Bakalářská práce se zabývá reflexí odborné praxe studentů ze Střední školy pedagogické, hotelnictví a služeb v Litoměřicích (SŠPGHS Litoměřice), kteří studují obor sociální činnost. Cílem bakalářské práce je ověřit přínos odborné praxe v Domově se zvláštním režimem Terezín (DZR Terezín). Práce se zabývá popisem práce pracovníka v sociálních službách a sociálním pracovníkem. Dále se práce věnuje odborné praxi a rozdělení sociálních služeb. V bakalářské práci je také popsán průběh výzkumu, specifikuji zde výběr respondentů a obsahuje interpretaci dat, která jsem během výzkumu získala. Výzkum probíhal na základě dotazníků se studenty 3. a 4. ročníků Střední školy pedagogické, hotelnictví a služeb v Litoměřicích. Výsledky mého výzkumu ukázaly, že přínos odborné praxe je pro studenty plnohodnotný. Studenti praxi v DZR popisují jako zkušenost, díky které jsou schopni více porozumět oblasti sociálních služeb.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the reflection of the professional practice of students from the Secondary School of Pedagogy, Hospitality and Services in Litoměřice (SŠPGHS Litoměřice) who are studying the field of social work. The aim of the bachelor's thesis is to verify the benefit of professional practice in the Terezín Home with a special regime (DZR Terezín). The thesis deals with the description of the work of a worker in social services and a social worker. Furthermore, the work is devoted to professional practice and the distribution of social services. The bachelor's thesis also describes the course of the research, I specify here the selection of respondents and contains the interpretation of the data that I obtained during the research. The research was conducted on the basis of questionnaires with students of the 3rd and 4th years of the secondary school of pedagogy, hospitality and services in Litoměřice. The results of my research showed that the benefit of professional practice is full-valued for students. Students describe their internship at DZR as an experience that enables them to better understand the field of social services.
Klíčová slova
Sociální služby, sociální pracovník, pracovník v sociálních službách, domov se zvláštním režimem, odborná praxe, vzdělávání v sociální práci
Klíčová slova v angličtině
Social services, social worker, worker in social services, home with a special regime, professional experience, education in social work
Rozsah průvodní práce
50
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá reflexí odborné praxe studentů ze Střední školy pedagogické, hotelnictví a služeb v Litoměřicích (SŠPGHS Litoměřice), kteří studují obor sociální činnost. Cílem bakalářské práce je ověřit přínos odborné praxe v Domově se zvláštním režimem Terezín (DZR Terezín). Práce se zabývá popisem práce pracovníka v sociálních službách a sociálním pracovníkem. Dále se práce věnuje odborné praxi a rozdělení sociálních služeb. V bakalářské práci je také popsán průběh výzkumu, specifikuji zde výběr respondentů a obsahuje interpretaci dat, která jsem během výzkumu získala. Výzkum probíhal na základě dotazníků se studenty 3. a 4. ročníků Střední školy pedagogické, hotelnictví a služeb v Litoměřicích. Výsledky mého výzkumu ukázaly, že přínos odborné praxe je pro studenty plnohodnotný. Studenti praxi v DZR popisují jako zkušenost, díky které jsou schopni více porozumět oblasti sociálních služeb.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the reflection of the professional practice of students from the Secondary School of Pedagogy, Hospitality and Services in Litoměřice (SŠPGHS Litoměřice) who are studying the field of social work. The aim of the bachelor's thesis is to verify the benefit of professional practice in the Terezín Home with a special regime (DZR Terezín). The thesis deals with the description of the work of a worker in social services and a social worker. Furthermore, the work is devoted to professional practice and the distribution of social services. The bachelor's thesis also describes the course of the research, I specify here the selection of respondents and contains the interpretation of the data that I obtained during the research. The research was conducted on the basis of questionnaires with students of the 3rd and 4th years of the secondary school of pedagogy, hospitality and services in Litoměřice. The results of my research showed that the benefit of professional practice is full-valued for students. Students describe their internship at DZR as an experience that enables them to better understand the field of social services.
Klíčová slova
Sociální služby, sociální pracovník, pracovník v sociálních službách, domov se zvláštním režimem, odborná praxe, vzdělávání v sociální práci
Klíčová slova v angličtině
Social services, social worker, worker in social services, home with a special regime, professional experience, education in social work
Zásady pro vypracování
Cílem práce je ověřit přínos odborné praxe v Domově se zvláštním režimem Terezín z pohledu studentů sociálních oborů. Výzkum bude realizován pomocí kvantitativní metody - dotazníky se studenty 3. a 4. ročníku SŠPgHS v Litoměřicích. Dále bude výzkum doplněn o rozhovory s vedoucím praxe a pracovníky DZR Terezín.
Struktura (obsah) práce:
Sociální služby v České republice (definice, druhy, rozdělení, DZR)
Sociální pracovník a pracovník v sociálních službách (kompetence, vzdělávání, etický kodex)
Odborná praxe (individuální, klinická, odborná, portfolio z odborné praxe, supervize)
Zásady pro vypracování
Cílem práce je ověřit přínos odborné praxe v Domově se zvláštním režimem Terezín z pohledu studentů sociálních oborů. Výzkum bude realizován pomocí kvantitativní metody - dotazníky se studenty 3. a 4. ročníku SŠPgHS v Litoměřicích. Dále bude výzkum doplněn o rozhovory s vedoucím praxe a pracovníky DZR Terezín.
Struktura (obsah) práce:
Sociální služby v České republice (definice, druhy, rozdělení, DZR)
Sociální pracovník a pracovník v sociálních službách (kompetence, vzdělávání, etický kodex)
Odborná praxe (individuální, klinická, odborná, portfolio z odborné praxe, supervize)
Seznam doporučené literatury
Brožová Doubková, A., Thelenová, K., (2010). Odborná praxe a supervize. Liberec: Technická univerzita v Liberci
Čámský, P., Sembdner, J., Krutilová, D., (2011). Sociální služby v ČR v teorii a praxi. Praha: Portál
Fischer, O., Milfait, R., (2008). Etika pro sociální práci. Praha: Jabok
Havrdová, Z., (1999). Kompetence v praxi sociální práce. Praha: Osmium
Havrdová, Z., Hajný, M., (2008). Praktická supervize: průvodce supervizí pro začínající supervizory, manažery a příjemce supervize. Praha: Galén
Kaháková, J. a kol., (2010). Průvodce odborným praktickým vzděláváním v sociální práci. Pro studující. 2. vydání. Ostrava: tiskmorava.cz
Matoušek, O., (2021). Profesní způsobilost a vzdělávání v sociální práci. Praha: Karolinum