Součástí řízení pracovního výkonu je také sledování pracovního výkonu, které je důležité zejména z důvodu, že má vliv na ekonomické výsledky celého podniku. Jedním z hlavních nástrojů pro řízení pracovního výkonu je pravidelné hodnocení zaměstnanců. Z dostupných studií je zřejmé, že takové hodnocení je relativně náročné na hodnotitele i hodnocené a v průběhu procesu dochází k řadě chyb. Tyto chyby pak mohou být příčinou demotivace nebo nespokojenosti zaměstnanců.
Cílem této práce je v konkrétním podniku zjistit, jak je metodicky nastaven proces hodnocení, a následně u hodnotitelů i hodnocených ověřit, zda je podle jejich názoru nastaven správně, a zda nedochází k vážnějším pochybením při jeho realizaci. K dosažení cíle byly zvoleny strukturované rozhovory s HR manažery a následné písemné dotazování, kdy respondenty byli hodnotitelé i hodnocení z vybraného podniku. Data byla zpracována pomocí deskriptivní statistiky a následně byl použit neparametrický Man Whitneyho statistický test.
Z výsledků vyplynulo, že ve zkoumané společnosti je stávající proces hodnocení pracovníků nastaven vhodným způsobem, nicméně vykazuje jisté dílčí nedostatky, na které je třeba se detailněji zaměřit. Zejména je třeba zlepšit systém poskytování zpětné vazby pracovníkům na pravidelné bázi. Problematický je rovněž vztah mezi pozitivním ohodnocením pracovníka a růstem jeho mzdy, kdy bylo zjištěno, že v praktické rovině není tento proces realizován zcela v souladu s interními dokumenty společnosti. Nicméně obecně je možné hovořit o adekvátně nastaveném systému hodnocení pracovníků, který v podstatě odpovídá potřebám společnosti a moderní doby.
Anotace v angličtině
Part of work performance management is also the monitoring of work performance, which is important especially for a reason that affects the economic results of the entire company. One of the main tools for performance management is regular evaluation of employees. From the available studies, it is clear that such evaluation is relatively demanding on both evaluators and evaluators, and a number of errors occur during the process. These mistakes can then cause demotivation or employee dissatisfaction. The aim of this work is to find out in a particular company how the evaluation process is methodically set and then to verify the evaluators and the evaluated whether in their opinion it is set correctly and whether there are no serious mistakes in its implementation. To create the goal, structured interviews with HR managers and the following written questioning were chosen, where the respondents were evaluators and evaluators from the selected company. Data were processed using descriptive statistics and then a nonparametric male Whitney statistical test was used. The results showed that the current process of employee evaluation in the surveyed company is set up in an appropriate way, if there are still some shortcomings that need to be addressed in more detail. In particular, the system for providing feedback to employees for several weeks needs to be improved. The relationship between the positive evaluation of the employee and the growth of his salary is also problematic, when it was found that on a practical level this process is not implemented in full accordance with the company's internal documents. However, in general, it is possible to talk about an adequately set up system of employee evaluation, which basically meets the needs of society and modern times.
Klíčová slova
řízení lidských zdrojů, pracovní výkon, řízení pracovního výkonu, hodnocení zaměstnanců, motivační systém
Klíčová slova v angličtině
human resources management, work performance, work performance management, employee evaluation, motivation system
Rozsah průvodní práce
72 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Součástí řízení pracovního výkonu je také sledování pracovního výkonu, které je důležité zejména z důvodu, že má vliv na ekonomické výsledky celého podniku. Jedním z hlavních nástrojů pro řízení pracovního výkonu je pravidelné hodnocení zaměstnanců. Z dostupných studií je zřejmé, že takové hodnocení je relativně náročné na hodnotitele i hodnocené a v průběhu procesu dochází k řadě chyb. Tyto chyby pak mohou být příčinou demotivace nebo nespokojenosti zaměstnanců.
Cílem této práce je v konkrétním podniku zjistit, jak je metodicky nastaven proces hodnocení, a následně u hodnotitelů i hodnocených ověřit, zda je podle jejich názoru nastaven správně, a zda nedochází k vážnějším pochybením při jeho realizaci. K dosažení cíle byly zvoleny strukturované rozhovory s HR manažery a následné písemné dotazování, kdy respondenty byli hodnotitelé i hodnocení z vybraného podniku. Data byla zpracována pomocí deskriptivní statistiky a následně byl použit neparametrický Man Whitneyho statistický test.
Z výsledků vyplynulo, že ve zkoumané společnosti je stávající proces hodnocení pracovníků nastaven vhodným způsobem, nicméně vykazuje jisté dílčí nedostatky, na které je třeba se detailněji zaměřit. Zejména je třeba zlepšit systém poskytování zpětné vazby pracovníkům na pravidelné bázi. Problematický je rovněž vztah mezi pozitivním ohodnocením pracovníka a růstem jeho mzdy, kdy bylo zjištěno, že v praktické rovině není tento proces realizován zcela v souladu s interními dokumenty společnosti. Nicméně obecně je možné hovořit o adekvátně nastaveném systému hodnocení pracovníků, který v podstatě odpovídá potřebám společnosti a moderní doby.
