Diplomová práce se zabývá florbalem a jeho využitím na 1. stupni základních škol. Teoretická část je věnována například historii světového i českého florbalu, pravidlům, herním činnostem jednotlivce, florbalovému vybavení nebo mladšímu školnímu věku. V metodické části práce je popsáno dvanáct průpravných cvičení a průpravných pohybových her, které byly využity při výuce tělesné výchovy, v rámci několikatýdenního výzkumu ve 3. třídě základní školy. Při úvodní a závěrečné hodině se provedl test na manipulaci s míčkem, který byl zvolen z testovací baterie, jež je dostupná na oficiálních stránkách Českého florbalu. Z dosažených výsledků testů plyne, že téměř u všech probandů nastal během výzkumu progres.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with floorball and its use at the 1st stage of primary schools. The theoretical part is devoted to, for example, the history of the world and czech floorball, rules of the game, individual game activities, floorball equipment or younger school age. The methodological part of the thesis describes twelve preparatory exercises and preparatory movement games, which were used in the teaching of physical education in a several-week research in the 3rd grade of primary school. During the opening and final lessons, a test was performed to manipulate the ball. The test was selected from a test battery, which is available on the official website of Czech floorball. The results of the tests show, that almost all probands made progress during the research.
Klíčová slova
Florbal, průpravná cvičení, průpravné pohybové hry, mladší školní věk
Klíčová slova v angličtině
Floorball, preparatory exercises, preparatory movement games, younger school age
Rozsah průvodní práce
77 s. (117 397 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá florbalem a jeho využitím na 1. stupni základních škol. Teoretická část je věnována například historii světového i českého florbalu, pravidlům, herním činnostem jednotlivce, florbalovému vybavení nebo mladšímu školnímu věku. V metodické části práce je popsáno dvanáct průpravných cvičení a průpravných pohybových her, které byly využity při výuce tělesné výchovy, v rámci několikatýdenního výzkumu ve 3. třídě základní školy. Při úvodní a závěrečné hodině se provedl test na manipulaci s míčkem, který byl zvolen z testovací baterie, jež je dostupná na oficiálních stránkách Českého florbalu. Z dosažených výsledků testů plyne, že téměř u všech probandů nastal během výzkumu progres.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with floorball and its use at the 1st stage of primary schools. The theoretical part is devoted to, for example, the history of the world and czech floorball, rules of the game, individual game activities, floorball equipment or younger school age. The methodological part of the thesis describes twelve preparatory exercises and preparatory movement games, which were used in the teaching of physical education in a several-week research in the 3rd grade of primary school. During the opening and final lessons, a test was performed to manipulate the ball. The test was selected from a test battery, which is available on the official website of Czech floorball. The results of the tests show, that almost all probands made progress during the research.
Klíčová slova
Florbal, průpravná cvičení, průpravné pohybové hry, mladší školní věk
Klíčová slova v angličtině
Floorball, preparatory exercises, preparatory movement games, younger school age
Zásady pro vypracování
1. Student se podrobně seznámí se směrnicí děkana PF UJEP č. 5D/2019 a bude dbát na její dodržování.
2. Student prostuduje odbornou literaturu a další zdroje a na jejich podkladě vypracuje teoretickou část práce.
3. V teoretické části DP se student zaměří na kolektivní sport florbal, na pravidla florbalu, jeho historii (českou i světovou), herní činnosti florbalu, dále mladší školní věk, florbalové pohybové hry, průpravná cvičení a jejich využití na prvním stupni ZŠ.
4. V praktické části po prostudování odborných zdrojů student vytvoří šetření, ve kterém změří výkon žáků na začátku praxe a na konci. Šetření bude zaměřené na test motorické dovednosti (manipulace s míčkem) z oficiálních stránek Českého florbalu (https://www.ceskyflorbal.cz/cfbu/mladez/testovani-mladeze/florbalove-testy). Student dále vybere nejvhodnější florbalové pohybové hry a průpravná cvičení, které se dají využít na prvním stupni ZŠ. Intervence bude trvat přibližně osm týdnů.
