Udržování a rozšiřování fanouškovské základny je zásadní pro všechny sportovní kluby, jelikož jsou díky tomu generovány významné příjmy klubu. To však není jednoduché, jelikož každého návštěvníka motivují k návštěvě různé faktory. Mezi významné faktory ovlivňující návštěvnost v současnosti patří například doprovod na utkání, výkonnost týmu, prostředí stadionu nebo atmosféra utkání. Cílem práce je na základě analýzy vybraných faktorů ovlivňující rozhodnutí o návštěvě domácích utkání FK Teplice navrhnout doporučení pro management klubu pro zvýšení návštěvnosti. Ke splnění cíle proběhl sběr primárních kvantitativních dat pomocí dotazníkového šetření s návštěvníky fotbalových utkání FK Teplice. Získaná data jsou vyhodnocena pomocí popisné statistiky, Spearmanova korelačního koeficientu, F-testu a následného T-testu. Mezi nejvýznamnější faktory se zařadily odreagování se, výkonnost týmu, kvalita soupeře, prostředí stadionu či služby na stadionu. Následně jsou vytvořena doporučení napomáhající k řešení problému nízké návštěvnosti, která se týkají nejen těchto významně důležitých faktorů, ale zároveň také spokojenosti s jednotlivými faktory
Anotace v angličtině
Maintenance and expanding the fan base is essential for all sports clubs, as it generates significant club revenue. However, this is not easy because each visitor is motivated to visit by various factors. Significant factors influencing attendance currently include match accompaniment, team performance, stadium environment or match atmosphere. The aim of the work is to propose a recommendation to the club management to increase attendance based on the analysis of selected factors influencing the decision to visit home matches of FK Teplice. To meet the goal, primary quantitative data will be collected by using a questionnaire survey with visitors of FK Teplice football matches. The obtained data are evaluated by using descriptive statistics, Spearman's correlation coefficient, F-test and subsequent T-test. The most important factors included relaxation, team performance, opponent quality, stadium environment or stadium services. Subsequently, recommendations are made to help solve the problem of low attendance, which relate not only to these significantly important factors, but also to satisfaction with individual factors.
Udržování a rozšiřování fanouškovské základny je zásadní pro všechny sportovní kluby, jelikož jsou díky tomu generovány významné příjmy klubu. To však není jednoduché, jelikož každého návštěvníka motivují k návštěvě různé faktory. Mezi významné faktory ovlivňující návštěvnost v současnosti patří například doprovod na utkání, výkonnost týmu, prostředí stadionu nebo atmosféra utkání. Cílem práce je na základě analýzy vybraných faktorů ovlivňující rozhodnutí o návštěvě domácích utkání FK Teplice navrhnout doporučení pro management klubu pro zvýšení návštěvnosti. Ke splnění cíle proběhl sběr primárních kvantitativních dat pomocí dotazníkového šetření s návštěvníky fotbalových utkání FK Teplice. Získaná data jsou vyhodnocena pomocí popisné statistiky, Spearmanova korelačního koeficientu, F-testu a následného T-testu. Mezi nejvýznamnější faktory se zařadily odreagování se, výkonnost týmu, kvalita soupeře, prostředí stadionu či služby na stadionu. Následně jsou vytvořena doporučení napomáhající k řešení problému nízké návštěvnosti, která se týkají nejen těchto významně důležitých faktorů, ale zároveň také spokojenosti s jednotlivými faktory
Anotace v angličtině
Maintenance and expanding the fan base is essential for all sports clubs, as it generates significant club revenue. However, this is not easy because each visitor is motivated to visit by various factors. Significant factors influencing attendance currently include match accompaniment, team performance, stadium environment or match atmosphere. The aim of the work is to propose a recommendation to the club management to increase attendance based on the analysis of selected factors influencing the decision to visit home matches of FK Teplice. To meet the goal, primary quantitative data will be collected by using a questionnaire survey with visitors of FK Teplice football matches. The obtained data are evaluated by using descriptive statistics, Spearman's correlation coefficient, F-test and subsequent T-test. The most important factors included relaxation, team performance, opponent quality, stadium environment or stadium services. Subsequently, recommendations are made to help solve the problem of low attendance, which relate not only to these significantly important factors, but also to satisfaction with individual factors.
