Představená bakalářská práce se zabývá distanční výukou studentů na základní škole speciální během světové pandemie nemoci covid-19. Práce má dvě části, teoretickou a praktickou. V teoretické části jsou uvedené kapitoly, týkající se pandemie nemoci covid-19, nejdůležitější údaje, data, legislativní rámec atd., další kapitola se zabývá speciálním školstvím a přehledem hendikepů, se kterými se zde pracuje, další kapitola se věnuje metodám práce se žáky s hendikepem a poslední kapitola v teoretické části se věnuje popisu oblasti, kde probíhal výzkum - tedy okresu Děčín. Praktickou část tvoří popis použitého výzkumného nástroje a metodologie realizovaného výzkumu, jeho výsledky a komentáře. Cílem této práce bylo zmapovat klady a zápory využití distančního typu výuky, adekvátnost jejího využití ve speciálním školství a spokojenost pedagogů s tímto typem výuky. Na základě výzkumu v praktické části byly formulovány závěry a doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The presented bachelor thesis deals with distance teaching of students at a special primary school during the world pandemic of the covid-19 disease. The work has two parts: theoretical and practical. The theoretical part contains chapters related to the covid-19 pandemic, the most important data, dates, legislative framework, etc., the next chapter deals with special education and an overview of the handicaps, which are worked on here, the next chapter deals with methods of working with students with handicap and the last chapter in the theoretical part deals with the description of the area where the research took place - the district of Děčín (North Bohemia). The practical part consists of a description of the research tool used and the methodology of the research, its results and comments. The aim of this work was to map the pros and cons of using the distance type of teaching, the adequacy of its use in special education and the satisfaction of teachers with this type of teaching. Based on the research in the practical part, conclusions and recommendations for practice were formulated.
Klíčová slova
Pandemie nemoci covid-19, speciální vzdělávání, lockdown, distanční vzdělávání, speciální vzdělávací potřeba.
Klíčová slova v angličtině
Covid-19 pandemic, special education, lock-down,
Pandemic of disease covid-19, special education, lockdown, distance learning, special education need.
Rozsah průvodní práce
78
Jazyk
CZ
Anotace
Představená bakalářská práce se zabývá distanční výukou studentů na základní škole speciální během světové pandemie nemoci covid-19. Práce má dvě části, teoretickou a praktickou. V teoretické části jsou uvedené kapitoly, týkající se pandemie nemoci covid-19, nejdůležitější údaje, data, legislativní rámec atd., další kapitola se zabývá speciálním školstvím a přehledem hendikepů, se kterými se zde pracuje, další kapitola se věnuje metodám práce se žáky s hendikepem a poslední kapitola v teoretické části se věnuje popisu oblasti, kde probíhal výzkum - tedy okresu Děčín. Praktickou část tvoří popis použitého výzkumného nástroje a metodologie realizovaného výzkumu, jeho výsledky a komentáře. Cílem této práce bylo zmapovat klady a zápory využití distančního typu výuky, adekvátnost jejího využití ve speciálním školství a spokojenost pedagogů s tímto typem výuky. Na základě výzkumu v praktické části byly formulovány závěry a doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The presented bachelor thesis deals with distance teaching of students at a special primary school during the world pandemic of the covid-19 disease. The work has two parts: theoretical and practical. The theoretical part contains chapters related to the covid-19 pandemic, the most important data, dates, legislative framework, etc., the next chapter deals with special education and an overview of the handicaps, which are worked on here, the next chapter deals with methods of working with students with handicap and the last chapter in the theoretical part deals with the description of the area where the research took place - the district of Děčín (North Bohemia). The practical part consists of a description of the research tool used and the methodology of the research, its results and comments. The aim of this work was to map the pros and cons of using the distance type of teaching, the adequacy of its use in special education and the satisfaction of teachers with this type of teaching. Based on the research in the practical part, conclusions and recommendations for practice were formulated.
Klíčová slova
Pandemie nemoci covid-19, speciální vzdělávání, lockdown, distanční vzdělávání, speciální vzdělávací potřeba.
Klíčová slova v angličtině
Covid-19 pandemic, special education, lock-down,
Pandemic of disease covid-19, special education, lockdown, distance learning, special education need.
Zásady pro vypracování
Tato bakalářská práce se bude zabývat relativně novým fenoménem distanční výuky na speciálních základních školách na Děčínsku během pandemie nemoci Covid-19.
Cílem této práce je zmapovat klady a zápory tohoto typu výuky, adekvátnost jejího využití ve speciálním školství a spokojenost pedagogů s tímto typem výuky ve speciálních školách na Děčínsku.
