Tématem této bakalářské práce bylo zjistit, jaké jsou postoje vysokoškolských studentů k podnikání, jejich motivy a překážky, které jim brání v založení si vlastního podniku. V práci byl zkoumán vliv rodinného podnikání na podnikatelský záměr. Dále se práce zabývala zájmem studentů o aktivity podporující podnikavost a podnikání. Cílovou skupinou byli studenti Univerzity Jana Evangelisty Purkyně (dále UJEP) bakalářského i magisterského programu vzdělávání. Sběr dat probíhal za pomocí dotazníkového šetření, kterého se zúčastnilo celkem 347 studentů. Získaná data byla vyhodnocena popisnou statistikou a za pomocí statistického testu chí kvadrátu, který byl použit např. ke zjištění vztahu mezi podnikatelským záměrem a podnikáním rodičů i rodinných příslušníků. Použit byl také Kruskal-Wallisův test ke zjištění, zda se motivy a bariéry liší napříč fakultami. Bylo zjištěno, že míra ochoty studentů podnikat je vyšší (26 %) ve srovnání s minulými studiemi na UJEP. V práci byly navrženy možnosti, které mohou přispět rozvoji formálního (univerzitního) vzdělávání v oblasti podnikání na univerzitě, a tím podpořit podnikání jako budoucí kariérní volbu.
Anotace v angličtině
The topic of this bachelor thesis was to find out what are the attitudes of university students to entrepreneurship, their motives, and barriers that prevent them from starting their own business. The work examined the influence of a family business on the business plan. Furthermore, the work dealt with students' interest in activities supporting entrepreneurship and business. The target group was students of the UJEP bachelor's and master's education programs. Data collection was performed using a questionnaire survey, which was taken by a total of 347 students. The obtained data were evaluated by descriptive statistics and using a chi-square statistical test, which was used, for example, to determine the relationship between the business plan and entrepreneurship of parents and family members. The Kruskal-Wallis test was also used to determine if motives and barriers differed across faculties. It was found that the student's willingness to do business is higher (26 %) compared to previous studies at UJEP. The thesis suggested possibilities that can contribute to the development of formal (university education) in the field of entrepreneurship at the university, and thus support entrepreneurship as a future career choice.
entrepreneurship, university students, motives, barriers, family business, entrepreneurship education.
Rozsah průvodní práce
65. (89 693 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem této bakalářské práce bylo zjistit, jaké jsou postoje vysokoškolských studentů k podnikání, jejich motivy a překážky, které jim brání v založení si vlastního podniku. V práci byl zkoumán vliv rodinného podnikání na podnikatelský záměr. Dále se práce zabývala zájmem studentů o aktivity podporující podnikavost a podnikání. Cílovou skupinou byli studenti Univerzity Jana Evangelisty Purkyně (dále UJEP) bakalářského i magisterského programu vzdělávání. Sběr dat probíhal za pomocí dotazníkového šetření, kterého se zúčastnilo celkem 347 studentů. Získaná data byla vyhodnocena popisnou statistikou a za pomocí statistického testu chí kvadrátu, který byl použit např. ke zjištění vztahu mezi podnikatelským záměrem a podnikáním rodičů i rodinných příslušníků. Použit byl také Kruskal-Wallisův test ke zjištění, zda se motivy a bariéry liší napříč fakultami. Bylo zjištěno, že míra ochoty studentů podnikat je vyšší (26 %) ve srovnání s minulými studiemi na UJEP. V práci byly navrženy možnosti, které mohou přispět rozvoji formálního (univerzitního) vzdělávání v oblasti podnikání na univerzitě, a tím podpořit podnikání jako budoucí kariérní volbu.
Anotace v angličtině
The topic of this bachelor thesis was to find out what are the attitudes of university students to entrepreneurship, their motives, and barriers that prevent them from starting their own business. The work examined the influence of a family business on the business plan. Furthermore, the work dealt with students' interest in activities supporting entrepreneurship and business. The target group was students of the UJEP bachelor's and master's education programs. Data collection was performed using a questionnaire survey, which was taken by a total of 347 students. The obtained data were evaluated by descriptive statistics and using a chi-square statistical test, which was used, for example, to determine the relationship between the business plan and entrepreneurship of parents and family members. The Kruskal-Wallis test was also used to determine if motives and barriers differed across faculties. It was found that the student's willingness to do business is higher (26 %) compared to previous studies at UJEP. The thesis suggested possibilities that can contribute to the development of formal (university education) in the field of entrepreneurship at the university, and thus support entrepreneurship as a future career choice.
entrepreneurship, university students, motives, barriers, family business, entrepreneurship education.
