Současná situace vede mnohé vlády, včetně vlády ČR k zavádění mimořádných opatření, kterým se snaží ochránit občany své země před pandemií Covid-19. Vláda ČR proto již podruhé v letošním roce přistoupila k zavedení tzv. distanční výuky. Diplomová práce je proto tematicky orientována na hodnocení technologických možností a průběh distanční výuky. Teoretická část práce vychází z aktuálních poznatků z oblasti distanční výuky a metod vzdělávání. Pozornost je zde věnována také pandemii, Covidu-19, žákům prvního stupně, žákům ze sociálně vyloučeného prostředí a jejich rodinám a v neposlední řadě také osobnosti učitele. Neopomenula také pedagogickou komunikaci, motivaci k učení a informační technologie. Praktická a výzkumná část je věnována prezentaci kvantitativně orientovaného výzkumného šetření zacíleného na hodnocení technologických možností a průběh distanční výuky žáků, rodičů a pedagogů 1. stupně základních škol v Ústeckém kraji. Cílem práce je tak vymezení rizikových míst v distanční výuce, zhodnocení technologických potřeb žáků, rodičů a pedagogů během distanční výuky a formulace doporučení pro zefektivní možnosti distanční formy výuky a forem komunikace s rodinami při mimořádné krizové situaci prostřednictvím ICT.
Anotace v angličtině
The current situation leads many governments, including the government of the Czech Republic, to implement emergency measures, by which they try to protect their citizens against the Covid-19 pandemic. The government of the Czech Republic therefore implemented the so called distance learning for the second time this year. The topic of this diploma thesis is hence oriented in evaluation of the technological possibilities and the process of distance learning. The theoretical part of the work is based on current information from the field of distance learning and the methods of teaching. Attention is paid to the pandemic, Covid-19, elementary school pupils, pupils from socially disadvantaged areas, their families and last but not least to the teacher´s personality. Pedagogical communication, motivation to learn and information technologies are also included. The practical and empirical part both provide the presentation of quantitatively oriented research, which deals with the evaluation of the technological possibilities and the process of distance learning, how the pupils, parents and teachers experience it at elementary schools in the Ustecky region. This diploma thesis therefore aims to define the vulnerabilities in distance learning, to evaluate the technological needs of pupils, parents and teachers during distance learning and to formulate the recommendations to streamline the possibilities of the distance form of learning and forms of communication with families during the situation of public emergency by using ICT.
Klíčová slova
Pandemie, Covid-19, distanční vzdělávání, žák 1. stupně základní školy a možnosti distanční výuky, sociální znevýhodnění, žáci a rodiny ze sociálně znevýhodněného prostředí, osobnost učitele, pedagogická komunikace, motivace k učení, informační technologie
Klíčová slova v angličtině
Pandemic, Covid-19, Distance learning, elementary school pupil and the possibilities of distance learning, social disadvantage, pupils and families from socially disadvantaged areas, teacher´s personality, pedagogical communication, motivation to study, informational technology
Rozsah průvodní práce
83 s. ( 84 901 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Současná situace vede mnohé vlády, včetně vlády ČR k zavádění mimořádných opatření, kterým se snaží ochránit občany své země před pandemií Covid-19. Vláda ČR proto již podruhé v letošním roce přistoupila k zavedení tzv. distanční výuky. Diplomová práce je proto tematicky orientována na hodnocení technologických možností a průběh distanční výuky. Teoretická část práce vychází z aktuálních poznatků z oblasti distanční výuky a metod vzdělávání. Pozornost je zde věnována také pandemii, Covidu-19, žákům prvního stupně, žákům ze sociálně vyloučeného prostředí a jejich rodinám a v neposlední řadě také osobnosti učitele. Neopomenula také pedagogickou komunikaci, motivaci k učení a informační technologie. Praktická a výzkumná část je věnována prezentaci kvantitativně orientovaného výzkumného šetření zacíleného na hodnocení technologických možností a průběh distanční výuky žáků, rodičů a pedagogů 1. stupně základních škol v Ústeckém kraji. Cílem práce je tak vymezení rizikových míst v distanční výuce, zhodnocení technologických potřeb žáků, rodičů a pedagogů během distanční výuky a formulace doporučení pro zefektivní možnosti distanční formy výuky a forem komunikace s rodinami při mimořádné krizové situaci prostřednictvím ICT.
