzkumu (CzechInvest, 2019). Je tedy
velmi důležité zjistit, jakým směrem se ubírá spotřebitelské chování, například zda se
český spotřebitel spíš obrací směrem k mobility-as-a-service (MaaS). Studie od Kim,
Tanaka, & Schmöcker (2019) ukazuje, že mladí lidé, kteří tráví více času online, se
přiklánějí více k MaaS, než lidé trávící svůj volný čas jiným způsobem. Zdroje také
naznačují, že spotřebitelé jsou velmi špatně informovaní v oblasti elektromobility, a
proto se více přiklánějí ke koupi vozidla s konvenčním motorem (Junquera, Moreno, &
Álvarez, 2016), a také že kladou největší důraz na bezpečnost vozu (Tarigan, 2019).
Cílem této práce je zjistit a vyhodnotit postoje, preference a faktory, které ovlivňují
studenty UJEP při rozhodování o nákupu osobního automobilu v závislosti na jejich
životním stylu, karierních cestách, sociodemografických údajích a fakultách, na kterých
studují. Sekundárně se práce zaměří na to, v jaké míře se u nich objevují nové trendy
(např. MaaS). Data budou sbírána od studentů UJEP pomocí online dotazníkového
šetření, který bude obsahovat uzavřené otázky, polouzavřené otázky a škály. Tato data
budou vyhodnocována pomocí popisné statistiky a statistických testů. Tento projekt
nebude obsahovat reprezentativní vzorek, přesto práce bude moci posloužit jako
podklad pro rozsáhlý a hlubší národní nebo mezinárodní vědecký výzkum v oblasti
faktorů a preferencí, které ovlivňují na trh vstupujícího zákazníka při výběru jeho
automobilu a nových trendů v mobilitě, zároveň ovlivní rozhodování prodejců a
poskytovatelů služeb.
Zásady pro vypracování
V automobilovém průmyslu v České republice se v roce 2019 vyrobilo více než 1,4
milionu automobilů, přičemž tento průmysl tvoří skoro 10 % českého HDP a každý rok
se v něm investuje 8 miliard korun do vědy a výzkumu (CzechInvest, 2019). Je tedy
velmi důležité zjistit, jakým směrem se ubírá spotřebitelské chování, například zda se
český spotřebitel spíš obrací směrem k mobility-as-a-service (MaaS). Studie od Kim,
Tanaka, & Schmöcker (2019) ukazuje, že mladí lidé, kteří tráví více času online, se
přiklánějí více k MaaS, než lidé trávící svůj volný čas jiným způsobem. Zdroje také
naznačují, že spotřebitelé jsou velmi špatně informovaní v oblasti elektromobility, a
proto se více přiklánějí ke koupi vozidla s konvenčním motorem (Junquera, Moreno, &
Álvarez, 2016), a také že kladou největší důraz na bezpečnost vozu (Tarigan, 2019).
Cílem této práce je zjistit a vyhodnotit postoje, preference a faktory, které ovlivňují
studenty UJEP při rozhodování o nákupu osobního automobilu v závislosti na jejich
životním stylu, karierních cestách, sociodemografických údajích a fakultách, na kterých
studují. Sekundárně se práce zaměří na to, v jaké míře se u nich objevují nové trendy
(např. MaaS). Data budou sbírána od studentů UJEP pomocí online dotazníkového
šetření, který bude obsahovat uzavřené otázky, polouzavřené otázky a škály. Tato data
budou vyhodnocována pomocí popisné statistiky a statistických testů. Tento projekt
nebude obsahovat reprezentativní vzorek, přesto práce bude moci posloužit jako
podklad pro rozsáhlý a hlubší národní nebo mezinárodní vědecký výzkum v oblasti
faktorů a preferencí, které ovlivňují na trh vstupujícího zákazníka při výběru jeho
automobilu a nových trendů v mobilitě, zároveň ovlivní rozhodování prodejců a
poskytovatelů služeb.