Zásady pro vypracování
Podnikatelský potenciál Ústeckého kraje zaujímá páté místo v počtu ekonomických subjektu, avšak podílem aktivních podnikatelů při přepočtu na 1000 obyvatel (70,9) je nejnižší ze všech krajů (ČSÚ, 2019). Rozvoj podnikavosti je součástí vzdělávacích aktivit od základních až po vysoké školy, proto lze studenty považovat za zdroj budoucích podnikatelů. Dosavadní výzkumy odhalují nejčastější motivy a překážky studentského podnikání a také poukazují na rodinné podnikání jako možný ovlivňující sklon k podnikání. Cílem práce je zjistit, jaké jsou postoje studentů k podnikání, jejich motivy a překážky vstupu do podnikání. V práci bude zkoumán vliv rodinného podnikání na podnikatelský záměr. Dále se bude práce zabývat aktivitami podporující podnikavost a podnikání, např. zájmem. Cílovou skupinou jsou všichni studenti UJEP bakalářského i magisterského programu vzdělávání. Sběr dat proběhne elektronicky dotazníkových šetřením. Získaná data prostřednictvím dotazníků budou vyhodnocována za pomocí popisné statistiky a vhodných statistických testů např. chí kvadrát test k ověření závislosti mezi podnikatelským záměrem a podnikáním jejich rodičů a rodinných příslušníků. Výsledky mohou přispět k rozvoji formálního (univerzita) i neformálního (ICUK) vzdělávání v oblasti podnikání a tím podpořit podnikání jako budoucí činnost povolání.
Zásady pro vypracování
Podnikatelský potenciál Ústeckého kraje zaujímá páté místo v počtu ekonomických subjektu, avšak podílem aktivních podnikatelů při přepočtu na 1000 obyvatel (70,9) je nejnižší ze všech krajů (ČSÚ, 2019). Rozvoj podnikavosti je součástí vzdělávacích aktivit od základních až po vysoké školy, proto lze studenty považovat za zdroj budoucích podnikatelů. Dosavadní výzkumy odhalují nejčastější motivy a překážky studentského podnikání a také poukazují na rodinné podnikání jako možný ovlivňující sklon k podnikání. Cílem práce je zjistit, jaké jsou postoje studentů k podnikání, jejich motivy a překážky vstupu do podnikání. V práci bude zkoumán vliv rodinného podnikání na podnikatelský záměr. Dále se bude práce zabývat aktivitami podporující podnikavost a podnikání, např. zájmem. Cílovou skupinou jsou všichni studenti UJEP bakalářského i magisterského programu vzdělávání. Sběr dat proběhne elektronicky dotazníkových šetřením. Získaná data prostřednictvím dotazníků budou vyhodnocována za pomocí popisné statistiky a vhodných statistických testů např. chí kvadrát test k ověření závislosti mezi podnikatelským záměrem a podnikáním jejich rodičů a rodinných příslušníků. Výsledky mohou přispět k rozvoji formálního (univerzita) i neformálního (ICUK) vzdělávání v oblasti podnikání a tím podpořit podnikání jako budoucí činnost povolání.
