Diplomová práce sleduje pohybovou aktivitu a inaktivitu žáků druhého stupně základní školy. V teoretické části popisuji důležitost zdravého životního stylu s důrazem na pohyb. Dále jsou zmíněny subjekty, které se podílí na péči o zdraví včetně podpory pohybových aktivit mládeže. Praktická část zkoumá pohybovou aktivitou žáků dvou základních škol v Ústeckém kraji pomocí pedometrů. Součástí výzkumu bylo také zjistit pohybovou aktivitu žáků ve škole i mimo ni a čas strávený pasivně - sledováním obrazovky monitoru, mobilního telefonu nebo televize. Důležitou částí výzkumu bylo rozpoznat důvody, které žáky odrazují od pravidelného cvičení a jejich názory na cvičení.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on monitoring the physical activity and inactivity of secondary school pupils. In the theoretical part I describe the importance of a healthy lifestyle with an emphasis on exercise. Furthermore, I mention other entities involved in healthcare, including the support of physical activity of young people. The practical part investigates the physical activity of pupils in two primary schools in the Ústí nad Labem region using pedometers. As part of this research, I measured the physical activity of pupils in and out of school and the time spent passively - watching a monitor screen, mobile phone or television. An important part of the research was to identify the reasons that discourage pupils from regular exercise as well as their their opinions about exercise.
Klíčová slova
Pohybová aktivita, životní styl, žák druhého stupně základní školy, pedometr
Klíčová slova v angličtině
Physical activity, lifestyle, secondary school student, pedometer
Rozsah průvodní práce
68 s. (90 196)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce sleduje pohybovou aktivitu a inaktivitu žáků druhého stupně základní školy. V teoretické části popisuji důležitost zdravého životního stylu s důrazem na pohyb. Dále jsou zmíněny subjekty, které se podílí na péči o zdraví včetně podpory pohybových aktivit mládeže. Praktická část zkoumá pohybovou aktivitou žáků dvou základních škol v Ústeckém kraji pomocí pedometrů. Součástí výzkumu bylo také zjistit pohybovou aktivitu žáků ve škole i mimo ni a čas strávený pasivně - sledováním obrazovky monitoru, mobilního telefonu nebo televize. Důležitou částí výzkumu bylo rozpoznat důvody, které žáky odrazují od pravidelného cvičení a jejich názory na cvičení.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on monitoring the physical activity and inactivity of secondary school pupils. In the theoretical part I describe the importance of a healthy lifestyle with an emphasis on exercise. Furthermore, I mention other entities involved in healthcare, including the support of physical activity of young people. The practical part investigates the physical activity of pupils in two primary schools in the Ústí nad Labem region using pedometers. As part of this research, I measured the physical activity of pupils in and out of school and the time spent passively - watching a monitor screen, mobile phone or television. An important part of the research was to identify the reasons that discourage pupils from regular exercise as well as their their opinions about exercise.
Klíčová slova
Pohybová aktivita, životní styl, žák druhého stupně základní školy, pedometr
Klíčová slova v angličtině
Physical activity, lifestyle, secondary school student, pedometer
Zásady pro vypracování
Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP, PF UJEP a doporučeními pracoviště.
Práci realizovat v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
Kontakt s probandy, respondenty, nakládání s daty a údaji vést v souladu s obecně platnými etickými pravidly, popř. v souladu se směrnicí ?Etika vědecké a výzkumné činnosti na PF UJEP?.
Kvalifikační práci zpracovat v souladu s dodržováním předložených norem, postupů, metod. technik a způsobů diagnostikování.
Při zpracování kvalifikační práce vycházet z odborných zdrojů domácího i zahraničního původu, z odpovídajících ověřených pramenů a podání.
Spolupracovat s vedoucím práce podle dohodnutého způsobu a harmonogramu.
Cílem práce bude stanovit ukazatele charakterizující pohybovou aktivitu a inaktivitu, jejich objem a celkový vztah žáků k pohybové činnosti na druhém stupni vybrané základní školy. Prostřednictvím práce se pokusíme rovněž specifikovat důvody, které žáky vedou k necvičení. Šetření bude realizováno aplikací pedometrů, záznamových archů s dotazníkem. K vyhodnocení dat bude použit Microsoft Excel 2016 a software STATISTICA 12, přičemž získaná data budou ošetřena běžnými a adekvátními statistickými postupy pro parametrické či neparametrické hodnoty (zřejmě t-test pro nezávislé výběry popř. Mann Whitney test, modus, medián, směrodatná odchylka a rozptyl). Závěry a přijatá doporučení by měla směřovat k pracovníkům v systému výchovy a vzdělávání.
Zásady pro vypracování
Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP, PF UJEP a doporučeními pracoviště.