Seznam doporučené literatury
Belgiawan, P. F., Schmoecker, J. -dirk, Abou-zeid, M., Walker, J., Lee, T. -chang, Ettema, D. F., & Fujii, S. (2014). Car ownership motivations among undergraduate students in China, Indonesia, Japan, Lebanon, Netherlands, Taiwan, and USA. Transportation, 41(6), 1227-1244. https://doi.org/10.1007/s11116-014-9548-z
CzechInvest. (2019). Retrieved May 13, 2020, from https://www.czechinvest.org/cz/Sluzby-pro-investory/Klicove-sektory/Automobilovy-prumysl
Folkvord, F., Veltri, G. A., Lupiá\ nez-Villanueva, F., Tornese, P., Codagnone, C., & Gaskell, G. (2015). The effects of ecolabels on environmentally- and health-friendly cars: an online survey and two experimental studies. The International Journal Of Life Cycle Assessment, 31(6), D1. https://doi.org/10.1007/s11367-019-01644-4
Giansoldati, M., Rotaris, L., Scorrano, M., & Danielis, R. (2020). Does electric car knowledge influence car choice? Evidence from a hybrid choice model. Research In Transportation Economics, 2019. https://doi.org/10.1016/j.retrec.2020.100826
Chen, C. -fei, Zarazua de Rubens, G., Noel, L., Kester, J., & Sovacool, B. K. (2020). Assessing the socio-demographic, technical, economic and behavioral factors of Nordic electric vehicle adoption and the influence of vehicle-to-grid preferences. Renewable And Sustainable Energy Reviews, 121. https://doi.org/10.1016/j.rser.2019.109692
Junquera, B., Moreno, B., & Álvarez, R. (2016). Analyzing consumer attitudes towards electric vehicle purchasing intentions in Spain: Technological limitations and vehicle confidence. Technological Forecasting, 109, 6-14. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2016.05.006
Kim, J., Tanaka, H. S., & Schmöcker, J. -dirk. (2020). Joint car ownership and car type preference model considering engagement in online activities and environmental concern. Transportation Research Part F: Psychology And Behaviour, 68, 293-305. https://doi.org/10.1016/j.trf.2019.11.012
Plötz, P., Schneider, U., Globisch, J., & Dütschke, E. (2014). Who will buy electric vehicles? Identifying early adopters in Germany. Transportation Research Part A, 67, 96-109. https://doi.org/10.1016/j.tra.2014.06.006
Sun, P., Bisschop, R., Niu, H., & Huang, X. (2020). A Review of Battery Fires in Electric Vehicles. Fire Technology. https://doi.org/10.1007/s10694-019-00944-3
Šefara, D., Franěk, M., & Zubr, V. (2015). Socio-psychological factors that influence car preference in undergraduate students: the case of the Czech Republic. Technological And Economic Development Of Economy, 21(4), 643\textendash659. https://doi.org/10.3846/20294913.2015.1055617
Tarigan, A. K. M. (2019). Expectations, attitudes, and preferences regarding support and purchase of eco-friendly fuel vehicles. Journal Of Cleaner Production, 227, 10-19. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2019.04.190
Tsouros, I., & Polydoropoulou, A. (2020). Who will buy alternative fueled or automated vehicles: A modular, behavioral modeling approach. Transportation Research Part A-Policy And Practice, 132, 214-225. https://doi.org/10.1016/j.tra.2019.11.013
Seznam doporučené literatury
Belgiawan, P. F., Schmoecker, J. -dirk, Abou-zeid, M., Walker, J., Lee, T. -chang, Ettema, D. F., & Fujii, S. (2014). Car ownership motivations among undergraduate students in China, Indonesia, Japan, Lebanon, Netherlands, Taiwan, and USA. Transportation, 41(6), 1227-1244. https://doi.org/10.1007/s11116-014-9548-z
CzechInvest. (2019). Retrieved May 13, 2020, from https://www.czechinvest.org/cz/Sluzby-pro-investory/Klicove-sektory/Automobilovy-prumysl
Folkvord, F., Veltri, G. A., Lupiá\ nez-Villanueva, F., Tornese, P., Codagnone, C., & Gaskell, G. (2015). The effects of ecolabels on environmentally- and health-friendly cars: an online survey and two experimental studies. The International Journal Of Life Cycle Assessment, 31(6), D1. https://doi.org/10.1007/s11367-019-01644-4
Giansoldati, M., Rotaris, L., Scorrano, M., & Danielis, R. (2020). Does electric car knowledge influence car choice? Evidence from a hybrid choice model. Research In Transportation Economics, 2019. https://doi.org/10.1016/j.retrec.2020.100826
Chen, C. -fei, Zarazua de Rubens, G., Noel, L., Kester, J., & Sovacool, B. K. (2020). Assessing the socio-demographic, technical, economic and behavioral factors of Nordic electric vehicle adoption and the influence of vehicle-to-grid preferences. Renewable And Sustainable Energy Reviews, 121. https://doi.org/10.1016/j.rser.2019.109692
Junquera, B., Moreno, B., & Álvarez, R. (2016). Analyzing consumer attitudes towards electric vehicle purchasing intentions in Spain: Technological limitations and vehicle confidence. Technological Forecasting, 109, 6-14. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2016.05.006
Kim, J., Tanaka, H. S., & Schmöcker, J. -dirk. (2020). Joint car ownership and car type preference model considering engagement in online activities and environmental concern. Transportation Research Part F: Psychology And Behaviour, 68, 293-305. https://doi.org/10.1016/j.trf.2019.11.012
Plötz, P., Schneider, U., Globisch, J., & Dütschke, E. (2014). Who will buy electric vehicles? Identifying early adopters in Germany. Transportation Research Part A, 67, 96-109. https://doi.org/10.1016/j.tra.2014.06.006
Sun, P., Bisschop, R., Niu, H., & Huang, X. (2020). A Review of Battery Fires in Electric Vehicles. Fire Technology. https://doi.org/10.1007/s10694-019-00944-3
Šefara, D., Franěk, M., & Zubr, V. (2015). Socio-psychological factors that influence car preference in undergraduate students: the case of the Czech Republic. Technological And Economic Development Of Economy, 21(4), 643\textendash659. https://doi.org/10.3846/20294913.2015.1055617
Tarigan, A. K. M. (2019). Expectations, attitudes, and preferences regarding support and purchase of eco-friendly fuel vehicles. Journal Of Cleaner Production, 227, 10-19. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2019.04.190
Tsouros, I., & Polydoropoulou, A. (2020). Who will buy alternative fueled or automated vehicles: A modular, behavioral modeling approach. Transportation Research Part A-Policy And Practice, 132, 214-225. https://doi.org/10.1016/j.tra.2019.11.013