Tato diplomová práce se zaměřuje na zkoumání vlivu venkovní výuky na pochopení učiva žáky 1. stupně, konkrétně 4. tříd. Cílem této práce je dokázat, že výuka ve venkovním prostředí je jednak pro žáky mnohem poutavější, ale z hlediska zapamatovaných informací i mnohem efektivnější.
Teoretická část se zabývá historií a vývojem venkovní výuky a uvádí její největší přínosy a zápory.
V praktické části je popsán průběh vyučovacích hodin vlastivědy a přírodovědy ve dvou třídách, z nichž jedna absolvovala výuku ve třídě a druhá absolvovala výuku venku. Výsledky žáků jsou vyhodnoceny ze dvou závěrečných testů, z nichž jeden je respondenty vyplněn hned po ukončení výuky a druhý s patřičným časovým odstupem. Výsledky jsou porovnány s jinou diplomovou prací.
Všechny materiály využité ve výuce jsou zařazeny v přílohách.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on examining the impact of the outdoor education on the understanding of the curriculum by primary school pupils, specifically fourth classes. The goal of the thesis is to prove that the outdoor education is on the one hand, more arresting for pupils, but also more effective in terms of memorized information.
The theoretical part deals with the history and development of outdoor education and lists its greatest benefits and disadvantages.
The practical part describes the lessons of homeland studies and nature science in two classes, one of which has been taught in the classroom and the other has been taught outside. Pupils' results are evaluated from two final tests, one of which is filled in by the respondents immediately after the end of the course and the other with the appropriate time interval. The results are compared with orher thesis.
All materials used in teaching are included in the annexes.
Klíčová slova
Venkovní výuka, vlastivěda, přírodověda, žáci v přírodě, efektivita učení
Tato diplomová práce se zaměřuje na zkoumání vlivu venkovní výuky na pochopení učiva žáky 1. stupně, konkrétně 4. tříd. Cílem této práce je dokázat, že výuka ve venkovním prostředí je jednak pro žáky mnohem poutavější, ale z hlediska zapamatovaných informací i mnohem efektivnější.
Teoretická část se zabývá historií a vývojem venkovní výuky a uvádí její největší přínosy a zápory.
V praktické části je popsán průběh vyučovacích hodin vlastivědy a přírodovědy ve dvou třídách, z nichž jedna absolvovala výuku ve třídě a druhá absolvovala výuku venku. Výsledky žáků jsou vyhodnoceny ze dvou závěrečných testů, z nichž jeden je respondenty vyplněn hned po ukončení výuky a druhý s patřičným časovým odstupem. Výsledky jsou porovnány s jinou diplomovou prací.
Všechny materiály využité ve výuce jsou zařazeny v přílohách.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on examining the impact of the outdoor education on the understanding of the curriculum by primary school pupils, specifically fourth classes. The goal of the thesis is to prove that the outdoor education is on the one hand, more arresting for pupils, but also more effective in terms of memorized information.
The theoretical part deals with the history and development of outdoor education and lists its greatest benefits and disadvantages.
The practical part describes the lessons of homeland studies and nature science in two classes, one of which has been taught in the classroom and the other has been taught outside. Pupils' results are evaluated from two final tests, one of which is filled in by the respondents immediately after the end of the course and the other with the appropriate time interval. The results are compared with orher thesis.
All materials used in teaching are included in the annexes.
Klíčová slova
Venkovní výuka, vlastivěda, přírodověda, žáci v přírodě, efektivita učení
Autorka se bude řídit platnou směrnicí děkana PF UJEP o psaní a odevzdávání kvalifikačních prací. Cíl práce je zhodnotit efektivitu vybraných přístupů venkovní výuky, a to především v kontextu porozumění učivu. Teoretická část se bude zabývat výukovými metodami a přístupy využitelnými na prvním stupni základní školy, s důrazem na postupy venkovního učení. V praktické části bude realizován jednoduchý pedagogický experiment, v rámci kterého budou srovnávány dvě různé třídy z jednoho ročníku. Kontrolní skupina bude mít výuku ve třídě. Experimentální skupina bude mít pravidelně část výuky ve venkovním prostředí. Výsledky tohoto pedagogického experimentu budou zpracovány standardními metodami pedagogického výzkumu. Pro sběr dat bude použito pracovních listů. Výsledky budou diskutovány s dalšími obdobnými pracemi.