Práci realizovat v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
Kontakt s probandy, respondenty, nakládání s daty a údaji vést v souladu s obecně platnými etickými pravidly, popř. v souladu se směrnicí ?Etika vědecké a výzkumné činnosti na PF UJEP?.
Kvalifikační práci zpracovat v souladu s dodržováním předložených norem, postupů, metod. technik a způsobů diagnostikování.
Při zpracování kvalifikační práce vycházet z odborných zdrojů domácího i zahraničního původu, z odpovídajících ověřených pramenů a podání.
Spolupracovat s vedoucím práce podle dohodnutého způsobu a harmonogramu.
Cílem práce bude stanovit ukazatele charakterizující pohybovou aktivitu a inaktivitu, jejich objem a celkový vztah žáků k pohybové činnosti na druhém stupni vybrané základní školy. Prostřednictvím práce se pokusíme rovněž specifikovat důvody, které žáky vedou k necvičení. Šetření bude realizováno aplikací pedometrů, záznamových archů s dotazníkem. K vyhodnocení dat bude použit Microsoft Excel 2016 a software STATISTICA 12, přičemž získaná data budou ošetřena běžnými a adekvátními statistickými postupy pro parametrické či neparametrické hodnoty (zřejmě t-test pro nezávislé výběry popř. Mann Whitney test, modus, medián, směrodatná odchylka a rozptyl). Závěry a přijatá doporučení by měla směřovat k pracovníkům v systému výchovy a vzdělávání.
Seznam doporučené literatury
Frömel, K., Novosad, J., & Svozil, Z. (1999). Pohybová aktivita a sportovní zájmy mládeže. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Hollein, T., Pavelka, J., & Sigmundová, D. (2018). Aktivní transport českých školáků v kontextu školních opatření. Tělesná kultura, 41(2), 49-55.
Hamřík, Z., Kalman, M., Bobáková, D., & Sigmund, E. (2012). Sedavý životní styl a pasivní trávení volného času českých školáků. Tělesná kultura, 35(1), 28-39.
Mitáš, J. et al (2018). Multifaktoriální výzkum zastavěného prostředí, aktivního životního stylu a tělesné kondice české mládeže: Design a metodika projektu. Tělesná kultura, 41(1), 17-24.
Sigmundová, D., Sigmund, E., & Šnoblová, R. (2012). Návrh doporučení k provádění pohybové aktivity pro podporu pohybově aktivního a zdravého životního stylu českých dětí. Tělesná kultura, 35(1), 9-27.
Sigmund, E. et al. (2008). Vztahy mezi pohybovou aktivitou a inaktivitou rodičů a jejich 8 - 13letých dětí. Tělesná kultura, 31(2), 89-101.
Janssen, I., & Leblanc, A.G. (2010). Systematic Review of the Health Benefits of Physical Activity and Fitness in School-Aged Children and Youth. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 40(7). Dostupné z https://ijbnpa.biomedcentral.com/track/pdf/10.1186/1479-5868-7-40?fbclid=IwAR0qQCpZYkyLiSePTIcLq2zYsT10cVBo-ID8mysUVsFO1GtK8Am8UlZGavw
Seznam doporučené literatury
Frömel, K., Novosad, J., & Svozil, Z. (1999). Pohybová aktivita a sportovní zájmy mládeže. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Hollein, T., Pavelka, J., & Sigmundová, D. (2018). Aktivní transport českých školáků v kontextu školních opatření. Tělesná kultura, 41(2), 49-55.
Hamřík, Z., Kalman, M., Bobáková, D., & Sigmund, E. (2012). Sedavý životní styl a pasivní trávení volného času českých školáků. Tělesná kultura, 35(1), 28-39.
Mitáš, J. et al (2018). Multifaktoriální výzkum zastavěného prostředí, aktivního životního stylu a tělesné kondice české mládeže: Design a metodika projektu. Tělesná kultura, 41(1), 17-24.
Sigmundová, D., Sigmund, E., & Šnoblová, R. (2012). Návrh doporučení k provádění pohybové aktivity pro podporu pohybově aktivního a zdravého životního stylu českých dětí. Tělesná kultura, 35(1), 9-27.
Sigmund, E. et al. (2008). Vztahy mezi pohybovou aktivitou a inaktivitou rodičů a jejich 8 - 13letých dětí. Tělesná kultura, 31(2), 89-101.
Janssen, I., & Leblanc, A.G. (2010). Systematic Review of the Health Benefits of Physical Activity and Fitness in School-Aged Children and Youth. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 40(7). Dostupné z https://ijbnpa.biomedcentral.com/track/pdf/10.1186/1479-5868-7-40?fbclid=IwAR0qQCpZYkyLiSePTIcLq2zYsT10cVBo-ID8mysUVsFO1GtK8Am8UlZGavw