5. Dále z pohybových her a průpravných cvičení student vytvoří zásobník, který bude k dispozici v rámci praxe na prvním stupni základních škol pro učitele tělesné výchovy při výuce florbalu.
6. Vypracované materiály následně student ověří na žácích v praxi při hodinách tělesné výchovy.
7. V závěrečné části práce student vyvodí závěry, které vzejdou z šetření a z praktické výuky.
8. Student provede zhodnocení práce a naplnění vytyčených cílů.
Zásady pro vypracování
1. Student se podrobně seznámí se směrnicí děkana PF UJEP č. 5D/2019 a bude dbát na její dodržování.
2. Student prostuduje odbornou literaturu a další zdroje a na jejich podkladě vypracuje teoretickou část práce.
3. V teoretické části DP se student zaměří na kolektivní sport florbal, na pravidla florbalu, jeho historii (českou i světovou), herní činnosti florbalu, dále mladší školní věk, florbalové pohybové hry, průpravná cvičení a jejich využití na prvním stupni ZŠ.
4. V praktické části po prostudování odborných zdrojů student vytvoří šetření, ve kterém změří výkon žáků na začátku praxe a na konci. Šetření bude zaměřené na test motorické dovednosti (manipulace s míčkem) z oficiálních stránek Českého florbalu (https://www.ceskyflorbal.cz/cfbu/mladez/testovani-mladeze/florbalove-testy). Student dále vybere nejvhodnější florbalové pohybové hry a průpravná cvičení, které se dají využít na prvním stupni ZŠ. Intervence bude trvat přibližně osm týdnů.
5. Dále z pohybových her a průpravných cvičení student vytvoří zásobník, který bude k dispozici v rámci praxe na prvním stupni základních škol pro učitele tělesné výchovy při výuce florbalu.
6. Vypracované materiály následně student ověří na žácích v praxi při hodinách tělesné výchovy.
7. V závěrečné části práce student vyvodí závěry, které vzejdou z šetření a z praktické výuky.
8. Student provede zhodnocení práce a naplnění vytyčených cílů.
Seznam doporučené literatury
BLÁHA, Ladislav. Základy provozování vybraných pohybových her. 1. vyd. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2005, 59 s. ISBN 80-7044-655-2.
BOROVÁ, Blanka. Míče, míčky a hry s nimi: soubor her pro děti ve věku od 4 do 9 let. Vyd. 1. Ilustrace Dana Martinková. Praha: Portál, 2001, 153 s. ISBN 8071785385
ČELIKOVSKÝ, Stanislav. Antropomotorika pro studující tělesnou výchovu. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979.
KYSEL, Jiří. Florbal: kompletní průvodce. 1. vyd. Praha: Grada, 2010, 141 s. Sport extra. ISBN978-80-247-3615-0.
RYCHTECKÝ, Antonín a Ludmila FIALOVÁ. Didaktika školní tělesné výchovy. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 1998 , 171 s. ISBN 8071846597
SKRUŽNÝ, Zdeněk. Florbal: technika, trénink, pravidla hry. 1. vyd. Praha: Grada, 2005, 115s. ISBN80-247-0383-1.
VELENSKÝ, Michael. Průpravné hry. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0970-3.
ZLATNÍK, David. Florbalový trénink v praxi: Herní činnosti jednotlivce. Praha: Česká florbalová unie, 2004.
Seznam doporučené literatury
BLÁHA, Ladislav. Základy provozování vybraných pohybových her. 1. vyd. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2005, 59 s. ISBN 80-7044-655-2.
BOROVÁ, Blanka. Míče, míčky a hry s nimi: soubor her pro děti ve věku od 4 do 9 let. Vyd. 1. Ilustrace Dana Martinková. Praha: Portál, 2001, 153 s. ISBN 8071785385
ČELIKOVSKÝ, Stanislav. Antropomotorika pro studující tělesnou výchovu. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979.
KYSEL, Jiří. Florbal: kompletní průvodce. 1. vyd. Praha: Grada, 2010, 141 s. Sport extra. ISBN978-80-247-3615-0.