Anotace v angličtině
Part of work performance management is also the monitoring of work performance, which is important especially for a reason that affects the economic results of the entire company. One of the main tools for performance management is regular evaluation of employees. From the available studies, it is clear that such evaluation is relatively demanding on both evaluators and evaluators, and a number of errors occur during the process. These mistakes can then cause demotivation or employee dissatisfaction. The aim of this work is to find out in a particular company how the evaluation process is methodically set and then to verify the evaluators and the evaluated whether in their opinion it is set correctly and whether there are no serious mistakes in its implementation. To create the goal, structured interviews with HR managers and the following written questioning were chosen, where the respondents were evaluators and evaluators from the selected company. Data were processed using descriptive statistics and then a nonparametric male Whitney statistical test was used. The results showed that the current process of employee evaluation in the surveyed company is set up in an appropriate way, if there are still some shortcomings that need to be addressed in more detail. In particular, the system for providing feedback to employees for several weeks needs to be improved. The relationship between the positive evaluation of the employee and the growth of his salary is also problematic, when it was found that on a practical level this process is not implemented in full accordance with the company's internal documents. However, in general, it is possible to talk about an adequately set up system of employee evaluation, which basically meets the needs of society and modern times.
Klíčová slova
řízení lidských zdrojů, pracovní výkon, řízení pracovního výkonu, hodnocení zaměstnanců, motivační systém
Klíčová slova v angličtině
human resources management, work performance, work performance management, employee evaluation, motivation system
Zásady pro vypracování
Jedním z hlavním nástrojů pro řízení pracovního výkonu je pravidelné hodnocení zaměstnanců. Z dostupných studií je zřejmé, že takové hodnocení je relativně náročné na hodnotitele i hodnocené a v průběhu procesu dochází k řadě chyb. Tyto chyby pak mohou být příčinou demotivace nebo nespokojenosti zaměstnanců. Cílem této práce je v konkrétním podniku zjistit, jak je metodicky nastaven proces hodnocení a následně u hodnotitelů i hodnocených ověřit, zda je podle jejich názoru nastaven správně a zda nedochází k vážnějším pochybením při jeho realizaci. Cíle bude dosaženo pomocí strukturovaných rozhovorů s HR manažery a následným písemným dotazováním, kdy respondenty budou jak hodnotitelé, tak hodnocení. Data budou zpracována pomocí deskriptivní statistiky a dále budou podle charakteru dat k ověření statistické významnosti zjištěných rozdílů použity parametrické nebo neparametrické statistické testy. Zjištěné výsledky budou sloužit jako zpětná vazba pro HR oddělení a v případě zjištěných nedostatků budou navržena konkrétní opatření.
Zásady pro vypracování
Jedním z hlavním nástrojů pro řízení pracovního výkonu je pravidelné hodnocení zaměstnanců. Z dostupných studií je zřejmé, že takové hodnocení je relativně náročné na hodnotitele i hodnocené a v průběhu procesu dochází k řadě chyb. Tyto chyby pak mohou být příčinou demotivace nebo nespokojenosti zaměstnanců. Cílem této práce je v konkrétním podniku zjistit, jak je metodicky nastaven proces hodnocení a následně u hodnotitelů i hodnocených ověřit, zda je podle jejich názoru nastaven správně a zda nedochází k vážnějším pochybením při jeho realizaci. Cíle bude dosaženo pomocí strukturovaných rozhovorů s HR manažery a následným písemným dotazováním, kdy respondenty budou jak hodnotitelé, tak hodnocení. Data budou zpracována pomocí deskriptivní statistiky a dále budou podle charakteru dat k ověření statistické významnosti zjištěných rozdílů použity parametrické nebo neparametrické statistické testy. Zjištěné výsledky budou sloužit jako zpětná vazba pro HR oddělení a v případě zjištěných nedostatků budou navržena konkrétní opatření.
Seznam doporučené literatury
Drogomyretska Mariana I. (2014). The Most Promising Employee Evaluation Methods in Modern Organizations. Network Intelligence Studies, II(3 (1/2014)), 38–44.
Isac, N., & Badshah, W. (2018). Evaluation Of Personnel Performance Within A Company’S Hr Department. Scientific Bulletin-Economic Sciences, 17(1), 52-59.
Jibai, S., & Hammoud, K. (2020). Individual Performance Assessment within Contemporary Organizations. A Review of Transformational Systems for Employee Evaluation. Business Excellence and Management, 10(2), 51-62.
Lakstigala, I., & Balina, S. (2018). Current Approaches to Public Administration Employee Evaluation. Journal of Economics & Management Research, 7, 100.
Mirzaei Nobari, S., Yousefi, V., Mehrabanfar, E., Jahaniki, A. H., & Khadivi, A. M. (2019). Development of a complementary fuzzy decision support system for employees’ performance evaluation. Economic research-Ekonomska istraživanja, 32(1), 492-509.
Rowh, M. (2020). New wrinkles in performance reviews: Improving the employee evaluation process for efficiency and effectiveness. University Business, 23(1), 6.
Seznam doporučené literatury
Drogomyretska Mariana I. (2014). The Most Promising Employee Evaluation Methods in Modern Organizations. Network Intelligence Studies, II(3 (1/2014)), 38–44.
Isac, N., & Badshah, W. (2018). Evaluation Of Personnel Performance Within A Company’S Hr Department. Scientific Bulletin-Economic Sciences, 17(1), 52-59.
Jibai, S., & Hammoud, K. (2020). Individual Performance Assessment within Contemporary Organizations. A Review of Transformational Systems for Employee Evaluation. Business Excellence and Management, 10(2), 51-62.
Lakstigala, I., & Balina, S. (2018). Current Approaches to Public Administration Employee Evaluation. Journal of Economics & Management Research, 7, 100.
Mirzaei Nobari, S., Yousefi, V., Mehrabanfar, E., Jahaniki, A. H., & Khadivi, A. M. (2019). Development of a complementary fuzzy decision support system for employees’ performance evaluation. Economic research-Ekonomska istraživanja, 32(1), 492-509.
Rowh, M. (2020). New wrinkles in performance reviews: Improving the employee evaluation process for efficiency and effectiveness. University Business, 23(1), 6.