Informace o kvalifikační práci Metoda CLIL a její praktické využití v hodinách tělesné výchovy se zaměřením na házenou ve vybrané třídě druhého stupně základní školy
Diplomová práce se zabývá mezipředmětovými vztahy, což je jeden z požadavků rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, zkoumá propojení výuky tělesné výchovy a anglického jazyka. Práce se zaměřuje na problematiku využití metody CLIL v předmětu tělesná výchova, konkrétně při výuce házené v sedmých třídách na druhém stupni základních škol. Práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část. V teoretické části je podrobně popsána metoda CLIL, tělesná výchova na druhém stupni základní školy, její cíle, plánování a organizační formy. Dále je uvedena charakteristika, systematika, pravidla házené a házená ve škole. A v neposlední řadě výzkum a výuka anglického jazyka. Empirická část je zaměřená na testování probandů a statistické zpracování získaných dat. Cílem této práce bylo zjistit, zda dojde ke zlepšení úrovně znalostí anglického jazyka a zároveň házenkářských pohybových dovedností a znalostí prostřednictvím intervence námi vytvořeného výukového plánu s využitím metody CLIL. Výzkumu se zúčastnili žáci FZŠ České Mládeže v Ústí nad Labem. První experimentální soubor tvořilo 24 probandů, druhý experimentální soubor 24 probandů a kontrolní soubor 25 probandů. Pro získání potřebných hodnot v testování jsme využili metodu pozorování. Po vypočítání získaných hodnot jsme dospěli k závěru, že intervence výukového plánu byla účinná, protože kladně ovlivnila znalosti a dovednosti žáků. Práce je určena pro pedagogické pracovníky jako inspirace pro výuku.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with interdisciplinary relations, which is one of the requirements of the framework educational program for the elementary schools. It investigates the connection between the teaching process of physical education and the English language. This thesis focuses on the issues and the application of the CLIL method in the physical education curriculum, specifically in handball lessons in the seventh grade at a secondary school. This thesis is divided into the theoretical and empirical parts. The theoretical part deals with the CLIL method, physical education in the secondary school, its goals, planning process and organisational forms in detail. It also deals with the research and teaching process of the English language. The empirical part of this thesis is focused on the testing of the probands and data gathering. The goal of this thesis is to figure out if there is any improvement in the volume of knowledge in the English language simultaneously with the increase of handball motor skills and rules comprehension due to our intervention and the use of the CLIL method. The quantitative research was conducted with the pupils of the Faculty's Elementary School České Mládeže in Ústí nad Labem. The first experimental group consisted of 24 probands, the second one consisted of 24 probands, and the control group consisted of 25 probands. To gather the required values during testing, we used the method of observation. After the data evaluation, we got a positive result with our intervention because the pupils showed improvement in their knowledge and abilities. This thesis is designated for other workers in education as an inspiration for their teaching plans.
