Diplomová práce s názvem Organizované aktivity v přírodě jako prostředek pro snížení agresivity u dětí s ADHD zkoumá problematiku agresivního chování u dětí s ADHD a prostředky pro snížení tohoto nežádoucího chování. Konkrétně se práce věnuje projevům agrese u dětí staršího školního věku. Práce je rozdělena na část teoretickou a část empirickou. Cílem diplomové práce je zjistit, zda lze pravidelnou účastí na organizovaných aktivitách v přírodě dosáhnout snížení agresivních projevů u dětí. V první části nalezneme teoretické poznatky týkající se poruchy ADHD, zásad práce s dětmi s diagnostikovanou poruchou ADHD, samotné diagnostiky této hyperkinetické poruchy či projevů agrese. Po objasnění základních teoretických východisek dále v teoretické části přistupujeme k možnostem, jak lze ve výchově těmto projevům předcházet, jak je zmírnit a jak k agresivním jedincům přistupovat s využitím podpory školních poradenských zařízení, různými výchovnými postupy a preventivními opatřeními. V empirické části je použit kvantitativní výzkum, konkrétně metoda dotazníku, konkrétně dotazník agrese Buss and Perry (BPAQ), který hodnotil míru verbální a fyzické agrese, hostilitu a vztek. Dotazníkové šetření bylo provedeno u 75 respondentů, kteří byli rozděleni do tří skupin dle informací o tom, zda jim byla diagnostikována hyperkinetická porucha ADHD a zda se pravidelně účastní organizovaných volnočasových aktivit v přírodě. Pro výzkumnou část byl stanoven jeden výzkumný problém, šest výzkumných otázek a pět výzkumných hypotéz.
Anotace v angličtině
The thesis entitled Organized Activities as a means of reducing aggression in children with ADHD examines the issue of aggressive behavior in children with ADHD and means to reduce this undesirable behavior. Specifically, the work is devoted to the manifestations of aggression in older school children. The work is divided into theoretical part and empirical part. The aim of the thesis is to find out whether regular participation in organized activities in nature can be achieved by reducing aggressive manifestations. In the first part we find theoretical knowledge regarding ADHD disorder, principles of working with children with diagnosed ADHD disorder, the actual diagnosis of this hyperkinetic disorder or manifestations of aggression. After clarifying the basic theoretical starting points, in the theoretical part, we approach the possibilities to prevent these manifestations, how to alleviate them, and how to approach aggressive individuals using the support of school counseling, educational procedures and preventive measures. In the empirical part is used quantitative research, specifically the method of questionnaire - questionnaire of Buss and Perry aggression (BPAQ), which evaluated the degree of verbal and physical aggression, hostility and rage. The questionnaire survey was carried out in 75 respondents who were divided into 3 groups according to whether they were diagnosed with hyperkinetic ADHD disorder and whether they regularly participate in organized activities in nature. One research problem, six research questions and five research hypotheses were set for the research part.
Klíčová slova
Agresivní chování, organizované aktivity v přírodě, dítě s ADHD, volný čas v přírodě
Klíčová slova v angličtině
Aggressive behavior, organized activities in nature, child with ADHD, leisure in nature
Rozsah průvodní práce
73
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce s názvem Organizované aktivity v přírodě jako prostředek pro snížení agresivity u dětí s ADHD zkoumá problematiku agresivního chování u dětí s ADHD a prostředky pro snížení tohoto nežádoucího chování. Konkrétně se práce věnuje projevům agrese u dětí staršího školního věku. Práce je rozdělena na část teoretickou a část empirickou. Cílem diplomové práce je zjistit, zda lze pravidelnou účastí na organizovaných aktivitách v přírodě dosáhnout snížení agresivních projevů u dětí. V první části nalezneme teoretické poznatky týkající se poruchy ADHD, zásad práce s dětmi s diagnostikovanou poruchou ADHD, samotné diagnostiky této hyperkinetické poruchy či projevů agrese. Po objasnění základních teoretických východisek dále v teoretické části přistupujeme k možnostem, jak lze ve výchově těmto projevům předcházet, jak je zmírnit a jak k agresivním jedincům přistupovat s využitím podpory školních poradenských zařízení, různými výchovnými postupy a preventivními opatřeními. V empirické části je použit kvantitativní výzkum, konkrétně metoda dotazníku, konkrétně dotazník agrese Buss and Perry (BPAQ), který hodnotil míru verbální a fyzické agrese, hostilitu a vztek. Dotazníkové šetření bylo provedeno u 75 respondentů, kteří byli rozděleni do tří skupin dle informací o tom, zda jim byla diagnostikována hyperkinetická porucha ADHD a zda se pravidelně účastní organizovaných volnočasových aktivit v přírodě. Pro výzkumnou část byl stanoven jeden výzkumný problém, šest výzkumných otázek a pět výzkumných hypotéz.