Udržování a rozšiřování fanouškovské základny je zásadní pro všechny sportovní kluby, jelikož jsou díky tomu generovány významné příjmy klubu. To však není jednoduché, jelikož každého návštěvníky motivují k návštěvě různé faktory. Mezi významné faktory ovlivňující návštěvnost v současnosti patří například doprovod na utkání, výkonnost týmu, prostředí stadionu nebo atmosféra utkání. Cílem práce je na základě analýzy vybraných faktorů ovlivňující rozhodnutí o návštěvě domácích utkání FK Teplice navrhnout doporučení pro management klubu pro zvýšení návštěvnosti. Ke splnění cíle proběhne sběr primárních kvantitativních dat pomocí dotazníkového šetření s návštěvníky fotbalových utkání FK Teplice. Získaná data a vztahy mezi jednotlivými faktory a skupinami fanoušků jsou vyhodnoceny pomocí popisné statistiky, Spearmanova korelačního koeficientu, F-testu a následného T-testu. Tato práce by měla pomoci s řešením současného problému nízké návštěvnosti na domácích utkáních FK Teplice poskytnutím cenných dat o návštěvnících a navrhnutím doporučení, která se mohou týkat jak nabízených služeb, tak ostatních faktorů ovlivňující návštěvnost. Řešením by mohla být například doporučení na úpravu cen vstupenek, bohatší doprovodný program nebo na zlepšení komunikace klubu s fanoušky.
Zásady pro vypracování
Udržování a rozšiřování fanouškovské základny je zásadní pro všechny sportovní kluby, jelikož jsou díky tomu generovány významné příjmy klubu. To však není jednoduché, jelikož každého návštěvníky motivují k návštěvě různé faktory. Mezi významné faktory ovlivňující návštěvnost v současnosti patří například doprovod na utkání, výkonnost týmu, prostředí stadionu nebo atmosféra utkání. Cílem práce je na základě analýzy vybraných faktorů ovlivňující rozhodnutí o návštěvě domácích utkání FK Teplice navrhnout doporučení pro management klubu pro zvýšení návštěvnosti. Ke splnění cíle proběhne sběr primárních kvantitativních dat pomocí dotazníkového šetření s návštěvníky fotbalových utkání FK Teplice. Získaná data a vztahy mezi jednotlivými faktory a skupinami fanoušků jsou vyhodnoceny pomocí popisné statistiky, Spearmanova korelačního koeficientu, F-testu a následného T-testu. Tato práce by měla pomoci s řešením současného problému nízké návštěvnosti na domácích utkáních FK Teplice poskytnutím cenných dat o návštěvnících a navrhnutím doporučení, která se mohou týkat jak nabízených služeb, tak ostatních faktorů ovlivňující návštěvnost. Řešením by mohla být například doporučení na úpravu cen vstupenek, bohatší doprovodný program nebo na zlepšení komunikace klubu s fanoušky.
Seznam doporučené literatury
Binjwaied, M., Richards, I., & O'Keeffe, L. (2015). The Factors Influencing Fans Attendance at Football Matches in the Kingdom of Saudi Arabia. Athens Journal of Sports, 2(2), 111-121. Buraimo, B., Forrest, D., & Simmons, R. (2007). Freedom of entry, market size, and competitive outcome: evidence from English soccer. Southern Economic Journal, (74), 204-213. Buraimo, B., Forrest, D., & Simmons, R. (2009). Insights for clubs from match attendance in football. Journal of the Operational Research Society, 60, 147-55. Correia, A., & Esteves, S. (2007). An exploratory study of spectators' motivation in football. Int. J. Sport Management and Marketing. 26(10). Dietl, H., & Hasan, T. (2007). Pay-TV versus Free-TV: A model of sports broadcasting rights sales. Eastern Economic Journal. 33(3), 405-428. Fink, S., Trail, T., & Anderson, F. (2002). Environmental factors associated with spectator attendance and sport consumption behaviour: gender and team differences, Sport Marketing Quarterly, 11, 8-19. Garland, R., Macpherson, T., & Haughey, K. (2004). Rugby Fan Attraction Factors. Marketing bulletin, 15. Gómez-González, C., & kol. (2016). Evidence on soccer-specific stadiums and attendance: The Major League Soccer case. Revista de psicología del deporte, 25(3), 19-22. Hansen, H., & Gauthier R. (1989). Factors Affecting Attendance at Professional Sport Events. Journal of Sport Management, University of Ottawa, 3. James, J.D., & Ridinger, L.L. (2002). Female and male