Klíčová slova
Házená, pohybové dovednosti, tělesná výchova, anglický jazyk, CLIL
Klíčová slova v angličtině
Handball, motor skills, physical education, English, CLIL
Rozsah průvodní práce
101 s. (22 901)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá mezipředmětovými vztahy, což je jeden z požadavků rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, zkoumá propojení výuky tělesné výchovy a anglického jazyka. Práce se zaměřuje na problematiku využití metody CLIL v předmětu tělesná výchova, konkrétně při výuce házené v sedmých třídách na druhém stupni základních škol. Práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část. V teoretické části je podrobně popsána metoda CLIL, tělesná výchova na druhém stupni základní školy, její cíle, plánování a organizační formy. Dále je uvedena charakteristika, systematika, pravidla házené a házená ve škole. A v neposlední řadě výzkum a výuka anglického jazyka. Empirická část je zaměřená na testování probandů a statistické zpracování získaných dat. Cílem této práce bylo zjistit, zda dojde ke zlepšení úrovně znalostí anglického jazyka a zároveň házenkářských pohybových dovedností a znalostí prostřednictvím intervence námi vytvořeného výukového plánu s využitím metody CLIL. Výzkumu se zúčastnili žáci FZŠ České Mládeže v Ústí nad Labem. První experimentální soubor tvořilo 24 probandů, druhý experimentální soubor 24 probandů a kontrolní soubor 25 probandů. Pro získání potřebných hodnot v testování jsme využili metodu pozorování. Po vypočítání získaných hodnot jsme dospěli k závěru, že intervence výukového plánu byla účinná, protože kladně ovlivnila znalosti a dovednosti žáků. Práce je určena pro pedagogické pracovníky jako inspirace pro výuku.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with interdisciplinary relations, which is one of the requirements of the framework educational program for the elementary schools. It investigates the connection between the teaching process of physical education and the English language. This thesis focuses on the issues and the application of the CLIL method in the physical education curriculum, specifically in handball lessons in the seventh grade at a secondary school. This thesis is divided into the theoretical and empirical parts. The theoretical part deals with the CLIL method, physical education in the secondary school, its goals, planning process and organisational forms in detail. It also deals with the research and teaching process of the English language. The empirical part of this thesis is focused on the testing of the probands and data gathering. The goal of this thesis is to figure out if there is any improvement in the volume of knowledge in the English language simultaneously with the increase of handball motor skills and rules comprehension due to our intervention and the use of the CLIL method. The quantitative research was conducted with the pupils of the Faculty's Elementary School České Mládeže in Ústí nad Labem. The first experimental group consisted of 24 probands, the second one consisted of 24 probands, and the control group consisted of 25 probands. To gather the required values during testing, we used the method of observation. After the data evaluation, we got a positive result with our intervention because the pupils showed improvement in their knowledge and abilities. This thesis is designated for other workers in education as an inspiration for their teaching plans.
Klíčová slova
Házená, pohybové dovednosti, tělesná výchova, anglický jazyk, CLIL
Klíčová slova v angličtině
Handball, motor skills, physical education, English, CLIL
Zásady pro vypracování
1. Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP, PF UJEP a doporučeními pracoviště. 2. Práci realizovat v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů. 3. Kontakt s probandy, respondenty, nakládání s daty a údaji vést v souladu s obecně platnými etickými pravidly, popř. v souladu se směrnicí „Etika vědecké a výzkumné činnosti na PF UJEP“. 4. Kvalifikační práci zpracovat v souladu s dodržováním předložených norem, postupů, metod, technik a způsobů diagnostikování. 5. Při zpracování kvalifikační práce vycházet z odborných zdrojů domácího i zahraničního původu, z odpovídajících ověřených pramenů a podání. 6. Spolupracovat s vedoucím práce podle dohodnutého způsobu a harmonogramu.
Cílem práce bude zjištění úrovně znalostí anglického jazyka prostřednictvím intervence výukového plánu s využitím metody CLIL u žáků druhého stupně ZŠ.
Budeme zkoumat, zda je předmět tělesná výchova vhodný pro CLIL výuku a jestli cizí jazyk (v tomto případě anglický jazyk) není bariérou pro aktivní zapojení žáků do hodiny a zda jeho použití nezpůsobuje žákům problémy se zvládnutím učiva v tělesné výchově. Cílem práce bude zjistit, zda je možné prostřednictvím intervence námi sestaveného výukového plánu zlepšit úroveň znalostí anglického jazyka u žáků druhého stupně základní školy a zároveň neomezit rozvoj motorických dovedností v házené. Testování bude probíhat na ZŠ A. Baráka v Lovosicích. Základní soubor podstoupí vstupní testování, intervenci námi sestaveného výukového plánu zaměřeného na házenou v anglickém jazyce a výstupní testování, zatímco kontrolní soubor podstoupí vstupní testování, intervenci námi sestaveného výukového plánu zaměřeného na házenou v českém jazyce a výstupní testování. K vyhodnocování dat bude použit Microsoft Excel a software Statistica, podle testu normality použijeme parametrické či neparametrické statistické postupy (zřejmě Mann Whitney test, Wilcoxonův párový test, modus, medián, směrodatná odchylka a rozptyl).