Anotace v angličtině
The thesis entitled Organized Activities as a means of reducing aggression in children with ADHD examines the issue of aggressive behavior in children with ADHD and means to reduce this undesirable behavior. Specifically, the work is devoted to the manifestations of aggression in older school children. The work is divided into theoretical part and empirical part. The aim of the thesis is to find out whether regular participation in organized activities in nature can be achieved by reducing aggressive manifestations. In the first part we find theoretical knowledge regarding ADHD disorder, principles of working with children with diagnosed ADHD disorder, the actual diagnosis of this hyperkinetic disorder or manifestations of aggression. After clarifying the basic theoretical starting points, in the theoretical part, we approach the possibilities to prevent these manifestations, how to alleviate them, and how to approach aggressive individuals using the support of school counseling, educational procedures and preventive measures. In the empirical part is used quantitative research, specifically the method of questionnaire - questionnaire of Buss and Perry aggression (BPAQ), which evaluated the degree of verbal and physical aggression, hostility and rage. The questionnaire survey was carried out in 75 respondents who were divided into 3 groups according to whether they were diagnosed with hyperkinetic ADHD disorder and whether they regularly participate in organized activities in nature. One research problem, six research questions and five research hypotheses were set for the research part.
Klíčová slova
Agresivní chování, organizované aktivity v přírodě, dítě s ADHD, volný čas v přírodě
Klíčová slova v angličtině
Aggressive behavior, organized activities in nature, child with ADHD, leisure in nature
Zásady pro vypracování
1. Literární rešerše studované problematiky se zaměřením na agresi dětí s ADHD a organizované aktivity v přírodním prostředí. 2. Formulace výzkumného problému, cílů výzkumu, výzkumných otázek, výzkumných hypotéz. Charakteristika výzkumného pole. Cílem diplomové práce je zjistit dopady organizovaných aktivit v přírodě na projevy agrese u dětí s ADHD. 3. Popis výběru výzkumného vzorku a jeho charakteristika. Výzkumný vzorek budou tvořit žáci staršího školního věku s ADHD v přibližném rozsahu cca 30 respondentů. 4. Výběr vhodných výzkumných metod. Použit bude Dotazníku agresivity Busse a Perryho. 5. Vlastní provedení výzkumné studie zaměřené na organizované aktivity v přírodním prostředí a jejich dopady na agresivitu dětí s ADHD. 6. Zpracování a digitalizace dat. 7. Statistické zpracování dat pomocí deskriptivních a induktivních metod statistické analýzy dat. 8. Formulace závěrů a doporučení pro praxi s ohledem na profil absolventa studijního oboru. Přínos pro rozvoj teorie a praxe speciální pedagogiky. 9. Sepsání a odevzdání diplomové práce.
Zásady pro vypracování
1. Literární rešerše studované problematiky se zaměřením na agresi dětí s ADHD a organizované aktivity v přírodním prostředí. 2. Formulace výzkumného problému, cílů výzkumu, výzkumných otázek, výzkumných hypotéz. Charakteristika výzkumného pole. Cílem diplomové práce je zjistit dopady organizovaných aktivit v přírodě na projevy agrese u dětí s ADHD. 3. Popis výběru výzkumného vzorku a jeho charakteristika. Výzkumný vzorek budou tvořit žáci staršího školního věku s ADHD v přibližném rozsahu cca 30 respondentů. 4. Výběr vhodných výzkumných metod. Použit bude Dotazníku agresivity Busse a Perryho. 5. Vlastní provedení výzkumné studie zaměřené na organizované aktivity v přírodním prostředí a jejich dopady na agresivitu dětí s ADHD. 6. Zpracování a digitalizace dat. 7. Statistické zpracování dat pomocí deskriptivních a induktivních metod statistické analýzy dat. 8. Formulace závěrů a doporučení pro praxi s ohledem na profil absolventa studijního oboru. Přínos pro rozvoj teorie a praxe speciální pedagogiky. 9. Sepsání a odevzdání diplomové práce.
Seznam doporučené literatury
ČINČERA, Jan a Milan CAHA. Výchova a budoucnost: hry a techniky o životním prostředí a společnosti. Brno: Paido, 2005. ISBN 80-7315-099-9.