sport fans: a comparison of sport consumption motives. Journal of Sport Behaviour, 23, 260-278. Jilka, M., & Racek, O. (2018). Motivace fanoušků fotbalu, hokeje a florbalu k návštěvě utkání profesionálních sportovních klubů. Studia Sportiva, Masarykova univerzita, 12(02), 147-156. Robinson, M.J., & Trail, G.T. (2005). Relationships among spectator gender, motives, points of attachment and sport preference. Journal of Sport Management, 19, 58-80. Sekot, A. (2008). Sociologické́ problémy sportu. (Vyd.1.). Praha: Grada Publishing Slepička, P. (2010). Divácká reflexe sportu. Praha: Univerzita Karlova. Theodorakis, N. D., Alexandris, K., Tsigilis, N., & Karvounis, S. (2013). Predicting spectators’ behavioural intentions in professional football: The role of satisfaction and service quality. Sport management review, 16(1), 85-96. Tomlinson, M., Buttle, F., & Moores, B. (1995). The fan as customer: Customer service in sports marketing. Journal of hospitality & leisure marketing, 3(1), 19-36. Wann, D. L. (1995). Preliminary validation of the sport fan motivation scale. Journal of Sport and Social Issues, 19(1), 337-396. Wiid, A. J., & Cant, C. M. (2015). Sport fan motivation: Are you going to the game? International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 5(1), 383-398.
Seznam doporučené literatury
Binjwaied, M., Richards, I., & O'Keeffe, L. (2015). The Factors Influencing Fans Attendance at Football Matches in the Kingdom of Saudi Arabia. Athens Journal of Sports, 2(2), 111-121. Buraimo, B., Forrest, D., & Simmons, R. (2007). Freedom of entry, market size, and competitive outcome: evidence from English soccer. Southern Economic Journal, (74), 204-213. Buraimo, B., Forrest, D., & Simmons, R. (2009). Insights for clubs from match attendance in football. Journal of the Operational Research Society, 60, 147-55. Correia, A., & Esteves, S. (2007). An exploratory study of spectators' motivation in football. Int. J. Sport Management and Marketing. 26(10). Dietl, H., & Hasan, T. (2007). Pay-TV versus Free-TV: A model of sports broadcasting rights sales. Eastern Economic Journal. 33(3), 405-428. Fink, S., Trail, T., & Anderson, F. (2002). Environmental factors associated with spectator attendance and sport consumption behaviour: gender and team differences, Sport Marketing Quarterly, 11, 8-19. Garland, R., Macpherson, T., & Haughey, K. (2004). Rugby Fan Attraction Factors. Marketing bulletin, 15. Gómez-González, C., & kol. (2016). Evidence on soccer-specific stadiums and attendance: The Major League Soccer case. Revista de psicología del deporte, 25(3), 19-22. Hansen, H., & Gauthier R. (1989). Factors Affecting Attendance at Professional Sport Events. Journal of Sport Management, University of Ottawa, 3. James, J.D., & Ridinger, L.L. (2002). Female and male sport fans: a comparison of sport consumption motives. Journal of Sport Behaviour, 23, 260-278. Jilka, M., & Racek, O. (2018). Motivace fanoušků fotbalu, hokeje a florbalu k návštěvě utkání profesionálních sportovních klubů. Studia Sportiva, Masarykova univerzita, 12(02), 147-156. Robinson, M.J., & Trail, G.T. (2005). Relationships among spectator gender, motives, points of attachment and sport preference. Journal of Sport Management, 19, 58-80. Sekot, A. (2008). Sociologické́ problémy sportu. (Vyd.1.). Praha: Grada Publishing Slepička, P. (2010). Divácká reflexe sportu. Praha: Univerzita Karlova. Theodorakis, N. D., Alexandris, K., Tsigilis, N., & Karvounis, S. (2013). Predicting spectators’ behavioural intentions in professional football: The role of satisfaction and service quality. Sport management review, 16(1), 85-96. Tomlinson, M., Buttle, F., & Moores, B. (1995). The fan as customer: Customer service in sports marketing. Journal of hospitality & leisure marketing, 3(1), 19-36. Wann, D. L. (1995). Preliminary validation of the sport fan motivation scale. Journal of Sport and Social Issues, 19(1), 337-396. Wiid, A. J., & Cant, C. M. (2015). Sport fan motivation: Are you going to the game? International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 5(1), 383-398.