Zásady pro vypracování
1. Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP, PF UJEP a doporučeními pracoviště. 2. Práci realizovat v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů. 3. Kontakt s probandy, respondenty, nakládání s daty a údaji vést v souladu s obecně platnými etickými pravidly, popř. v souladu se směrnicí „Etika vědecké a výzkumné činnosti na PF UJEP“. 4. Kvalifikační práci zpracovat v souladu s dodržováním předložených norem, postupů, metod, technik a způsobů diagnostikování. 5. Při zpracování kvalifikační práce vycházet z odborných zdrojů domácího i zahraničního původu, z odpovídajících ověřených pramenů a podání. 6. Spolupracovat s vedoucím práce podle dohodnutého způsobu a harmonogramu.
Cílem práce bude zjištění úrovně znalostí anglického jazyka prostřednictvím intervence výukového plánu s využitím metody CLIL u žáků druhého stupně ZŠ.
Budeme zkoumat, zda je předmět tělesná výchova vhodný pro CLIL výuku a jestli cizí jazyk (v tomto případě anglický jazyk) není bariérou pro aktivní zapojení žáků do hodiny a zda jeho použití nezpůsobuje žákům problémy se zvládnutím učiva v tělesné výchově. Cílem práce bude zjistit, zda je možné prostřednictvím intervence námi sestaveného výukového plánu zlepšit úroveň znalostí anglického jazyka u žáků druhého stupně základní školy a zároveň neomezit rozvoj motorických dovedností v házené. Testování bude probíhat na ZŠ A. Baráka v Lovosicích. Základní soubor podstoupí vstupní testování, intervenci námi sestaveného výukového plánu zaměřeného na házenou v anglickém jazyce a výstupní testování, zatímco kontrolní soubor podstoupí vstupní testování, intervenci námi sestaveného výukového plánu zaměřeného na házenou v českém jazyce a výstupní testování. K vyhodnocování dat bude použit Microsoft Excel a software Statistica, podle testu normality použijeme parametrické či neparametrické statistické postupy (zřejmě Mann Whitney test, Wilcoxonův párový test, modus, medián, směrodatná odchylka a rozptyl).
Seznam doporučené literatury
Bělka, J., & Salčáková, K. (2014). Nebojme se házené: (metodika a didaktika házené). Olomouc: Hanex.
Coyle, D., Hood, P., & Marsh, D. (2010). CLIL: Content and Language Integrated Learning. Cambridge: Cambridge University Press.
Deller, S., & Price, C. (2007). Teaching Other Subjects Through English. Oxford: Oup Elt.
Fialová, L. (2010). Aktuální témata didaktiky školní tělesná výchova. Praha: Karolinium.
Pokorná, E., & Kandráč, R. (2011). Anglicko-český, německo-český, česko-německo-anglický slovník sportovního tréninku. Praha: Grada.
Tůma, M.,& Tkadlec, J.(2010). Házená. Praha: Grada.
Vilímová, V. (2009). Didaktika tělesné výchovy. Brno: MU.
Seznam doporučené literatury
Bělka, J., & Salčáková, K. (2014). Nebojme se házené: (metodika a didaktika házené). Olomouc: Hanex.
Coyle, D., Hood, P., & Marsh, D. (2010). CLIL: Content and Language Integrated Learning. Cambridge: Cambridge University Press.
Deller, S., & Price, C. (2007). Teaching Other Subjects Through English. Oxford: Oup Elt.
Fialová, L. (2010). Aktuální témata didaktiky školní tělesná výchova. Praha: Karolinium.
Pokorná, E., & Kandráč, R. (2011). Anglicko-český, německo-český, česko-německo-anglický slovník sportovního tréninku. Praha: Grada.
Tůma, M.,& Tkadlec, J.(2010). Házená. Praha: Grada.
Vilímová, V. (2009). Didaktika tělesné výchovy. Brno: MU.