Seznam doporučené literatury
Antlová K., Rydvalová P. & Lamr M. Student Entrepreneurship in the Czech Republic - GUESSS National reports 2016. Liberec: Technical university of Liberec. 2017. Available from: http://www.guesssurvey.org/resources/nat_2016/GUESSS-Report_2016_CzechRep_cz.pdf
Bergmann H., Hundt Ch. and Sternberg R. (2016). What makes student entrepreneurs? On the relevance (and irrelevance) of the university and the regional context for student start-ups. Small Business Economics, 47(1), 53. doi: 10.1007/s11187-016-9700-6
Český statistický úřad, 2020. Aktivní podnikatelé na tis. obyvatel [online].2019. Dostupné z: https://www.czso.cz/csu/czso/porovnani-kraju-poradi-kraju
Fatoki, O. (2014). The Entrepreneurial Intention Of Undergraduate Students In South Africa?: The Influences Of Entrepreneurship Education And Previous Work Experience. Mediterranean Journal of Social Sciences, 5(7), 294-299. doi: 10.5901/Mjss.2014.V5n7p294
Giacomin O., Janssen F., Pruett M., Shinnar R. S., Llopis F., & Toney B. (2011). Entrepreneurial intentions, motivations and barriers: Differences among American, Asian and European students. International Entrepreneurship and Management Journal, 7(2), 219-238. doi: 10.1007/s11365-010-0155-y
Gubik A.S. & Farkas S. (2016). Student Entrepreneurship in Hungary: Selected Results Based on GUESSS Survey.Entrepreneurial Business and Economics Review, 4(4), 123-139. doi: 10.15678/EBER.2016.040408
Hunady J., Orviska M., Pisar P. (2018). The Effect of Higher Education on Entrepreneurial Activities and Starting UpSuccessful Businesses.Engineering Economics, 29(2), 226-235. doi: 10.5755/j01.ee.29.2.19069.
Ibrahim A. O., Devesh S. & Ubaidullah V. (2017). Implication of attitude of graduate students in Oman towards entrepreneurship: an empirical study. Journal of Global Entrepreneurship Research, 7(1), 1-17. doi: 10.1186/s40497-017-0066-2
Olszewska, A. (2015). Students' perceptions and attitudes towards entrepreneurship, a cross- program and cross- cultural comparison. Journal of Social Sciences, 4(1), 597-610. doi: 10.25255/jss.2015.4.1.597.610
Srpová, J., Řehoř, V., (2010) Základy podnikání: teoretické poznatky, příklady a zkušenosti českých podnikatelů (1. vyd.). Praha: Grada
Seznam doporučené literatury
Antlová K., Rydvalová P. & Lamr M. Student Entrepreneurship in the Czech Republic - GUESSS National reports 2016. Liberec: Technical university of Liberec. 2017. Available from: http://www.guesssurvey.org/resources/nat_2016/GUESSS-Report_2016_CzechRep_cz.pdf
Bergmann H., Hundt Ch. and Sternberg R. (2016). What makes student entrepreneurs? On the relevance (and irrelevance) of the university and the regional context for student start-ups. Small Business Economics, 47(1), 53. doi: 10.1007/s11187-016-9700-6
Český statistický úřad, 2020. Aktivní podnikatelé na tis. obyvatel [online].2019. Dostupné z: https://www.czso.cz/csu/czso/porovnani-kraju-poradi-kraju
Fatoki, O. (2014). The Entrepreneurial Intention Of Undergraduate Students In South Africa?: The Influences Of Entrepreneurship Education And Previous Work Experience. Mediterranean Journal of Social Sciences, 5(7), 294-299. doi: 10.5901/Mjss.2014.V5n7p294
Giacomin O., Janssen F., Pruett M., Shinnar R. S., Llopis F., & Toney B. (2011). Entrepreneurial intentions, motivations and barriers: Differences among American, Asian and European students. International Entrepreneurship and Management Journal, 7(2), 219-238. doi: 10.1007/s11365-010-0155-y
Gubik A.S. & Farkas S. (2016). Student Entrepreneurship in Hungary: Selected Results Based on GUESSS Survey.Entrepreneurial Business and Economics Review, 4(4), 123-139. doi: 10.15678/EBER.2016.040408
Hunady J., Orviska M., Pisar P. (2018). The Effect of Higher Education on Entrepreneurial Activities and Starting UpSuccessful Businesses.Engineering Economics, 29(2), 226-235. doi: 10.5755/j01.ee.29.2.19069.
Ibrahim A. O., Devesh S. & Ubaidullah V. (2017). Implication of attitude of graduate students in Oman towards entrepreneurship: an empirical study. Journal of Global Entrepreneurship Research, 7(1), 1-17. doi: 10.1186/s40497-017-0066-2
Olszewska, A. (2015). Students' perceptions and attitudes towards entrepreneurship, a cross- program and cross- cultural comparison. Journal of Social Sciences, 4(1), 597-610. doi: 10.25255/jss.2015.4.1.597.610
Srpová, J., Řehoř, V., (2010) Základy podnikání: teoretické poznatky, příklady a zkušenosti českých podnikatelů (1. vyd.). Praha: Grada