Anotace v angličtině
The current situation leads many governments, including the government of the Czech Republic, to implement emergency measures, by which they try to protect their citizens against the Covid-19 pandemic. The government of the Czech Republic therefore implemented the so called distance learning for the second time this year. The topic of this diploma thesis is hence oriented in evaluation of the technological possibilities and the process of distance learning. The theoretical part of the work is based on current information from the field of distance learning and the methods of teaching. Attention is paid to the pandemic, Covid-19, elementary school pupils, pupils from socially disadvantaged areas, their families and last but not least to the teacher´s personality. Pedagogical communication, motivation to learn and information technologies are also included. The practical and empirical part both provide the presentation of quantitatively oriented research, which deals with the evaluation of the technological possibilities and the process of distance learning, how the pupils, parents and teachers experience it at elementary schools in the Ustecky region. This diploma thesis therefore aims to define the vulnerabilities in distance learning, to evaluate the technological needs of pupils, parents and teachers during distance learning and to formulate the recommendations to streamline the possibilities of the distance form of learning and forms of communication with families during the situation of public emergency by using ICT.
Klíčová slova
Pandemie, Covid-19, distanční vzdělávání, žák 1. stupně základní školy a možnosti distanční výuky, sociální znevýhodnění, žáci a rodiny ze sociálně znevýhodněného prostředí, osobnost učitele, pedagogická komunikace, motivace k učení, informační technologie
Klíčová slova v angličtině
Pandemic, Covid-19, Distance learning, elementary school pupil and the possibilities of distance learning, social disadvantage, pupils and families from socially disadvantaged areas, teacher´s personality, pedagogical communication, motivation to study, informational technology
Zásady pro vypracování
Před započetím se diplomantka seznámí se směrnicí děkana č. 5D/2019 "Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací PF UJEP" a bude ji respektovat a dodržovat.
Bude provedena rešerše odborné literatury z oblasti didaktiky, psychologie, pedagogiky a ICT s ohledem na zvolené téma.
Práce bude rozdělena na tři části, teoretickou, praktickou a výzkumnou.
V teoretické části budou vymezeny pojmy související s problematikou distanční formy výuky, pedagogické komunikace za využití ICT v kontextu se současnými metodami výuky. Zvlášť bude specifikována problematika distančního vzdělávání žáků ze sociálně znevýhodněného prostředí. Bude definován žák prvního stupně a diference individuálních možností k distanční výuce. Dále bude v práci věnována pozornost taktéž osobnosti učitele a žáka ve spojistosti s kompetencemi a motivací k výuce.
V praktické části bude kladen důraz na zkušenosti z vlastní pedagogické praxe a zkušenosti s problematickou situací a využití ICT ve výuce. Součástí praktické části bude stanovení předmětu a cíle výzkumu a výzkumné otázky. Zdůvodnění výběru kvantitativního sběru dat formou dotazníku a pozorování.
Samotné zpracování výzkumu a jeho výsledků bude součástí výzkumné části. Výsledky budou následně shrnuty v diskuzi.
Cílem práce bude navrhnout efektivní možnosti distanční formy výuky a forem komunikace s rodinami při mimořádné krizové situaci prostřednictvím ICT, které jsou nejefektivnější. Míra efektivity jednotlivých forem komunikace bude vyhodnocena na základě dotazníkového šetření, které bude provedeno u pedagogických pracovníků a zákonných zástupců žáků na prvním stupni ZŠ. Výzkum proběhne výhradně v Ústeckém kraji. Dotazníkové šetření bude doplněno pozorováním. Následně bude vytvořena modelová část výuky, kde budou zvolené metody konfrontovány a ověřeny. Výsledky šetření budou dány do kontextu s vlastní pedagogickou praxí a zkušeností z doby krizového stavu v ČR na jaře 2020 tak, aby mohly být zobecněny pro budoucí pedagogickou komunikaci v obdobném krizovém stavu.
Zásady pro vypracování
Před započetím se diplomantka seznámí se směrnicí děkana č. 5D/2019 "Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací PF UJEP" a bude ji respektovat a dodržovat.
Bude provedena rešerše odborné literatury z oblasti didaktiky, psychologie, pedagogiky a ICT s ohledem na zvolené téma.
Práce bude rozdělena na tři části, teoretickou, praktickou a výzkumnou.
V teoretické části budou vymezeny pojmy související s problematikou distanční formy výuky, pedagogické komunikace za využití ICT v kontextu se současnými metodami výuky. Zvlášť bude specifikována problematika distančního vzdělávání žáků ze sociálně znevýhodněného prostředí. Bude definován žák prvního stupně a diference individuálních možností k distanční výuce. Dále bude v práci věnována pozornost taktéž osobnosti učitele a žáka ve spojistosti s kompetencemi a motivací k výuce.