Zásady pro vypracování
Autorka se bude řídit platnou směrnicí děkana PF UJEP o psaní a odevzdávání kvalifikačních prací. Cíl práce je zhodnotit efektivitu vybraných přístupů venkovní výuky, a to především v kontextu porozumění učivu. Teoretická část se bude zabývat výukovými metodami a přístupy využitelnými na prvním stupni základní školy, s důrazem na postupy venkovního učení. V praktické části bude realizován jednoduchý pedagogický experiment, v rámci kterého budou srovnávány dvě různé třídy z jednoho ročníku. Kontrolní skupina bude mít výuku ve třídě. Experimentální skupina bude mít pravidelně část výuky ve venkovním prostředí. Výsledky tohoto pedagogického experimentu budou zpracovány standardními metodami pedagogického výzkumu. Pro sběr dat bude použito pracovních listů. Výsledky budou diskutovány s dalšími obdobnými pracemi.
Seznam doporučené literatury
BROUKALOVÁ, L. & NOVÁK, M. et al. (2011). Cíle a indikátory pro environmentální vzdělávání, výchovu a osvětu v České republice. MŽP, Praha.
Cestujeme po České republice: náměty pro výuku na 1. stupni ZŠ II. : [praktické tipy a náměty pro 1. stupeň ZŠ]. Praha: Raabe, c2012. Náměty pro výuku na 1. stupni ZŠ II. ISBN 978-80-87553-32-9.
ČINČERA, J. (2013). Environmentální výchova: efektivní strategie. MŽP.
ČINČERA, Jan, Kateřina JANČAŘÍKOVÁ, Tomáš MATĚJČEK, Petra ŠIMONOVÁ, Jan BARTOŠ, Miroslav LUPAČ a Lenka BROUKALOVÁ. Environmentální výchova z pohledu učitelů. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN isbn978-80-210-8439-1.
DANIŠ, Petr. Děti venku v přírodě: ohrožený druh?: proč naše děti potřebují přírodu pro své zdraví a učení. Praha: Ministerstvo životního prostředí, 2016. ISBN 978-80-7212-610-1.
DANIŠ, Petr. Tajemství školy za školou: proč učení venku v přírodě zlepšuje vzdělávací výsledky, motivaci a chování žáků. Praha: Ministerstvo životního prostředí, 2019. ISBN 978-80-7212-638-5.
GALLAYOVÁ, Z., DOVALOVÁ, Z., HIPŠ, J. (eds.), 2015. Environmentálna výchova v súvislostiach. Zvolen: Technická univerzita vo Zvolene, CEEV Živica, 272. s.
Poznáváme přírodu: náměty pro výuku na 1. stupni ZŠ II. : [praktické tipy a náměty pro 1. stupeň ZŠ]. Praha: Raabe, c2012. Náměty pro výuku na 1. stupni ZŠ II. ISBN 978-80-87553-33-6.
Seznam doporučené literatury
BROUKALOVÁ, L. & NOVÁK, M. et al. (2011). Cíle a indikátory pro environmentální vzdělávání, výchovu a osvětu v České republice. MŽP, Praha.
Cestujeme po České republice: náměty pro výuku na 1. stupni ZŠ II. : [praktické tipy a náměty pro 1. stupeň ZŠ]. Praha: Raabe, c2012. Náměty pro výuku na 1. stupni ZŠ II. ISBN 978-80-87553-32-9.
ČINČERA, J. (2013). Environmentální výchova: efektivní strategie. MŽP.
ČINČERA, Jan, Kateřina JANČAŘÍKOVÁ, Tomáš MATĚJČEK, Petra ŠIMONOVÁ, Jan BARTOŠ, Miroslav LUPAČ a Lenka BROUKALOVÁ. Environmentální výchova z pohledu učitelů. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN isbn978-80-210-8439-1.
DANIŠ, Petr. Děti venku v přírodě: ohrožený druh?: proč naše děti potřebují přírodu pro své zdraví a učení. Praha: Ministerstvo životního prostředí, 2016. ISBN 978-80-7212-610-1.
DANIŠ, Petr. Tajemství školy za školou: proč učení venku v přírodě zlepšuje vzdělávací výsledky, motivaci a chování žáků. Praha: Ministerstvo životního prostředí, 2019. ISBN 978-80-7212-638-5.
GALLAYOVÁ, Z., DOVALOVÁ, Z., HIPŠ, J. (eds.), 2015. Environmentálna výchova v súvislostiach. Zvolen: Technická univerzita vo Zvolene, CEEV Živica, 272. s.
Poznáváme přírodu: náměty pro výuku na 1. stupni ZŠ II. : [praktické tipy a náměty pro 1. stupeň ZŠ]. Praha: Raabe, c2012. Náměty pro výuku na 1. stupni ZŠ II. ISBN 978-80-87553-33-6.