DRTÍLKOVÁ, Ivana. Hyperaktivní dítě : vše, co potřebujete vědět o dítěti s hyperkinetickou poruchou (ADHD). 2. vyd. Praha: Galén, 2007. 87 s. ISBN 978-80-7262-447-8.
HERGENHAN, Anton. Agresivní dítě? : systemické řešení problémového chování. Vydání první. Praha: Portál, 2017. 119 stran. ISBN 978-80-262-1279-9.
JEDLIČKA, Richard. Psychický vývoj dítěte a výchova: jak porozumět socializačním obtížím. Vydání 1. Praha: Grada, 2017. 280 stran. ISBN 978-80-271-0096-5.
KRAJHANZL, Jan. Psychologie vztahu k přírodě a životnímu prostředí. Brno: Lipka, MUNI press, 2014.
MARTÍNEK, Zdeněk. Agresivita a kriminalita školní mládeže : druhy agresí, přístupy k agresivnímu chování, poruchy chování, šikana. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009. 152 s. ISBN 978-80-247-2310-5.
MIOVSKÝ, Michal. Diagnostika a terapie ADHD: dospělí pacienti a klienti v adiktologii. Vydání 1. Praha: Grada, 2018. 204 stran. ISBN 978-80-271-0387-4.
RIEF, Sandra F. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole : praktické postupy pro vyučování a výchovu dětí s ADHD. 1. vyd. Praha: Portál, 1999. 251 s. : il. ISBN 80-7178-287-4.
ŘÍČAN, Pavel. Dětská klinická psychologie. 4, přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2006. 603 s. ISBN 80-247-1049-8.
SUCHÁ, Jaroslava a Martin DOLEJŠ. Agresivita, depresivita, sebehodnocení a impulzivita u českých adolescentů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. ISBN 978-80-244-5044-5.
SVOBODA, Jan. Agrese a agresivita v předškolním a mladším školním věku. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014. 164 s. ISBN 978-80-262-0603-3 il. ;.
ŽÁČKOVÁ, Hana. Nepozornost, hyperaktivita a impulzivita : zápory i klady ADHD v dospělosti. Vydání 1. Praha: Grada, 2017. 164 stran. ISBN 978-80-271-0204-4.
Seznam doporučené literatury
ČINČERA, Jan a Milan CAHA. Výchova a budoucnost: hry a techniky o životním prostředí a společnosti. Brno: Paido, 2005. ISBN 80-7315-099-9.
DRTÍLKOVÁ, Ivana. Hyperaktivní dítě : vše, co potřebujete vědět o dítěti s hyperkinetickou poruchou (ADHD). 2. vyd. Praha: Galén, 2007. 87 s. ISBN 978-80-7262-447-8.
HERGENHAN, Anton. Agresivní dítě? : systemické řešení problémového chování. Vydání první. Praha: Portál, 2017. 119 stran. ISBN 978-80-262-1279-9.
JEDLIČKA, Richard. Psychický vývoj dítěte a výchova: jak porozumět socializačním obtížím. Vydání 1. Praha: Grada, 2017. 280 stran. ISBN 978-80-271-0096-5.
KRAJHANZL, Jan. Psychologie vztahu k přírodě a životnímu prostředí. Brno: Lipka, MUNI press, 2014.
MARTÍNEK, Zdeněk. Agresivita a kriminalita školní mládeže : druhy agresí, přístupy k agresivnímu chování, poruchy chování, šikana. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009. 152 s. ISBN 978-80-247-2310-5.
MIOVSKÝ, Michal. Diagnostika a terapie ADHD: dospělí pacienti a klienti v adiktologii. Vydání 1. Praha: Grada, 2018. 204 stran. ISBN 978-80-271-0387-4.
RIEF, Sandra F. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole : praktické postupy pro vyučování a výchovu dětí s ADHD. 1. vyd. Praha: Portál, 1999. 251 s. : il. ISBN 80-7178-287-4.
ŘÍČAN, Pavel. Dětská klinická psychologie. 4, přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2006. 603 s. ISBN 80-247-1049-8.
SUCHÁ, Jaroslava a Martin DOLEJŠ. Agresivita, depresivita, sebehodnocení a impulzivita u českých adolescentů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. ISBN 978-80-244-5044-5.
SVOBODA, Jan. Agrese a agresivita v předškolním a mladším školním věku. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014. 164 s. ISBN 978-80-262-0603-3 il. ;.
ŽÁČKOVÁ, Hana. Nepozornost, hyperaktivita a impulzivita : zápory i klady ADHD v dospělosti. Vydání 1. Praha: Grada, 2017. 164 stran. ISBN 978-80-271-0204-4.