V praktické části bude kladen důraz na zkušenosti z vlastní pedagogické praxe a zkušenosti s problematickou situací a využití ICT ve výuce. Součástí praktické části bude stanovení předmětu a cíle výzkumu a výzkumné otázky. Zdůvodnění výběru kvantitativního sběru dat formou dotazníku a pozorování.
Samotné zpracování výzkumu a jeho výsledků bude součástí výzkumné části. Výsledky budou následně shrnuty v diskuzi.
Cílem práce bude navrhnout efektivní možnosti distanční formy výuky a forem komunikace s rodinami při mimořádné krizové situaci prostřednictvím ICT, které jsou nejefektivnější. Míra efektivity jednotlivých forem komunikace bude vyhodnocena na základě dotazníkového šetření, které bude provedeno u pedagogických pracovníků a zákonných zástupců žáků na prvním stupni ZŠ. Výzkum proběhne výhradně v Ústeckém kraji. Dotazníkové šetření bude doplněno pozorováním. Následně bude vytvořena modelová část výuky, kde budou zvolené metody konfrontovány a ověřeny. Výsledky šetření budou dány do kontextu s vlastní pedagogickou praxí a zkušeností z doby krizového stavu v ČR na jaře 2020 tak, aby mohly být zobecněny pro budoucí pedagogickou komunikaci v obdobném krizovém stavu.
Seznam doporučené literatury
ČERNÝ, Michal. Informační systémy ve vzdělávání: od matrik k sémantickým technologiím a dialogovým systémům pro učení. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-210-8326-4.
DLOUHÝ, Martin. Krizová komunikace v zátěžových situacích. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Fakulta tělesné výchovy a sportu, 2014. ISBN 978-80-87647-12-7.
DOLEŽALOVÁ, Jana, Přemysl ŠTINDL a Irena LOUDOVÁ, ed. Pedagogická komunikace v pedagogických, sociálních a filozofických souvislostech: sborníky sdělení z konference, Pedagogická fakulta UHK 14. května 2009. Hradec Králové: Gaudeamus, 2009. ISBN 978-80-7435-016-0.
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-731-185-0,
HANUŠ, R., CHYTILOVÁ, L. Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2816-2,
HARTL, P., HARTLOVÁ, H. Psychologický slovník. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-303-X,
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4,
JEDLIČKA, Richard, Jaroslav KOŤA a Jan SLAVÍK. Pedagogická psychologie pro učitele: psychologie ve výchově a vzdělávání. Praha: Grada, 2018. Psyché (Grada). ISBN 978-80-271-0586-1.
KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-965-8,
MAREŠ, J., PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9,
NELEŠOVSKÁ, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005. Pedagogika (Grada). ISBN 80-247-0738-1.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-047-X,
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-1821-7,
VYMĚTAL, Štěpán. Krizová komunikace a komunikace rizika. Praha: Grada, 2009. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-2510-9.
NARASAIAH, M. Lakshmi. Information communication technology and education. London: Discovery Publishing house, 2007. ISBN 81-8356-236-1
Seznam doporučené literatury
ČERNÝ, Michal. Informační systémy ve vzdělávání: od matrik k sémantickým technologiím a dialogovým systémům pro učení. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-210-8326-4.
DLOUHÝ, Martin. Krizová komunikace v zátěžových situacích. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Fakulta tělesné výchovy a sportu, 2014. ISBN 978-80-87647-12-7.
DOLEŽALOVÁ, Jana, Přemysl ŠTINDL a Irena LOUDOVÁ, ed. Pedagogická komunikace v pedagogických, sociálních a filozofických souvislostech: sborníky sdělení z konference, Pedagogická fakulta UHK 14. května 2009. Hradec Králové: Gaudeamus, 2009. ISBN 978-80-7435-016-0.
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-731-185-0,
HANUŠ, R., CHYTILOVÁ, L. Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2816-2,
HARTL, P., HARTLOVÁ, H. Psychologický slovník. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-303-X,
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4,
JEDLIČKA, Richard, Jaroslav KOŤA a Jan SLAVÍK. Pedagogická psychologie pro učitele: psychologie ve výchově a vzdělávání. Praha: Grada, 2018. Psyché (Grada). ISBN 978-80-271-0586-1.
KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-965-8,
MAREŠ, J., PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9,
NELEŠOVSKÁ, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005. Pedagogika (Grada). ISBN 80-247-0738-1.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-047-X,
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-1821-7,
VYMĚTAL, Štěpán. Krizová komunikace a komunikace rizika. Praha: Grada, 2009. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-2510-9.
NARASAIAH, M. Lakshmi. Information communication technology and education. London: Discovery Publishing house, 2007. ISBN 81-8356-236-1