Teoretická část se bude zabývat fenoménem distanční výuky, specifiky speciálního školství ve srovnání se školstvím typu běžného, budou zde uvedena nejdůležitější fakta týkající se pandemie nemoci Covid-19 a informace popisující okres Děčín.
V praktické části bude využit odpovídající standardizovaný nástroj kvantitativního typu k oslovení pedagogů na speciálních základních školách na Děčínsku, pro srovnání bude osloven obdobný počet pedagogů na školách běžného typu. V závěru budou shrnuta a vyhodnocena získaná data, budou formulovány relevantní závěry a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Tato bakalářská práce se bude zabývat relativně novým fenoménem distanční výuky na speciálních základních školách na Děčínsku během pandemie nemoci Covid-19.
Cílem této práce je zmapovat klady a zápory tohoto typu výuky, adekvátnost jejího využití ve speciálním školství a spokojenost pedagogů s tímto typem výuky ve speciálních školách na Děčínsku.
Teoretická část se bude zabývat fenoménem distanční výuky, specifiky speciálního školství ve srovnání se školstvím typu běžného, budou zde uvedena nejdůležitější fakta týkající se pandemie nemoci Covid-19 a informace popisující okres Děčín.
V praktické části bude využit odpovídající standardizovaný nástroj kvantitativního typu k oslovení pedagogů na speciálních základních školách na Děčínsku, pro srovnání bude osloven obdobný počet pedagogů na školách běžného typu. V závěru budou shrnuta a vyhodnocena získaná data, budou formulovány relevantní závěry a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ČERNÁ, Marie. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Vydání druhé. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3071-7.
DEVITO, Joseph A. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada, 2001. Expert (Grada). ISBN 80-7169-988-8.
DVOŘÁK, Dominik, Tomáš JANÍK, Jan PRŮCHA, et al. Srovnávací pedagogika: proměny a výzvy. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2015. ISBN 978-80-7290-860-8.
FISCHER, Slavomil. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální : učebnice pro studenty učitelství. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7.
HRBÁČEK, Jiří. Využití distančních studijních opor v prezenční výuce. Brno: MSD, 2011. ISBN 978-80-7392-168-2.
NOCAR, David. E-learning v distančním vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. ISBN 80-244-0802-3.
PRŮCHA, Jan, Jiří MAREŠ a Eliška WALTEROVÁ. Pedagogický slovník. 4. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8.
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 2., přeprac. a aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4.
ŠIMONOVÁ, Ivana. Styly učení v aplikacích eLearningu. Hradec Králové: M&V, 2010. ISBN 978-80-86771-44-1.
VÍTKOVÁ, Marie, ed. Integrativní speciální pedagogika: integrace školní a speciální. 2. rozšíř. a přeprac. vyd. Brno: Paido, 2004. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9.
ZOUNEK, Jiří, Libor JUHAŇÁK, Hana STAUDKOVÁ a Jiří POLÁČEK. E-learning: učení (se) s digitálními technologiemi : kniha s online podporou. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-217-7.
Seznam doporučené literatury
ČERNÁ, Marie. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Vydání druhé. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3071-7.
DEVITO, Joseph A. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada, 2001. Expert (Grada). ISBN 80-7169-988-8.
DVOŘÁK, Dominik, Tomáš JANÍK, Jan PRŮCHA, et al. Srovnávací pedagogika: proměny a výzvy. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2015. ISBN 978-80-7290-860-8.
FISCHER, Slavomil. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální : učebnice pro studenty učitelství. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7.
HRBÁČEK, Jiří. Využití distančních studijních opor v prezenční výuce. Brno: MSD, 2011. ISBN 978-80-7392-168-2.
NOCAR, David. E-learning v distančním vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. ISBN 80-244-0802-3.
PRŮCHA, Jan, Jiří MAREŠ a Eliška WALTEROVÁ. Pedagogický slovník. 4. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8.
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 2., přeprac. a aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4.
ŠIMONOVÁ, Ivana. Styly učení v aplikacích eLearningu. Hradec Králové: M&V, 2010. ISBN 978-80-86771-44-1.
VÍTKOVÁ, Marie, ed. Integrativní speciální pedagogika: integrace školní a speciální. 2. rozšíř. a přeprac. vyd. Brno: Paido, 2004. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9.
ZOUNEK, Jiří, Libor JUHAŇÁK, Hana STAUDKOVÁ a Jiří POLÁČEK. E-learning: učení (se) s digitálními technologiemi : kniha s online podporou. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-217-7.